Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

HTPC, efter lite grubblande.. Ok paket?

Permalänk
Skrivet av Videoapan:

Nu har jag lekt lite med mitt fusion, var lätt att koppla ihop men då jag valt att vara utan optisk enhet blev installationen lite krångligare (var tvungen att tillverka bootbart usb etc, var inte så svårt men tog tid att ordna med alla drivisar etc). Minnet fungerade direkt, inte behövt ändra något.

Datorn i sig håller 29 i idle och runt 71 i prime och då är den helt passivt kyld. Surfa går bra i google chrome, klarar 1080 youtube utan problem. Dock har de 1080p-filmer jag testat inte riktigt haft samma flyt, men misstänker att det beror på taskig kodning. Men som någon annan skrev, processorn klarar inte av såna filmer och då blir det dåligt så fort hårdvarustödet inte finns. Så min nästa burk blir nog lite kraftigare. Men det är mysigt med en helt tyst dator, så jag är nog nöjd ändå.

Nätverkskortet funkar bra, inte testat Bluetooth ännu.

Ska jag sammanfatta så är känslan när man jobbar på maskinen som en laptop ungefär, tycker dock det är lite smidigare. Nu måste ju jag jämföra med hemmaburken som har lite väl bra prestanda, men jag kan ändå tänka mig att sitta och surfa på denna. Flash etc sölar inte ner, aftonbladets hemsida går utan problem.

Vad har du för komponenter i din?

Tack för feedbacken Börjar dock bli osäker igen om jag verkligen ska köra på detta paket

Visa signatur

HTPC: Asus F1A75-I Deluxe, AMD A-Series A-3850 2.9GHz, Scythe Shuriken, Corsair GT Series 60GB,
Corsair XMS3 DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB, (Seagate Barracuda Green ST2000DL003 64MB 2TB)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lincoln1986:

Vad har du för komponenter i din?

Tack för feedbacken Börjar dock bli osäker igen om jag verkligen ska köra på detta paket

Haha, förstår osäkerheten. I och med att du har ganska starka komponenter runt (tänker mest på SSD) så kan det kanske vara av värde att gå upp lite i prestanda. Din låda är dessutom stor nog att rymma en Llano + kylare och prisskillnaden blir kanske tusen kronor med likadana funktioner.

Min burk har Asus-kortet, en 2,5"HDD 500GB 5400rpm (WD scorpio blue), Corsair-minne 4gb 1333MHz (en sticka) och externt nätagg 65W.

Det enda som ens kan ge ifrån sig ljud är HDD och då måste man vara riktigt nära för att höra det. Startar ganska fort, klarar sleep-mode. Väldigt skön som surfdator i Chrome iaf, dock verkar den ha problem med högupplösta .mov-filmer. Inte hunnit testa fullt ut, men det är inget prestandamonster direkt. Har inte testat att spela på den än, men 3DMark06 var ingen höjdare att titta på direkt..

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Skrivet av Videoapan:

Haha, förstår osäkerheten. I och med att du har ganska starka komponenter runt (tänker mest på SSD) så kan det kanske vara av värde att gå upp lite i prestanda. Din låda är dessutom stor nog att rymma en Llano + kylare och prisskillnaden blir kanske tusen kronor med likadana funktioner.

Min burk har Asus-kortet, en 2,5"HDD 500GB 5400rpm (WD scorpio blue), Corsair-minne 4gb 1333MHz (en sticka) och externt nätagg 65W.

Det enda som ens kan ge ifrån sig ljud är HDD och då måste man vara riktigt nära för att höra det. Startar ganska fort, klarar sleep-mode. Väldigt skön som surfdator i Chrome iaf, dock verkar den ha problem med högupplösta .mov-filmer. Inte hunnit testa fullt ut, men det är inget prestandamonster direkt. Har inte testat att spela på den än, men 3DMark06 var ingen höjdare att titta på direkt..

Ja, i för sig.. En tusing hit eller dit kvittar faktiskt, satt budget vid 8000 så

När ni nämner "LLano", pratar vi då om ASUS F1A75-I ?

Behöver man då grafikkort eller processor till den?

Bara rädd för att den kommer bullra som in i helvette , fick inte det bästa intrycket av detta kortet när sweclockers hade lite snack om dem igår.

Visa signatur

HTPC: Asus F1A75-I Deluxe, AMD A-Series A-3850 2.9GHz, Scythe Shuriken, Corsair GT Series 60GB,
Corsair XMS3 DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB, (Seagate Barracuda Green ST2000DL003 64MB 2TB)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lincoln1986:

Ja, i för sig.. En tusing hit eller dit kvittar faktiskt, satt budget vid 8000 så

När ni nämner "LLano", pratar vi då om ASUS F1A75-I ?

Behöver man då grafikkort eller processor till den?

Bara rädd för att den kommer bullra som in i helvette , fick inte det bästa intrycket av detta kortet när sweclockers hade lite snack om dem igår.

Jupp, precis det kortet syftar jag på. Llano är AMDs "namn" på den processorgruppen som är steget kraftigare än E-350 Fusion (Brazo tror jag de kallar dem). Köper du det moderkortet så måste du köpa en processor också. Sök på prisjakt och FM1-sockel så ser du alternativen. Bara två till försäljning just nu. De processorerna har dock inbyggt grafikkort så ingen extra grafik behövs.
Angående ljudnivån så ökar den dramatiskt då den medföljande kylaren ska vara rätt kass av vad jag förstått. Därför tillkommer kostnad för bättre kylare och då kanske även lådan måste ökas lite på höjden. Blir lite mer meck helt enkelt. Fortfarande inte så svårt att bygga ihop även om E-350 är lite lättare.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Skrivet av pekkasteele:

Aah, så man kan utöka grafikminnet, görs i BIOS (UEFI) då? Det måste jag göra på mitt med i så fall, har iofs inte sett nått lagg, men har iten ens sett 720p än bara vanliga DVD:er.

Skrev fel innan. Detta görs i "bios" under avancerade inställningar

Sorry för mitt tidigare inlägg

Permalänk
Skrivet av Videoapan:

Jupp, precis det kortet syftar jag på. Llano är AMDs "namn" på den processorgruppen som är steget kraftigare än E-350 Fusion (Brazo tror jag de kallar dem). Köper du det moderkortet så måste du köpa en processor också. Sök på prisjakt och FM1-sockel så ser du alternativen. Bara två till försäljning just nu. De processorerna har dock inbyggt grafikkort så ingen extra grafik behövs.
Angående ljudnivån så ökar den dramatiskt då den medföljande kylaren ska vara rätt kass av vad jag förstått. Därför tillkommer kostnad för bättre kylare och då kanske även lådan måste ökas lite på höjden. Blir lite mer meck helt enkelt. Fortfarande inte så svårt att bygga ihop även om E-350 är lite lättare.

Fan apan, nu har du dragit med mig ut i djungeln

Vad kan man göra för att få det rulla på bra på det moderkortet jag har i korgen? Det borde väl gå med andra komponenter? kanske..

Visa signatur

HTPC: Asus F1A75-I Deluxe, AMD A-Series A-3850 2.9GHz, Scythe Shuriken, Corsair GT Series 60GB,
Corsair XMS3 DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB, (Seagate Barracuda Green ST2000DL003 64MB 2TB)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lincoln1986:

Fan apan, nu har du dragit med mig ut i djungeln

Vad kan man göra för att få det rulla på bra på det moderkortet jag har i korgen? Det borde väl gå med andra komponenter? kanske..

Håll hårt i lianen! Alternativa llano-n.. Funkade mer i tanken än praktiken den ordvitsen. Doh!

Angående att få upp prestandan på kortet du valt så är det sånt jag tänkte titta mer på ikväll. Det finns överklockningsutrymme, men då blir tempen en lite större fråga. Jag ska kolla det ikväll, har hittat en del info om det på nätet som jag ska försöka implementera.

Angående om andra komponenter kan fixa det så är svaret nej. Det är en så komplett lösning att det inte går att fixa det lätt. Det går att sätta dit ett bättre grafikkort men det är inte säkert att det löser problemet då processorn är så slö i sig. Kortets fördel att vara komplett är också nackdel då uppgradering blir svårt.

För övrigt så är ju din låda redan förberedd för uppgradering då du har riktigt nätagg som klarar bra mycket mer än en HTPC. Problemet då är bara att få tag i bra och tyst kylning till processorn. Det är en rolig djungel

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Skrivet av Videoapan:

Håll hårt i lianen! Alternativa llano-n.. Funkade mer i tanken än praktiken den ordvitsen. Doh!

Angående att få upp prestandan på kortet du valt så är det sånt jag tänkte titta mer på ikväll. Det finns överklockningsutrymme, men då blir tempen en lite större fråga. Jag ska kolla det ikväll, har hittat en del info om det på nätet som jag ska försöka implementera.

Angående om andra komponenter kan fixa det så är svaret nej. Det är en så komplett lösning att det inte går att fixa det lätt. Det går att sätta dit ett bättre grafikkort men det är inte säkert att det löser problemet då processorn är så slö i sig. Kortets fördel att vara komplett är också nackdel då uppgradering blir svårt.

För övrigt så är ju din låda redan förberedd för uppgradering då du har riktigt nätagg som klarar bra mycket mer än en HTPC. Problemet då är bara att få tag i bra och tyst kylning till processorn. Det är en rolig djungel

Haha, jag tycker ordvitsen dög !

Ok, låter intressant ! Hoppas på återkoppling då & att du styr upp kortet till awesomness!

Aa, tyst är ju något av det man prioriterar högst på en sån här låda.. Hah, aa där kan jag hålla med, kul är det

Visa signatur

HTPC: Asus F1A75-I Deluxe, AMD A-Series A-3850 2.9GHz, Scythe Shuriken, Corsair GT Series 60GB,
Corsair XMS3 DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB, (Seagate Barracuda Green ST2000DL003 64MB 2TB)

Permalänk
Visa signatur

HTPC: Asus F1A75-I Deluxe, AMD A-Series A-3850 2.9GHz, Scythe Shuriken, Corsair GT Series 60GB,
Corsair XMS3 DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB, (Seagate Barracuda Green ST2000DL003 64MB 2TB)

Permalänk
Moderator
Moderator

*trådar sammanfogade*

TS, det är inte tillåtet med korspostning. Alla har lika rätt att synas med sina trådar, att spamma fler i samma ämne är slöseri med allas tid. Gör inte det igen är du snäll

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
tillägg
Visa signatur

HTPC: Asus F1A75-I Deluxe, AMD A-Series A-3850 2.9GHz, Scythe Shuriken, Corsair GT Series 60GB,
Corsair XMS3 DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB, (Seagate Barracuda Green ST2000DL003 64MB 2TB)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lincoln1986:

Bland annat. Tänkte börja med det som beskrivs där och om det fungerar kanske undervolta processorn lite (det innebär att man sänker strömmen till den för att minska värmen men försöker behålla prestandan).

Om det inte räcker med DXVA så tänkte jag prova lite lätt överklockning med förhoppningen att få 10% mer prestanda utan så mycket värmeökning.

Roliga tider som tyvärr sabbas av den lilla petitessen arbete.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Nu har jag lyckats få DXVA att fungera (behövde bara hitta inställningen under Videosettings>Playback) och då flyter samtliga klipp jag testat finfint. Så jag skippar kanske överklockning om jag inte testar bara för sakens skull. Men som mediadator är jag nu väldigt nöjd med den. Inte testat spel än, skulle tro att det då vore bättre med en Llano.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Skrivet av Videoapan:

Nu har jag lyckats få DXVA att fungera (behövde bara hitta inställningen under Videosettings>Playback) och då flyter samtliga klipp jag testat finfint. Så jag skippar kanske överklockning om jag inte testar bara för sakens skull. Men som mediadator är jag nu väldigt nöjd med den. Inte testat spel än, skulle tro att det då vore bättre med en Llano.

Ah, fan vad gott att veta denna infon gjorde mig glad

Sen nästa fråga, vad är DXVA :)? Funkar det på majoriteten av filmer? 2008 då tråden las up om detta stöddes typ 5-20% av de grabbarnas filmer om jag läste rätt.

Dvd-uppspelning lär väl inte vara något problem med min maskin då? men kanske däremot Blueray

Inga spel för min del oavsett, då slår brudafan ihjäl mig :- )

Visa signatur

HTPC: Asus F1A75-I Deluxe, AMD A-Series A-3850 2.9GHz, Scythe Shuriken, Corsair GT Series 60GB,
Corsair XMS3 DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB, (Seagate Barracuda Green ST2000DL003 64MB 2TB)

Permalänk
Medlem

DXVA är DirectX videoacceleration (vet inte om det står för just det, men det är vad det är iaf) och det gör att grafikkortet står för mer av arbetet än processorn. Det verkar funka på det mesta jag testat än så länge.

Nu har jag överklockat kortet med 10% utan att behöva öka strömmen, så det verkar soft. Försökte sänka strömmen lite men då hängde sig allt. Gav dock tillfälligt upp drömmen om fläktlöst och satte igång en minimal fläkt på lågvarv och då håller sig allt svalt och fint. Var ingen katastrof innan men det gick från 70 till 55 med den lilla, så med din större fläkt lär den hålla sig riktigt kall. Och fortsätta vara tyst.

Blueray har testats av andra sajter utan problem, så det ska funka.

Har förgäves försökt installera openoffice för att testa hur den är att ordbehandla med, men den hemsidan ligger nere nu av någon anledning.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk

Amen detta låter bara bättre & bättre.. Så nu är det bokad

http://www.inet.se/kundvagn/visa/813540/m

Sen får vi se hur fan det går att montera

Visa signatur

HTPC: Asus F1A75-I Deluxe, AMD A-Series A-3850 2.9GHz, Scythe Shuriken, Corsair GT Series 60GB,
Corsair XMS3 DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB, (Seagate Barracuda Green ST2000DL003 64MB 2TB)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lincoln1986:

Amen detta låter bara bättre & bättre.. Så nu är det bokad

http://www.inet.se/kundvagn/visa/813540/m

Sen får vi se hur fan det går att montera

Har du redan beställt?

I alla fall, du har beställt samma minne som jag har i min och det fungerar bra för mig. I BIOS går det att ställa in det till 1333 och inte bara 1066 som står i beskrivningen och det verkar funka det med.

Du har beställt en SATA-sladd mer än du behöver, ingår två i moderkortslådan. Sen skulle jag försökt få kortare såna sladdar om det gick.. Men det är mer en petitess, på det stora hela ska det nog fungera finfint. Sen undrar jag om du inte beställt en strömsladd i onödan också, det brukar alltid ingå. Fast tror inte de vanliga är 3m, du har kanske en anledning till detta behov av "längd".

Kommer inte vara så svårmonterat heller, bara ta det lugnt och varje gång du hittar en sladd som du inte ser var den ska, kolla i manualen för moderkortet. Den har bra bilder och beskrivningar.

*edit: la till om strömsladd

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk

Aa, råkade beställa igår vid halv tio. Var inne klicka sen såg jag beställningen gått igenom nu imorse men lika bra det ! Ödet !

Beställde en vinklad och en rak med flit kostade ju bara som 2 cheese burgare, så värt att se vilken som jag tycker passa bäst xD

Strömsladd beställde jag dock i onödan, men då har jag ett extra lasso att fånga in frugan med !

Dessvärre är jag aldrig lugn & mitt tålamod är ett helvette Men ska försöka ta lugnande innan jag börjar skruva..

Kom & tänka på.. Det där armbandet jag köpte ? Hur brukar man ett sånt ? Tyckte bara det verkade "viktigt" ha..

Visa signatur

HTPC: Asus F1A75-I Deluxe, AMD A-Series A-3850 2.9GHz, Scythe Shuriken, Corsair GT Series 60GB,
Corsair XMS3 DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB, (Seagate Barracuda Green ST2000DL003 64MB 2TB)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lincoln1986:

Aa, råkade beställa igår vid halv tio. Var inne klicka sen såg jag beställningen gått igenom nu imorse men lika bra det ! Ödet !

Beställde en vinklad och en rak med flit kostade ju bara som 2 cheese burgare, så värt att se vilken som jag tycker passa bäst xD

Strömsladd beställde jag dock i onödan, men då har jag ett extra lasso att fånga in frugan med !

Dessvärre är jag aldrig lugn & mitt tålamod är ett helvette Men ska försöka ta lugnande innan jag börjar skruva..

Kom & tänka på.. Det där armbandet jag köpte ? Hur brukar man ett sånt ? Tyckte bara det verkade "viktigt" ha..

Har själv inte använt ESD-band men sätt det runt handleden och koppla till chassit. Då får du och datorn samma potential och ingen stöt som förstör dyr och skojig elektronik kan uppstå. Viktigt att tänka på är att inte ha nätagget inkopplat när du meckar i datorn, återigen för att minska riskerna.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk

Okej okej

Aa, tror det kommer dyka upp en & annan fråga här när paketet fallit ner i brevlådan :- ) hah

Visa signatur

HTPC: Asus F1A75-I Deluxe, AMD A-Series A-3850 2.9GHz, Scythe Shuriken, Corsair GT Series 60GB,
Corsair XMS3 DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB, (Seagate Barracuda Green ST2000DL003 64MB 2TB)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lincoln1986:

Okej okej

Aa, tror det kommer dyka upp en & annan fråga här när paketet fallit ner i brevlådan :- ) hah

Det där paketet såg ju faktiskt riktigt trevligt ut!

Att montera datorn ska nog inte vara några problem, finns mängder av guider på nätet att följa. Finns en bok på Kjell & Company för 2 tjugor som finns en hel del matnyttigt i också faktiskt.

Du får gärna göra en liten utvärdering av datorn
Det borde väl inte vara några problem alls att lira material i 1080p i en sådan rigg.

En fråga bara. Finns det HDMI 1.4 på kortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conne3:

Det där paketet såg ju faktiskt riktigt trevligt ut!

Att montera datorn ska nog inte vara några problem, finns mängder av guider på nätet att följa. Finns en bok på Kjell & Company för 2 tjugor som finns en hel del matnyttigt i också faktiskt.

Du får gärna göra en liten utvärdering av datorn
Det borde väl inte vara några problem alls att lira material i 1080p i en sådan rigg.

En fråga bara. Finns det HDMI 1.4 på kortet?

I min fusionburk (med samma minne) flyter 1080p på utan problem efter att alla drivrutiner och inställningar blivit korrekta. Dock tror jag inte krämen skulle räcka till 3D-film så avsaknaden av HDMI 1.4 gör inte så mycket, tror 1.3b räcker för burkens prestanda.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Skrivet av Conne3:

Det där paketet såg ju faktiskt riktigt trevligt ut!

Att montera datorn ska nog inte vara några problem, finns mängder av guider på nätet att följa. Finns en bok på Kjell & Company för 2 tjugor som finns en hel del matnyttigt i också faktiskt.

Du får gärna göra en liten utvärdering av datorn
Det borde väl inte vara några problem alls att lira material i 1080p i en sådan rigg.

En fråga bara. Finns det HDMI 1.4 på kortet?

Ja, jag hoppas det ska bli trevligt efter all konveration här

Ne, det ska nog lösa sig på nått sätt med montering!
Givetvis kommer jag återspegla & utvärdera här, och fråga efter inställningar, hah

Vad gäller HDMI 1.4 ser jag du redan fått svar...

Min nästa fråga är:

Jag har Samsung LE40A557 med 3 HDMI 1.3 , är det problem koppla dem till HDMI 1.3b ?
Behöver man något annan klurig kabel, lr funkar "vanlig" HDMIkabel?

Videoapan, du vet säkert detta

Visa signatur

HTPC: Asus F1A75-I Deluxe, AMD A-Series A-3850 2.9GHz, Scythe Shuriken, Corsair GT Series 60GB,
Corsair XMS3 DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB, (Seagate Barracuda Green ST2000DL003 64MB 2TB)

Permalänk

Nvm tror jag..

Q. What is the difference between HDMI 1.3 and HDMI 1.3a, or 1.3b?

For consumers, there is no difference between HDMI version 1.3 and 1.3a or 1.3b. These minor revisions to the specification typically relate to manufacturing or testing issues and do not impact features or functionality. In addition, HDMI Licensing, LLC is actively working with manufacturers to reduce confusion for consumers by de-emphasizing version numbers and focusing instead on product features and functionality.

Tack google? stämmer detta? I såfall samma kabel?

Visa signatur

HTPC: Asus F1A75-I Deluxe, AMD A-Series A-3850 2.9GHz, Scythe Shuriken, Corsair GT Series 60GB,
Corsair XMS3 DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB, (Seagate Barracuda Green ST2000DL003 64MB 2TB)