dammsuga fläktfilter utifrån = farligt det med?

Permalänk
Medlem

dammsuga fläktfilter utifrån = farligt det med?

Hej,
Jag har förstått att det är ett no-no att dammsuga inuti datorn, men vågar man dammsuga fläktfilter utifrån när chassit fortfarande är stängt? T.ex. på en Fractal Design R3?

Tack!

Permalänk

jag brukar göra det på min ena dator, och inte märkt något problem med det under senaste 3 åren

Visa signatur

Dator 1: - i himlen
Dator 2: - på besök hos första datorn i himlen.
Laptop: Asus UL50V Series.

Permalänk
Medlem

Inga problem att dammsuga fläktarna utifrån då chassit fungerar som en faradaybur och skyddar från statisk elektricitet.

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk

Enda risken jag kan tänka mig är att dammsugaren övervarvar fläktarna så de går sönder. Det är därför man ska hålla fast fläktarna om man blåser med tryckluft, så det kanske kan hända med dammsugaren också.

Visa signatur

Strålskadade grävlingar och lite annat hittar du här: http://elektrofredrik.deviantart.com/

Permalänk
Medlem

Och när du får fläktarna att spinna så fungerar de som generatorer... Den lilla strömmen som blir kan nog skada moderkortet!

Så håll fast fläkten för att vara på den säkra sidan!

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid ta ur fläktfiltret ur datorn och sen dammsuga det

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av _NsMs_:

Du kan ju alltid ta ur fläktfiltret ur datorn och sen dammsuga det

jo, det var det jag tänkte, innan jag såg att på r3:an så måste man skruva loss filtret och då får man med hela frontfläktarna också... dålig design... och att hålla fast fläkten är knepigt också för man kommer knappt åt... får kanske pilla bort dammet med fingrarna som på en torktumlare...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUSG15:

Och när du får fläktarna att spinna så fungerar de som generatorer... Den lilla strömmen som blir kan nog skada moderkortet!

Så håll fast fläkten för att vara på den säkra sidan!

Om man har fläktarna kopplade direkt till nätagget då?

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem

Jag har dragit min damsugare på grafikkorten och allt då jag varit för lat att göra det på annat sätt...

och det har funkat hur fint som helst! (kanske inget att rekommendera dock)

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabex:

Om man har fläktarna kopplade direkt till nätagget då?

Då alstrar du el som går ut på elnätet = lägre elräkning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Då alstrar du el som går ut på elnätet = lägre elräkning!

Fast du har ju dammsugaren som går då...

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

jo, det var det jag tänkte, innan jag såg att på r3:an så måste man skruva loss filtret och då får man med hela frontfläktarna också... dålig design... och att hålla fast fläkten är knepigt också för man kommer knappt åt... får kanske pilla bort dammet med fingrarna som på en torktumlare...

Skickades från m.sweclockers.com

Jepp, idiotisk (eller kostnadsbesparande, eller både och) design är det, så jag brukar köra med torktumlarvarianten på min R2:a.

Än värre är det med fläktfiltret i botten av chassit ...

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Det är faktiska urladdningar som dödar mosfetar. Så länge du inte på något sätt nuddar en krets med något olikaladdat är det chill.

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Permalänk
Skrivet av ASUSG15:

Och när du får fläktarna att spinna så fungerar de som generatorer... Den lilla strömmen som blir kan nog skada moderkortet!

Så håll fast fläkten för att vara på den säkra sidan!

De stackars lagren tycker nog inte om varvtalen, men jag tror inte att en vanlig chassi fläkt kan fungera bra som generator. De är ju inte byggda som en vanlig lindningsmotor som fungerar utmärkt som generator.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattsingen:

De stackars lagren tycker nog inte om varvtalen, men jag tror inte att en vanlig chassi fläkt kan fungera bra som generator. De är ju inte byggda som en vanlig lindningsmotor som fungerar utmärkt som generator.

Fungerar inte lika bra som generatorer men det bildas ström!

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb