Rendereade filmer i Premiere pro blir suddiga.

Permalänk
Medlem

Rendereade filmer i Premiere pro blir suddiga.

Hej,

Har som smått börjat att filmredigera lite hemmafiler med Premiere pro, men jag har fått problem. Klippen som är 1440x1080i blir riktigt jäkla suddiga när de väl har rendererats, till exempel till Mpeg 2, ungefär lika suddigt som SD upplösning, så jag undrar vad jag egentligen gör för fel och hur kan jag fixa den dåliga kvaliten? Kan säga att råmaterialet är ungefär 3.3 gb och den rendererade mpeg 2 filmen är 3.5 så den borde väl inte ha komprimerats? renderreringsupplösningen är visserligen 1920x1080 25 fps, men det borde väl inte göra kvaliteten sämre?

Vad gör jag för fel?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

jag är ingen expert men Mpeg2 komprimerar alltid och om du förstorar något så tappar du alltid i detalj...

Visa signatur

ASUS Z270H, i5 7600K, 16GB DDR4, 2X Samsung 850 EVO 250GB SSD,Sennheiser U320, Asus 1060 6GB, AOC 2460fQ

Chassi: HAF XB EVO
Xiaomi 9T pro 128GB
HTPC = Lenovo L440

Permalänk
Medlem

soruce: 1440x1080i

renderreringsupplösningen 1920x1080

klart det blir suddigt om du förstorar bilden.
Du kanske skulle ha en kamera som stöder 1920x1080p som i progressive. i står för interlaced och typ halverar bildupplösningen åt ena hållet.

Angående codec, så får du mer kvalitet per MB om du kör med en bättre codec som H.264 / x264
Lite guider:
http://www.google.se/search?q=rendering+guide+x264

Mpeg2 är för komprimering för DVD som kom runt 1995 och MPEG4 Part 10 (H.264) kom till för bluray. Så det är en stor skillnad på tekniken. Det är som gif och jpeg.

http://en.wikipedia.org/wiki/MPEG

Permalänk
Medlem

vet att jag fått problem med bilder som varit interlaced.
Körde de-interlace filter på, och det blev jättebra.
Var hundra år sen, och har fan ingen aning om det kan va något som hjälper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MX510.:

soruce: 1440x1080i

renderreringsupplösningen 1920x1080

klart det blir suddigt om du förstorar bilden.
Du kanske skulle ha en kamera som stöder 1920x1080p som i progressive. i står för interlaced och typ halverar bildupplösningen åt ena hållet.

Angående codec, så får du mer kvalitet per MB om du kör med en bättre codec som H.264 / x264
Lite guider:
http://www.google.se/search?q=rendering+guide+x264

Mpeg2 är för komprimering för DVD som kom runt 1995 och MPEG4 Part 10 (H.264) kom till för bluray. Så det är en stor skillnad på tekniken. Det är som gif och jpeg.

http://en.wikipedia.org/wiki/MPEG

Har en 1920x1080 kamera, men just de klippen blev i lägre upplösning, hade fel på inställningarna. Grejen är ju att ifall jag gör filmen till 1440x1080 så blir den ca 6 gb stor. :/

Ja, men MPEG4 går bara att ha i 352x288. :/

VÄljer jag H.264 så blir filen 6 gb stor och väljer jag h.264 ca 5.5gb stor. Hur kan den bli så stor när källmaterialet högst är 4 gb?

Hittar inget om något de-interlacing läge heller.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Rekordmedlem

Filen blir större om du interpolerar fram en högre upplösning, du lägger ju till en massa mera pixlar som inte finns i originalfilen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Exporterade den till H.264 med pplösningen 1080x1440 nu. Kvaliteten blev..okej, men inte lika bra som originalklippen ändå.

Ska pröva exportera med samma inställningar igen, fast med "maxiumum rendering quality"

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Har en 1920x1080 kamera, men just de klippen blev i lägre upplösning, hade fel på inställningarna. Grejen är ju att ifall jag gör filmen till 1440x1080 så blir den ca 6 gb stor. :/

Ja, men MPEG4 går bara att ha i 352x288. :/

VÄljer jag H.264 så blir filen 6 gb stor och väljer jag h.264 ca 5.5gb stor. Hur kan den bli så stor när källmaterialet högst är 4 gb?

Hittar inget om något de-interlacing läge heller.

Låter inte som din kamera har stöd för 1920x1080p. Länka till den på prisjakt.nu så kan vi kolla på produkt specen.

MPEG4 kan du i hög upplösning. Nån inställning du missat.

"VÄljer jag H.264 så blir filen 6 gb stor och väljer jag h.264"
h.264 på båda ställena...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Filen blir större om du interpolerar fram en högre upplösning, du lägger ju till en massa mera pixlar som inte finns i originalfilen.

Precis.

Låter som din kamera inte har 1080p.

Men visa specifikationerna på den genom länk.

Permalänk
Medlem

Det är denna kameran: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=541202

Har 1920x1080i.

Dock är klippen jag har nu inspelade i 1440x1080i.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av MX510.:

Låter inte som din kamera har stöd för 1920x1080p. Länka till den på prisjakt.nu så kan vi kolla på produkt specen.

MPEG4 kan du i hög upplösning. Nån inställning du missat.

"VÄljer jag H.264 så blir filen 6 gb stor och väljer jag h.264"
h.264 på båda ställena...

Skrev fel, finns 2 H.264:

H.264
H.264 Blu Ray

När jag tog H.264 Blu ray kunde ingen av mina 3 mediaspelare spela upp filen.

På H.264 (inte blu ray) så blev filmen dubbelt så stor.

________________________________________________________

Sen har vi det här med att bärnna AVCHD skivor också, Med det programmet som kom med kameran, går det bara att bränna AVCHD filer till en AVCHD skiva, vilka format är AVCHD egentligen? Kunde t ex inte bränna Mpeg4 filen till en skiva, eller är det programmet som är kasst? När man kör på bästa kvalitet på kameran, så kan man inte ens titta på klippen med det medföljande programmet. :/

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Entusiast

Det finns väldigt mycket intsällningar att göra under H.264 som påverkar kvalitén och filstorleken. Det låter som om du kör allt på max just nu. Själv brukar jag ofta köra med den inbyggda H.264 Youtube 720p vilket genererar filer som blir typ 300 MB för 10 minuter.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

http://www.videolan.org/vlc/ borde kunna spela upp AVCHD filer.

Varför vill du ha filer på DVD skiva? Om du skall spela upp på en stationär DVD spelare (som man har till TV) så måste DVDn klarar speciella videoformat vilket är ovanligt. En vanlig DVD klarar bara MPEG2, vilket är ett värdelöst format idag.

Spara filmerna i på skiva om du vill, men lägg dom som vanliga filer, och spela upp dom med en dator istället.

Permalänk
Medlem

För att få bättre kvallite måste du in i inställningarna för codecet. På rak arm skulle jag tippa på att du ska välja runt 10 000 kbits/s med h264 för att få en klart godkänd kvallité till en överkomlig storlek. Släng på ett deinterlacefilter och stretcha antingen ut den till 1920x1080 eller dra ner den till exempelvis 1280x720. 1440x1080 är "ihoptryckt" (förhållande 4:3), som sedan stretchas ut när man tittar/sänder det.

Interlaceat material behöver för övrigt inte innebära sämre kvallite, men när man kör på en dator finns det ingen anledning att inte köra progressivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MX510.:

http://www.videolan.org/vlc/ borde kunna spela upp AVCHD filer.

Varför vill du ha filer på DVD skiva? Om du skall spela upp på en stationär DVD spelare (som man har till TV) så måste DVDn klarar speciella videoformat vilket är ovanligt. En vanlig DVD klarar bara MPEG2, vilket är ett värdelöst format idag.

Spara filmerna i på skiva om du vill, men lägg dom som vanliga filer, och spela upp dom med en dator istället.

För att mina föräldrar ska kunna titta på dem själva utan min hjälp. (handikappade med datorer) Dessutom är det en blu-ray spelare, så den klarar formatet AVCHD. Som jag ar förstått det så mister man inget i kvalitet, bara att det får plats med mindre på DVD skivor.
VLC kan spela upp dem men det ser för jävligt ut med det programmet.

Skrivet av hapone:

För att få bättre kvallite måste du in i inställningarna för codecet. På rak arm skulle jag tippa på att du ska välja runt 10 000 kbits/s med h264 för att få en klart godkänd kvallité till en överkomlig storlek. Släng på ett deinterlacefilter och stretcha antingen ut den till 1920x1080 eller dra ner den till exempelvis 1280x720. 1440x1080 är "ihoptryckt" (förhållande 4:3), som sedan stretchas ut när man tittar/sänder det.

Interlaceat material behöver för övrigt inte innebära sämre kvallite, men när man kör på en dator finns det ingen anledning att inte köra progressivt.

Skrivet av Zotamedu:

Det finns väldigt mycket intsällningar att göra under H.264 som påverkar kvalitén och filstorleken. Det låter som om du kör allt på max just nu. Själv brukar jag ofta köra med den inbyggda H.264 Youtube 720p vilket genererar filer som blir typ 300 MB för 10 minuter.

Hur slår man på Deinterlacing?Via Export meneyn? Hade förövrigt den inställd på taget bitrate 32 000kbit/s

BTW känner någon här til ett pogram som kan bränna H.264 iler till en DVD skiva? (AVCHD Disc)

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

För att mina föräldrar ska kunna titta på dem själva utan min hjälp. (handikappade med datorer) Dessutom är det en blu-ray spelare, så den klarar formatet AVCHD. Som jag ar förstått det så mister man inget i kvalitet, bara att det får plats med mindre på DVD skivor.
VLC kan spela upp dem men det ser för jävligt ut med det programmet.

Kanske bättre du skaffar en bluray brännare till datorn, för ca 800kr
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v1345&o=produkt_pris_in...

DVD klarar ca 4GB och du mister kvalitet desto mindre kbps det är på filmen. Du får kanske plats med en halvtimme till en timme film på 4GB beroende på filminnehåll. Rörligt innehåll ökar behovet för högre kvalitet per sekund markant jämfört med kamera på stativ och personer som står still och pratar.

AVCHD är rätt krävande för uppspelning. Har läst att quadcore krävs. Du kanske får grafiska artefakter pga för låg prestanda på cpun.

Men lösningen till cpu problemet och kapacitetproblemet på skiva är ju bluray skiva. Så köp en brännare kanske.

Skrivet av Baxtex:

Hur slår man på Deinterlacing?Via Export meneyn? Hade förövrigt den inställd på taget bitrate 32 000kbit/s

Beror på program. Sök på programmets namn på youtube och google och lägg till Deinterlacing så bör du få upp en guide.

Skrivet av Baxtex:

BTW känner någon här til ett pogram som kan bränna H.264 iler till en DVD skiva? (AVCHD Disc)

Båda dessa är gratis och borde klara av det.

Jag använder IMGburn http://www.imgburn.com/

Men denna finns också, men har inte provat denhttp://cdburnerxp.se/

Edit:
Här har du en guide:
http://www.afterdawn.com/guides/archive/convert_mkv_to_avchd_...

Permalänk
Medlem

Hmm, jag tror nog min dator har tillräckligt med kraft för att spela upp AVCHD (se specsen i signaturen)
Jag har inga artifakter, utan bara dålig upplösning.

Trodde inte IMGbrun kunde bränna sånt, trodde den bara funkade med iso filer.

(kunde inte citera, stod att meddelandet blev för kort?!)

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Hmm, jag tror nog min dator har tillräckligt med kraft för att spela upp AVCHD (se specsen i signaturen)
Jag har inga artifakter, utan bara dålig upplösning.

Trodde inte IMGbrun kunde bränna sånt, trodde den bara funkade med iso filer.

(kunde inte citera, stod att meddelandet blev för kort?!)

"UDF 2.50 file system

For Blu-ray Disc and AVCHD, you must use the UDF 2.50 file system for compatibility with hardware. You should now receive a prompt (unless you set ImgBurn to UDF 2.50 before). It will ask you if you want it to correct the file system settings. Click Yes."

Permalänk
Medlem

multiAVCHD kan du använda för att skapa AVCHD-skivor med meny. Vill du bara muxa ihop en skivlayout utan meny kan du använda tsMuxeR

En sak att tänka på om du bränner AVCHD på DVD-skiva är att du behöver begränsa max bitrate till 15 Mbit/s för att det ska fungera bra i blurayspelare. Jag har för mig att multiAVCHD sköter om detta åt dig om du låter det programmet sköta om AVCHD-komprimeringen.

Du kan förresten använda upplösningen 1440x1080 på din AVCHD-disk. Glöm bara inte bort att sätta display-aspect-ratio-flaggan till 16:9 så kommer din spelare att skala upp till rätt storlek. Du kan också skapa interlaced AVCHD så kan spelaren sköta om deinterlace vid uppspelningen så slipper du krångla med deinterlace. Detta är nog enklaste alternativet.

Själv brukar jag använda avisynth och QTGMC för att göra om 50i till 50p och så skalar jag sedan ner från 1440x1080 till 1280x720. På så sätt får man ändå hyffsad kvalitet när man kör AVCHD på DVD-skiva (den lägre upplösningen gör att den begränsade bitraten ändå räcker till). Fast detta är en tidsödande process och knappast värt om du bara vill skicka en skiva till gamlingarna för att titta på.

Hur stor filen blir beror på vilken bitrate eller vilken kvalitet du ställer in (detta gäller både din originalfil och din renderade fil). Om kameran komprimerat hårt så hjälper det inte hur du gör vid redigeringen eftersom det aldrig kan bli bättre än originalet. Om du dessutom komprimerar din redigerade fil hårt så reduceras kvaliteten ytterligare. Eftersom resultatet ska in på en DVD-skiva så kan ju inte filen blir större än vad som får plats på skivan. Om då speltiden är lång så tvingas man antingen dela upp filmen på flera skivor eller reducera kvaliteten med lägre bitrate. En lägre upplösning minskar behovet av hög bitrate. Så i slutändan kanske det ändå inte blir så mycket bättre än en vanlig DVD-skiva ändå.

Ett annat tips är att använda x264 istället för den h.264 encoder som finns i premiere. x264 ger bättre kvalitet vid samma bitrate och man kan då använda lägre bitrate för samma kvalitet...

Permalänk
Medlem

Jag gjorde som dus krev ronnylov, ställde in h.264 (x264 fanns inte) och rendererade den i 15 Mbit/s men det blev skit suddigt ändå, fick tillochmed en konstig rand längst ner på bilden. Fattar inte varför jag inte kan få någon vettig kvalitet.

Nu vill jag bara göra en fil/film som ser bra ut på datorn, så storleken kvittar.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

x264 är ett fristående program. Du bör väl kunna exportera i något förlustfritt format för max kvalitet och sedan komprimera ner det med x264 till vettig filstorlek.