Konstigt med fläkthastighet

Permalänk
Medlem

Konstigt med fläkthastighet

Tjena
Har ett konstigt problem som jag nu har försökt att få rätsida på ett tag, men lyckas inte helt.
Skaffade för ett tag sedan CF och tyckte fläkthastigheterna blev helt åt skogen. 60% fläkt på 65 grader etc. Fick inte direkt kontroll på korten med afterburner heller utan de verkade bete sig lite som de ville.

Så jag flashade om korten, så fick jag in clocken default och allt sånt, gjorde även en egen fläktkurva i BIOSet. Men nej det ville korten inte följa, så upp med afterburner igen och gör egen fläktkurva där med. Korten följer fortfarande inte fläktkurvan i idle, så startade furmark för att se hur fläktarna skulle gå där. Men när programmet startade så märkte jag att fläktarna gick ner till det värdet jag hade satt i fläktkurvan.

Och så verkar det vara, med furmark, bara rutan där man ska starta testet i alltså inte själva testet, igång i bakgrunden så följer korten fläktkurvan. Stänger jag ner den lilla rutan så tar det en halv minut så är det ena kortet uppe och härjar med fläkten igen.
Så just nu kör jag med den lilla furmarkrutan igång hela tiden men tycke det verkar lite onödigt, måste finnas någon logiskare lösning.

Så nu frågar jag er, några tips?

MVH// Rydisen

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Kan uppdatera den här nu med att det bara är mitt ena kort som behöver ha furmark igång för att följa fläktkurvan i afterburner. Ska se om jag orkar flasha om korten någon dag då jag även behöver få ner idle clocksen på ena kortet.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H