Tight mellan ramminne och processorfläkt

Permalänk
Medlem

Tight mellan ramminne och processorfläkt

Hej vänner!

Jag är en nub som bygger min första dator

Efter noggrant tittande på div youtube klipp om hur man monterar processorfläkt, spritzar på kylpasta (AC MX-2) osv så lyckades jag inatt montera den välkända Hyper 212 kylanordningen på min X4 955. Tror faktiskt att jag har gjort det hela korrekt.

Min fråga är om det är ett problem att fläkten sitter så jäkla nära ramminnena? Tänker på värmeutvecklingen osv. Skulle tro det är 2-2,5mm emellan fläkten och minnet i DIMM1:

Jag kan ju sätta minnena i slots längre bort från fläkten, men tydligen skulle det vara optimalt att köra i de första slotsen enligt manualen till mitt moderkort.

Tack på förhand för svar och jag hoppas att jag postat i rätt delforum.

Visa signatur

Ryzen 5 3600-burk, ThinkPad X61

Permalänk
Medlem

Nej då det blir inga problem Inget att oroa sig över

Visa signatur

Kom ihåg att ''Citera" mig ifall ni vill ha svar

Intel i5-4460 | GTX 760 | MSI B85M G43 | Crucial Ballistix 8GB | Intel 335 SSD

Permalänk

Japp, det är lunch så länge du fick i minnena!
På min HTPC/Server så är minnena cirkus 2mm från kylaren, och det har inte varit något problem.

Permalänk
Medlem

Oj vilket snabbt svar. Tackar

Apropå värme, stämmer värmeuppgifterna i BIOS? Står att jag har CPU temp 22C och systemp 26C, låter väldigt lite?

Visa signatur

Ryzen 5 3600-burk, ThinkPad X61

Permalänk
Medlem

Dom stämmer oftast, dom låga tempsen tyder på att du har gjort ett bra jobb. Thumbs up

Permalänk
Skrivet av Mechanix:

Oj vilket snabbt svar. Tackar

Apropå värme, stämmer värmeuppgifterna i BIOS? Står att jag har CPU temp 22C och systemp 26C, låter väldigt lite?

Kan mycket väl stämma, med min x2 550 ligger jag på 30C med stockkylaren, dock har jag sänkt Vcore ganska mycket.

Permalänk
Medlem

Fan vad nice. Hade inte varit kul om första bygget blev en flopp, brukar ju va nåt som ska strula.
Tack grabbar

Visa signatur

Ryzen 5 3600-burk, ThinkPad X61