5870 gick av på mitten vid oc :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spill:

Jag är då inte övertygad om att detta ens är möjligt.

4 rejält suddiga bilder och ingen som helst post om vad trådskaparen körde med för inställningar. Var han i samma rum som datorn öht när det hände? Var han full eller något för det måste fan ha kommit tjock svart och jäkligt illaluktande rök ur datorn under en ganska lång tid.

Luktar lika skumt som bränt.

Pessimist. Bevis är bevis, något som inte ens bibeln lyckats med under tvåtusen år..

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Skrev han inte att han böjde av det i bilen eller något??

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Antielefant
Skrivet av joar:

Jag tillhör också en av de skeptiska som inte tror på det här. Jag har varit med TVÅ gånger om att blixten har plockat min dator, och ena gången var jag på väg för att dra ur sladden och stod således alldeles intill datorn som jag körde med öppen sidoplåt. Trots de våldsamma spänningar ett nedslag genererar så fick jag inte mer skada än ett par milt svärtade kondensatorer.

Är helt övertygad om att det där är omöjligt.

Jobbar i servicedisk och jag har sett åskskadade datorer där lödtennet på baksidan av ett moderkort flutit ihop och lött fast kortet i distanserna. Exploderade kondingar så hela datorn är full i elektrolyt och keramikdamm. Långa svarta brännmärken med halvsmält plast längsmed strömförsörjningsbanor, till och med kraftigt svärtade processorer.

Med tanke på att ponti dessutom lyckats få heatshielden över NB att smälta samt har smältskador på kylaren... vete fan om det är fejk. Det ska mycket till för att ge sådana skador på ett Sabertooth.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Skrev han inte att han böjde av det i bilen eller något??

jo den delade sig när han flyttade den, stämmer, det sa han. den gick ju knappast i bitar under klocken

Visa signatur

¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av kent2:

Mycket likt mitt misslyckade överklockningsförsök häromdan!

Mitt kort upplöstes helt i aska, sögs ut genom nätagget och landade i en urna på skrivbordet.

Hahaha!!

Permalänk
Medlem

Tror jag fallar in på skaran över icke troende till denna historia då inte hela ytan från top/botten täcks av kopparbanor, samt majoritet av banorna är signal ledningar å innehåller på tok för låg styrka för att ens orsaka i närheten av liknande symptom.

Men... med lek i tanke å nöjesfaktor på top så är de möjligt.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zcenicx:

Jobbar i servicedisk och jag har sett åskskadade datorer där lödtennet på baksidan av ett moderkort flutit ihop och lött fast kortet i distanserna. Exploderade kondingar så hela datorn är full i elektrolyt och keramikdamm. Långa svarta brännmärken med halvsmält plast längsmed strömförsörjningsbanor, till och med kraftigt svärtade processorer.

Med tanke på att ponti dessutom lyckats få heatshielden över NB att smälta samt har smältskador på kylaren... vete fan om det är fejk. Det ska mycket till för att ge sådana skador på ett Sabertooth.

En blixt har en spänning på några Miljoner volt, men också Amperen ligger på några miljoner Så om blixten Endast slår ner i datorn skulle hela skiten smälta...om den är bra jordad

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Fejk eller inte fejk, jag tycker det skönaste att Herr Författare tyckte det var värt att nämna att det var stod just Ace Of Sweden på nätagget... ^^

(Notera att jag inte debatterar i huruvida det faktiskt är relevant för sammanhanget eller inte.)

Permalänk

något sådant här som har hänt? fast i mindre skala?
http://www.youtube.com/watch?v=kVXi_0H_ZzM
kolla 3 min 45 sec och framåt = det coola

Visa signatur

- i7 5820k @ 4.3 Ghz - MSI Gaming 7 - GTX 980 @ 1433 Mhz - 16 GB DDR4 @ 2800 Mhz - Samsung 840 Pro 256GB + Samsung 850 EVO 1TB - Corsair 700D - Corsair HX750 - XB270HU -

Permalänk
Medlem

Coolt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

hehe ponti tar namnet sweclockers till en helt ny innebörd

Permalänk

misstänker att nätagget är boven i dramat. har kört många kort WAY över stock utan att enns bränna något. prylar tål mer än vad man tror

Visa signatur

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |
Lek: 2600K ES (X54) och några olika 1155 brädor
Foto:Nikon D3s, 85/1.4, 50/1.4, 35/1.4, 24-70/2.8, SB-900

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*
Som sagt så hör politiska debatter inte hemma i denna tråd.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Musikälskare
Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ponti:

Bilder på ett katastrofalt haveri orsakar uppståndelse i SweClockers forum. Medlemmen "Ponti" lyckas med konststycket att bränna av ett Radeon HD 5870 på mitten.

Läs artikeln

Ja du var ju inte kunnig på att klocka du, nördigt värre!

Visa signatur

MODERKORT - CROSSHAIR V FORMULA 990FX| LJUDKORT - ASUS XONAR D2| CPU - AMD PHENOM2 970BE X4 4.1 GHZ| CPU KYLARE CORSAIR HYDRO H80| NÄTAGG - XFX 750W PRO SERIES| GRAFIKKORT - AMD RADEON HD 6970 2GB| SSD - CORSAIR FORCE F60| WD GREEN CAVIAR 1TB| SHASSI - ANTEC TWELVE HUNDRED| MÖSS - RAZER IMPERATOR BF3 EDITION| HEADSET - STEELSERIES SIBERIA V2| SKÄRM - ACER G245H HDMI| TANGENTBORD - LOGITECH G110| HÖGTALARE M-AUDIO AV 40|

Permalänk
Medlem
Skrivet av kent2:

Mycket likt mitt misslyckade överklockningsförsök häromdan!

Mitt kort upplöstes helt i aska, sögs ut genom nätagget och landade i en urna på skrivbordet.

Haha!! Kan tänka mig skalan på den klocken! Börjar lite försiktigt, sådär 5%, 10%, 12%.... 15% överklock. Sen bara, ÄÄÄSCH WTF!! "Warp speed-overclock" (only for l33tzor h4xxZ0rz)!

Permalänk
Medlem
Skrivet av joar:

Jag tillhör också en av de skeptiska som inte tror på det här. Jag har varit med TVÅ gånger om att blixten har plockat min dator, och ena gången var jag på väg för att dra ur sladden och stod således alldeles intill datorn som jag körde med öppen sidoplåt. Trots de våldsamma spänningar ett nedslag genererar så fick jag inte mer skada än ett par milt svärtade kondensatorer.

Är helt övertygad om att det där är omöjligt.

mmm du kan mycket väl ha rätt..

Permalänk
Medlem

Härligt haveri

Har själv haft ett haveri på en dator som var, tja spektakulärt milt sagt.
Det var på den gamla goda tiden (tror det var 1994) då jag hade en 5 1/2" fullhöjds SCSI hårddisk på hela 2GB (jepp, inte 2 TB...) som kostade 45000:- plus moms ny (som jag hade fyndat för endast 12000:- hösten 92 eller våren 93), med en vikt på runt 12 kg.
Och när jag satt och kodade en natt i ett kolsvart student rum så slår en blå-grön låga på någon cm ut från undersidan av hårddisken (hade höljet av lådan). Så jo, jag vilken färg brinnande kisel har efter det.
Jag böjde mig ner för att se vad som hände, då exploderade en kondensator i nätagget (som lät som ett gevärs skott någon dm från örat) och en ca 20 cm gul låga slår ut från nätagget. Det pep i örat i någon timma efteråt.

Slutnotan hamnade på: Hårddisken, moderkort, nätagg och nätverkskortet. Minnen, cpu, grafikkort och ljudkort klarade sig.
Ett chip på hårddisken hade en krater i sig. Och nätagget saknade en kondensator.
Var glad att jag klarade mig utan fysiska skador själv, utöver en lindrig tinnitus.

Så jo jag vet vad ett ett dåligt nätagg kan göra med dyr utrustning. Och där efter så blev det kvalitets nätagg, skulle inte köra Ace of Sweden om jag så fick 100:-/månaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joar:

Jag tillhör också en av de skeptiska som inte tror på det här. Jag har varit med TVÅ gånger om att blixten har plockat min dator, och ena gången var jag på väg för att dra ur sladden och stod således alldeles intill datorn som jag körde med öppen sidoplåt. Trots de våldsamma spänningar ett nedslag genererar så fick jag inte mer skada än ett par milt svärtade kondensatorer.

Är helt övertygad om att det där är omöjligt.

Jag är 100% övertygad om att det är möjligt att med värme spräcka ett kretskort, som troligen haft en spricka i sig (från monteringen av kylningen). Har sett en himla massa förstörd elektronik när jag utbildade mig till industriell elektronik tekniker, både av misstag och menade upptåg. Till skillnad från ett blixtnedslag som är över direkt och som bara förstör inkommande elektronik och inte skapar samma värme på samma sätt/ställe så antar jag att han kört kortet en längre tid med som han säger dålig kylning pga ett annat kort intill.

Och kortet gick heller inte av förren efteråt vid transport, så det blev "bara" extremt försvagat av den extrema värmen och den troliga sprickan, och en sannolik kortslutning.

Kan ju naturligtvis inte med en suddig bild säga att det inte är fejk, men jag ser inget som säger att så är fallet heller. Så personligen lägger jag det i "Det är så sjukt att det mycket väl kan vara sant, och vad skulle personen vinna på att ljuga"-kategorin.

Permalänk
Skrivet av ponti:

Aja lägger som sakt upp mera bilder så fort jag kan!

Jag tror att många här vill veta fulla specs på datorn samt klock, volt, timings osv.

Fler bilder tack! Mindre suddiga

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk

Nästa gång, sätt en kamera och spela in så att alla kan se konsekvenserna

Permalänk

Ryssararna gillar inte fuskbuggservern, varför vet jag inte, var samma med mitt nod32 för 4 mån sedan, de har dock tagit bort urlrna från deras defenitionfile nu mer.

Skrivet av spel565:

Kaspersky
Internet Security 2011
Access denied
The requested URL cannot be provided

URL:

http://data.fuskbugg.se/skalman02/
4e033f726eb50_dsc00246.jpg

Blocked by Web Anti-Virus

Reason: malicious link
Message generated: 15:45:59

vad nu? Spammar du virus pojk? Bara random false alert eller? :S

Visa signatur

HP

Permalänk
Skrivet av Madmoremax:

Jag har ett ace i mina gömmor. Om någon vill "slå" detta så är det bara att höra av sig

Uhh jobbiga minnen.
Ditt ansvar för våra barn och barnbarn är att köra den genom mangeln, alternativt svetsa fast den på rälsen.
Svenskregistrerat? tack...
Ace är kalasskit, haft ett tangentbord från företaget i fråga, försöker förtränga det nu igen.

Visa signatur

HP

Permalänk
Avstängd

Jag tror det är bluff, om gpun har blivit så varm så kortet går av så borde väl klistermärkena som sitter på samma avstånd som sprickan iaf ha blivit missfärgade?

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk

Värsta jag sett underbart att du delar med dig närmaste jag nånsin vart var när cpu blocket till vattenkylningen sprack, började droppa på grafikkortet, ena hörnet på kontakten in i moderkortet brann av, luktade lite bränt då, men detta måste ju vart 7 resor värre! min dator slocknade rätt snabbt då iaf, tur man var hemma ändå

Visa signatur

Dator: Fractal Design R5 - Asus X99 Deluxe - 5930k + EK Custom Water Loop - 32 GB DDR4 - Titan X (P) - Pcie Intel 750 SSD 400GB - Corsair HX1000i - Asus Swift PG278Q
Ljud: Audio Pro T12 + Addon Sub - Sennheiser HD700 + Musical Fidelity X-can V8P + Blue Yeti

Permalänk
Entusiast
Skrivet av kaya:

Jag tror det är bluff, om gpun har blivit så varm så kortet går av så borde väl klistermärkena som sitter på samma avstånd som sprickan iaf ha blivit missfärgade?

Det finns många smådetaljer som pekar på att det inte är värme som är orsaken till att kortet gått i två delar. Att inget mer är missfärgat/bränt mer runtom "sprickan" är ett tecken.
Ett annat tecken är att kortet gått av med en så pass rak vinkel är en ytterligare detalj.
Något som "brinner" av gör inte det med den precisionen.

Personligen tycker jag det ser ut som om något gått lös på med en kapskiva eller annat grövre kapverktyg som orsakat den brända, frasiga och lite ojämna kanten.

Edit: Tittar lite mer på bilderna. Hmm... ser nästan ut som om något eller någon har brutit av kortet med kraft, därav har det gått av just intill skruvarna till kylflänsen. Skruvarna och skruvhålen har agerat som en brytpunkt när kortet har bänts kraftigt. Men varför det då skulle vara bränt är en fråga som återstår.

Tyvärr vad som exakt hände får vi nog inte reda på. Det saknas för mycket information för att dra några slutsatser. Så vad som återstår är för oss att gissa med vad vi ser på bilderna.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Esseboy:

En blixt har en spänning på några Miljoner volt, men också Amperen ligger på några miljoner Så om blixten Endast slår ner i datorn skulle hela skiten smälta...om den är bra jordad

Lite OT men med den höga spänning som finns i en blixt behöver den inte vara jordad alls.
Av den anledningen får elektrikerna på mitt jobb (järnvägen) inte arbeta på
anläggningen alls när åskan går pga. att den kan överbrygga \ ta sig igenom
alla skyddsjordningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonwellander:

Jag tror inte det är fejkat. Men lite mer information skulle ju vart kul, typ hur mycket du klockade o vad du gjorde? blixtnedslag?

Att åskan och blixten skulle kunna orsaka en sådan skada är mycket mer troligt än att det skulle vara ren och skär överklockning. Så blixtnedslag, visst. Överklockning, knappast va, eller?

Skrivet av kent2:

Mycket likt mitt misslyckade överklockningsförsök häromdan!

Mitt kort upplöstes helt i aska, sögs ut genom nätagget och landade i en urna på skrivbordet.

Lika troligt som att denna skada skulle uppkommit genom endast överklockning.

Skrivet av LoTex94:

Pessimist. Bevis är bevis, något som inte ens bibeln lyckats med under tvåtusen år..

4 suddiga bilder och ett påstående, kallar du det bevis? Skulle kunna fixa samma skada på mitt grafikkort med endast en vanlig ciggtändare.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem

I nästa God Of War kommer man ersätta Kratos med Ponti.

Permalänk
Medlem

Att göra en "Ponti" är med andra ord ett nytt uttryck för lite för hård OC som Sweclockers kan använda sig av numera

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D Mobo: Gigabyte x570 UD SSD: PNY CS3030 M.2 NVMe 1TB, Samsung SSD EVO Basic 840 250GB Minne: Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) @ 3600MHz CPU Kylare: Noctua NH-D15S Chromax.Black Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4070 Ti 12 GB Gaming OC Nätagg: ASUS TUF Gaming 850w Chassi: Fractal Design North Svart/Glas Hörlurar: Philips Fidelio X3 DAC: Aune X1s Silver