Permalänk
Medlem

Döende LCD TV

Jag fick en 46" samsung LCD TV som sjöng på sista versen.
Den vägrade starta och stod bara och klickade. Sökte lite på nätet och kom fram till att det är ett ganska vanligt problem. Det som hade hänt var att två stycken kondensatorer hade gett upp och börjat läcka.

Såg att någon startade en tråd om hur man gör, så jag lägger upp lite bilder på hur det kan se ut.

Kostnad:

1st samsung 46" a´ 17000:- nypris. Gratis.
2st kondensatorer a´ 20:- styck
samt 3 timmars ganska hårt jobb. (Den väger en del att kånka runt på Och att vrida och vända var, nja lite jobbigt i alla fall. )

Tänk bara på att det är inte helt ofarligt att fiffla med 230 apparater. Finns alltid en risk med stötar och förhöjd brandrisk om man inte exakt vet vad man gör. Kul var det i alla fall

Döende LCD TV

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem

Tackar för det:D

Ska se om jag vågar mig på att byta på tv-en, men det ska nog gå fint:)
Och tv-en står redo för tippen, så varför inte chansa:D

Tackar och bockar igen, och kanske skriver en kommentar om jag lyckades:) (1-3 veckor):)

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bourne94:

Tackar för det:D

Ska se om jag vågar mig på att byta på tv-en, men det ska nog gå fint:)
Och tv-en står redo för tippen, så varför inte chansa:D

Tackar och bockar igen, och kanske skriver en kommentar om jag lyckades:) (1-3 veckor):)

NP

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Avstängd

hade samma problem med samsung syncmaster 226bw dock hittade jag aldrig kondingar som passade så slängde skärmen

fint att du fick det o fungera iaf

Permalänk

Grymt

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av og900turbo:

hade samma problem med samsung syncmaster 226bw dock hittade jag aldrig kondingar som passade så slängde skärmen

fint att du fick det o fungera iaf

Skrivet av Lösbonde:

Tack

Synd att du slängde skärmen, men till ditt försvar så är det ju inte säkert att det var det som var felet

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kristerj:

Tack

Synd att du slängde skärmen, men till ditt försvar så är det ju inte säkert att det var det som var felet

ja det var det, den hade även garanti hitta kvitto efteråt, jo skruvade i sär den och va 2 svullna kondingar så tog bort dem men hittade inga och ersätta med så var antagligen samma fel eftersom samsung brukar ha dåliga kondingar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av og900turbo:

ja det var det, den hade även garanti hitta kvitto efteråt, jo skruvade i sär den och va 2 svullna kondingar så tog bort dem men hittade inga och ersätta med så var antagligen samma fel eftersom samsung brukar ha dåliga kondingar.

Så var det nog då, kör med lite undermåliga kondensatorer tyvärr. Annars så gör dom bra apparater

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem

Bra jobbat!

Och håller med, verkar spela stor roll på vilken TV man har. Jag har en LG 42" 720p TV som har så hög latency att det blir jobbigt i till och med Windows.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Inte direkt TV's storlek som avgör om det kommer lagga eller inte, snarare vad det är för upplösning på den
Men sjysst att se att andra felsöker och fixar sina grejer själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av namehack:

Inte direkt TV's storlek som avgör om det kommer lagga eller inte, snarare vad det är för upplösning på den
Men sjysst att se att andra felsöker och fixar sina grejer själv.

tack
Helt rätt appropå upplösningen själv kör jag i 1080p och det fungerar bra.
Skulle vara kul att se en tråd i forumet om TV som fungerar som spelskärmar eller inte.

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem
Skrivet av og900turbo:

hade samma problem med samsung syncmaster 226bw dock hittade jag aldrig kondingar som passade så slängde skärmen

fint att du fick det o fungera iaf

http://www.badcaps.net/forum/showthread.php?t=613
Där bland länkarna finns det olika siter som säljer de du behöver till 226bw, ska själv snart beställa och fixa strob skrämen så jag slipper min 15" IBM som andra skärm ^^

Visa signatur

7700k | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX HERO | 32GB 3000mhz Corsair Vengeance LED | 2x Samsung 960 EVO 500GB |
ASUS 3070 Ti TUF | Define R5 | 3x ASUS MG278Q 144hz | Logitech G903 | Corsair K70 RGB MK.2| Sennheiser Game Zero

Server | 3770k @ 4.5 GHZ | ASUS Sabertooth Z77 | 32GB 1600mhz Corsair DOMINATOR PLATINUM | Samsung 840 Pro 256GB | Samsung 840 EVO 250GB | Fractal Design Define R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeTonic:

http://www.badcaps.net/forum/showthread.php?t=613
Där bland länkarna finns det olika siter som säljer de du behöver till 226bw, ska själv snart beställa och fixa strob skrämen så jag slipper min 15" IBM som andra skärm ^^

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?toc=18727#toc=19...

Tror att alla kapaciteter och spänningar finns där.. Eller misuppfattade jag dig ?

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem

Ja, de som behövs till 226bw finns inte hos elfa redan kollat därav att jag fick fram den där listan.

Visa signatur

7700k | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX HERO | 32GB 3000mhz Corsair Vengeance LED | 2x Samsung 960 EVO 500GB |
ASUS 3070 Ti TUF | Define R5 | 3x ASUS MG278Q 144hz | Logitech G903 | Corsair K70 RGB MK.2| Sennheiser Game Zero

Server | 3770k @ 4.5 GHZ | ASUS Sabertooth Z77 | 32GB 1600mhz Corsair DOMINATOR PLATINUM | Samsung 840 Pro 256GB | Samsung 840 EVO 250GB | Fractal Design Define R2 |

Permalänk

Ser bra ut Speciellt sista bilden

Permalänk
Medlem

Detta är standard fel på Samsung varit med om flera stycken som fått kondare bytt.
Schyst att du la upp det

Permalänk
Medlem

En äkta tv-reperatör : )

Permalänk
Avstängd

*Hoppas att nån bekant får sina kondensatorer att gå sönder i deras TV*

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

*Hoppas att nån bekant får sina kondensatorer att gå sönder i deras TV*

Ja precis :evil:

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne:

Detta är standard fel på Samsung varit med om flera stycken som fått kondare bytt.
Schyst att du la upp det

Bara kul, kanske kan hjälpa nån

Skrivet av Frasse92:

En äkta tv-reperatör : )

Kul att skruva och mecka lite i bland

Skrivet av cider123:

*Hoppas att nån bekant får sina kondensatorer att gå sönder i deras TV*

Hahaha.... visa inte den här guiden då Och framför allt inte kostnaden

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem
Skrivet av Riddaren54:

Ser bra ut Speciellt sista bilden

Ja ja ja.. rub it in bara...

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem

Jodå, ser bra ut, men med tanke på hur stora tv-apparaterna håller på att bli får man väl snart ha lyftkran :-).
Det tråkiga är att det ibland är nästan omöjligt att räkna ut hur man ska göra för att öppna vissa skärmar och tv-apparater, eller så är det bara mitt tålamod som är lite dåligt. Men att fotografera är något jag också börjat med. Antingen har mitt minne blivit sämre eller så har grejorna man pillar med blivit mer avancerade.

Visa signatur

Akta så att du inte trillar i drickat!

Permalänk
Medlem

Såhär har jag gjort på 3 skärmar som jag fått av skolan, vanligt att en konding lyfter på hatten när den dag ut och dag in sitter på väggen och visar scheman/lunch menu.. Och en av dom skärmarna är faktiskt den jag skriver på just nu

Visa signatur

~ Asus P8P67 Deluxe B3 - Intel i5 2500k 4,4Ghz - Gainward GeForce GTX 460 SLI - Corsair XMS3 4x4gb 1600Mhz - Corsair 1000w HX - Intel SSD 510 120gb - Rasurbo BC-10 Härligt moddat ;) ~
~ Sony Vaio VPCEB1M1E - Inte Core i3 2,13Ghz - ATI Mobility Radeon HD5650 1024mb - 2x2gb 1066Mhz - 500gb 5400rpm ~

Permalänk
Medlem

och vi slängde vår 32tum tv, eftersom onoff ville ha 2000 för att fixa den, vi fick ljud men inte bild? tror du att det är samma problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

och vi slängde vår 32tum tv, eftersom onoff ville ha 2000 för att fixa den, vi fick ljud men inte bild? tror du att det är samma problem?

Det behöver inte vara samma problem men ofta är det faktiskt en transistor/kondensator eller liknande som gått och det kostar inte många kronor att byta. Men Onoff hade troligtvis skickat den till ett ställe där dom lagar och på såna ställen byter man hela kretskort efersom att felsöka efter den felande komponenten kan ta tid. Och då stiger ju kostnaden lite. Jag fixade en tv som dött pga åsknedslag. Det var bara byta nätagget och transistorn för backligthen kostade 300kr

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Hade samma fel på min gammla datorskärm, fick byta en konding på den sen funkade den prima

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det behöver inte vara samma problem men ofta är det faktiskt en transistor/kondensator eller liknande som gått och det kostar inte många kronor att byta. Men Onoff hade troligtvis skickat den till ett ställe där dom lagar och på såna ställen byter man hela kretskort efersom att felsöka efter den felande komponenten kan ta tid. Och då stiger ju kostnaden lite. Jag fixade en tv som dött pga åsknedslag. Det var bara byta nätagget och transistorn för backligthen kostade 300kr

ja de sa att de skulle byta kretskortet, men den måste ha varit en kondensator eftersom tv stängdes typ aldrig

Permalänk
Medlem

Bra jobbat!
Vad är det för spel du lirar?

Visa signatur

Yoshi-HTPC
ASUS Z97-AR | i7-4790K | ADATA 2x8GB CL9 1600MHz XPG | Sapphire Radeon R9 290 | NZXT H440 vitt | Samsung 850 Pro 256GB SSD | EVGA Supernova G2 750W | Corsair Raptor K50 Gaming Keyboard | Steelseries Rival | Sennheiser G4ME One
Citera för svar

Permalänk
Medlem

Skönt

Skrivet av Jonsson9:

Bra jobbat!
Vad är det för spel du lirar?

BC2.

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Medlem

Hjälpte polaren med samma sak, 2 döda kondisar i en Samsung tv tror dom kosta 15kr/st och tvn funkar prima idag.

Egentligen sitter det bara massa snik där bak med tanke på vilka priser man har betalat för en tv men jag är petig då jag brukar lacka på skit som sitter i nätaggregaten