Reflektioner kring Macbook Air

Permalänk
Medlem

Bastard hoppas på att få min imorgon (det är vad ups säger iaf, just nu ligger den i köpenhamn och samlar damm iaf (jag bor i malmö)

Permalänk
Skrivet av Tumvante:

Fick den idag. Jag har haft tur och fått samsung-ssd:n. Kring 220-240MB/s skriv/läs.

Sjukt nöjd hittils! Enda nackdelen jag stött på är väl att rosetta inte finns i lion. Kan inte spela battlefield 1942 :O.
Nåja, lär väl bli multiboot i vilket fall.

Utan bilder tror vi dig inte Skulle vilja se en bild på ett lysande tangentbord

Visa signatur

citera mig, annars är risken överhängande stor att jag ej hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem

Inte illa pinkat ändå.

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Medlem

Idag kom den, riktigt roligt att pilla med, verkar som att jag fick en samsung hdd, har inte kollat skärmen ännu. Lite rädd blev jag när jag gav mig in på app store (efter registreringen hade jag blivit fake-debiterad för 1,98kr, men det ska tydligen bara vara nån kontroll grej för att se så att mitt kort funkar (och är kopplat till rätt person).

Passade även på att uppdatera lite program, vilket fick mig att fundera lite, nerladdandet av uppdateringarna verkade gå i 5MB/s, vilket på en 8Mb/s lina inte är illa pinkat, något fuffens är det säkert, någon som vet?

Just fan, steam skall nog också installeras idag, behöver ett chattprogram

Kommer antagligen imorgon registrera mitt b2s kort och köpa desktop monitor för lite nördinfo, även testat plex (vilket skitprogram imho), bytte illa kvickt till xbmc istället. blir lite hårdtestning av 1080p film såfort jag köpt en adapter så jag kan koppla tv (+ ljud) till datorn.

Permalänk
Skrivet av Narien:

Idag kom den, riktigt roligt att pilla med, verkar som att jag fick en samsung hdd, har inte kollat skärmen ännu. Lite rädd blev jag när jag gav mig in på app store (efter registreringen hade jag blivit fake-debiterad för 1,98kr, men det ska tydligen bara vara nån kontroll grej för att se så att mitt kort funkar (och är kopplat till rätt person).

Passade även på att uppdatera lite program, vilket fick mig att fundera lite, nerladdandet av uppdateringarna verkade gå i 5MB/s, vilket på en 8Mb/s lina inte är illa pinkat, något fuffens är det säkert, någon som vet?

Just fan, steam skall nog också installeras idag, behöver ett chattprogram

Kommer antagligen imorgon registrera mitt b2s kort och köpa desktop monitor för lite nördinfo, även testat plex (vilket skitprogram imho), bytte illa kvickt till xbmc istället. blir lite hårdtestning av 1080p film såfort jag köpt en adapter så jag kan koppla tv (+ ljud) till datorn.

Härligt. Vilken modell blev det? Lyckats koppla den till någon tv med hdmi? I sådant fall hur?

Visa signatur

citera mig, annars är risken överhängande stor att jag ej hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem

det blev en 13" i7, har inte köpt någon adapter än, blir antagligen imorgon

Permalänk
Skrivet av Narien:

det blev en 13" i7, har inte köpt någon adapter än, blir antagligen imorgon

Hur kommer det sig att det blev en i7:a? Är själv lite sugen på i7:an men tycker det blir dyrt att behöva ta den stora ssd-disken.

Visa signatur

citera mig, annars är risken överhängande stor att jag ej hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem

För mig var frågan 128 GB eller 256 GB, hörde med en kompis som har en äldre macbook pro och han sa att han använde ungefär 70-80 gig, detta enbart till skola och jobb. Då tänkte jag att om jag ska kunna använda den till lite mer helt enkelt så satsar jag på den större disken, och då tyckte jag att man lika bra kunde satsa på den bättre processorn också.

Nu kommer jag kunna ha lite film och annat på den också vilket kommer tillåta mig att vara ifrån min 5 år gamla desktop så mycket som möjligt.

Så för att hålla svaret kort handlade det mer om diskutrymmet än om processorkraften.

Permalänk
Medlem

Nu har jag köpt en minidisplayport till hdmi adapter av märket Hama från mediamarkt, allt funkade direkt (behövde dock säga till datorn att skicka ljudet till tvn manuellt). Använder xbmc som mediaspelare, vart lite meckigt att få den att visa fullscreen på tvn men det gick, spelade ett 1080p klipp ett par gånger och fläktarna hördes inte alls, ska försöka få över en hel film sen också och se hur det är efter en timmes spelande...

Konstigt nog verkar dock fläktarna varva upp när xbmc är igång fast ingen film spelas, lite lustigt... och läskigt (datorn blir varmare med xbmc igång än vad den blir av att spela upp en film med xbmc "if you know what i mean"). Dödade xbmc när processorn kom upp till 93 grader Ska googla lite om detta sen nån dag men känns som något liknande fel som det sc2 hade, när man var inne i menyerna fanns ingen fps restriktion så vissa grafikkort körde ihjäl sig, note to self, dont leave xbmc on

Permalänk
Medlem
Skrivet av Narien:

Konstigt nog verkar dock fläktarna varva upp när xbmc är igång fast ingen film spelas, lite lustigt... och läskigt (datorn blir varmare med xbmc igång än vad den blir av att spela upp en film med xbmc "if you know what i mean"). Dödade xbmc när processorn kom upp till 93 grader Ska googla lite om detta sen nån dag men känns som något liknande fel som det sc2 hade, när man var inne i menyerna fanns ingen fps restriktion så vissa grafikkort körde ihjäl sig, note to self, dont leave xbmc on

Xbmc gör ju lite grejer i bakgrunden, indexerar etc (åtminstone en stund efter uppstart.
Och så är UI't 3D-accelererat. Så att det belastar lite är inget konstigt, men 93 grader låter som att det gör något tokigt.
Kanske är som du säger att det kör menyerna på max.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Hur stor är skillnaden mellan i7'an och i5'an prestandamässigt?

Jag velar fram och tillbaka. För mig spelar det ingen roll ifall datorn har 128gb eller 256gb hårddisk. Hade mer eller mindre bestämt mig för 128gb's versionen innan jag såg i7-tillvalet.

Permalänk
Medlem

Jag har personligen inte testat, men vad jag har läst så skall skillnaderna inte märkas förren man börjar göra tunga grejer (spela upp hd material är inte en av dem). Låt inte valet av processor överskugga valet av hårddiskutrymme, det är trots allt det som kostar mest.

Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan i5 1.7Ghz och i7 1.8Ghz är 8-10%, vissa har anmärkt på att den senare är varmare och fläktarna lättare varvar upp.

Jag fick en Samsung SM256C disk i min MBA 13" Core i5 256, och en LG skärm vilket vissa menar är sämre.
Vad får ni med Toshiba? disk speed test finns att ladda ner på App store.

Permalänk
Medlem

Wow, det där är ju snabbare än ssdn i min iMac i5 sandy bridge. Imponerande

Permalänk
Skrivet av peterj:

Skillnaden mellan i5 1.7Ghz och i7 1.8Ghz är 8-10%, vissa har anmärkt på att den senare är varmare och fläktarna lättare varvar upp.

Jag fick en Samsung SM256C disk i min MBA 13" Core i5 256, och en LG skärm vilket vissa menar är sämre.
Vad får ni med Toshiba? disk speed test finns att ladda ner på App store.

Är det även skärmen som skiljer sig och inte bara hårddisken? Vilken skärm är bättre?

Visa signatur

citera mig, annars är risken överhängande stor att jag ej hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem

Vad jag har läst på forum så anser många att samsung skärmen är bättre, enligt anand tech så är LG skärmen (på 11 tumaren) bättre , iaf på pappert.

Själv har jag LG skärmen, inget att klaga på... men samtidigt inget att jämföre med.

Permalänk
Skrivet av Narien:

Vad jag har läst på forum så anser många att samsung skärmen är bättre, enligt anand tech så är LG skärmen (på 11 tumaren) bättre , iaf på pappert.

Själv har jag LG skärmen, inget att klaga på... men samtidigt inget att jämföre med.

Hur ser man vilken skärm man har? Vet hur man ser hårddisk.

Visa signatur

citera mig, annars är risken överhängande stor att jag ej hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem

kopiera in detta i terminalen:
ioreg -lw0 | grep IODisplayEDID | sed "/[^<]*</s///" | xxd -p -r | strings -6

LP i början är LG skärmen (står för LG Philips) och LTH står för Samsung skärmen.

Har funnit det första som jag stör mig på med mac (eller osx för att vara exakt)

Filhanterningen känns smått efterbliven, jag får ta o sätta mig in i terminalhanteringen lite mer, installerade plex för att testa den som mediaspelare, tyckte den var skräp och avinstallerade den, men plex lämnade kvar en plex media server som inte gick att avinstallera automatiskt, så fick installera plex igen för att få bort den (tror den är borta, men kan vara så att den bara är avaktiverad).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Narien:

Filhanterningen känns smått efterbliven, jag får ta o sätta mig in i terminalhanteringen lite mer, installerade plex för att testa den som mediaspelare, tyckte den var skräp och avinstallerade den, men plex lämnade kvar en plex media server som inte gick att avinstallera automatiskt, så fick installera plex igen för att få bort den (tror den är borta, men kan vara så att den bara är avaktiverad).

Fast det där är mest beroende på att utvecklarna av apparna inte vet hur man skall installera dem. Jag använder "AppCleaner" för att avinstallera saker just för att slippa problem med folk som gör dåliga appar.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Vad fan!

När jag kollar status på min nya Macbook Air så står det att den är levererad genom UPS till en helt för mig okänd person! Nån som haft liknande? Kan detta vara en svensk kontakt som skickar paketet vidare till mig?
Jävligt skumt, och ingen förklaring finns att hitta heller.

Permalänk
Medlem

Nej det låter konstigt, ring apples/ups support och kolla för säkerhets skull!

Permalänk
Medlem

De har fackat upp det. Gav mitt paket till en annan person i min stad. Mitt namn går definitivt inte att misstolka.

Aja, har kontaktat dem och de skulle höra av sig.

Permalänk
Medlem

aja, låter ju iaf som att det kommer lösa sig men antagligen får du vänta lite längre