AMD namnger Clawhammer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrTT

Intel och Microsoft är ju goda vänner, kallas ju ibland för "Wintel".
Undrar om Intel tillåter Microsoft att ta fram en bra 64-bitars lösning för Hammer? Min gissning är att Microsoft prioriterar att
optimera sina program för HT eftersom HT kommer att finnas i en majoritet av alla Intels CPUer from mars 2003. Eftersom Intel har ca 90% av marknaden och Hammer ca 4,7% under 2003 så tvivlar jag på att Microsoft gör sitt yttersta för att optimera sina program för Hammer.

Intel och MS är inte så såta vänner som du verkar tro. MS är utan tvivel den starke parten av dom två. Utan MS inget stort operativsystem. Utan operativsystem inga datorer. Det är också pga det som Intel har spenderat mycket tid på att utveckla sina kompilatorer för Linux. Om du tror att MS ser på det med blida ögon... MS är heller definitivt inte sugna på endast en processortillverkare, då skulle vi få den situationen som du målar upp. (Intel har nu ca 80% av marknaden. AMD har kapacitet att leverera till 30-40% och kommer att kunna leverera +50% med 0.09 um teknik om ca 1-1½ år. Det finns som sagt ingen anledning att tro att MS inte tycker det är värt att göra ett AA64 OS.)

Ang HT så tror jag inte program kommer att bli särskilt optimerade för detta. Bättre hantering av trådar mha OS javisst! Det har vi redan med XP men om nån tror att programmerare kommer att börja koda om små enkla program för SMT så kan vi nog ta er ur den villfarelsen. Regel nummer ett; programmerare är lata. Glöm aldrig det! Behövs inte någonting så gör det inte. HT är användbart trots detta och är inte alls i samma klass som SSE/SSE2 omkompileringsvansinnet, applikationer har nytta av det redan nu.

Med tanke på hur länge vi har haft burkar med två CPU:er och hur relativt få HT CPU:er det kommer att finnas på marknaden 2003 (alla gamla CPU:er försvinner inte) så förstår jag inte varför multitrådade program helt plötsligt skulle dyka upp i större utsträckning. Skulle inte Intel tidigare ha velat trycka på detta, de kunde ju ha sålt dubbelt så många processorer?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Steffot

Ingen Hammer har någon buss. Det som vi vanligen kallar Front side bus är numera integrerad i processorn och är därmed lika snabb som processorn. (Tekniskt sett inte helt korrekt men det duger som enkel förklaring)

Med hammern så har man ju ingen nordbrygga med minnescontroller längre som minnet behöver passera igenom utan det sköts direkt via processorn. Hypertransport (800 Mhz siffran som Anandtech fläkte upp) används endast för att kommunicera med andra processorer, grafik och IO enheter.

Jag vet det där. Men det jag menar är att Dual DDR vore på sin plats. Dom kommer bara köra vanlig DDR 333 eller 400.

Permalänk
Gäst

verkar bli rätt så fett.. hammaren ska visst va ca dubbelt så snabb som en p4 i samma klockfrekvens då den kör 64 bitars applikatiner. föresten så finns de tydligen hammer processorer på mer än 1,6 ghz redan. iaf enligt tomshardware. bara de att de inte e till för demonstrering.

http://www.tomshardware.com/mainboard/02q4/021017/index.html

Permalänk
Medlem

Hehe, undvik snacka om buss isåfall när du snackar om Hammer. Är allergisk vid det här laget. Jag kan väl hålla med dig lite om att dubbla ddr kanaler skulle kunna vara fräckt men samtidigt vet vi ju inte hur bra Clawhammern kan utnyttja en DDR kanal. Streamande applikationer är ju inte så vanliga som folk verkar tro, låg latency har ju visat sig vara mycket viktigare för spel tex. Det kanske inte behövs heller för det marknadssegmentet som Clawhammern riktar in sig på?

Permalänk
Medlem

Jag diggar oftast utvecklingsnamnet mer än sjävla slutnamnet. Kan hålla med om att Athlon 64 låter lamt, men namnet säger då mer än vad "XP" gjort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MPI

Undrar varför de inte helt enkelt kallar dem Clawhammer och Sledgehammer, de namnen är ju ruggigt fräcka! Opteron... pfft.

De kunde ju t.o.m. använda Judas Priest i reklamfilmerna, "Bring the hammer down", "Hammer to the anvil"...

Tss. Dels vill jag säga att judas priest är enormt kassa nuförtiden (sen de skaffade 'ripper' Owens som sångare(jugulator och senare))

vidare ska jag säga att det inte finns någon låt med dem som heter Bring the hammer down (ingen på någon av skivorna de släppt iaf) låter snarare som hammerfall (usch )
Sedan heter den "Between the hammer and the anvil" (nr. 7 på painkiller )

Förlåt att jag är så petig, men judas priest ligger mig varmt om hjärtat.

Visa signatur

kärlek.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Bara jag som undrar om vi värkligen kommer att få nytta av 64bit i dagslägget?
Tog la 5 år att gå från 16-32?

AmigaOS, completely 32-bit from day one (1985)

Permalänk
Medlem

tror att det kommer bli lite förvirring om man kallar den 64 och att dom sen har en CPU som är 64-bits

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

EH? Athlon 64 ÄR en 64 bitars processor. Därav namnet.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrTT
Läste hos Microsoft följande:
Important: The 64-bit versions of Windows .NET Server 2003, Enterprise Edition and Windows .NET Server 2003, Datacenter Edition are only compatible with 64-bit Intel Itanium-based systems.

Det är väl inte så konstigt egentligen. Itanium och Hammer har inget gemensamt förutom att båda jobbar med 64 bitar. Ungefär som Intel 486 och Motorola 68040 båda jobbar med 32 bitar i taget men är helt olika annars.

Microsoft har sagt att det ska komma 64-bitars versioner av deras operativsystem till Hammer, dvs skrivna i x86-64, inte IA64 som Itaniumversionerna använder, men jag kommer inte ihåg exakt vilka versioner det skulle vara. Gissar att XP Professional, .NET Server Standard och Enterprise ska portas till x86-64, tror inte MS vill att folk ska vara tvungna att köra Linux om Opteron blir en succé.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Gäst
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donan Fear

Det är väl inte så konstigt egentligen. Itanium och Hammer har inget gemensamt förutom att båda jobbar med 64 bitar. Ungefär som Intel 486 och Motorola 68040 båda jobbar med 32 bitar i taget men är helt olika annars.

Microsoft har sagt att det ska komma 64-bitars versioner av deras operativsystem till Hammer, dvs skrivna i x86-64, inte IA64 som Itaniumversionerna använder, men jag kommer inte ihåg exakt vilka versioner det skulle vara. Gissar att XP Professional, .NET Server Standard och Enterprise ska portas till x86-64, tror inte MS vill att folk ska vara tvungna att köra Linux om Opteron blir en succé.

de skulle man ändå inte behöva. hammaren kommer fungera bra under Xp.. huvudsaken e att all krävande mjukvara optimeras. finns tydeligen redan en 64 bits version av ut 2003 för hammaren..

http://warp2search.net/article.php?sid=8574&mode=thread&order...

Permalänk
Avstängd

Vem orkar optimera sin kod för Hammer? En processor som får ca 4,7% av marknaden 2003. AMD har ju haft 3DNow sen maj 1998,
hur många program stödjer 3DNow på ett bra sätt?
När programmakarna är rätt kallsinniga till Intels SSE, varför skulle de då lägga ner en massa arbete på att optimera sin kod till en nischprocessor som Hammer?

Visa signatur

MrTT
Intel tjänar hutlöst mycket pengar, dela bolaget i två delar, så att det blir bättre konkurrens på CPU marknaden."

Permalänk
Gäst
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrTT
Vem orkar optimera sin kod för Hammer? En processor som får ca 4,7% av marknaden 2003. AMD har ju haft 3DNow rätt länge nu, hur många program stödjer 3DNow på ett bra sätt?
När programmakarna är rätt kallsinniga till Intels SSE, varför skulle de då lägga ner en massa arbete på att optimera sin kod till en nischprocessor som Hammer?

för att hammer kommer spöa skiten ur allt va intel heter...

Permalänk
Gäst

"We're extremely excited about the upcoming AMD Athlon 64 processor. It's designed to run today's 32-bit games and applications and will actually, clock-for-clock, boost their performance relative to 32-bit AMD Athlon processors. But when you add 64-bits to the picture you can get additional capabilities and other performance boosts," said Mark Rein, vice president, Epic Games Inc. "We’re planning to ship a 64-bit update for Unreal Tournament 2003 at the same time the AMD Athlon 64 processors show up on retail shelves."

i 3d mark 2001 så presterade en clawhammer på 1,4 ghz bättre än en p2 nw på 2,2 ghz. det är dessutom en 32 bits applikation. i 64 bit så kommer den va minst dubbelt så snabb som en p4 i sammma klockfrekvens. dvs 1,6 ghz = 3200+ sledgehammer kommer antagligen dra ännu fetare, o med tanke på att den ska släppas i hastigheter över 2 ghz dvs 4000+ så kan intel ta o gräva ner sig.

Permalänk

hm.. undra vad priset kommer ligga när A 64:an släpps?

Visa signatur

It's like this, you know, this L33T thing, that you do when you, like, ownz someone

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cparne
"We're extremely excited about the upcoming AMD Athlon 64 processor. It's designed to run today's 32-bit games and applications and will actually, clock-for-clock, boost their performance relative to 32-bit AMD Athlon processors. But when you add 64-bits to the picture you can get additional capabilities and other performance boosts," said Mark Rein, vice president, Epic Games Inc. "We’re planning to ship a 64-bit update for Unreal Tournament 2003 at the same time the AMD Athlon 64 processors show up on retail shelves."

i 3d mark 2001 så presterade en clawhammer på 1,4 ghz bättre än en p2 nw på 2,2 ghz. det är dessutom en 32 bits applikation. i 64 bit så kommer den va minst dubbelt så snabb. dvs 1,6 ghz = 3200+ sledgehammer kommer antagligen dra ännu fetare, o med tanke på att den ska släppas i hastigheter över 2 ghz dvs 4000+ så kan intel ta o gräva ner sig.

Att en Hammer på 1,4Ghz skulle vara lika snabb som en XP2200 på 1,8Ghz tycker jag inte låter speciellt imponerande. Dessutom
så tror ju inte ens AMD själva på att Hammer blir en succe eftersom man säger upp 15-20% av personalen innan Hammer lanseringen. AMD riskerar att göra en ny Paper launch med Hammer Q1-Q2 2003. Volymerna på Hammer kommer först Q4 och då är inte en Hammer XP3200 så imponerande då Intel har lanserat sin Prescott på 4-5Ghz. Tyvärr så ligger AMD 6-9 månader efter Intel i sin teknologi, mer än 90% av Intel CPUerna tillverkas i 0.13 µm idag medans AMD har mindre än 20% 0.13 µm CPUer. Om ett år så har mer än 50% av Intels CPUer 0.09 µm, medans AMD först 2004 kommer att lansera 0.09 µm CPUer.
Under 2002 så har Intel rejält höjt frekvensen+höjt fsb+dubblerat cache minnet+lanserat HT och gått över till 0.13 µm. Dessutom så tillverkas en stor del CPUer med 300 mm wafer teknik, vilket medför sänkta tillverkningskostnader.

Vad har AMD gjort? Höjt frekvensen lite+höjt fsb(i varje fall på papperet, har nån sett en AMD med 333Mhz fsb i verkligheten?) påbörjat migrationen till 0.13 µm.
Sen har man snackat om Hammer under hela 2002 utan att kunna leverera en endaste CPU.

Visa signatur

MrTT
Intel tjänar hutlöst mycket pengar, dela bolaget i två delar, så att det blir bättre konkurrens på CPU marknaden."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrTT
Vem orkar optimera sin kod för Hammer? En processor som får ca 4,7% av marknaden 2003. AMD har ju haft 3DNow sen maj 1998,
hur många program stödjer 3DNow på ett bra sätt?
När programmakarna är rätt kallsinniga till Intels SSE, varför skulle de då lägga ner en massa arbete på att optimera sin kod till en nischprocessor som Hammer?

Program kommer inte att behövas optimeras för Hammer. Det kommer att finnas 32 bitars applikationer och 64 bitars applikationer. Kompilatorer finns redan för detta och det enda en programmerare behöver göra är att välja rätt kompilator som passar hans applikation. Program som behöver använda mer än 4 Gb kommer att bli 64 Bits program. Det bästa med Hammer är ju också att 32 bitars program kan köras i ett 64 bits OS, så även om ett 32 bit program använder upp 4Gb så kan operativsystemet köra ett gäng andra program trots det.

Det är dags att vakna nu MrTT, Hammer är ingen nischprocessor. Den kommer att vara AMD:s flaggskepp för ett par år framåt. Den är heller inte jämförbar med Intels 64-bit lösning då den kommer att leverera suverän/godtagbar 32-bits prestanda på all gammal x86 kod som redan finns vilket gör att företagare inte behöver uppgradera alla sina program för ofantliga summor. Det är ju givetvis därför AMD börjar sälja serverversionen först, för att få OS och applikationer på plats. Vanliga dödliga lär nog i allmänhet inte behöva mer än 4 gig förrän 2004.

Dessutom ser jag inte likheten mellan 3dnow och x86-64. Det förra var mest en marknadsföringspryl medan x86-64 redan har en efterfrågan från marknaden. Se till marknaden innan du dömer ut nånting på förhand.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrTT

Att en Hammer på 1,4Ghz skulle vara lika snabb som en XP2200 på 1,8Ghz tycker jag inte låter speciellt imponerande. Dessutom
så tror ju inte ens AMD själva på att Hammer blir en succe eftersom man säger upp 15-20% av personalen innan Hammer lanseringen. AMD riskerar att göra en ny Paper launch med Hammer Q1-Q2 2003. Volymerna på Hammer kommer först Q4 och då är inte en Hammer XP3200 så imponerande då Intel har lanserat sin Prescott på 4-5Ghz. Tyvärr så ligger AMD 6-9 månader efter Intel i sin teknologi, mer än 90% av Intel CPUerna tillverkas i 0.13 µm idag medans AMD har mindre än 20% 0.13 µm CPUer. Om ett år så har mer än 50% av Intels CPUer 0.09 µm, medans AMD först 2004 kommer att lansera 0.09 µm CPUer.
Under 2002 så har Intel rejält höjt frekvensen+höjt fsb+dubblerat cache minnet+lanserat HT och gått över till 0.13 µm. Dessutom så tillverkas en stor del CPUer med 300 mm wafer teknik, vilket medför sänkta tillverkningskostnader.

Vad har AMD gjort? Höjt frekvensen lite+höjt fsb(i varje fall på papperet, har nån sett en AMD med 333Mhz fsb i verkligheten?) påbörjat migrationen till 0.13 µm.
Sen har man snackat om Hammer under hela 2002 utan att kunna leverera en endaste CPU.

Har du blivit en spåtant MrTT?
Att en 1,4Ghz hammer skulle vara lika snabb som en 800 Mhz högre klockad P4 är väl imponerande lite beroende på var man sitter. Själv så tycker jag väl att det inte sååå himla pjåkigt.

Om du hade någon koll på hur man driver ett företag så borde du veta att förluster är ingenting man kan ha särskilt länge, därav uppsägningarna. Om AMD hade trott att Hammern skulle vara värdelös tror du att de hade fortsatt att spendera så mkt pengar på den? Är det kanske snarare så att AMD räknar med att den inte kommer att generera hur mycket pengar som helst direkt från början istället och därmed måste minska sina kostnader? Tror Volvo att deras bilar suger varenda gång de säger upp folk? Nä trodde inte det.

Och du vet (väl) att serverversionen släpps först? Därav låga volymer, högt pris/processor och sånt. Desktop (Clawhammer) kommer ju inte förrän senare. 3200 versionen kommer ju från början så jag fattar inte vad du gnäller om att det skulle vara otillräckligt? Intel lär inte kunna trycka upp Northwooden mer än 10-15 procent (Ca 3.4Ghz) till innan Prescott kommer

Sen är det nog så att AMD ligger nästan ett år efter med med med sin processteknologi. Rätt skall vara rätt. Dock så tillverkas samtliga processorer hos AMD med 0.13 teknik sen ett tag tillbaka.

Du verkar väldigt insatt i hur Intel kommer att tillverka sina processorer om ett år. Källor? Skicka dem theinquirer i så fall, de dödar för såna scoop.

Permalänk
Avstängd

AMD försöker öka sina marknadsandelar under 2003 genom att inte gå över till ny 0.09 µm teknik. Inte tillverka 300 mm wafers.
Dessutom så går man med förlust sedan länge.
Vidare så säger man upp 15-20% av personalen.
Lycka till säger jag bara.

Visa signatur

MrTT
Intel tjänar hutlöst mycket pengar, dela bolaget i två delar, så att det blir bättre konkurrens på CPU marknaden."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrTT
AMD försöker öka sina marknadsandelar under 2003 genom att inte gå över till ny 0.09 µm teknik. Inte tillverka 300 mm wafers.
Dessutom så går man med förlust sedan länge.
Vidare så säger man upp 15-20% av personalen.
Lycka till säger jag bara.

AMD har möjlighet att tillgodose 30-40 procent av marknaden som det är nu. Ett join venture projekt med UMC (var det väl?) öppnar nästa år med 0.13 300mm wafers vilket gör att de kan tillgodose betydligt mer. Processteknologi är MYCKET dyrt och räknar AMD med att Hammer inte kommer att behöva 0.09 innan 2004 så kan man väl ändå räkna med att de vet vad de snackar om? Att uppsägningarna sker för att minska kostnaderna är väl heller inte sääärskilt svårt att förstå? Tror du att det är Hammer teamet som får sparken eller? AMD sysslar med en hel del annat också. Bara så du vet. Tror du verkligen att varenda företag som säger upp personal är dömt till undergång? Bli aldrig ekonom grabben.

Du borde inse att Intel har betydligt större fasta kostnader än AMD. Att tro att större wafers skulle vara en "magic bullet" är bara löjligt, visst hjälper det men HALLÅ!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Total_Cu
Visserligen är detta ett forum och detta är ett fritt land. Men ska ni blir trodd så skaffa lite referenser...

Tja, jag har inte dragit upp något som inte är allmänt känt i hårdvarukretsar. Trodde detta var en hårdvarusida...

Permalänk
Medlem

vad e det för skillnad på 32 och 64 bitar ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Steffot
EH? Athlon 64 ÄR en 64 bitars processor. Därav namnet.

titta förvirring redan )

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swoop09
Microsoft har en 64-bits version av windows xp som kommer heta windows xp 64-bit edition, och ett par distrubitioner av linux samt *bsd konverteras till 64-bits operativsystem
Det finns ju Intel's Itanium processorer som är i 64-bit, men Itanium är ju mest avsett för servrar(rätta mig om jag har fel)

http://www.microsoft.com/windowsxp/64bit/ och http://www.x86-64.org/

Jag skrev detta tidigare i detta inlägg, läs det så kanske det inte blir så mycket förvirring, det verkar som det är just mycket förvirring, så jag gissar på att ingen har läst mitt inlägg

Visa signatur

PII 400@448, 512mb pc100, Hercules 3dprophet FDX 8500LE
l33t setup! not! förutom graffekortet, men det hjälper inte så jävla mycket, men bättre än mitt gamla intel 740!

Permalänk
Avstängd

Mr_Lazy.

Clawhammer är en Hammer.
Hammer=64 bits.
Athlon 64=Clawhammer
Athlon 64=64 bits.

Om det inte är clawhammer som är AMDs desktop 64bitars processor vilken tror du att det är då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Mr_Lazy.

Clawhammer är en Hammer.
Hammer=64 bits.
Athlon 64=Clawhammer
Athlon 64=64 bits.

Om det inte är clawhammer som är AMDs desktop 64bitars processor vilken tror du att det är då?

Jag tror nog MR_Lazy hade roligt på sin egen bekostnad i hans senaste inlägg. Internet kan vara ett så torrt medium ibland.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Steffot

Ingen Hammer har någon buss. Det som vi vanligen kallar Front side bus är numera integrerad i processorn och är därmed lika snabb som processorn. (Tekniskt sett inte helt korrekt men det duger som enkel förklaring)

Med hammern så har man ju ingen nordbrygga med minnescontroller längre som minnet behöver passera igenom utan det sköts direkt via processorn. Hypertransport (800 Mhz siffran som Anandtech fläkte upp) används endast för att kommunicera med andra processorer, grafik och IO enheter.

Är ju dock inte helt bestämmt än vad jag har förstått. Då den interna minneskontrollern förmodligen skulle bli omodern snabbt så har det ju varit mycket snack om att ha en extern nordbrygga för att moderkortstillverkaren ska kunna använda på annan minneskontroller.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan

Är ju dock inte helt bestämmt än vad jag har förstått. Då den interna minneskontrollern förmodligen skulle bli omodern snabbt så har det ju varit mycket snack om att ha en extern nordbrygga för att moderkortstillverkaren ska kunna använda på annan minneskontroller.

Jag har också sett sådana diskussioner. Dock främst i samband med integrerade grafikkort då dessa skulle behöva kommunicera över processorn istället för via nordbryggan. Hur mycket prestanda det skulle kosta (om det kostar) finns det ju dock inga siffror på. (Som jag vet om)

Huruvida minneskontrollern blir omodern snabbt är väl dock en relativt oväsentlig fråga? Det finns ju inget som säger att AMD inte kan uppgradera den efter hand eller hur? Eller tänke du ur ett personligt uppgraderarperspektiv kanske? Tänk i så fall på hur lätt det (inte) är att uppgradera för vilken processor som helst på marknaden. Det krävs alltid minst ett nytt moderkort och inte sällan en ny processor. (Ex alla socket 423 processorer)

Den absolut största vinsten för Hammer arkitekturen är ju att den integrerade minneskontrollern minskar den latency som processorn ser. Aceshardware visade i sin nforce2 (p)review att latency är mycket viktigt för prestanda på i stort sett all kod och att applikationer är mer latencybegränsade än bandbredd begränsade. Så att designa bort hammerns minneskontroller för att lägga in sin egen för att öka prestandan vore att skjuta sig själv i foten såvida inte plattformen kräver det av en annan anledning. (Tex grafik)