Hjälp, Ny till SSD.

Permalänk
Medlem

Hjälp, Ny till SSD.

Tjena
Nu är de så att man köpte en dator för ca, 6-8 månader sen. DDr3, i7 osv...De enda som saknas är ju såklart en SSD...Ja har en vanlig hårddisk på 3.5", 500gb..Några tipsa här i forumet att om man vill ha en snabbare dator med stora steg ska man kanske gå på SSD? Så vad jag har förstått är SSD en 2.5" Hårddisk, som är mycket snabbare, energisnålare,tystare, vet inte om jag missat nåt? Och man får med en adapter för att köra en dessa söta 2.5" hårdiskarna i stationära datorer...

Frågan är nu, Hur ska man börja, Vilken är bäst? vilken är medelbra, dem är ju svindyra :O...
Jag tänkte ju köra en SSD med OS i, sen alla mina spel, program osv....Filer som filmer, mp3 tänkte jag ha i min 500gb hårddisk som nu egentligen har OS inuti...Tänkte att jag skulle köra 500gigarn som ett extra minne typ, den ska funka som en extern, fast intern...

Frågan är, Hur tar man bort ett OS från en hårddisk utan att installera en ny och gör så att HDD funkar som en mapp typ, Andra är? Är de bara och koppla in en SSD och köra som man kör nu? som en vanlig hårddisk?

Och sista? Vilken SSD rekomenderas? http://www.webhallen.com/hardvara/132029-intel_80gb_320_serie... Är denna bra? Sett att de finns 3gb/s och 6gb/s, man tar ju 6 såklart, eller?

Sen kommer den värsta frågan:/ När man kopplar in SSDn, får man med Sata kablar eller? För kablarna som sitter i datorn för HDD nu är ju upptagen, och kommer förbli de när jag skafffar SSD, som sagt, den ska användas som en extern, fast internt:)

Hoppas någon har lust o svara:/ blir mkt känns de som...
Tack i förhand iallafall
/Puman

Permalänk
Medlem

Jag gjorde misstaget att köpa en 60 giggs SSD. Det ångrar jag dock, blir full direkt! Äger man en ssd så vill man självklart kunna utnyttja den till spel också! Så du bör verkligen köpa en som är minst 120GB. Till min agility 3 följde det inte med någon sata kabel och jag tror inte det gör det med de andra heller. Till vissa följer det med en 2,5" - 3,5" adapter men inte till alla. Innan du installerar operativsystemet på SSDn rekomenderas att du ställa in den till att köras i AHCI läge. Ja, köp en ssd med 6gb/s stöd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreasEr:

Jag gjorde misstaget att köpa en 60 giggs SSD. Det ångrar jag dock, blir full direkt! Äger man en ssd så vill man självklart kunna utnyttja den till spel också! Så du bör verkligen köpa en som är minst 120GB. Till min agility 3 följde det inte med någon sata kabel och jag tror inte det gör det med de andra heller. Till vissa följer det med en 2,5" - 3,5" adapter men inte till alla. Innan du installerar operativsystemet på SSDn rekomenderas att du ställa in den till att köras i AHCI läge. Ja, köp en ssd med 6gb/s stöd.

Okey, så de betyder att jag måste skaffa en egen Sata, och får väl skaffa en 120 gb, men de ju bara till mjukvara? blir den verkligen full...3-5 spel, och OS? Och vad är AHCI?

Permalänk
Medlem

en sata kabel går inte på många tiokronor :). Det är ju självklart helt upp till dig hur mycket spel och program du vill ha installerat på den. Men du ska absolut ha den som din primära! För helvete vilken skillnad det blir jämfört med en mekanisk disk. WIndows 7 är kring 15gb installerat beroende på vilken version du kör med. Med AHCI blir din ssd lite snabbare.

Här har du en enkel förklaring till AHCI

Permalänk
Medlem

Satsa på en 120 eller 128 GB, då ångrar aldrig det där extra utrymmet du får för pengarna.

Tipsar om Samsungs 830-serie: Dustin

Har beställt en själv, får den förmodligen på måndag.

Visa signatur

"Var inte för optimistisk, ljuset i tunneln kan vara ett tåg."

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreasEr:

en sata kabel går inte på många tiokronor :). Det är ju självklart helt upp till dig hur mycket spel och program du vill ha installerat på den. Men du ska absolut ha den som din primära! För helvete vilken skillnad det blir jämfört med en mekanisk disk. WIndows 7 är kring 15gb installerat beroende på vilken version du kör med. Med AHCI blir din ssd lite snabbare.

Här har du en enkel förklaring till AHCI

Perfekt

Skrivet av DaLundh:

Satsa på en 120 eller 128 GB, då ångrar aldrig det där extra utrymmet du får för pengarna.

Tipsar om Samsungs 830-serie: Dustin

Har beställt en själv, får den förmodligen på måndag.

Den ser ju fin ut, så får man alla kablar med också
Blir de några problem om man har en 500gbs Western digital och en SSD samsung? fungerar hårddiskar som Ram minnen gör? alltså crash och skit att de måste vara samma märke?

Permalänk
Medlem

Kvällens humortråd

Visa signatur

P183]CP-850]GigabyteGA-890GPA-UD3H]1090TBE@3.75GHz][trueblack120][CorsairF120]2x2GB_PC3-12800]RadeonHD6950]ACS1

Permalänk
Medlem
Skrivet av catch1:

Kvällens humortråd

haha tycker du man måste ju fråga och här är väl bästa platsen att fråga tycker ja:P andra forums så som flashback är ju bara för omoget:/

Permalänk
Medlem

Om du letar efter en SSD så kan jag rekomendera att du läser denna, ganska intressant.
http://www.sweclockers.com/recension/14204-ssd-sommaren-2011

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puma25:

Perfekt

Den ser ju fin ut, så får man alla kablar med också
Blir de några problem om man har en 500gbs Western digital och en SSD samsung? fungerar hårddiskar som Ram minnen gör? alltså crash och skit att de måste vara samma märke?

Kör med en Intel SSD 320 160gb å en WD Raptor 600gb utan problem.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stre44:

Om du letar efter en SSD så kan jag rekomendera att du läser denna, ganska intressant.
http://www.sweclockers.com/recension/14204-ssd-sommaren-2011

Men tackar tackar

Skrivet av seville57:

Kör med en Intel SSD 320 160gb å en WD Raptor 600gb utan problem.

WD raptor hittar jag inte någonstans, Och intel ssd 320 såg nice ut men 160 gb...de sjukt...2300 spänn...

Permalänk
Medlem

Aja blir väl en http://www.dustinhome.se/samsung-830-series-128gb-ssd-sata-60... som Dalundh länka tidigare, 6gb/s och allting är med Såg vissa färdiga datorer med SSD, och checka att dem hade olika Hårddisks märken, T.ex en Corsair SSD och en Samsung som lagrings HDD...så den här SSD som är Samsung och min WD på 500 gb som lagrings Hdd bör funka Så allt är gott och väl

Förutom en sak, När jag får hem allt, och kopplar in allting, hur ska jag få bort allt från min nuvarande hårddiisk..så som OS..Jag vet hur man installerar en ny Hdd, och för in skivan o början installera OS...men aldrig tömt en hårddisk med ett OS i..:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puma25:

Aja blir väl en http://www.dustinhome.se/samsung-830-series-128gb-ssd-sata-60... som Dalundh länka tidigare, 6gb/s och allting är med Såg vissa färdiga datorer med SSD, och checka att dem hade olika Hårddisks märken, T.ex en Corsair SSD och en Samsung som lagrings HDD...så den här SSD som är Samsung och min WD på 500 gb som lagrings Hdd bör funka Så allt är gott och väl

Förutom en sak, När jag får hem allt, och kopplar in allting, hur ska jag få bort allt från min nuvarande hårddiisk..så som OS..Jag vet hur man installerar en ny Hdd, och för in skivan o början installera OS...men aldrig tömt en hårddisk med ett OS i..:(

Fördelen med Samsung är att de helt och hållet använder sin egna komponenter i SSD:n, och liksom Intel diskar har även Samsung ett gott kvalitetsrykte.

Du kan välja på att göra en ren ominstallation på SSD:n (om du har en skiva med Windows förstås) annars kan du använda det medföljande programmet för att klona över din nuvarande hårddisk till SSD:n. Så slipper du ev. krångel med ominstallation av Windows. När du väl har installerat Windows på SSD:n så kan du formatera din gamla disk (glöm inte backup).

Visa signatur

"Var inte för optimistisk, ljuset i tunneln kan vara ett tåg."

Permalänk
Medlem

Varför ta en samsung? Kolla prestandan på olika ssd:er istället, kan skilja rätt mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaLundh:

Fördelen med Samsung är att de helt och hållet använder sin egna komponenter i SSD:n, och liksom Intel diskar har även Samsung ett gott kvalitetsrykte.

Du kan välja på att göra en ren ominstallation på SSD:n (om du har en skiva med Windows förstås) annars kan du använda det medföljande programmet för att klona över din nuvarande hårddisk till SSD:n. Så slipper du ev. krångel med ominstallation av Windows. När du väl har installerat Windows på SSD:n så kan du formatera din gamla disk (glöm inte backup).

aah tänkte dra en buckup på alla filer o skit sen tömma den gamla HDD, och installera W7 på nytt i SSDn,:P mennär jag väl har gjort de, kan jag då starta datrn med 2 Hdd, och sen formatera den gamla helt, så att den blir som en extern? alltså som en mapp man för över skit till De ska väl gå att starta båda med Windows i, sen välja den nu vill starta upp?

Skrivet av acckee:

Varför ta en samsung? Kolla prestandan på olika ssd:er istället, kan skilja rätt mycket.

Vet inte tyckte priset var bra för en sån bra SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puma25:

aah tänkte dra en buckup på alla filer o skit sen tömma den gamla HDD, och installera W7 på nytt i SSDn,:P mennär jag väl har gjort de, kan jag då starta datrn med 2 Hdd, och sen formatera den gamla helt, så att den blir som en extern? alltså som en mapp man för över skit till De ska väl gå att starta båda med Windows i, sen välja den nu vill starta upp?

Vet inte tyckte priset var bra för en sån bra SSD

http://www.inet.se/artikel/5315090/ocz-ssd-vertex3-120gb

http://www.inet.se/artikel/4304305/intel-ssd-320-120gb-oem

http://www.inet.se/artikel/5315108/corsair-ssd-force-series-1...

http://www.inet.se/artikel/5315147/corsair-ssd-force-gt-120gb

Permalänk

Du verkar lite förvirad gör såhär
1: ta din windows skiva du har nu och kör den med bara din 500 gb hdd efter du har gjort en backup på vad du nu ska ha
2.Välj avancerade inställningar eller vad det heter och välj att formatera alla partitioner
3: sen väljer du helt enkelt inte att installera om ett nytt windows , klar

Sen så installerad du bara windows i ssd och sen för tillbaka alla filer du ska ha på din 500gb backup hårdisk
Finns massa andra sätt att göra det på men här är ett

Skrivet av catch1:

Kvällens humortråd

Enda sättet att lära sig är att fråga eller hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puma25:

Men tackar tackar

WD raptor hittar jag inte någonstans, Och intel ssd 320 såg nice ut men 160 gb...de sjukt...2300 spänn...

Här köpte ja min Raptor : http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=158509&Star...

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Skillnaden är att:

1) Sandforce har låtsas-siffror som inte överensstämmer med verkligheten, de är "upp till" fast det inte framgår på inet. Så missnöjda köpare undrar varför de inte får "full hastighet" och postar på sweclockers... Mindre diskar har lägre hastigheter men det märks inte på inet som har samma fantasisiffror på alla storlekar. I verkligheten lär Samsung 830 prestera lika bra eller bättre än dessa SandForce-diskar (särskilt jämfört med mindre storlekar och äldre modeller som Force).

2) Samsung-SSDer fungerar, utan de blåskärmar och krascher som man får med SandForce. För de flesta är det värt mycket mer än ett teoretiskt övertag som inte har koppling med verkligheten.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

acckee du verkar inte vara medveten om att Samsung 830 är en helt ny modell som är släppt denna månad och som inte har så svaga prestanda som tidigare Samsung SSD'er. Här en test:

http://www.nordichardware.se/component/content/article/32-lag...

Samsung 830 är ett mycket bra val idag för den vanliga datoranvändaren. I många fall bättre än enheter med Sandforce kretsar. Samsung är stabilare och har bäst samtidig läs/skrivprestanda vilket kan komma väl till pass.

Jag skulle aldrig i dagsläget köpa en Sandforce baserad SSD med tanke på alla problemen med deras kretsar.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson27:

Du verkar lite förvirad gör såhär
1: ta din windows skiva du har nu och kör den med bara din 500 gb hdd efter du har gjort en backup på vad du nu ska ha
2.Välj avancerade inställningar eller vad det heter och välj att formatera alla partitioner
3: sen väljer du helt enkelt inte att installera om ett nytt windows , klar

Sen så installerad du bara windows i ssd och sen för tillbaka alla filer du ska ha på din 500gb backup hårdisk
Finns massa andra sätt att göra det på men här är ett

Okey, en buckup har jag gjort, så tänker förmodligen formatera när jag får hem min SSD, angående "anvancerade inställningar" och "formatera" ska man göra de när man är inloggad i windows? eller från safe-mode? bios? försökte formatera nyss, bara för att checka om de går, så stod de att enheten innehåller windows och går inte att foramtera:/ eller är jag helt vilse:O

Enda sättet att lära sig är att fråga eller hur?

Nice men de väl ingen SSD?

Skrivet av Joakim Ågren:

acckee du verkar inte vara medveten om att Samsung 830 är en helt ny modell som är släppt denna månad och som inte har så svaga prestanda som tidigare Samsung SSD'er. Här en test:

http://www.nordichardware.se/component/content/article/32-lag...

Samsung 830 är ett mycket bra val idag för den vanliga datoranvändaren. I många fall bättre än enheter med Sandforce kretsar. Samsung är stabilare och har bäst samtidig läs/skrivprestanda vilket kan komma väl till pass.

Jag skulle aldrig i dagsläget köpa en Sandforce baserad SSD med tanke på alla problemen med deras kretsar.

Tack så mycket för den infomationen blir väl trots allt en Samsung830 på 128 gb Får bara vänta på att skiten hamnar i lagret:P Ingen butik har den idag:( 3 november kmr dem in

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Skillnaden är att:

1) Sandforce har låtsas-siffror som inte överensstämmer med verkligheten, de är "upp till" fast det inte framgår på inet. Så missnöjda köpare undrar varför de inte får "full hastighet" och postar på sweclockers... Mindre diskar har lägre hastigheter men det märks inte på inet som har samma fantasisiffror på alla storlekar. I verkligheten lär Samsung 830 prestera lika bra eller bättre än dessa SandForce-diskar (särskilt jämfört med mindre storlekar och äldre modeller som Force).

2) Samsung-SSDer fungerar, utan de blåskärmar och krascher som man får med SandForce. För de flesta är det värt mycket mer än ett teoretiskt övertag som inte har koppling med verkligheten.

Tack för infon:)

Permalänk
Medlem

Fast Alina Systems har den i lager för 1735kr inklusive frakt:

http://www.alina.se/Produkt.aspx?site=prisjakt&T2=MZ-7PC128D%...

Det är en pålitlig butik att handla från!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Fast Alina Systems har den i lager för 1735kr inklusive frakt:

http://www.alina.se/Produkt.aspx?site=prisjakt&T2=MZ-7PC128D%...

Det är en pålitlig butik att handla från!

Nice tackar tackar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puma25:

Nice tackar tackar

Dubbelkolla först så du säkert får "desktop"-varianten med alla tillbehör (som på Dustin).

Visa signatur

"Var inte för optimistisk, ljuset i tunneln kan vara ett tåg."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puma25:

Nice men de väl ingen SSD?

Tack så mycket för den infomationen blir väl trots allt en Samsung830 på 128 gb Får bara vänta på att skiten hamnar i lagret:P Ingen butik har den idag:( 3 november kmr dem in

Nä, du undrade om din WD 500gb:are skulle funka ihop med samsung ssd:n som du skulle beställa, ja kör en Intel 320 160gb ihop med en WD Raptor 600gb (speldisk) det var det ja menade innan.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaLundh:

Dubbelkolla först så du säkert får "desktop"-varianten med alla tillbehör (som på Dustin).

That I will tack för allt

Skrivet av seville57:

Nä, du undrade om din WD 500gb:are skulle funka ihop med samsung ssd:n som du skulle beställa, ja kör en Intel 320 160gb ihop med en WD Raptor 600gb (speldisk) det var det ja menade innan.

Jaha, då äre nice tack!

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag kör en Intel 320 Series 120 gb och den funkar bra. Windows tar ca. 15gb och det ger mig drygt 90gb över till spel och annat. Ett plus är att man kan ladda ner Intel Acronis Disk Migration Tool gratis för att klona över disken.

Visa signatur

Gigabyte Z97 X Gaming 3, Intel i5 4690, Coolermaster Hyper X 212 CPU kylare, 12Gb DDR3 1600 Mhz RAM, Geforce GTX 1660 Super, 120 gb Intel 320 Series SSD, 256gb Samsung Evo, 256 GB Transcend SSD, 2 TBGB 7200 Rpm mekanisk disk, EVGA SupernovaG2 750W, Win 10 Home Prem. 64 bit, Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elvenman:

Hej!

Jag kör en Intel 320 Series 120 gb och den funkar bra. Windows tar ca. 15gb och det ger mig drygt 90gb över till spel och annat. Ett plus är att man kan ladda ner Intel Acronis Disk Migration Tool gratis för att klona över disken.

Nice, men får man inte de programet med alla SSDs?

Permalänk
Medlem

Vad jag vet så funkar det bara med Intel i gratisversionen.

Visa signatur

Gigabyte Z97 X Gaming 3, Intel i5 4690, Coolermaster Hyper X 212 CPU kylare, 12Gb DDR3 1600 Mhz RAM, Geforce GTX 1660 Super, 120 gb Intel 320 Series SSD, 256gb Samsung Evo, 256 GB Transcend SSD, 2 TBGB 7200 Rpm mekanisk disk, EVGA SupernovaG2 750W, Win 10 Home Prem. 64 bit, Fractal Design Define R5