Existerar "chargeback" i Sverige ?

Permalänk
Medlem

Existerar "chargeback" i Sverige ?

Hej,
När jag läser i amerikanska forum så ser jag ofta att personer som blivit lurade av företag vid onlinehandel eller som stöter på problem med en vara som aldrig levereras, begär en så kallad "chargeback" från sin bank (förutsatt att de betalat med kort) och det verkar vara ganska oproblematiskt. Poängen är att man begär att överföringen av pengarna från t.ex. sitt VISA konto till säljaren annulleras och man får tillbaka sina pengar eftersom man inte fått någon vara. Det är alltså ett sätt att få upprättelse mot oseriösa säljare som inte accepterar att annullera en order när de inte kan leverera inom utsatt tid.

Existerar motsvarande i Sverige, vid e-handel från leverantör i Sverige eller inom EU?

(Jag vill beställa ett par designerglasögon som är några år gamla och som inte finns "in stock" och vill vara säker på att jag kan få tillbaka mina pengar om de inte kan få tag i glasögonbågen som de säger sig kunna. Säljaren verkar vara seriös, yourdesignersunglasses.co.uk 84% rekommendationer.)

Permalänk
Medlem

Det finns företag som "håller" pengarna tills du har tagit imot paketet, förekommer främst när du handlar från kina, kolla om den hemsidan erbjuder nåt sånt

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Permalänk
Medlem

Chargeback finns i Sverige med, är en slags återbetalning, betalar du med kort så ligger pengarna hos banken tills företaget skickat produkten och då släpps pengarna till företaget. Skickas ingen produkt eller att företaget inte kan visa att de skickat så sker en så kallad chargeback.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorBiz:

Chargeback finns i Sverige med, är en slags återbetalning, betalar du med kort så ligger pengarna hos banken tills företaget skickat produkten och då släpps pengarna till företaget. Skickas ingen produkt eller att företaget inte kan visa att de skickat så sker en så kallad chargeback.

Gäller inte detta endast om man betalar med ett kreditkort?
Vanligt bankkort/betalkort ger väl mindre möjlighet att återfå pengarna.

Visa signatur

Server: Core i5 13500 | ASRock B760M Pro RS/D4 | Kingston Fury 64GB DDR4 3200MHz | OS Unraid | 14TB lagring | Cache 2x M.2 NVMe 500GB

Permalänk
Medlem

Vill du vara säker när du handlar på nätet. Skaffa exempelvis Re:membercard. Betalar du räkningen du får varje månad tillkommer inga avgifter. Du får sedan ganska bra förmåner i form av prisgaranti etc (3st du kan välja själv som är gratis)

Permalänk
Medlem
Skrivet av kompiiis:

Du får sedan ganska bra förmåner i form av prisgaranti etc (3st du kan välja själv som är gratis)

Prisgarantin suger dock ganska mycket när man läser villkoren förutsatt att man inte handlat på någon jättedyr butik... Köpte själv en ny dator nu i somras som jag betalade med mitt Remember-kort för att kunna nyttja deras prisgarantitjänst men stoppas hela tiden av dessa begränsningar:

* Minst 100 kr i prisskillnad (har iofs inget problem med denna begränsning) och mot svenskregistrerade butiker.
* Endast elektronikvaror som kostar mer än 1000 kr.
* Gäller enbart mot andra butiker, dvs inte om butiken där du köpt varan sänker priset i ett senare skede.
* Gäller enbart mot andra butikers ordinariepriser, ex hade Cdon en kampanj på Intel 510 120 GB där de sålde den för 1990 kr men ingen prisgaranti från kortet då detta var ett tillfälligt pris.

Sedan gäller att garantin bara gäller elektronikprodukter, tycker det är svagt. Är en taklampa en elektronikprodukt? Tjänsten vore lite mindre dålig om den gällde dyrare inköp generellt, ex möbler.

Kommer säga upp mitt Remember och skaffa ett Audi-kort med Mastercard (eller om det var Visa) - då slipper man iaf årsavgiften. Volvokortet har en liknande avgiftsfri tjänst.

Håller annars med om tipset, skaffa ett kreditkort för köp på internet.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]