Nokia släpper sin första MeeGo telefon, N9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Jag förstår inte, telefonen skulle ju heta Lumia 800 men nu finns det en N9:a ute också? Vafan?
Verkar inte finnas en enda svensk recension om Lumia 800 men det finns en massa recensioner om N9.
Vilken telefon är bäst? Lumia 800 eller N9?

N9 är bättre. Windows är fortfarande ett sämre operativ än de andra (Android, iOS, Maemo, Meego)

Skärmen på Lumia 800 är 800x480 på grund av att Windows Phone inte stödjer någon annan upplösning. På N9 är skärmen 854x480 pixlar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Jag förstår inte, telefonen skulle ju heta Lumia 800 men nu finns det en N9:a ute också? Vafan?
Verkar inte finnas en enda svensk recension om Lumia 800 men det finns en massa recensioner om N9.
Vilken telefon är bäst? Lumia 800 eller N9?

lumnia 800 tycker jag är "bäst" den har ju en kameraknapp och bättre hårdvara förutom en lite mindre skärm. Sen vilket os du föredrar av WP7 och Meego avgör du bäst jag har inte testat båda.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Jag har iofs bara gjort en ytlig jämförelse, men det ser ut som om Lumia 800 har en lite snabbare CPU, men i övrigt är lite sämre utrustad hårdvarumässigt, jämfört med N9'an? Mindre minne, ingen NFC, bara en storlek för intern lagring. Som sagt, bara jämfört som hastigast, NFC'n kommer sannolikt aldrig spela någon roll, minnesmängden (ram) påverkar bara när man kör flera mjukvaror simultant, och hur mycket de påverkas bestäms av hur smart man var när man programmerade mjukvaran som körs, helt enkelt, minneskraven. Lagringsytan är ju bara ett alternativ om man faktiskt kan tänka sig att köpa N9'an med 64GB, annars är det ju ett meningslöst argument...

Så på hela taget, mycket snarlika telefoner. Fast jag skulle nog föredra N9'an över Lumia 800 mest för att N9'an inte kör Windows. Det verkar för tungt, vilket jag bara har deras rätt kraftiga ökning i CPU hastighet som underlag för. Med andra ord, bara en gissning.

N9'an, har fler funktioner till kameran, (på pappret, det kommer kanske i uppdateringar till Lumian) men Lumian har något inte N9'an har, nämligen en knapp att ta bilder med. och så håller det på, fram och tillbaka.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

-=Mr_B=-: Verkar WP för tungt? Du kan ju köra WP på de äldre lurarna utan problem, titta bara på hur fint WP fungerar sen 7.5 släpptes.
Jag skulle faktiskt tro att WP är lättare att driva än iOS eller Android.

Problemet är att folk köper telefonerna efter hur snabb hårdvaran är, inte hur bra helheten är.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk

Sen har jag läst att processorerna är lika snabba även fast N9 har bara 1 ghz, eftersom de har olika typer av processorer och processorn i N9 är snabbare per mhz.
Jag tror att den största skillnaden för mig är skillnaden i skärmupplösning. Tätt följt av kamerknappen. Har ingen aning om hur operativsystemen är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Jag skulle faktiskt tro att WP är lättare att driva än iOS eller Android.

Inte alls omöjligt. Men jämförelsen jag gjorde var mot N9'an, och jag tror att man har fått peta i en högre klockad CPU för att nå motsvarande prestanda. Vilket alltså ger vid handen att man hade fått bättre batteritid om man kört MeeGo på Lumian. Något vi troligtvis aldrig kommer få veta, det är som sagt en gissning. Fast det kommer kanske ett hack för att köra Windows på N9'an, eller tvärt om. Skulle det se ut som om min gissning var fel då, skyller jag givetvis på hacket, och dålig anpassning mot hårdvaran. ;- )

Skrivet av Blackbird_CaD_:

Sen har jag läst att processorerna är lika snabba även fast N9 har bara 1 ghz, eftersom de har olika typer av processorer och processorn i N9 är snabbare per mhz.
Jag tror att den största skillnaden för mig är skillnaden i skärmupplösning. Tätt följt av kamerknappen. Har ingen aning om hur operativsystemen är.

Skillnaden i skärmupplösning är obetydlig. Det är ett par rader pixlar som på Lumian uptas av fysiska knappar, så det kan man nog närmast bortse ifrån.

Jag tittade efter information om skillnad i förmåga / cykel, och hittade inte mycket. Lumian har en ARM7'a och N9'an en Cortex A8'a i grund och botten, och skillnaderna är inte speciellt stora.

Oavsett, det är fortfarande huvet upp, och benen ner. Med röven bak, hur man än vänder sig.
Det ser ut som ett par väldigt jämspelta telefoner. Det kanske är synd att de kommer från samma tillverkare.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Inte alls omöjligt. Men jämförelsen jag gjorde var mot N9'an, och jag tror att man har fått peta i en högre klockad CPU för att nå motsvarande prestanda. Vilket alltså ger vid handen att man hade fått bättre batteritid om man kört MeeGo på Lumian. Något vi troligtvis aldrig kommer få veta, det är som sagt en gissning. Fast det kommer kanske ett hack för att köra Windows på N9'an, eller tvärt om. Skulle det se ut som om min gissning var fel då, skyller jag givetvis på hacket, och dålig anpassning mot hårdvaran. ;- )

Fel.

Windows Phone flyter på jättebra på 1Ghz CPU. De första Windows Phone-telefonerna som släpptes har/hade bara 1Ghz. Nu har man även ändrat så att 800Mhz CPU:er kan köpa Windows Phone Mango.

Lumia 800 har för övrigt bättre batteritid än N9:an trots att det är samma batteri men Lumia 800 med en högre klockad CPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Skillnaden i skärmupplösning är obetydlig. Det är ett par rader pixlar som på Lumian uptas av fysiska knappar, så det kan man nog närmast bortse ifrån.

när det är så små skärmar är upplösningen enormt viktig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spindel:

Lumia 800 har för övrigt bättre batteritid än N9:an trots att det är samma batteri men Lumia 800 med en högre klockad CPU.

Vilket man uppnår åtminstone delvis pga mindre skärm, och försämrad konektivitet. Your point is?

Skrivet av klk:

när det är så små skärmar är upplösningen enormt viktig

Subjektivt, självklart, men jag skulle tro att du inte ser skillnad på DPi'n på de båda skärmarna. När det kommer till storleks-skillnaden skiljer det ett par mm på det långa hållet, och där sitter då i stället fysiska knappar på Lumian.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Subjektivt, självklart, men jag skulle tro att du inte ser skillnad på DPi'n på de båda skärmarna. När det kommer till storleks-skillnaden skiljer det ett par mm på det långa hållet, och där sitter då i stället fysiska knappar på Lumian.
B!

Det är antal pixlar som är det viktiga, speciellt vid surfning och möjligen när man hanterar bilder samt tittar på film
Ta den nya google galaxy nexus med 1280x720, snacka om att jag önskat att det kom någon nokia n9 variant med liknande upplösning. kanske inte så högt eftersom skärmen måste växa (vilket inte ha för stor skärm) men något mer pixlar hade inte varit dumt

Permalänk
Medlem

Du vet att Galaxy nexus har lägre pixeltäthet än iPhone va? Med andra ord, trots högre upplösning, sämre bild. Vill du diskutera varför det blir så, kan du starta en ny tråd för att ta det i detalj.

Jämförelsen här gällde dock N9'an vs Lumia 800, som båda kvalar in strax över 250ppi, och om jag inte minns fel är lumian den bättre av de båda, med marginellt högre pixeltäthet. med andra ord man förlorar ett par rader på ena kortsidan, men får bättre bildkvalite på den ytan man har.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Du vet att Galaxy nexus har lägre pixeltäthet än iPhone va? Med andra ord, trots högre upplösning, sämre bild. Vill du diskutera varför det blir så, kan du starta en ny tråd för att ta det i detalj.

Jämför med iphone då

Skrivet av -=Mr_B=-:

Jämförelsen här gällde dock N9'an vs Lumia 800, som båda kvalar in strax över 250ppi, och om jag inte minns fel är lumian den bättre av de båda, med marginellt högre pixeltäthet.

återigen, jag menar inte pixeltätheten i första hand utan att WP inte kan köra skärmar över 800x480. Operativsystemet stödjer inte högre upplösning.

Jag tror en stor orsak till iPhone 4 framgångar var att de hade en skärm på 960x640 i en relativt liten mobil. Möjligen är högre upplösning än så mindre viktig när skärmen är så liten. Då börjar det bli väl plottrigt även för de med bra ögon.

Om jag fått önska fritt så hade perfekt upplösning på en nokia n9 varit 1024x680

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Suck, onödigt krångel för konsumenten, varför kan de inte köra med bara ett OS..

Men gå och köp en iPhone då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Nej det är inte dött, Linux lär inte dö

Meego kommer leva vidare som Tizen och frågan är om inte Nokia hoppar på tåget igen. Nokia släpper snart en uppdatering till MeeGo som är rätt stor

Hur kommer MeeGo relateras till Tizen. Jag såg att de skrev på meego.com att de skulle göra övergången smidig för MeeGo-användare. Kommer det bli någon övergång?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murpie:

Hur kommer MeeGo relateras till Tizen. Jag såg att de skrev på meego.com att de skulle göra övergången smidig för MeeGo-användare. Kommer det bli någon övergång?

Båda systemen är linux med olika gränssnitt. C++ applikationer måste kompileras om men det gäller i princip oavsett vilket operativ eller variant av operativ så brukar man nog kompilera om för det operativet. Det bör räcka för de som gjort appar för meego till tizen och QT skall gå och köra mot Tizen med. QT är en utvecklingsplattform för C++ i första hand där man kan kompilera upp applikationer för olika operativsystem.

Android är Java applikationer så därför är det inte alls lika lätt och flytta appar mellan linux (c++) till android. Apples iOS kör sitt eget rejs och samma med WP7 där man måste koda C#.

Att flytta applikationer från en mobil till nyare är förmodligen lättast för Android men priset man får betala för det är att man tvingas köra java eller en variant av C++ som egentligen också blir precis samma som java apps. Det är inte helt friktionsfritt och flytta däremot, finns gott om fakta på nätet om problem där.
De operativ som egentligen är Linux behöver oftast en omkompilering så är det klart.

Efter att ha läst lite om operativsytem på mobiler så förstår jag ändå inte riktigt argumentet med att man måste ha samma operativ i nästa mobil. Jag tror de flesta köper en mobil som passar och sedan installerar de appar man vill ha. Ena året kanske man har android och andra året kör man något annat

Permalänk
Skrivet av klk:

Det är antal pixlar som är det viktiga, speciellt vid surfning och möjligen när man hanterar bilder samt tittar på film
Ta den nya google galaxy nexus med 1280x720, snacka om att jag önskat att det kom någon nokia n9 variant med liknande upplösning. kanske inte så högt eftersom skärmen måste växa (vilket inte ha för stor skärm) men något mer pixlar hade inte varit dumt

Ja om webbläsaren vore statisk vore det viktigt, men man kan zooma i mobilwebbläsarna. BTW så har Nokia E6 326ppi.

Skrivet av klk:

Att flytta applikationer från en mobil till nyare är förmodligen lättast för Android men priset man får betala för det är att man tvingas köra java eller en variant av C++ som egentligen också blir precis samma som java apps. Det är inte helt friktionsfritt och flytta däremot, finns gott om fakta på nätet om problem där.

Det finns klara översättningar för dem som vill konvertera sina appar till Qt:

iOS till Qt http://www.developer.nokia.com/Develop/Porting/API_Mapping/#!...
WP7 till Qt http://www.developer.nokia.com/Develop/Porting/API_Mapping/#!...
Android till Qt http://www.developer.nokia.com/Develop/Porting/API_Mapping/#!...

BTW så har Nokia släppt första uppdateringen till Nokia N9 idag, uppdatering PR1.1 ska visst vara på ca 200MB.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Ja om webbläsaren vore statisk vore det viktigt, men man kan zooma i mobilwebbläsarna. BTW så har Nokia E6 326ppi.

Med en större skärm slipper man zooma, det är ju det som är själva poängen.

Skrivet av Anonymous FTW:

Det finns klara översättningar för dem som vill konvertera sina appar till Qt:

Jag förstår inte riktigt detta med att ett operativsystem skulle vara viktigt på en mobil, det viktigaste är att det man behöver finns där samt den är smidig och använda

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

NukeHenk: Om du ha ditt på det torra så ska du nog välja Android alternativt iOS när det gäller "appar", för även om det utvecklas till MeeGo så finns det som det är just nu och antagligen för en tid framöver inte lika stort utbud.

Om man dock vill chansa ganska rejält och få en väldigt trevlig telefon i sin ägo så kan just Nokia N9 vara något för dig. Annars är du välkommen förbi här "nere" så bjuder jag på en kopp kaffe och så får du klämma på en N9 själv om du vill.
Jag borde eventuellt kunna låna en väns Samsung Galaxy S2 om det skulle vara intressant.

Jag var nere till Karlstad idag btw o pillade lite på ett par telefoner. N9 kommer det banne mig bli är 85% säker nu ^^

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

Nokia N9 Outsells all other Phones in Finland During October
Undrar hur glada dom högre uppsatta i Nokia är med Elop nu som skrotat allt med Meego.... Jevla idiot.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gelantious:

Nokia N9 Outsells all other Phones in Finland During October
Undrar hur glada dom högre uppsatta i Nokia är med Elop nu som skrotat allt med Meego.... Jevla idiot.

+1

Permalänk
Medlem

Man får ju hoppas att N9 även säljer bra i resten av världen också, inte bara i Finland. Det skulle vara himla kul att se lite grafer och statistik över försäljningen.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Nokia N9 Outsells all other Phones in Finland During October
Undrar hur glada dom högre uppsatta i Nokia är med Elop nu som skrotat allt med Meego.... Jevla idiot.

Jag kan inte tänka mig att de kommer skrota meego, WP7 kommer inte ta sig utan snarare handlar det om förluster. De måste marknadsföra något extremt (vilket kostar) för att få sälja. Inte en chans att det går och sälja WP7 mobiler som är så fattiga på funktioner jämfört med värstingarna som kommer från android. Enda möjligheten och sälja är att dra ner priset på då blir å andra sidan det mycket sämre vinst (kanske förlust)

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Man får ju hoppas att N9 även säljer bra i resten av världen också, inte bara i Finland. Det skulle vara himla kul att se lite grafer och statistik över försäljningen.

Det värsta är att Nokia inte säljer n9 på en hel del jättemarknader. De som bor i "fel" länder måste importera själva

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Båda systemen är linux med olika gränssnitt. C++ applikationer måste kompileras om men det gäller i princip oavsett vilket operativ eller variant av operativ så brukar man nog kompilera om för det operativet. Det bör räcka för de som gjort appar för meego till tizen och QT skall gå och köra mot Tizen med. QT är en utvecklingsplattform för C++ i första hand där man kan kompilera upp applikationer för olika operativsystem.

Android är Java applikationer så därför är det inte alls lika lätt och flytta appar mellan linux (c++) till android. Apples iOS kör sitt eget rejs och samma med WP7 där man måste koda C#.

Att flytta applikationer från en mobil till nyare är förmodligen lättast för Android men priset man får betala för det är att man tvingas köra java eller en variant av C++ som egentligen också blir precis samma som java apps. Det är inte helt friktionsfritt och flytta däremot, finns gott om fakta på nätet om problem där.
De operativ som egentligen är Linux behöver oftast en omkompilering så är det klart.

Efter att ha läst lite om operativsytem på mobiler så förstår jag ändå inte riktigt argumentet med att man måste ha samma operativ i nästa mobil. Jag tror de flesta köper en mobil som passar och sedan installerar de appar man vill ha. Ena året kanske man har android och andra året kör man något annat

Jag tänkte mer på det faktum att många hävdar att N9 är en "död" produkt eftersom det "finns" risk att det inte kommer utvecklas några appar till den. I och med att de faktiskt säljer så bra som den gör, gör att jag blir lite mindre orolig över just detta dock.

Jag tror också jag kommer satsa på en vit Nokia N9! Den är rêktigt smexig!

Permalänk
Medlem

http://teknikbloggen.papper.fi/2011/11/09/nokia-n9-recension/

Citat:

Det är med sorg jag konstaterar att N9:an kommer att bli den enda i sitt slag, telefonen är så bra på många sätt och Meego visade sig vara ett stabilt OS för telefonen. N9:an har bevisat att Nokia fortfarande kan sin sak och dessutom för första gången släppt en telefon som är sexig. Om jag slänger upp N9:an på ett bord fullt med iPhones så är det Nokian alla instinktivt kommer att titta på.

Hårdvarumässigt sett har nu Nokia bevisat att dom kan konkurrera, nu återstår det för dom och Microsoft att klara av mjukvarusidan också. Det slår mig som oroväckande att Nokia slår sig i slang med ett företag som inte kunde producera en värdig konkurrent till iPoden (hur många känner du som ägde en Zune?), som inte (hittills) kunde producera en värdig konkurrent till iTunes och som inte kunnat producera en värdig konkurrent till iOS, iPhone och Appstore heller. Detta företag, Microsoft, skall nu förse Nokia med alla dessa komponenter i kommande telefoner. Det gör mig minst sagt nervös.

Nokia N9 kommer att leva vidare en lång tid bland sina användare. Men telefonen kommer inte att få några uppföljare, dess hårdvara och mjukvara kommer inte nämnvärt att utvecklas eller uppgraderas. Precis som Lonesome George så kommer Nokia N9 att en dag försvinna utan några efterkommande.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

klk: För de som håller sig uppdaterade angående recensioner om N9 så är det ju inte direkt första gången man läser om att N9 är dömd och allt sånt.
Majoriteten av de recensioner jag läst har haft liknande syn på telefonen i slutsatsen om N9 som ovanlänkad recension.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk

Att det är över efter N9 håller jag inte alls med om. Nokias lär ju arbeta på en ersättare till sitt S40, Meltemi, precis som N9:s Meego så är det Linux, använder sig av Qt till appar och kommer troligen ha N9:s Swipe gränssnitt. Ett Nokia N9 MeeGo Light skulle man kunna säga.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

klk: För de som håller sig uppdaterade angående recensioner om N9 så är det ju inte direkt första gången man läser om att N9 är dömd och allt sånt.
Majoriteten av de recensioner jag läst har haft liknande syn på telefonen i slutsatsen om N9 som ovanlänkad recension.

Recensionen säger inte att N9 är dömd, samt att de skriver en del tänkvärda saker för om Nokia kan få mycket svårt och öka försäljningen av av WP mobiler. Om inte det tar sig snabbt där tror jag de kommer börja satsa på MeeGo igen.

Permalänk
Medlem

klk: Några av de recensioner jag läst har iallafall uttryckt sig som så att N9an är utdömd. Det kan du ju även se i texten från teknikbloggen. Jag själv har inte brytt mig nämnvärt om detta eftersom jag är ägare av en Android-telefon så jag vet hur det är att ha en döende produkt.

"Det är med sorg jag konstaterar att N9:an kommer att bli den enda i sitt slag..."

"Nokia N9 kommer att leva vidare en lång tid bland sina användare. Men telefonen kommer inte att få några uppföljare, dess hårdvara och mjukvara kommer inte nämnvärt att utvecklas eller uppgraderas. Precis som Lonesome George så kommer Nokia N9 att en dag försvinna utan några efterkommande."

http://www.engadget.com/2011/10/22/nokia-n9-review/
"Yet despite all that, it was killed before even getting a chance to prove its worth..."

http://www.idg.se/2.1085/1.409519/nokia-n9-i-test-nokias-bast...
"Det är också det som gör oss så vansinnigt ledsna, att Nokia redan innan telefonen börjar säljas berättar att det är den enda av sitt slag."

http://www.gsmarena.com/nokia_n9-review-659p10.php
"If anyone is let down, it's the Nokia N9 itself. The platform is as good as doomed. Forsaken by its own creator. With Nokia giving up on MeeGo and a price tag that confines the N9 to a premium niche, it will be next to impossible for the OS to grow a substantial user base."

http://www.theverge.com/2011/10/22/2506376/nokia-n9-review
"The N9 is flawed and doomed, but you have to understand, I don’t care."

http://www.slashgear.com/nokia-n9-review-23190157/
"It’s not often we review what’s effectively a dead product"

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX