Två processorer i AMD FX-serien släpps den 19 september

Permalänk
Melding Plague

Två processorer i AMD FX-serien släpps den 19 september

AMD lanserar FX-serien "Bulldozer" den 19 september. Först ut är två processorer med åtta kärnor som följs av ytterligare två modeller med högre klockfrekvenser i början av 2012.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Skall bli en oerhört intressant höst/vinter i år

Permalänk
Medlem

Spännande!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Hmm, lite väl dyrt. Hade hoppats på samma prisnivå som i5.

Permalänk
Medlem

Ska bli jävligt intressant att se hur dom presterar i olika program.
Den här nya arkitekturen är lite av en chansning men en chansning som jag tycker är väldigt spännande.

Permalänk
Medlem

Något säger mig att dessa kommer kunna klockas rätt rejält med tanke på turbo frekvenserna.

Permalänk
Medlem

Ni missade med att lägga ut nyheten med 1 minut, skärpning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Hmm, lite väl dyrt. Hade hoppats på samma prisnivå som i5.

Dyrt? Visst det är från AMD men dyrt? 8 kärnor?
Tycker det är på en rimlig nivå med tanke på att det faktist är 8 kärnor i den.

Permalänk

Fan, det här kommer att bli trevligt

Visa signatur

| Corsair 800D | AMD Phenom II 965BE @ 3.7 | Corsair AX 1200 | Corsair Vengeance 2x4gb | Asus Crosshair V Formula | Asus 6970 DC II | WD Black 1TB |

| Sennheiser 360 | BenQ XL2410T | Logitech G19 | Ace Edge 3200 |

Permalänk
Medlem

Över 4.2ghz utan överklocking än inte dåligt Undrar hur högt man kommer med överklocking+turbo

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av _NsMs_:

Över 4.2ghz utan överklocking än inte dåligt Undrar hur högt man kommer med överklocking+turbo

Undrar om ASUS släpper BIOS till de moderkortet som vi har nån gång

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Hmm, lite väl dyrt. Hade hoppats på samma prisnivå som i5.

Vad grundar du ditt påstående om att dessa är dyra? Vi vet ju inte ens hur de presterar i dagsläget.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Avstängd

ska bli intreant o se hur den presterar mot en i7 2600k om dem nu blir lika dyra, undra om dem ränkar på dagen priser eller hur det kommer se ut då, antar att i7an kommer sjunka lite iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duveke:

Dyrt? Visst det är från AMD men dyrt? 8 kärnor?
Tycker det är på en rimlig nivå med tanke på att det faktist är 8 kärnor i den.

Hur många kärnor det är spelar ingen roll för priset liksom.
Vi får se hur den presterar innan det går att uttala sig om prisvärdheten.

En Cell-processor har också 8 kärnor, inte fan kostar den 2500 kronor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Undrar om ASUS släpper BIOS till de moderkortet som vi har nån gång

Ja, hoppas det crosshair 5 formulas bios såg riktigt nice ut

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem

Har lite dålig koll på AMD. Men skulle någon kunna upplysa om det är 8 riktiga kärnor? eller om det är som i7 ex 4 st riktiga, men kan bli 8 med Hyper threading.

Permalänk
Medlem

Blir en FX-8150 för min del..

Permalänk
Medlem

Vad man har väntat, har redan införskaffat mig am3+ mb

Permalänk
Medlem

undra om man gjorde fel nu att köpa 2500k :/

Visa signatur

I5 2500K 6870 windforce 915/1024 Coolit Eco
Asus P8P67 EVO Fractal design r2 XFX XXX 650w
Razer Lycosa/ Razer DA Benq G2420HD Logitech X-530

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Hur många kärnor det är spelar ingen roll för priset liksom.
Vi får se hur den presterar innan det går att uttala sig om prisvärdheten.

En Cell-processor har också 8 kärnor, inte fan kostar den 2500 kronor.

Sant. Det har du rätt i.
Men den är ur FX-serien. Så förhoppningsvis kommer den prestera vad FX gjort tidigare.

Permalänk
Medlem

Förvirrande skillnad

Specen på de 2 nykomlingarna verkar identiska förutom TDP och klockfrekvens. Att de sedan är BE, dvs upplåsningsbara och lanseras samtidigt får mig och undra om det är sorterad kisel vi har att göra med. Annars är det ju bara olika namn och olika prislappar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av napahlm:

Hmm, lite väl dyrt. Hade hoppats på samma prisnivå som i5.

du behöver nog inte oroa dig. Oddsen är väldigt små att bulldozer kommer ha ett sämre prestanda-kostnad förhållande än intels motsvarigheter undantaget första veckorna vid lansering eller så innan priserna hunnit sätta sig. Om nu bulldozerflaggsksppet presterar mycket bättre än i5 så är det inte orimligt att också priset är högre, inte sant? Om så är fallet kommer det säkerligen finnas billigare bulldozers som motsvarar i5-prestandan. Men inga prestandatester finns ännu så att dra suckar om priset är för tidigt (och onödigt).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Hur många kärnor det är spelar ingen roll för priset liksom.
Vi får se hur den presterar innan det går att uttala sig om prisvärdheten.

En Cell-processor har också 8 kärnor, inte fan kostar den 2500 kronor.

SPU=/= X86-kärna.

Derp.

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duveke:

Sant. Det har du rätt i.
Men den är ur FX-serien. Så förhoppningsvis kommer den prestera vad FX gjort tidigare.

Japp, det är toppmodellen.
Toppmodellen är aldrig prisvärd, det gäller 2600K också.
Förhoppningsvis är den på likvärdig prestanda.
Priset på modellen under är mer intressant imo.

Permalänk

Äntligen fick man veta när man kan köpa ny dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Har lite dålig koll på AMD. Men skulle någon kunna upplysa om det är 8 riktiga kärnor? eller om det är som i7 ex 4 st riktiga, men kan bli 8 med Hyper threading.

AMD har aldrig andvänt sig av hyper threading så det är 8 riktiga kärnor. Det skvallrar även cachen på CPU:na om. 16/8 = 2MB per Core.

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr. MASS:

AMD har aldrig andvänt sig av hyper threading så det är 8 riktiga kärnor. Det skvallrar även cachen på CPU:na om. 16/8 = 2MB per Core.

det finns 8 kärnor ja men det är inte 8 "fulla" kärnor det är mer som hådvaro varianten av ht

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem
Skrivet av jesusbarnet:

det finns 8 kärnor ja men det är inte 8 "fulla" kärnor det är mer som hådvaro varianten av ht

Nej.

Permalänk
Medlem

Skönt säger jag bara! Nu får man hoppas på hård konkurrens så att i7 sjunker i pris, sedan, om det inte är för mycket begärt. Så hoppas jag att Ivy Brigde får lite press på sig nu.

På något sätt tycker jag intel verkar mer framtidsäkrat, i alla fall just nu. En i5 2500K är galet prisvärd, givet köp. Sedan kommer dessa och pressar priset på i7 2500K (som man kan tänka sig uppgradera sig till). Sedan kommer ju även Ivy Bridge att passa till sockel:n 1155 om jag inte minns fel. Så om AMD pressar på så kan Ivy Bridge nå riktigt trevliga priser! Framtidssäkrat eller vad?

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jo skulle jag vilja säga

Inget snack om saken den har 8 kärnor men det var inte det jag menade.

när du går över 4 kärnor som används

1 klockar processorn ned sig
2 vissa kärnor delar på resurser

så processorn är som "bäst" när en kärna från varje modul används

där av tycker jag att det är mer hårvaro varianten av ht

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry