Nokia släpper sin första MeeGo telefon, N9

Permalänk
Medlem

Ny n9-modell (vit) - http://conversations.nokia.com/2011/10/26/nokia-n9-gets-a-new...

Vågar man hoppas på att de uppdaterar hårdvaran med, kanske en 1,4 GHz processor. Jag tror de börjar förstå att Windows inte kommer lyfta Nokia försäljningen

Permalänk
Medlem

Ohhhh, så snygg!!! Helt otroligt vacker!

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

http://www.meegoexperts.com/2011/10/rumour-ville-meego-device...

Kan ju hoppas att dom fortsätter med Meego som en exklusiv sidogrej då Windows är mer mainstream för Svensson användare.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Skrivet av Gelantious:

http://www.meegoexperts.com/2011/10/rumour-ville-meego-device...

Kan ju hoppas att dom fortsätter med Meego som en exklusiv sidogrej då Windows är mer mainstream för Svensson användare.

Satt precis och läste den artikeln! Man kan ju hoppas att det stämmer. Men verkar inte som Nokias ledning vill att MeeGo ska lyckas. De ser nog hellre att Windows Phone tar fart så slipper de utveckla ett helt eget operativsystem. Notera att detta är min teori!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Gelantious, jag är toksugen på en N9:a så jag måste ställa någon fråga.

Hur är ljudet i lurar?
Finns det några inbyggda program för att lyssna på podcasts på ett smidigt sätt?

Min telefon är i princip sms/surf/musikmaskin för mig =]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustenrocks:

Gelantious, jag är toksugen på en N9:a så jag måste ställa någon fråga.

Hur är ljudet i lurar?
Finns det några inbyggda program för att lyssna på podcasts på ett smidigt sätt?

Min telefon är i princip sms/surf/musikmaskin för mig =]

Jag är fel person för att fråga ang ljud i hörlurar då jag inte är känslig mot sånt
Kör fortfarande med dom lurarna som följde med telefonen. Men ja, enligt mig låter det bra.
Tror det är bäst ifall du tar dina egna lurar och springer iväg till Media Markt eller liknande och ber få testa där.

Ang podcast så använder jag inte det själva, men finns ett antal program på Ovi store att ladda ner. Både gratis och betalalternativ.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Anonymous FTW:

http://mynokiablog.com/wp-content/uploads/2011/06/black_small...

Specifikationer:

Networks: PentabandWCDMA 850, 900, 1900, 1700, 2100, Quad band GSM/EDGE 850, 900, 1800, 1900
Speed: HSDPA Cat10: 14.4Mbps, HSUPA: Cat6 5.76Mbps
Display: 3.9” WVGA (854x480) AMOLED display with curved Gorilla glassTM, no air gap, anti-glare polarizer
OS: MeeGo1.2 Harmattan
Memory: 1024MB RAM, 16GB/64GB storage
Camera: 8Mpix auto-focus Carl Zeiss, wide-angle lens, 2x LED flash, Video capturing MPEG-4 SP 720p @ 30fps, 2nd camera for video calls
Size / Weight: 116.45 mm x 61.2 mm x 7.6–12.1 mm (L x W x T)/ 76 cm3/ 135 g
Connectivity: BT 2.1, GPS, A-GPS, WLAN 802.11abgn, NFC, 3.5mm AV connector, micro USB connector, USB charging
Processor:ARM Cortex-A8 OMAP3630 1 Ghz, PowerVRSGX530
Audio: MP3 player, Audio jack: 3.5mm, Supported codecs: mp3, AAC, AAC+, eAAC+, WMA, FLAC.
Battery: 1450 mAh
Operating Times
Talk time: (GSM/WCDMA) up to 11 h / up to 7 hours
Standby time: Up to 450 hours (WCDMA), up to 380 hours (GSM)
Video playback (720P): up to 4.5 hours
Music playback: up to 50 hours

Källa

Youtubevideo 1

Youtubevideo 2

Är inte det samma som nya Nokia Lumia?

Visa signatur

Dator:
CPU: Intel Sandybridge Core i7 2600k @4,5ghz 1.38v | GPU: HIS 6970 @ 960/5000 | RAM: Corsair Vengance 8gb @ 1600mhz MOBO: ASrock z68 mITX HT CHASSI: Silverstone Sugo SG08.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av VaNiLLA7:

Är inte det samma som nya Nokia Lumia?

Windows Phone stödjer ingen annan upplösning än 800x480, mobiler med högre upplösning än så fungerar inte med Windows Phone. Finns andra begränsningar i operativet som gör att en del funktionalitet inte är möjlig. Hur Nokia (läs: Stephen Elop) kan tro att de kommer sälja många mobiler för windows är en gåta.

Permalänk
Medlem

"Warning: fakes of Nokia N9 started to appear in the wild"

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

"Warning: fakes of Nokia N9 started to appear in the wild"
https://diasp.org/uploads/images/692a201ceafb10fac664.png

Permalänk
Medlem

Lutar åt en vit N9 för min del om det ska va N9. Ser fördjävla nice ut alltså

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

den vita

Permalänk
Medlem

Är inte MeeGo dött? Vågar man verkligen köpa en telefon som man vet inte kommer ha något stöd så länge till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xclusiv8:

Är inte MeeGo dött? Vågar man verkligen köpa en telefon som man vet inte kommer ha något stöd så länge till?

Nej det är inte dött, Linux lär inte dö

Meego kommer leva vidare som Tizen och frågan är om inte Nokia hoppar på tåget igen. Nokia släpper snart en uppdatering till MeeGo som är rätt stor

Permalänk

http://n9-apps.com/ Mycket bra hemsida, försöker samla ihop alla apps till N9 och developers

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem

har fått en Nokia N9

är det någon som vet om det går o koppla ihop luren med datorn o synka kalender / skriva sms? med nokia link så går det ju bara o synka bilder , musik o videon, och dessa verkar ENDAST skicka filerna till interna minnet på 2GB och inte det större minnet.

Saknar verkligen ett sätt o kunna skriva ett sms via datorn! Apples bluetooth tangentbord fungerar inte heller med N9an (Suck)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phat^Trance:

har fått en Nokia N9

är det någon som vet om det går o koppla ihop luren med datorn o synka kalender / skriva sms? med nokia link så går det ju bara o synka bilder , musik o videon, och dessa verkar ENDAST skicka filerna till interna minnet på 2GB och inte det större minnet.

Saknar verkligen ett sätt o kunna skriva ett sms via datorn! Apples bluetooth tangentbord fungerar inte heller med N9an (Suck)

Funkar med gamla PC Suite, dock inte "nya" Ovi Suite.
http://myn9.blogspot.com/2011/10/6-things-to-know-about-conne...

Edit: http://europe.nokia.com/support/product-support/pc-suites/com...

Lättare att skicka över musik, bilder & filmer genom vanlig masslagring än Link programmet. Aldrig fått det att riktigt fungera.

Edit2: http://www.meegoexperts.com/2011/11/connect-bluetooth-keyboar...
Bluetooth tangentbord på N9.

Edit3: http://www.sports-tracker.com/blog/2011/11/01/sports-tracker-...
http://www.sports-tracker.com/
Sports Tracker ute för N9.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

http://www.dropbox.com/gallery/17037359/1/nokia_n9?h=6623ae

Jag är faktiskt halvnöjd med telefonen.
Det blev ett antiklimax förut när jag hade varit ute och joggat och GPSen eller mjukvaran ritat upp en väg som är ganska så "hackig".

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Finns det många appar o välja på i dagsläget? Hur svårt är det att porta en app själv/ göra en själv till meego?

Samt är det nån som vet när vita N9 kommer ut?

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

NukeHenk: Nej, utbudet på "appar" är inte så stort, så om det är appar i mängder du är ute efter så ska du nog kika på iOS eller Android.
Porta appar brukar ju i regel innebära en del programmeringskunskaper, så har du erfarenhet utav att programmera så kan du nog säkerligen sätta dig och rota runt lite i källkoderna.

Och när den vita ska släppas vet väl ingen utanför Nokias dörrar skulle jag tro, det värsta är att jag har för mig att jag läst ett elakt rykte om att den vita inte kommer nå sverige, men det är ju tiden som får utvisa hur det blir med det.

http://www.meegosweden.com/wiki/index.php?title=L%C3%A4r_dig_...

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Är bara ute efter ett par hundra olika appar, behöver inte vara hundratusentals dock. Står mellan N9 / Galaxy S2 / Galaxy Nexus just nu vad man ska ta. Lumia 800 finns ju iofs med som val också men inte så värst mycket ändå. Inte lätt o välja en man ska va nöjd me i +2 år framåt.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

NukeHenk: Om du ha ditt på det torra så ska du nog välja Android alternativt iOS när det gäller "appar", för även om det utvecklas till MeeGo så finns det som det är just nu och antagligen för en tid framöver inte lika stort utbud.

Om man dock vill chansa ganska rejält och få en väldigt trevlig telefon i sin ägo så kan just Nokia N9 vara något för dig. Annars är du välkommen förbi här "nere" så bjuder jag på en kopp kaffe och så får du klämma på en N9 själv om du vill.
Jag borde eventuellt kunna låna en väns Samsung Galaxy S2 om det skulle vara intressant.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Jag säger bara såhär: Älskade idén med min N900 och tycker om själva mobilen men Nokia failade och lade ner sitt Maemo-OS lika fort som det dök upp och nu sitter man här med en halvtaskig mobil som skulle kunnat vara riktigt bra.

Sista gången jag köper en Nokia och jag rekommenderar att ni inte gör det heller. Såvida de inte låter någon annan sköta mjukvaran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klorka:

Jag säger bara såhär: Älskade idén med min N900 och tycker om själva mobilen men Nokia failade och lade ner sitt Maemo-OS lika fort som det dök upp och nu sitter man här med en halvtaskig mobil som skulle kunnat vara riktigt bra.

På vilket sätt menar du halvtaskig? Jag har själv en N900 och skall snart byta till en n9. Vad som är bra med dessa mobiler är att det är linux, du sitter på en liten linuxdator. Android är iofs byggd på linux men det går inte och köra native C++ och då tappar man själva poängen all kod för linux även om utvecklandet i java är stort så de har ändå (generellt sämre kvalitet iofs)

Permalänk

Jag förstår inte, telefonen skulle ju heta Lumia 800 men nu finns det en N9:a ute också? Vafan?
Verkar inte finnas en enda svensk recension om Lumia 800 men det finns en massa recensioner om N9.
Vilken telefon är bäst? Lumia 800 eller N9?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Jag förstår inte, telefonen skulle ju heta Lumia 800 men nu finns det en N9:a ute också? Vafan?
Verkar inte finnas en enda svensk recension om Lumia 800 men det finns en massa recensioner om N9.
Vilken telefon är bäst? Lumia 800 eller N9?

Det är ju en nästan identisk telefon med Windows istället för meego! Du får helt enkelt bestämma dig för vilket operativsystem du vill använda.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Skrivet av majje:

Det är ju en nästan identisk telefon med Windows istället för meego! Du får helt enkelt bestämma dig för vilket operativsystem du vill använda.

Skickades från m.sweclockers.com

Suck, onödigt krångel för konsumenten, varför kan de inte köra med bara ett OS..

Permalänk
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Verkar inte finnas en enda svensk recension om Lumia 800 men det finns en massa recensioner om N9.

Lumia 800 har inte släppts än i sverige, kanske därför det inte finns så många recensionerav den än.