Radera gamla bifogade filer automatiskt

Permalänk
Medlem

Radera gamla bifogade filer automatiskt

Kör imap på en Centos server som börjar bli full. Många användare har flera gb stora brevlådor tack vare stora bifogade filer. Användarna vill inte ha max ratio på sin brevlåda eftersom de vill kunna komma åt alla mail även genom webmailen.

Det jag funderar på och som hade vart OK med användarna är att automatiskt kunna radera gamla bifogade filer som är säg över ett halvår gamla. Det hade sparat otroligt mycket plats på server, samt att alla sedan länge sparat ner dessa filer på sina lokala datorer.

Någon som vet om det finns något script eller liknande som kan fixa detta?

Visa signatur

It's nice to be important but it's more important to be nice. Posse!

Permalänk
Hedersmedlem

Bara några tankar:

1. Personligen hade jag hellre haft en fast maxstorlek där jag själv fick kontrollera och ta bort gamla bifogade filer efter relevans, istf ett automatiskt system. Hjälp användarna genom en funktion som listar mail efter storlek.

2. Lagring kostar neråt 30 öre/GB idag. Att kasta på en hårddisk eller två till löser mailproblemet på obestämd framtid.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Bara några tankar:

1. Personligen hade jag hellre haft en fast maxstorlek där jag själv fick kontrollera och ta bort gamla bifogade filer efter relevans, istf ett automatiskt system. Hjälp användarna genom en funktion som listar mail efter storlek.

2. Lagring kostar neråt 30 öre/GB idag. Att kasta på en hårddisk eller två till löser mailproblemet på obestämd framtid.

1. Vi har provat med detta innan och det håller inte riktigt. Vet man att filerna tas bort efter ett halvår automatiskt så är det OK. Då har man haft gott om tid att spara undan allting.

2. Riktigt så enkelt är det inte när man ska ha backup på allting också, samt att det ligger raidat om tre diskar. Och det är ganska mycket mer jobb än att bara addera några hårddiskar.

Visa signatur

It's nice to be important but it's more important to be nice. Posse!