WHS 2011, nybörjare som behöver hjälp!

Permalänk
Medlem

WHS 2011, nybörjare som behöver hjälp!

Tjenare sweclockers!

Jag använder för första gången någonsin en version av WHS nu och jag har försökt googla fram det mesta men vissa saker behöver jag hjälp med!

Scenario
Servern är tänkt att agera Backup för alla hemmets datorer.

Problem
Jag behöver ha backupfilerna av mina datorer på mina diskar i servern och resten av familjens på deras diskar.
Dock så hittar jag inget så simpel som "dator 1, backup target disk 1" om ni förstod mitt exempel.

Med andra ord hur ställer jag in vart vilken dator ska spara sin backup?

Mvh Philip

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk
Medlem

Du kan inte bestämma olika platser för olika datorer utan alla datorbackuper sparas på samma ställe (=samma disk på WHS:en). Detta ställer du in på samma flik som du skapar alla utdelningar (finns som en post i listan om du läser noga).

Permalänk
Medlem
Skrivet av peso:

Du kan inte bestämma olika platser för olika datorer utan alla datorbackuper sparas på samma ställe (=samma disk på WHS:en). Detta ställer du in på samma flik som du skapar alla utdelningar (finns som en post i listan om du läser noga).

Va fasen, finns det inga work arounds, Inga addins? (förresten vart skaffar man add ins) ?

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk
Medlem

Dessutom så går inte backup-disken att använda till annat om jag inte missminner mig.

EDIT: Det kanske bara gäller för server-backupen.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Dessutom så går inte backup-disken att använda till annat om jag inte missminner mig.

EDIT: Det kanske bara gäller för server-backupen.

Det gör mig inget då backup är i princip det enda vi köpte den för.
Nu får jag helt enkelt överväga att byta OS på servern till något som kan göra denna enkla uppgift? Är det så illa?
Klarar FREENAS 8 det?

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk
Medlem

Du väljer naturligtvis själv, men platsen för incrementella backuper om man antar att data (bilder, semesterfilmer, etc) ligger redan på serverns andra shares är en tämligen rimlig mängd data.
Själv "backupar" jag 9 datorer (10 max) på min WHS2011 och det ligger efter några månaders användning och automatisk rensing av gamla backuper på 280GB. Att dela upp detta på flera shares känns som suboptimering...

Permalänk
Medlem
Skrivet av peso:

Du väljer naturligtvis själv, men platsen för incrementella backuper om man antar att data (bilder, semesterfilmer, etc) ligger redan på serverns andra shares är en tämligen rimlig mängd data.
Själv "backupar" jag 9 datorer (10 max) på min WHS2011 och det ligger efter några månaders användning och automatisk rensing av gamla backuper på 280GB. Att dela upp detta på flera shares känns som suboptimering...

Nja, det finns en poäng med det
det är så att jag och syster fotograferar en hel del, och bilderna vill jag gärna ha kvar och raw tar ganska mycket plats
Anledningen tillvarför jag vill dirigera två datorer till två diskar och två datorer till resterande två är för att jag är 19 och känner att det inte är långt kvar innan man flyttar hemmifrån, då är det ju supernajs att bara kunna plocka ur sina diskar och slänga i sin nya nas! Så kan resten av familjen ha sina backuper kvar här hemma

Om jag förklarade tillräckligt tydligt
Och vad menas med incrementella?

Mvh

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039