Permalänk
Medlem

Byte av CPU kylare, bra kit?

Jag har precis köpt massa nya delar, men CPU kylaren man får med är ju under all kritik.

Jag hade då tänkt att uppgradera den så man kan köra högre fart på CPUn också, jag hade INTE tänkt att fläska på med 5ghz+ utan en lite mer normal klockning.

Kör oklockat nu och CPU ligger på 60-70 grader i load. Så det är ju inte att tänka på att klocka nu

Jag har ett Sabertooth P67 mobo med Vengeance minnen, vilket begränsar ju urvalet av kylare.
Jag har kollat lite och man kan ju ställa in i BIOS att köra ASUS Optimal i settings och det ska tydligen klocka CPU till 4.4 ghz? Så det är den jag tänkte köra på.

Jag har läst en del på forumet och alla rekommenderar ju olika i stort sätt
Jag funderade ett tag på vattenkylning, men bestämde mig för att köra hederlig luftkylning istället.

Jag har satt ihop ett litet kitt på inet.se och tänkte kolla om ni tycker det ser ok ut? Tankar, ideér, förlag?
Tänkte ett kit under 1000 lappen

http://www.inet.se/kundvagn/visa/601536/2011-07-08

Den lilla fläkten (50mm) är till för Thermal Armor då jag blir av med nedåtblåsande fläkt när jag byter ut CPU-fläkten

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem

ser väl bra ut
men skulle ändå rekommendera vattenkylning
lika "dyrt" som den kylare du valt nu så jag ser bara fördelar med vattenkylning
du har corsair h60 och
antec h20 620
och välja på
men vad ska du med den lilla fläkten till ?

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pumba-kung:

ser väl bra ut
men skulle ändå rekommendera vattenkylning
lika "dyrt" som den kylare du valt nu så jag ser bara fördelar med vattenkylning
du har corsair h60 och
antec h20 620
och välja på
men vad ska du med den lilla fläkten till ?

Det sitter ett uttag på Thermal Armor som denna fläkten passar i. ASUS rekommenderar att man sätter dit en sån om man byter från en nedåtblåsande CPU fläkt till en annan, pga att annars stänger bara Thermal Armor in värmen istället, sitter luftkanaler under armorn som ska leda bort värmen

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem

ah k såg nu vad du hade för moderkort
missade det när jag läste tråden

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.