Nokia släpper sin första MeeGo telefon, N9

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Anonymous FTW:

Den har Qt så det ska inte behövas många kodrader för att anpassa Qt Symbianapps till den. Skype, Opera och Angry Birds finns redan fast mobilen inte är släppt.

Och hur ser det ut på Qt-fronten, mycket "apps" där? Jag har ingen koll alls. Vilka mobiler använder sig av Qt förutom denna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe Nukem:

Synd att det fysiska tangentbordet försvinner från N900 men jag tror likväl att min N900 får pensioneras när denna hittar ut.

http://twitpic.com/5enaym

Permalänk
Inaktiv

Den telefonen kommer inte att säljas, den kommer bara att delas ut gratis till utvalda utvecklare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pärkka:

Den telefonen kommer inte att säljas, den kommer bara att delas ut gratis till utvalda utvecklare.

Jaha, synd

Permalänk

Tycker den ser grymt bra ut. Synd bara att Nokia ALLTID envisas med att köra med gamla processorer.. Visst MeeGo/Maemo Harmattan är säkert inte alls lika tungkört som android så det behövs inte lika snabb processor, men denna processor är ju 2 generationer gammal. Den här hårdvaran är på samma nivå som iPhone 3gs, lite snabbare processor men sämre Gpu.. och mycket mer ramm iof Visst dual core kanske är overkill på denna mobil men dem hade väl ändå kunnat välja en modernare processor så är den åtminstone strömsnålare..

Det pratas om att man kan köra Android appar på MeeGo med Alien Dalvik, nån som vet mer om det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pärkka:

Den telefonen kommer inte att säljas, den kommer bara att delas ut gratis till utvalda utvecklare.

Nja, några rykten går runt om att man ska kunna köpa den. Men att där är nada support från Nokia på den så det är på eget bevåg.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Permalänk
Skrivet av PalleKuling:

Det pratas om att man kan köra Android appar på MeeGo med Alien Dalvik, nån som vet mer om det?

Här står det att Alien Dalvik komma till Nokia N9 i år

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Skrivet av pärkka:

Och hur ser det ut på Qt-fronten, mycket "apps" där? Jag har ingen koll alls. Vilka mobiler använder sig av Qt förutom denna?

Alla Symbian^3 mobiler som Nokia C6-01, Nokia N8, Nokia E7, Nokia X7, Nokia E7, Nokia C7 och Nokia E6.
Men alla appar till dem är dock inte skrivna i Qt, men fler och fler gör om dem till Qt då det finns fördelar med Qt.

Nokia sade i dagarna att Qt kommer att komma till alla Nokias S40 mobiler också.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk

Frågan är vilken prisbild det kommer att röra sig om.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem

MeeGo är ju Linux. Då borde man väl kunna köra alla Linux-programvaror som finns och då har man inga problem med "appar", eller tänker jag fel nu? Man kanske kan dunka i debian på den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

MeeGo är ju Linux. Då borde man väl kunna köra alla Linux-programvaror som finns och då har man inga problem med "appar", eller tänker jag fel nu? Man kanske kan dunka i debian på den?

De flesta Linux-programvaror är dock inte anpassade alls till en mobiltelefon. På N900 kan du köra Easy Debian, och då köra ex. GIMP och Open Office via det. Men det är ju inte alls anpassat gör en pekskärm. Däremot går ju de flesta terminal-program att kompilera och köra till N900, och borde även gå till N9.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Fyfan som WP7 fast SÅ MYCKET BÄTTRE.

Mindre clutter och skit, bättre prestanda. GO MEEGO!!!

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av PalleKuling:

Tycker den ser grymt bra ut. Synd bara att Nokia ALLTID envisas med att köra med gamla processorer.. Visst MeeGo/Maemo Harmattan är säkert inte alls lika tungkört som android så det behövs inte lika snabb processor, men denna processor är ju 2 generationer gammal. Den här hårdvaran är på samma nivå som iPhone 3gs, lite snabbare processor men sämre Gpu.. och mycket mer ramm iof Visst dual core kanske är overkill på denna mobil men dem hade väl ändå kunnat välja en modernare processor så är den åtminstone strömsnålare..

Det pratas om att man kan köra Android appar på MeeGo med Alien Dalvik, nån som vet mer om det?

Jo vi har ju hört så mycket om hur Dual Cores drar mindre i genomsnitt men hittills har all dual core mobiler uppvisat sämre batteritid än någonsin, ca 6-8 timmar med normal till hög användning.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av nfskillen:

Både och.
Den processorn är nog gjort i/på 65nm medans senare processorer är gjorde på 45nm som drar mindre ström och är kraftigare.

Men det om att det optimeras delen har du rätt i

N9s är i 45nm, N900s i 65nm.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lösbonde:

jävlar vad den laggade sönder, antar att det är någon typ av tidigt pre-produktion exemplar.. men varför lägger man upp en sån på youtube?

Annars har du helt rätt, gränsnittet är mycket stilrent och snyggt.

Skriv några tidpunkter då det laggar, kan själv inte se något nämligen

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Skrivet av Fire_Ice:

Skriv några tidpunkter då det laggar, kan själv inte se något nämligen

Hela tiden, från att han går in i app-menyn och framåt, tydligen så har han uppe lite andra fönster.. kan vara så enkelt att pre-production exemplaret är dålig på att optimera multitasking.

Även fast han rör fingret onormalt långsamt så hänger telefonen inte med utan "hackar" sig fram. På de dubbelkärnig telefonerna i dagsläget så existerar det inte(eller iaf inte direkt synligt) och på iOS så har apple minskat max "scroll-hastigheten" till den nivå som iphone klarar av.

Hoppas verkligen Nokia kan ta tillbaka lite andelar nu. Om prislappen är rätt.. typ runt 3k så kan jag tänka mig att den har en stor chans.

Designmässigt så förstår jag inte riktigt mig på den, den svarta är riktigt stilren och snygg, men de andra skalen är helt bedrövliga. Hade varit grymt snyggt med typ en vit/vinrödmetallic alternativt en helvit.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lösbonde:

Hela tiden, från att han går in i app-menyn och framåt, tydligen så har han uppe lite andra fönster.. kan vara så enkelt att pre-production exemplaret är dålig på att optimera multitasking.

Även fast han rör fingret onormalt långsamt så hänger telefonen inte med utan "hackar" sig fram. På de dubbelkärnig telefonerna i dagsläget så existerar det inte(eller iaf inte direkt synligt) och på iOS så har apple minskat max "scroll-hastigheten" till den nivå som iphone klarar av.

Hoppas verkligen Nokia kan ta tillbaka lite andelar nu. Om prislappen är rätt.. typ runt 3k så kan jag tänka mig att den har en stor chans.

Designmässigt så förstår jag inte riktigt mig på den, den svarta är riktigt stilren och snygg, men de andra skalen är helt bedrövliga. Hade varit grymt snyggt med typ en vit/vinrödmetallic alternativt en helvit.

Launchern på LG Optimus 2X är riktigt kass, den hackar rätt rejält. Bara för att en mobil har dubbla kärnor så betyder det inte att användarupplevelsen blir bättre för det. Mjukvaran är viktigare än hårdvaran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

De flesta Linux-programvaror är dock inte anpassade alls till en mobiltelefon. På N900 kan du köra Easy Debian, och då köra ex. GIMP och Open Office via det. Men det är ju inte alls anpassat gör en pekskärm. Däremot går ju de flesta terminal-program att kompilera och köra till N900, och borde även gå till N9.

Ja där ser man. Ja då är det förstås en viktig aspekt att ha i åtanke att det förmodligen inte kommer lika mycket programvaror till denna telefon jämfört med t.ex. Android. Men Android är väl också Linux-baserat, i alla fall delvis? Skulle de inte kunna ta fram någon "wrapper" så att man kan installera Android-appar även på en N9 i så fall?

Det finns tydloigen till N900: http://www.mobilecrunch.com/2011/02/08/myriads-alien-dalvik-b...

Själv gillar jag Linux och har tänkt lite att om jag någonsin skaffar en smart-fån så ska man kunna köra Linux på den...

Permalänk
Medlem

Jag har själv en Palm Pre 2 (fick den gratis), så jag har förstahandserfarenhet över hur framtida MeeGo-användare kommer att känna sig, när Nokias planer för fokus på WP7 blir (mer) uppenbara.

Fire_Ice: på vilket sätt är MeeGo "SÅ MYCKET BÄTTRE" än WP7? Jag har blivit imponerad av vad jag har sett av Mango hittils. Att det sedan faktiskt har en kommersiell framtid som inte är dödfödd är ett ganska stort plus också, såklart.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ronnylov:

Ja där ser man. Ja då är det förstås en viktig aspekt att ha i åtanke att det förmodligen inte kommer lika mycket programvaror till denna telefon jämfört med t.ex. Android. Men Android är väl också Linux-baserat, i alla fall delvis? Skulle de inte kunna ta fram någon "wrapper" så att man kan installera Android-appar även på en N9 i så fall?

Det finns tydloigen till N900: http://www.mobilecrunch.com/2011/02/08/myriads-alien-dalvik-b...

Själv gillar jag Linux och har tänkt lite att om jag någonsin skaffar en smart-fån så ska man kunna köra Linux på den...

Det ryktas att Alien Dalvik kommer släppas till n9an.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HMB:

Launchern på LG Optimus 2X är riktigt kass, den hackar rätt rejält. Bara för att en mobil har dubbla kärnor så betyder det inte att användarupplevelsen blir bättre för det. Mjukvaran är viktigare än hårdvaran.

Testa aktivera usb felsökning i inställningar -> program -> utveckling -> bocka i usb felsökning.

Kan kanske hjälpa. Om det laggar hela tiden och inte bara i lg2x Launchern.

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem
Skrivet av nfskillen:

Testa aktivera usb felsökning i inställningar -> program -> utveckling -> bocka i usb felsökning.

Kan kanske hjälpa. Om det laggar hela tiden och inte bara i lg2x Launchern.

Bara hemskärmarna i launchern som hackar, programlistan flyter på riktigt fint. Skitprogrammering at its best.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HMB:

Bara hemskärmarna i launchern som hackar, programlistan flyter på riktigt fint. Skitprogrammering at its best.

Surt, antar att du köra annan launcher ist?

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem

Tycker faktiskt att det är lite trist att de gjorde en affär med Microsoft och sedan släpper de MeeGo, då jag kände att kanske "oh, då kanske det verkligen kommer en bra mobil med grym hårdvara med ett ännu bättre operativsystem (alltså Windows Phone, med Mango)".

Men men, det kanske kommer att hända ändå, vem vet. Tycker dock att själva mobilen ser intressant ut och kanske är extremt bra - men jag vet inte riktigt om det kommer att vara en hit.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lösbonde:

Hela tiden, från att han går in i app-menyn och framåt, tydligen så har han uppe lite andra fönster.. kan vara så enkelt att pre-production exemplaret är dålig på att optimera multitasking.

Även fast han rör fingret onormalt långsamt så hänger telefonen inte med utan "hackar" sig fram. På de dubbelkärnig telefonerna i dagsläget så existerar det inte(eller iaf inte direkt synligt) och på iOS så har apple minskat max "scroll-hastigheten" till den nivå som iphone klarar av.

Hoppas verkligen Nokia kan ta tillbaka lite andelar nu. Om prislappen är rätt.. typ runt 3k så kan jag tänka mig att den har en stor chans.

Designmässigt så förstår jag inte riktigt mig på den, den svarta är riktigt stilren och snygg, men de andra skalen är helt bedrövliga. Hade varit grymt snyggt med typ en vit/vinrödmetallic alternativt en helvit.

Granskade den hårt och såg att den var lite seg, kan dock säga att den inte är så i alla andra 20+ videos jag har sett.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Permalänk
Medlem

Lika öppen som N900!!
http://www.youtube.com/watch?v=BsmDvgT9VYM&feature=youtu.be

Finns en switch i options som ger root och installerar några packages som förenklar för nörden

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Ok, efter att ha tittat lite mer på MeeGo så måste jag säga att det ser riktigt bra ut. Så synd att det inte kommer bli något mer av det.