P8z68 med ssd som cache, hur är det tänkt!?

Permalänk

P8z68 med ssd som cache, hur är det tänkt!?

Försökte installera en 64Gb M4 ssd som cache-disk igår till en 500Gb HD på mitt Asus p8z68. Har stött på problem på flera punkter. Jag gjorde som så att jag laddade in ny firmware i ssd-disken innan jag började, gjorde backuper på sån jag vill spara och skred till verket.

Började att ställa in sata som raid i bios. Efter det så kunde inte datorn boota längre. När den bootar så hittar den de fyra diskarna jag har (control-i) men det stå att de inte är raid-konfigurerade. Läste på lite om olika raid-stripningar, men hittade inget som verkade passa en ensam disk. Så jag valde ingen stripning och tänkte att det löser sig nog när allt är klart. Sen så valde jag att den skulle boota från dvd:n vilket den inte gör. Det som händer när jag startar datorn är att det blinkar förbi att det inte finns någon raid-disk och tillslut kommer jag till en annan "bios" där den haltar på "ingen cpu-fläkt" (har en noctua cpu-fläkt som inte sitter på cpu-fläkt-kontakten, men cpu-fläktskontrollen är disablead i bios). Så jag måste alltid in i bios och "overridea" att den ska boota från dvd:n fast den är det första valet för bootning.

Nåja, lyckades installera windows tillslut och då var jag tvungen att overridea bootning på den hårddisken där jag installerat windows, för den kan bootar inte automatiskt därifrån heller även när jag valt den först. Tillslut var ivartfall windows installerat och jag kunde starta cache-funktionen (srt) och det står att den fungerar bra. Men fortfarande kan jag inte bara trycka på startknappen utan måse in i ios och "overridea" så att den bootar från valda hd.

Jag har satt både ssd:n och windows-hd:n på de vita sata-portarna (6gb, inte marvel-kotrollern) och dvd:n och de andra två slavdiskarna på de vanliga 3Gb sata-portarna om det har någon betydelse.

Tänkte att jag skulle börja om igen nu när jag ändå bara installerat windows, men hur gör jag för att få det hela rätt? Ska hd:n med windows sättas som raid-0 t ex, eller är det fel sata-portar jag använder mig av?

Tacksam för hjälp, eller länk till guide.

Permalänk
Medlem

Om du inte har tänkt använda en raid-array så är det väl lämpligt att du inte försöker ställa in det?
Det är lite oklart vad du har tänkt dig för konfiguration. RAID består alltid av minst två diskar.

Du kanske borde ha inställningen AHCI istället för RAID?

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk

Tack för ditt svar.
Det är ett krav att sätta sata i raid för att kunna köra en ssd som cache på moderkort med z68-chipset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av forsberg_80:

Tack för ditt svar.
Det är ett krav att sätta sata i raid för att kunna köra en ssd som cache på moderkort med z68-chipset.

Okej, nu är jag med.

Det finns dock en skillnad mot att ha kontrollern i RAID-läge, som du ställer in i BIOS, och att faktiskt använda en RAID-array, vilket inte är nödvändigt.

Det kan vara så illa att du måste installera om windows (på hårddisken, utan SSD-cachen aktiverad/inkopplad) men med BIOS satt i RAID-läge.
Jag vet att folk har fått problem när de har växlat mellan IDE och AHCI i den här inställningen.

Edit: Prova detta:

If you already have W7 installed and do not want to reinstall do this:
1) Do not connect the caching SSD yet. First apply the following registry tweak:

HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Servic es\Iastorv
In the details pane, right-click "Start", and then click modify.
In the Value data box, type 0

This registry change enables the RAID driver in Windows.
2) Next install the raid driver.
3) Connect your caching SSD
4) Set up caching with RST util.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.