Permalänk
Avstängd

Dålig kvaliyé på tv-ut

Fast det kanske är tv som är dålig.

Som sakt. Jag kör komposit-scart koppling mellan tvn och datorn. På datorn är kvalitén hur bra som helst, medan på tv blir det typ målarfärgeffekt på vissa partier. Det måste ju vara tvn som är lite gammal?

Visa signatur

| Epox 8k5a2+ | Amd 2200+@1807 mhz | 512 Mb DDR (corsair) | Radeon 9800pro (HiS IceQ) | Audigy 2 ZS

Permalänk
Medlem

1. Kör svideo istället för komposit
2. Använd en bra upplösning tex 768x576 för en PAL teve. Om det är tex XviD filmer som är rippade i 640xZZZ så kör 640x480 istället eftersom dom inte gillar att skalas.
3. Kolla vad du har för teve-ut chipset på grafikkortet, vissa är helt enkelt urkassa!

Visa signatur

Stabilitet är överskattat... En krasch om dan gör kroppen glad!

Permalänk
Medlem

Varje gång jag ser en sånhär tråd blir jag lite gladare över att min teve har vga-in...
Visserligen klarar den bara 640x480 men det är perfekt för filmtittande...
Trist att det ska bli så dålig bild med tv-ut. Har testat 3 olika kort och tycker inte det blir bra alls.
Jag har kört s-video på alla korten.

Permalänk
Avstängd

Hmm... Använder tvtool. Kanske inte har man saken att göra...

Kanske fungerar bättre om man använder nv inbygga tvut "flik"?
Fast om man ska se på film då måste man ju krångla en massa.

Visa signatur

| Epox 8k5a2+ | Amd 2200+@1807 mhz | 512 Mb DDR (corsair) | Radeon 9800pro (HiS IceQ) | Audigy 2 ZS

Permalänk
Medlem

Tvtool är överlägset tv-ut funktionerna som finns i drivrutinerna... Men det är ganska många inställningar man måste fixa med för att få bilden att vara nästintill perfekt, men det går!!

Visa signatur

Stabilitet är överskattat... En krasch om dan gör kroppen glad!