RCA vs. digital kabel, är det nån skillnad egentligen?

Permalänk
Medlem

RCA vs. digital kabel, är det nån skillnad egentligen?

Hej,
Jag satt och slösurfade lite på en hifi-butiks hemsida och insåg att jag inte förstår skillnaden mellan digitala kablar och RCA kablar. Okej, de senare skall överföra analoga signaler medan de tidigare ska överföra digitala, så långt är jag med. Men de ser ju för sjutton likadana ut, och de har samma kontakter, och verkar speccas på samma sätt också. Till råga på allt kommer Fynda.se och säger att vissa RCA kablar kan användas till digital överföring också.
Är det nån skillnad på RCA och digitala kablar egentligen, typ de upp till 500 kr?

Permalänk
Medlem

Vad jag vet så brukar RCA-kablar för digital överföring vara i 75ohms resistans och därför är de mer lämpliga för det.

Permalänk
Medlem

Ja det är skillnad.
Du har två helt olika signaler som kräver olika egenskaper på kabeln.
Den digitala signalen är mer jämförbar med en antennsignal, och det är just en koax 75ohm kabel som rekommenderas.
Varför man inte gjorde en annan kontakt för S/PDIF kan jag inte förstå, eller körde med BNC.
Dock så brukar en vanlig skräp-rca fungera, mest p.g.a inbyggd feltolerans och korrigering misstänker jag.

Permalänk
Rekordmedlem

Seriösa digitalkablar för spdif har 75ohm impedans, (inte resistans!) de är av koaxialtyp och har bnc kontakter, har kablarna rca kontakter så spelar det ofta ingen större roll vad det är för kabel som används, eftersom kontakten förstör impedansmatchningen ändå, de funkar dugligt på korta sträckor, men är man seriös så ser man till att använda impedansstabila kontakter, och bättre digitalljuds apparater har spdif via bnc eller aes/ebu ingångar
Antennkabel funkar jättebra, och är billigt, ca3kr metern om man köper rullar, den har bra skärmning och rätt impedans.
Men enklast o bäst om det handlar om att ansluta en dator är att köra toslink, då får man även galvanisk isolation direkt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Digitalt är när informationen går i ettor och nollor. För att en sådan överföring skall fungera så kodas ljudet/bilden till ettor och nollor innan den sänds igenom i kabeln. I andra änden så avkodas ettorna och nollorna innan ljudet sänds ut till högtalarna/tv/mobiltelefon mm...

Analoga signaler är när man frekvensmodulerar signalen typ som med radiosignaler, men man skickar ljudet genom kabeln.

Skillnaden är att en analog signal kan störas och påverkas av exempelvis magnetfält och elektriska störningar i apparaterna. Detta resulterar i brus och ju mer påverkan utifrån ju mer brus. Därtill så avtar ljudnivån med längden på kabeln.
Kabeln med en digital signal påverkas visserligen också på samma sätt, men så länge "andra änden" kan avkoda ettorna och nollorna så blir ljudet identisk med det utsända. Har man för mycket störningar på kabeln så kan inte en digital signal avkodas eftersom den inte hör vad som sägs. Därför har en digital signal kortare räckvidd än en analog.

Jag håller på med musik en del i studio (tekniskt, hobby). En vinylskiva är helt analog och man får med allt ljud, även det som örat inte uppfattar. I en studio med dagens teknik så är det digitalt och för att få mindre information att hantera så klipper man frekvensomfånget och tar bort de frekvenserna som örat inte kan höra. Man gör ljudet rent genom att ta bort brus rent digitalt. För att få "värme" i ljudet så låter man ljudet gå igenom ett reverb analogt, alltså en gammal 60-talspryl som har rörkondensatorer och som ger ljudet en svag efterklang och fylligare ljud.

Ljud är en vetenskap och det finns sånna som påstår att den analoga formen är den renaste eftersom alla naturliga störningar påverkar ljudupplevelsen. Detta eftersom ljud man inte hör eller bruset påverkar det ljudet man faktisk hör...

Mitt svar är använd digitala kablar/signaler och den billigaste är bäst...

Visa signatur

Intel Core i5 2500K@ 4.0GHz | Cooler Master Hyper TX3 | Gigabyte GTX 560 Ti | Msi P67A-C45 | 4GB Corsair DDR3 @1600
Intel SSD80Gb | Samsung 1 Tb | Corsair Tx 650W | Windows 7 Home P 64 bit
3DMark Vantage P19703
3DMark11 P4965

Permalänk
Medlem

Jag har använt 10 meters billigaste Deltaco audio RCA-sladdar mellan dator och hembio, kört DTS 5.1, osäker på samplingsfrekvensen, kan ha varit 192Khz men det kanske var vid 2.0, hur som helst funkade det perfekt.

Så får du ljud på alla standarder så tror jag inte att du hör skillnad med en dyrare kabel

Edit:
Jo jag körde SPDIF...

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tom@s:

I en studio med dagens teknik så är det digitalt och för att få mindre information att hantera så klipper man frekvensomfånget och tar bort de frekvenserna som örat inte kan höra. Man gör ljudet rent genom att ta bort brus rent digitalt. För att få "värme" i ljudet så låter man ljudet gå igenom ett reverb analogt, alltså en gammal 60-talspryl som har rörkondensatorer och som ger ljudet en svag efterklang och fylligare ljud.

Det där med att man kör ljudet genom en reverb, är det nånting som görs för det mesta? Det där är ju verkligen intressant! Jag hänger en del på hörlurslyssningsforum med folk som lägger ner rejält med pengar på hörlurar och hörlursförstärkare. Många där hävdar att hörlurasförstärkare med rör är de bästa för de ger klarare och fylligare ljud än de som bara använder transistorer. Det skulle således kunna vara en reverb effekt som de tolkar som mer oförvrängt och naturligt ljud. Själv har jag alltid tyckt att ljudet blivit lite mer fylligt och varmt som du säger när man lägger lite reverb (t.ex. på ett digitalt piano) men har alltid haft lite dåligt samvete för att jag gör det för att "nog borde väl det naturliga ljudet låta bättre än ett reverbat, jag får nog lära mig uppskatta det naturliga istället..."

Permalänk
Entusiast
Skrivet av guermantes:

Det där med att man kör ljudet genom en reverb, är det nånting som görs för det mesta? Det där är ju verkligen intressant! Jag hänger en del på hörlurslyssningsforum med folk som lägger ner rejält med pengar på hörlurar och hörlursförstärkare. Många där hävdar att hörlurasförstärkare med rör är de bästa för de ger klarare och fylligare ljud än de som bara använder transistorer. Det skulle således kunna vara en reverb effekt som de tolkar som mer oförvrängt och naturligt ljud. Själv har jag alltid tyckt att ljudet blivit lite mer fylligt och varmt som du säger när man lägger lite reverb (t.ex. på ett digitalt piano) men har alltid haft lite dåligt samvete för att jag gör det för att "nog borde väl det naturliga ljudet låta bättre än ett reverbat, jag får nog lära mig uppskatta det naturliga istället..."

Ja man lägger alltid på reverb på ett eller annat sätt när man spelar in för annars låter det fruktansvärt platt och tråkigt. Om man inte råkar ha ett väldigt bra rum att spela in i så man kan köra helt på studions akustik men det är inte så vanligt. Det är vanligare och lättare att dämpa skiten ur stället man spelar in på och sedan lägga på lite reverb i efterhand.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Träffade Thomas och vill hjälp med att förtydliga lite i den här djungeln. Arbetar som ljudtekniker och har 40HP i mixning, studerat musik både i Sverige och utomlands med en egen baserad professionell studio (vill inte skryta utan ge min åsikt lite mera trovärdighet). Här fån in min version.

Som tidigare skrivit är kabelns impedans viktig också kabelns kvalitet påverkar möjligheten för att hindra att 1or och 0or förvanskas i kabeln innan den når DA (digital omvandlare till analogt ljud). Alla digitala ljudsignaler kommer någon gång förvandlas till en analog signal så att ljudet blir hörbart antingen via en högtalare alternativ hörlurar. DA omvandlaren kommer att tolka den digitala strömmen av 1or och 0or och ju mindre fel som sker under vägen desto bättre omvandlas ljudet analogt. Innan varje DA och efter varje AD finns det korrigeringsverktyg/filter för att minimera fel (omvandlingar).

Dock skall tilläggas att dagens kvalitet har kommit så långt att det här är ett problem som nästan upphört i AD-DA omvandlingen men om man ska ha långa kablar så bör man hålla sig till en kvalitet som är skärmad och har rätt impedans annars kan det bli störningar som påverkar den digitala signalen.

Det viktiga är att att tänka på den digitala kvalitén av själva ljudet. Vilken upplösning (kHz) och vilket bitljup skall användas. Allt som körs i 192khz, är i professionella kretsar klassat som säljgimmick och är mer en skrytfaktor än den fysiska möjlighet vår hörsel kan uppfatta. (denna samplingsfrekvens nämndes tidigare)

Örat hos ett spädbarn upp till ca 10 års ålder kan uppfatta ljud upp till 20000Hz, vissa teorier finns att det kan gå upp till 21000Hz. Som vuxen minskas omfånget markant och klarar man höra över 18500Hz vid 40 som mig själv få man vara glad. Något att tänka på när man tutar Ipod allt för ljudstarkt dagligen. 20Hz är den lägsta frekvensen och de flesta professionella sub-basar kan återge ner till 35Hz som lägst, därför klipper vi bort alla låga frekvenser med ett Högpass filter vid ljudmixning/mastring, samt att alla ljudkort idag har ett inbyggt Högpass/Lågpass filter. Det finns ingen anledning att låta vår digital eller analog utrustning arbeta med ohörbara frekvenser. Mitt SSL (solid state Logic) ljudkort för 30000kr klipper alla frekvenser under och över 20-20000hz.

Nu en koppling till 192khz. Det finns en teori som kallas Nyqvist teorin och gäller samplingsfrekvens och möjligheten att återskapa ljud och dess övertoner. Alla ljud har övertoner som ger ljudet sin karaktär. Om du har en samplingsfrekvens som en cd skiva 44.1khz så om man delar den med två får man 21khz som då blir det hörbara frekvenstoppen. Om man nu har ett ljud som ger övertoner över 21khz kommer dessa toner att studsa till baka i ljudbilden frekvensmässigt till nya hörbara toner som ger en så kallad digital distorsion av missljud. Men ser man till att ljudets frekvens klipps vid 20-21Khz kommer detta inte ske. Fenomenet med övertons distorsion kallas för aliasing. OM man då har ett ljud på 192 khz kommer man kunna i teorin höra övertoner upp till 96Khz. Vi vet att örat inte hör högre än 20khz så här finns inget behov samt att alla dagens AD-DA omvandlare klipper ljudet vid <20Hz >21Khz för att ta bort aliasing distorsion. Men ljudet kommer att återges 192000 gånger per sekund men i teorin kan örat inte uppfatta fler återgivningar än 48000 gånger. Det finns exempel på klassisk musik där man kan uppfatta skillnad i ljudet om man jämför dessa olika samplings frekvenser (44.1 och 48.0khz). Högre samplingsfrekvenser är teoretiskt inte hörbara och kan inte ge ett bättre uppfattat ljud. Det finns visa teorier att man kan uppfatta vissa digitala ljud skapta i ljudprogram (interna ljudskapande syntar) samt digitala effekter som reverb (linjära efterklanger som olika efterliknar olika rum typ, kyrka, konserthall, trapphus mm) kan upplevas som rikare i sin ljudbild vid dessa höga (96-192) samplingsfrekvenser. Det finns ingen forskning som visar att höga samplingsfrekvenser ger ätt hörbart bättre ljud utan bara i teorin. Som jag skrev har man ingen vinst i fler övertoner då ljudet i DA omvandlaren klipper bort dessa.

Vinsten vid att använda 96 kHz samplingsfrekvens i en studio kan vara att man vill låta ljudet lämna den digitala världen för att färgas av analog utrustning och sedan återföras till den digital miljön (återsampling). Då det inspelade analoga alternativt digitala skapta/inspelade ljudet i datorn är av en sån hög kvalitet att man kan man göra detta ett dussintals gånger innan det återsamplade ljudet blir hörbart försämrat. Problemet blir att det krävs väldigt mycket mer processorkraft för att hantera dessa samplingsfrekvenser som ger bara en teoretisk förbättring om man inte ska återsampla väldigt mycket.
Här finns möjlighet att få den outbildade ljudanvändaren att tro att dessa samplingsfrekvenser ger ett bättre hörbart ljud, mattematiskt Ja, men inte i praktiken.

Nu kommer vi till bit-djup. Som alla vet har en cd ett bit-djup på 16 bitar. Bit-djupet visar hur starkt ljudet kan vara innan det sker en digital distortion (klipp). 16 bitar gör att ett ljud med en ljudstyrka på 97.8 dB kan omvandlas digitalt. Bit-djupet på 16 bitar ger en noggrannhet på ca 65000 gånger i ljudets styrka (amplitud, dB). Använder man ett bit-djup på 24 kan man teoretiskt spela in ett ljud på 145.8 dB och ljudet styrka (amplitud, dB) återges med en noggrannhet på ca 16 miljoner steg.
Proffsljudkorten klipper redan vid 110-130 dB fast man använder 24 bitar. Dagens DA-AD omvandlare klarar inte starkare ljudtryck fysiskt. I den analoga (verkliga) världen kan man hantera kraftigare ljudtryck, mitt analoga mixerbord klarar hantera högre ljudtryck än vad mitt ljudkort klarar.
Dock skall man tänka på att innan ljudet lämnar datorn och blir ett hörbart ljud har man sänkt ljudtrycket sa att ljudet blir hanterbart både för öra och DA omvandlare. Vissa mikrofoner kan hantera ljudtryck upp till 150dB.

Jag använder själv samplingsfrekvens på 48 kHz om inte kunden kräver 96 (då ofta pga okunskap och reklampåverkan). 192 är inte ens intressant att diskutera. Bitraten-BIt-djupet jag använder är 24 Bitar. Det ger mig ett produktionsmässigt bra ljud som kan återsamplas ett flertal gånger innan en hörbar försämring. Bitdjupen gör det lättarbetat och jag slipper att ljudet klipper digitalt samt en bra brusfriare noggrannare återgivning av ljudets amplitud (ljudstyrka, dB)
I inspelningsprogrammet är det viktigt att ha ett högt bitdjup då man får ett större "Headroom" innan ljudet börjar klippa.

Personligen använder jag 48khz och 24 bitar på ljudkortet samt i mitt inspelningsprogram. Först använde jag 44.1 men blev rekommenderad av Cuttingroom (känd svensk mastringstudio) att gå över till 48khz för att kunna utan försämring återsampla ljudet fler gånger (önskad analog ljudpåverkan) utan att det blir en för snabbt hörbar försämring.

När man sen är klar med sin mix, mastras låten och gör den hanterbar för den tilltänkta tekniken som skall återge inspelningen. Som sagt kommer ljudet till CD skivan att försämras ner till 44.1/16 för att den klarar inte bättre samplingsfrekvens och bittdjup.

Åter till frågan, har kabeln någon betydelse?. Svar ja om man vill ha så lite påverkan på den digital signalen som möjligt. Hör man skillnad. Förmodligen inte med dagens teknik vid korta avstånd. Längre kablar blir det klurigare och större risk för yttre samt att själva kabeln ger försämring så varför chansa. Man ska även ställa sig frågan om hur viktigt är det med kvalitén för mig (kostnaden ökar med kvalité). Kort avstånd och kablar och en störningsfri miljö kör billigare digital RCA. Större avstånd kör med en bra skärmad RCA med rätt impedans för bästa störningssäkra ljud.

Hoppas att jag inte rört till allt för er.

Mvh//Joachim

Visa signatur

Intel Core i5 2500K@ 4.0GHz | Cooler Master Hyper TX3 | Gigabyte GTX 560 Ti | Msi P67A-C45 | 4GB Corsair DDR3 @1600
Intel SSD80Gb | Samsung 1 Tb | Corsair Tx 650W | Windows 7 Home P 64 bit
3DMark Vantage P19703
3DMark11 P4965

Permalänk
Entusiast

Bör kanske även nämnas att samplingsfrekvensen även påverkar filterdesign. Det kan vara lättare att bygga filter för högre samplingsfrekvenser. 192 kHz är dock fortfarande trams.

Finns även en annan anledning att köra högre samplingsfrekvenser och det är för att de ska bli enklare att byta mellan olika. Det är det dock inte många som har någon direkt praktiskt nytta av.

Själv kör jag 44,1/24 fast ska kanske gå över till 48 kHz då?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Rekordmedlem

Högre samplingsfrekvens nyttjas nog som sagt främst för att göra det möjligt med enklare lp flter i dacen, det är svårt och dyrt att göra filter för låga frekvensr och kan pressa upp det några oktaver i frekvens blir det inte lika känsligt, 24/96 är nog sweetspot, 16-24 bitar ger betydligt mera utrymme för felaktiga nivåer vid inspelning, men idag när väldigt få bryr sig om kvalitet så känns det ändå trist, mycket av det som släpps idag är sönderkomprimerad skit utan dynamik, tekniken har aldrig varit bättre eller billigare, men resultatet har aldrig varit sämre.
En dålig kabel kan även leda till jitter.
Rör hör inte hemma i en ÅTERGIVNINGS kedja, det ger färgningar, det kan låta bra, men aldrig riktigt, i studion är det nått annat, eftersom rören blir en del av soundet musikern vill ha, men hemma ska man återge, inte "återfärga" Det finns oerhört få rörförstärkare som låter korrekt, om man avser att ha dem till valfria högtalare, men man kan bygga rörförstärkare till en specifik högtalare, då kan det bli bra som system, men byter man då högtalare så blir det färgat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.