Reflektioner kring Macbook Air

Permalänk
Medlem

Kom på en fråga till

Hur varm blir, och hur mycket låter din dator?
Dels när man bara slösurfar, när man ser på youtube/film samt när du verkligen maxar den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeovinceZX:

Hur skiljer sig grafiken mellan 2010 och 2011 macbook air?

Skulle säga att i OS X ligger de ganska lika pga dåliga Nvidia drivisar. Men i Windows vinner det gamla grafikkortet.

Skrivet av Narien:

Kom på en fråga till

Hur varm blir, och hur mycket låter din dator?
Dels när man bara slösurfar, när man ser på youtube/film samt när du verkligen maxar den?

När man surfar blir processorn 35-55 grader när fläkten går på lägsta (Dvs hörs inte alls), detta beror på rumstemperatur och hur hur tungt det är. Ser man på 720p Youtube går den upp till 50-65 med fläkten på lägsta, detsamma verkar gälla HD material (har dock HTML5 aktiverat) samt har "clicktoflash" intstallerat. Vid allt detta är skalet svalt.

Vid spelande t.ex. så är det beroende på spel. CS:S i OS X vid 1440x900 upplösning med det mesta på högsta blev den runt 80 grader med fläkten på max (då låter den mycket). Men vid Eve med allt på lägsta blev den typ 90-95 grader, detsamma vid Minecraft. Så det beror helt på spelet, vid både Eve och Minecraft blev min gamla 2010 13" MBP 85-90 grader under OS X, mindre i windows.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Okej, det låter väldigt bra, tack så mycket.

Permalänk
Medlem

Ni som har en, har ni köpt på nätet? Ni måste ha beställt i onsdags eller? Jag gjorde det i fredags, och det står att den ska skickas om tre dagar, men att leveransdatum blir 9 aug? Så länge vill jag inte vänta..

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumvante:

Ni som har en, har ni köpt på nätet? Ni måste ha beställt i onsdags eller? Jag gjorde det i fredags, och det står att den ska skickas om tre dagar, men att leveransdatum blir 9 aug? Så länge vill jag inte vänta..

Jag beställde i onsdags och fick den i fredags. Totalt 48 timmar från beställning tills jag fick den. Ändrade du någonting? Om du t.ex. kör en non standard variant skickas den från Kina.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Nej jag tog standard 128gb 13.3". Går ju inte att ändra nåt på den? Ändå står det nåt om speciel whatever. Sitter på gprs, orkar inte kolla nu. Lade dock till en ethernet->usb. Kanske är därför?

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumvante:

Nej jag tog standard 128gb 13.3". Går ju inte att ändra nåt på den? Ändå står det nåt om speciel whatever. Sitter på gprs, orkar inte kolla nu. Lade dock till en ethernet->usb. Kanske är därför?

Kan vara därför, när jag en gång la till en småsak (om det var en adapter lr remote kmr jag inte ihåg) så skickades den från Kina. Eller så hade du otur och de va slut i nederländerna.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Kan ju vara så enkelt att du beställde den precis innan helg bara, så din beställning kommer inte ens att behandlas förrän tidigast på måndag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Narien:

Kan ju vara så enkelt att du beställde den precis innan helg bara, så din beställning kommer inte ens att behandlas förrän tidigast på måndag...

Jo men leverans skulle ju ske senast den 9e, vilket brukar tyda på att den skickas från Kina.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Sitter och funderar om jag ska ha en 11" eller 13" synd att man inte kan kasta in en i7 i den "lilla" versionen av 13" Så då vet jag inte om jag tar en 11" med i7? Vet inte hur stor skillnad det blir på dom 2? Fult att man inte kan välja det på minstingen (13")

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurra101:

Sitter och funderar om jag ska ha en 11" eller 13" synd att man inte kan kasta in en i7 i den "lilla" versionen av 13" Så då vet jag inte om jag tar en 11" med i7? Vet inte hur stor skillnad det blir på dom 2? Fult att man inte kan välja det på minstingen (13")

Varför ska du ha i7 då? Vad jag läst rapporterar folk att den går varmare (inte så konstigt) men att de knappt märker skillnad i hastighet.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Vad får man ungefär betala för respektive modell och vilken anses som prisvärdast? Verkar inte skilja sig så mycket i prestanda mellan 11" och 13" jämfört med 2010 års modeller?

Visa signatur

citera mig, annars är risken överhängande stor att jag ej hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeovinceZX:

Vad får man ungefär betala för respektive modell och vilken anses som prisvärdast? Verkar inte skilja sig så mycket i prestanda mellan 11" och 13" jämfört med 2010 års modeller?

http://store.apple.com/se för priser

När det gäller prestanda så är den näst intill identisk förutom processor- och minneshastighet som är rejält mycket snabbare nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Varför ska du ha i7 då? Vad jag läst rapporterar folk att den går varmare (inte så konstigt) men att de knappt märker skillnad i hastighet.

Som jag skrev så vet jag inte hur stor skillnad det är om det nu är någon? Då räcker det med en i5 kanske då!? Om nu dom du menar har testat bägge modellerna??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurra101:

Som jag skrev så vet jag inte hur stor skillnad det är om det nu är någon? Då räcker det med en i5 kanske då!? Om nu dom du menar har testat bägge modellerna??

Ja, folk som har haft båda eller haft en i7 och bytt den mot en i5 har skrivit sådant. Kolla in MacRumors forum så ser man folk som pratar om det.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Ja då e frågan 11" eller 13" hmm

Permalänk
Medlem

Jag har bestämt mig för en 13' i7, också lusläst macrumers de senaste dagarna och funnit en speciellt bra tråd.
http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1196035
Anledningen till att jag valde en i7 var för jag ändå skulle ha 256GB, då kändes det som att jag lika bra kan ta processorn också.

Han rapporterar inga problem med överhettning (eller ens att den blir varm, och har även lagt upp bilder för att "bevisa". De största klagomålen om varma datorer har kommit från 11' i7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Narien:

Jag har bestämt mig för en 13' i7, också lusläst macrumers de senaste dagarna och funnit en speciellt bra tråd.
http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1196035
Anledningen till att jag valde en i7 var för jag ändå skulle ha 256GB, då kändes det som att jag lika bra kan ta processorn också.

Han rapporterar inga problem med överhettning (eller ens att den blir varm, och har även lagt upp bilder för att "bevisa". De största klagomålen om varma datorer har kommit från 11' i7.

Den är dock varmare än min verkar det som. Även läst om folk som haft 2 st 13" bredvid varandra, en i5 och en i7. De rapporterade att i7an var ca 5-10 celsius varmare vid samma belastning. Det är inte överhettningen jag bekymrar mig om, men att den är varmare gillar jag inte.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Men någon som vet hur mycket snabbare det blir med i7? För är det bara lite så tar jag nog hellre i5. Och då är det kanske störst problem med värme om
man skulle ta en i7 på en 11"?

Permalänk
Medlem

Och hur mycket märker man på snabbheten om man tar en 11"mot en 13" med i5?

Permalänk
Medlem

Jag vet igentligen inte, men jag skulle gissa att skillnaden mellan 11" i5 och 13" i5 är ickeexisterande, vad jag vet så är enda skillnaden där 0,1 GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Narien:

Jag vet igentligen inte, men jag skulle gissa att skillnaden mellan 11" i5 och 13" i5 är ickeexisterande, vad jag vet så är enda skillnaden där 0,1 GHz

Tänkte om den lilla extra storleken har någon betydelse?

Permalänk

Vad kostar den billigaste Macbook Air 13" med studentrabatt?

Visa signatur

citera mig, annars är risken överhängande stor att jag ej hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurra101:

Tänkte om den lilla extra storleken har någon betydelse?

Jo, därför jag sa att jag faktiskt inte vet, bara vad jag trodde

Angående billigaste 13' med studentrabatt: 10.795,00 kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurra101:

Tänkte om den lilla extra storleken har någon betydelse?

13" har betydligt bättre batteritid för det får ju plats mer batteri inuti det större chassiet. Dessutom har den SD-läsare och högre upplösning.

Permalänk
Medlem

Beställningskonfiguration| Göm
1.7GHz Dual-Core Intel Core i5
4GB 1333MHz DDR3 SDRAM
128GB Flash Storage
USB Ethernet Adapter
KEYBOARD/USER'S GUIDE-SWE
COUNTRY KIT-IEA

Det står att den är beställningsbyggd. Vad är icke standard med den? Blir sjukt irriterad.

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Medlem

USB Ethernet adapter är inte standard

Permalänk
Medlem

Nej det vet jag, men märkligt att den ska behöva skickas från Kina bara för att jag lägger till en futtig adapter. Den lär väl finnas i Holland också eller? Blir ju aningen dyrare för apple. Pratade med supporten idag iaf, och det berodde på den. Kunde lika gärna vara utan.

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Medlem

Jag tror snarare det har att göra om att det då blir en custom order, antingen är det försvårt för trollen på lagret där allt finns att ordna, eller så prioriteras helt enklelt de "enkla" beställningarna, jag misstänker att det är sistnämnda.

Själv blev det i7n för mig, plus en skrivare, står på apple att den beräknas vara framme 9 augusti

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om detta??