Nokia släpper sin första MeeGo telefon, N9

Permalänk
Skrivet av Porom:

Ok, efter att ha tittat lite mer på MeeGo så måste jag säga att det ser riktigt bra ut. Så synd att det inte kommer bli något mer av det.

Några planer på att skrota Meego finns inte, men det huvudsakliga mobiloperativet är Windows Phone

Sen har ju Intel aldrig sagt något om att de ska lägga ner MeeGo heller, i oktober kommer version 1.3
http://appdeveloper.intel.com/en-us

BMW och GM och en massa andra har inte heller sagt att de inte kommer använda MeeGo i sina bilar.

MeeGo har förresten en svensk entusiastsida

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Undrar hur länge nokia ska skjuta sig i foten med kanon, dom borde ha lagt allt vad detta heter på hyllan för länge sen, och snabbt ta fram win 7 mobiler eller med android, men dom vill väl inte sälja några smart mobiler längre, eller så försöker dom medvetet gå i konkurs, finner inga andra förklaringar.

Nokia gör rätt i att fortsätta utveckla ett eget system, istället för att slänga bort sin särställning och enbart tänka försäljning kortsiktigt genom att göra hårdvara till andras mjukvarusystem. Samarbetet med Microsoft och windows phone 7 tror jag är ett sätt att finansiera sin egen utveckling under några års tid tills dess att:

1. Deras eget OS är tillräckligt bra
2. Marknaden för smartphones mognar

Jag tror att smartphone marknaden på sikt kommer att mogna på ett sådant sätt att det finns utrymme för flera olika operativsystem, när apphysterin lägger sig och alla de viktigaste apparna redan finns till alla os.

Permalänk
Medlem

N9 är klockren för mig. Gillar både telefonen och MeeGo skarpt.
Det känns lite som att MeeGo kommer vara i en annan klass än Ios och android.

MeeGo och window phone 7 är dom ända smartphone OS som är nytänkande.

Permalänk
Medlem

Jag tycker nog att det här visar att man redan har bestämt att gå tillbaka till att göra däck och gummistövlar istället.

Permalänk
Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem

Det här är ju den telefonen jag egentligen hade velat köpa. Jag har SGS2 just nu och tycker det är det klart bästa valet f.n. men det finns saker jag saknar..

Frågor (Kanske dumma, men jag har inte pallat läsa allt..)
* Har den här telefonen en X-server för terminalapplikationer ? Kan man ansluta med telnet / SSH ?
* Är opertivsystemet POSIX-kompatibelt ?
* Är den rootad från start ? Kan man installera en egen Shell, t.ex. BSD ?
* Finns det någon JVM som är Dalvik-kompatibel, för androidappar på den ?

Permalänk
Medlem

Ja på de två sista frågorna. Eller rättare sagt går du bara in i options och väljer developer mode on så har du root.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Hoppas bara att synkroniseringsfuktionerna blir bättre än på N900. Ovi struntade man helt i att implementera stöd för och Exchange-stödet var buggigt och inkomplett. Med tanke på att Nokia snabbt övergav N900 så skulle jag inte våga sattsa på en N9.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem

Ja, den här nallen skulle jag velat ha. Snygg, snabb... Nokiakvalité på hårdvaran.

Riktigt tragiskt att Nokia garanterat att den är dödfödd. Man ska vara ordentlig fanboy för att köpa ett system som MS-mannen som rattar Nokia officiellt förklarat ska ersättas med MSOS så snabbt som möjligt. I varje fall till smartphonepriser. Kostar den som ZTE Blade slår jag till.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Vill ha - Nokia N9 Software review - http://www.youtube.com/watch?v=3RxJ1Z9o8xc

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Min 64GB N9a ligger o svettas i Ånge, satans posthelvete.....

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Medlem

Yus, blir en trevlig Måndag

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anCOOL:

Min 64GB N9a ligger o svettas i Ånge, satans posthelvete.....

Var köpte du den och vad kostade den?

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Tänkte att det här kunde bli en värdig ersättare till min gamla N95, men när jag såg priset så vart jag lite halvt avskräckt... Hur länge har den här funnits btw? Jag förstår inte hur jag kan ha missat när den släpptes.

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av wasidop:

Tänkte att det här kunde bli en värdig ersättare till min gamla N95, men när jag såg priset så vart jag lite halvt avskräckt... Hur länge har den här funnits btw? Jag förstår inte hur jag kan ha missat när den släpptes.

Den har knappt börjat finnas, tror de som köpt allra först precis fått den

Permalänk
Medlem
Skrivet av babuu:

Nokia gör rätt i att fortsätta utveckla ett eget system, istället för att slänga bort sin särställning och enbart tänka försäljning kortsiktigt genom att göra hårdvara till andras mjukvarusystem. Samarbetet med Microsoft och windows phone 7 tror jag är ett sätt att finansiera sin egen utveckling under några års tid tills dess att:

1. Deras eget OS är tillräckligt bra
2. Marknaden för smartphones mognar

Jag tror att smartphone marknaden på sikt kommer att mogna på ett sådant sätt att det finns utrymme för flera olika operativsystem, när apphysterin lägger sig och alla de viktigaste apparna redan finns till alla os.

Jag håller fullkomligt med dig! Jag har i en annan tråd diskuterat detta; vilken nörd som helst antar jag väljer kvalite framför kvantitet och status/hype. Enligt min mening så har nokia alltid OSAT kvalite och nytänkande.

Jag vid håller härmed min tes Nokia, Probarly the best mobilephone in the world!

Stulet från en annan tråd men ja klippet säger väl allt

Skrivet av Gelantious:

Nice nice, blir en bra uppgradering från N8.

Och jag väntar på att [I]Belle[/I] skall släppas till N8:an !
Jag kör N900:a och ska hämta en N8:a.
Hade gärna hämtat en N9:a men den går bort pga avsaknaden av en riktig kamera knapp, vill inte kladda på skärmen i vissa lägen.
Men N9:an är en sjukt fin mobil som kommer att rocka rätt hårt enligt min uppfattning, å blåsa bort de flesta hype/status mobiler.

Visa signatur

.:: DELL S3422DWG 34", MSI GS75 Stealth, Bioboard Plutonuim / FluX AT
.:: Razer Blade '18RiP :( Razer Mice+Keyboard ofc ;)
.:: Nanna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Var köpte du den och vad kostade den?

Beställt den från Katshing för 6 290kr, finns några kvar i lager.
16GB verkar det finnas fler utav och dessa är en tusing billigare.

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk

Min 64GB N9 skickades från Dustin i fredags, hoppas jag får den på måndag.
Verkar finnas fler i lager: http://www.dustinhome.se/nokia-n9-64gb-black/product/50106014...

Visa signatur

Core i7 3930K(@ 4.40GHz) -> ASUS Rampage Extreme IV | 16GB Corsair Vantage DDR3 | Sapphire Radeon 290X Tri-X

Permalänk
Medlem

Det är är ju typsikt att den ska vara så dyr

Permalänk
Medlem

Vet inte om folk har lekt runt själva men det verkar som om Nokia kommer släppa en wp7 telefon i samma burk som N9:an. Gaaanska sugen isf för den är så otroligt stilig.

Permalänk
Hedersmedlem

N9 verkar ju cool, men känns redan död liksom, då nokia i stort sett kommer att satsa på WP7

Permalänk
Medlem

Varför N9:an är dyr är på grund av byggkvalitén särskilt, polykarbonat runt hela den i ett stycke, samt dyr kameraoptik.

Permalänk
Hedersmedlem

läste för någon vecka sedan att anledningen till att nokia släpper N9an är för att dom har avtal med Intel att dom måste släppa x antal meego lurar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Varför N9:an är dyr är på grund av byggkvalitén särskilt, polykarbonat runt hela den i ett stycke, samt dyr kameraoptik.

Är polykarbonat verkligen så dyrt? Kameran tror jag knappast kostar så mycket.

Het telefon i övrigt, synd att jag är så fäst vid min N8:a bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phat^Trance:

N9 verkar ju cool, men känns redan död liksom, då nokia i stort sett kommer att satsa på WP7

En hel del uppdaterar sina program just för N9:an så den kommer nog vara här ett tag.
Sen är communityn en stor del som lär hålla den vid liv, kan ju bara titta på N900.

Enda programmet jag använder utöver det som finns standard i en telefon är sports tracker och det kommer till Meego
http://www.sports-tracker.com/blog/2011/09/28/sports-tracker-...

För spelintresserade:
http://thenokiablog.com/2011/09/29/nokia-n9-unity-3d-games/

Edit: Dock så är det nog inte en telefon för vanliga svenssonanvändare utan man ska gilla att pilla lite för att ha verklig glädje av den.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anCOOL:

Min 64GB N9a ligger o svettas i Ånge, satans posthelvete.....

ja det där jäkla ånge ! min paket kan fastna där flera dar

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Medlem
Skrivet av brajonk:

ja det där jäkla ånge ! min paket kan fastna där flera dar

moaha norrläning, tar 2dgrr mer ffs ALLTID till norrland

Visa signatur

.:: DELL S3422DWG 34", MSI GS75 Stealth, Bioboard Plutonuim / FluX AT
.:: Razer Blade '18RiP :( Razer Mice+Keyboard ofc ;)
.:: Nanna

Permalänk

Annars finns ju programmet EmuMaster på Nokia Store

Visa signatur

NO MAAM