Förlorar en massa utrymme på min SSD

Permalänk

Förlorar en massa utrymme på min SSD

Hej.

Det började för någon vecka sedan när jag hade ca 5GB ledigt på min SSD. Avinstallerade MW2 och jag hade nu typ 16GB ledigt. Dagen efter som jag startade datorn hade jag bara ca 6GB ledigt. Helskumt. En annan gång har jag kanske haft 8GB ledigt men helt plötsligt fått 16GB ledigt igen.
Idag hare jag bara 3,7GB ledigt när jag vet att jag ska ha mer. Bara 2 spel och några program installerade på min 80GB Intel G2 SSD.

Kan det vara så att jag har en massa temporära filer som lagras och tar plats? Finns det någon mapp som jag kan tömma själv eller ska jag hämta hem någon programvara?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

CCleaner

Permalänk
Medlem

Jag har lite av samma problem faktist! dock så äre inte så stora skillnader från 1 gig till 500mb oftast

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | X570 AORUS ULTRA | AMD 3950X | COOLER MASTER MASTERAIR | GIGABYTE 3080 GAMING OC | 32GB G.Skill Trident Z Neo @3600Mhz | CORSAIR FORCEMP600 1TB | SAMSUNG EVO 960 500GB | INTEL 330 180GB SSD | 3TB WD BLUE | Corasair RM750X V2 | DELL 4317Q | LG 65UF675V 65" 4K

Permalänk
Skrivet av Korvsson:

Fick bara tillbaka 2GB eller så med den.

EDIT
Om jag markerar alla mappar under C så säger den att jag har använt 58GB av 80. Men på Den Här Datorn så säger den 74,4GB av 79GB.

Permalänk
Medlem

Inte för att vara nedvärderande men har du tömt papperskorgen?

Använder du hibernatefunktionen?
Vart ligger din pagefile?
Mellanlagrar du saker på skrivbordet innan dom hamnar på en lagringsdisk?

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

CCleaner består av flera delar med separata resnings knappar så glöm inte att kolla runt i programmet. Speciellt delen som rensar systemåterställningen. Om utrymmet är viktigare för dig så kan du stänga av systemåterställningen.Hur man gör det kan variera mellan olika Windows versioner.

Permalänk
Inaktiv

Nåt bra motsvarande program för osx?

Har en MBA som börjar klaga på att ssdn är full.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon96120:

Nåt bra motsvarande program för osx?

Har en MBA som börjar klaga på att ssdn är full.

Skickades från m.sweclockers.com

http://www.piriform.com/mac/ccleaner

Permalänk
Medlem

Måste även nämna System Ninja här då CCleaner inte tar allt

Så dessa två tillsammans städar väldigt effektivt

http://thewebatom.net ;D

Visa signatur

| i7 2600k | H60 | ASRock P67 Extreme 4 REV B3 | 2x4 GB DDR3 @ 1600 MHz | 2x Asus 6870 1GB OC | Corsair 750W AX | OCZ SSD Agility 3 120GB | 1TB Western Digital Caviar Green | Win7 64-bit |

Permalänk
Medlem

CCleaner drog bort ca 2gig hos mig :D,

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | X570 AORUS ULTRA | AMD 3950X | COOLER MASTER MASTERAIR | GIGABYTE 3080 GAMING OC | 32GB G.Skill Trident Z Neo @3600Mhz | CORSAIR FORCEMP600 1TB | SAMSUNG EVO 960 500GB | INTEL 330 180GB SSD | 3TB WD BLUE | Corasair RM750X V2 | DELL 4317Q | LG 65UF675V 65" 4K

Permalänk

Nu när jag kört cleaners så har jag ju fortfarande inte all kapacitet som jag ska ha. Finns inga mappar som jag kan tömma manuellt? Jag saknar typ 10GB och det är ganska mycket på en SSD.

EDIT
Här är lite info om alla mina mappar under C. Ni med Windows 7 får gärna kolla och se om det verkar stämma:

ATI - 638MB
Program Files - 2,73GB
Program Files (x86) - 24,3GB
ProgramData - 664MB
Users - 11,6GB
Windows - 17GB

I (86) har jag bara 2 spel (cod4 och css) och de tillsammans är strax under 20GB (många maps till CSS). Sedan har jag typ inge mer. Småprogram och Adobe. Sony Vegas ligger säkert där också.
Det är Windows och Users som jag är lite orolig till om de är ovanligt höga.

C:\Users\mADASS\AppData
Den mappen är tex på 9GB.

Permalänk
Medlem

Du har ju fortfarande inte svarat på hur stor din pagefile är.
Om vi säger så här, med 8GB ram så rekommenderar Windows 7 en pagefile på ca 12GB och kör du att Windows får sköta det själv så kan den allokera upp så mycket utrymme på din system partition. Den filen syns inte även om du visar dolda filer men den ligger alltid där om du inte stängt av funktionen.

Och det är inget konstigt med storleken på dina mappar.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Skrivet av TiasE:

Du har ju fortfarande inte svarat på hur stor din pagefile är.
Om vi säger så här, med 8GB ram så rekommenderar Windows 7 en pagefile på ca 12GB och kör du att Windows får sköta det själv så kan den allokera upp så mycket utrymme på din system partition. Den filen syns inte även om du visar dolda filer men den ligger alltid där om du inte stängt av funktionen.

Och det är inget konstigt med storleken på dina mappar.

Okej. Men den står på Auto och ligger på 8189 (8GB). Vad ska jag ändra för att kanske få mera plats på min SSD? Btw, borde inte detta typ nollställas varje gång jag startar om datorn?

Permalänk
Medlem

Den rensas inte när du startar om datorn nej.
För mer info om vad den gör kan du läsa http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows7/What-is-virtual-m... e för trött för att orka förklara
Du kan ju dock flytta den till en annan disk genom att avaktivera den på C: och säga åt windows att hantera växlingsfilen automatiskt på en annan disk.
Eller så sätter du en egen storlek på den, själv har jag satt min på 1024MB dvs 1GB bara för att jag ska kunna få minidumps om jag får en bluescreen, annars skulle jag ha den helt avstängd.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Rekordmedlem
Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av TiasE:

Den rensas inte när du startar om datorn nej.
För mer info om vad den gör kan du läsa http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows7/What-is-virtual-m... e för trött för att orka förklara
Du kan ju dock flytta den till en annan disk genom att avaktivera den på C: och säga åt windows att hantera växlingsfilen automatiskt på en annan disk.
Eller så sätter du en egen storlek på den, själv har jag satt min på 1024MB dvs 1GB bara för att jag ska kunna få minidumps om jag får en bluescreen, annars skulle jag ha den helt avstängd.

Satte den på 1024 och nu fick jag tillbaka 7GB. Tackar Vad är nackdelen med detta då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av M4D4SS:

Satte den på 1024 och nu fick jag tillbaka 7GB. Tackar Vad är nackdelen med detta då?

Finns inga nackdelar när man sitter på 8GB eller mer i RAM, hade det inte varit för att växlingsfilen kräv för att kunna få minidumps och vissa äldre program kräver att den finns så hade det vettigaste varit att koppla bort den helt och hållet i mina ögon. Jag har kört utan växlingsfil i flera år utan någon förlust i prestanda men sen fick jag ett par BSOD som jag inte kunde få minidumps på så då aktiverade jag skiten.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Skrivet av TiasE:

Finns inga nackdelar när man sitter på 8GB eller mer i RAM, hade det inte varit för att växlingsfilen kräv för att kunna få minidumps och vissa äldre program kräver att den finns så hade det vettigaste varit att koppla bort den helt och hållet i mina ögon. Jag har kört utan växlingsfil i flera år utan någon förlust i prestanda men sen fick jag ett par BSOD som jag inte kunde få minidumps på så då aktiverade jag skiten.

Okej. Stort tack ska du ha för hjälpen. Äntligen kan jag installera spel igen

Permalänk
Entusiast

I Userdata finns massa skrot som kan vara värd att kolla igenom. En del program sparar väldigt mycket data där. Spotify måste man till exempel begränsa. Finns fler program som dumpar massa tillfälliga filer som inte rensas. Kolla igenom där och se vad du hittar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Fick nu en massa error när jag renderar via Sony Vegas. Om jag vill sätta den på 8GB igen men kanske på en annan HDD - hur gör jag då?

Jag tog bort auto, tog bort Pagefile'n helt från C och skrev in "8192" på min G-hdd, men då säger den något om error att man inte har någon pagefile.

Permalänk

När jag kör på HDD så blir hela datorn sjukt seg. Då menar jag riktigt seg. Bara att öppna upp CCC tar över 30sek. Som det är nu har jag lagt över allt på min 3e HDD där jag har som minst aktivitet på. 16GB blev det. Jag vet inte riktigt om den blir segare ju mer dagen blir lång. Jag redigerar, spelar in och jobbar med väldigt tunga filer under dagen. Kan det påverka hur datorn ska bete sig 12 timmar senare?

Permalänk
Rekordmedlem

Fragmenterad drive ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.