HDD hittas med USB, inte med SATA

Permalänk
Medlem

HDD hittas med USB, inte med SATA

Hej
Har en 250GB 2.5" HDD som jag skulle vilja koppla in, problemet är bara att datorn hittar den inte.
Om jag kör den via ett kabinett och USB så hittas den, men inte med SATA i moderkortet.
Mitt moderkort är ett MSI P67A-C45, det har 2x SATA 6 Gbit/s och 4x 3Gbit/s.
I nuvarande setup har jag en Intel 320 och en WD HDD i 6Gbit portarna, så måste då köra min 3dje disk i 3Gbit.
Är det nå problem med att köra diskar i 6 och 3 Gbit portar? eftersom varken Windows eller bios inte hittar min 3dje disk.
Kan lägga till att disken är fullt fungerande och läsbar via USB.
Edit: Om jag kopplar in 250 disken i 6Gbit port nr2 (dvs koppla ur 1TB disken) så hittas den av datorn

Visa signatur

Citera.

Permalänk
Medlem

Låter som något kompabilitetsproblem med den disken och vissa nya SATA-kontrollers. Brukar dock snarare vara så att en ny stor disk fungerar dåligt på en riktigt gammal SATA-kontroller. Därav att vissa diskar kan tvingas ner till SATA 1 via kortslutning av 2 pins på den. Har dock inte varit med om motsatsen.

EDIT: Missade att du inte haft något annat kopplat till den andra kontrollern. Då är mrqaffes inlägg nedan mer relevant.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Rekordmedlem

Inte aktiverat rätt kontroller, eller kanske fel läge på den, kanske måste gå in i diskkontrollerns bios och konfigurera, saknar drivrutin till kontrollern? kolla på det o kolla vilken kontroller som styr den port du kopplat till, kolla genom bios till den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det borde inte vara några drivrutins problem, då min DVD läsare sitter i samma kontroller.
Ska pilla runt i bios och se vad jag hittar

Visa signatur

Citera.