Gammal disk från 70-talet.

Permalänk
Medlem

Gammal disk från 70-talet.

Behöver hjälp av gammel-farfar på sweclockers att identifiera denna disk.

Den är rund och mäter 38,5 cm i diameter. Viktten är på ca halvkilot. Det är ett handtag på disken och det ser ut att gå att öppna den men jag har inte lyckats.

På ovansidan står det Copyright 1973 (C) EMI Limited. På sidan står det sedan på svenska "SYSTEMDISK V07H Nr: 3, 82.04.28" samt "2220 bpi 12 slots". På undersidan står det BASF B1784F.

Vad kan lagringsutrymmet på denna relik ha varit? Det står som sagt 2200 bpi vilket verkar betyda bits per inch.

"Datablad":
http://www.bitsavers.org/pdf/cdc/discs/brochures/ProductLine_...
Enligt bilden i pdfen så verkar det vara "9846 Cartridge Disk Pack" då det stämmer med utseendet och diametern på 14 inch som är 35,5 cm (förmodligen disken på insidan), dock så stämmer inte BPI som ligger på 1110 där.
Kollar man på sida två så visas ett diagram där olika modellers lagringsytrymme syns, där verkar det som diskarna har en kapacitet på 300 mb som mest, vilket måste ha varit rätt mycket på den tiden. Kan det stämma?

Bilder

Kan ni gissa vad för maskin den har suttit i ? (Ledtråd i texten på bilderna)

Lade in mer bilder
Permalänk
Medlem

Var en stor best:) Egentligen har dagens diskar blivit löjligt små.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Kan den ha suttit i någon form av jukebox?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gutta:

Kan den ha suttit i någon form av jukebox?

Långt ifrån. Fast du är inne på rätt spår med EMI

Permalänk

Är det något dom har haft ljud filer på?:p typ lägga till bakgrundsljud till saker?:p ingen liten sak:p

Edit: såg att det inte kan vara det med tanke på vad han innan sa.. Men går det inte dra med lite våld och dra ut det där handtaget?:p

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk

skulle nog tro att 300mb kan stämma på en disk från 70talet

hadde själv en liten hd på nåra hundra mb i början på 90 talet i en pentium 1 burk dock var det en vaanlig 3,5" disk för privatbruk och denna är ju iaf 15år äldre så iaf inte omöjligt att de kunde klämma in 300mb på 14" på 70talet

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

300MB på så liten yta måste väl ändå varit omöjligt första halvan av 70-talet? Är det bara jag som tycker det låter sinnessjukt mycket? Det är som att man skulle haft en disk med 2TB på 90-talet, bara för att den var 3-4 ggr så stor.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem

Den står som 14" med 1100 BPI (bits per inch) och 2 sidor, mao 2x 15 400 bytes.
Det låter löjligt lite men om du kollar den som är 300 MB så kan du läsa "The medium consists of 22 oxide-coated disks with 40 sides containing data and one surface containing servo information.".
Det är alltså ett helt kabinett med skivor som dessutom är mycket större än dagens.

Tyvärr är sidan klipptlängst ned men notera transfer rate på disken ovan: 806 KB/s, det på ett 200 MB disk kabinett. (eller 200x10^6 som de beskriver storleken).

Permalänk
Medlem

Jo, 300MB är nog lite mycket. Jag tror detta är en diskpack som har suttit i en RK05 eller RK11 disk drive. En RK05 satt kopplad till en PDP-8 och innehöll 1.6 MegaWord. Ett Word var 12 bitar så det blir grovt räknat 1.6 * 1.5 = 2.4 MegaByte.

Är det från en RK11 har den suttit kopplad till en PDP-11 och innehöll då 1.2 MW om 16 bitar. Vilket också blir 2.4 MB

Sedan kom RL01 och RL02 som ser lite annorlunda ut, men dessa innehöll 5 respektive 10 MB.

Här är en fin video på en RK05:

http://www.youtube.com/watch?v=twyBcWdPL4E

(Obs, det är inte säkert att detta är en RK-packe, dom användes kanske i andra drives också)

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Medlem

Ja, tror att 2-3 MB är mer rimligt, tror att diskar som syntes i annonsbladet var diskpackar med stackade plattor.

Hur som helst, denna disk har använts i en gammal datortomograf.

Den första kommersiella datortomografen kallades "EMI-scanner". The Beatles skivintäkter gav helt enkelt så stora inkomster att skivbolaget EMI bestämde sig för att satsa en del på vällovliga forskningsprojekt. Den stora idégivaren till principen för datortomografen, Hounsfield, fick då möjlighet att utveckla sin idé till produkt.
Tyvärr gav inte forskningen tillräckligt snabba resultat så EMI sålde hela forskningsprojektet vidare...

Denna diskpack har använts i en tidig version av datortomografer för helkroppsundersökningar, förmodligen en av de första som har använts i Sverige då första då de första datortomograferna installerades i Sverige under tidigt 80 tal. Den första datortomografen installerades 1975 på Karolinska sjukhuset.

Här ser ni en bild på en sådan (Diskläsare med dator till höger)

Datorn som användes till dessa system var en "Data General Nova minicomputer"

Kanske är det en sådan som syns i bilden ovan denna?

http://en.wikipedia.org/wiki/Data_General_Nova
http://www.aapm.org/meetings/amos2/pdf/42-12236-29343-41.pdf
http://sv.wikipedia.org/wiki/Datortomografi
http://en.wikipedia.org/wiki/X-ray_computed_tomography

Permalänk
Medlem

Ahaa, häftigt! den första bilden ser ut som en tidigare NOVA: typ den här:

http://www.flickr.com/photos/kd1s/4528765951/

Den nedre är en Nova 3, en sådan frontpanel har jag hemma. Den är lite för modern för RK-disk, det som sticker ut på den undre bilden är RL-disk, sådan har jag också.

(RK och RL är produktnamn från DEC, de heter förmodligen något annat på Data General språk)

Hursomhelst, hur kom du över packen? vad hände med datorn? Finns den kvar?

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av omega:

Den första kommersiella datortomografen kallades "EMI-scanner". The Beatles skivintäkter gav helt enkelt så stora inkomster att skivbolaget EMI bestämde sig för att satsa en del på vällovliga forskningsprojekt. Den stora idégivaren till principen för datortomografen, Hounsfield, fick då möjlighet att utveckla sin idé till produkt.
Tyvärr gav inte forskningen tillräckligt snabba resultat så EMI sålde hela forskningsprojektet vidare...

kände mig bara tvungen att kommentera/rätta lite sanningen är att forskningen faktiskt gav väldigt snabba resultat och man kom med flera nya modeller bara inom några år. det gick även väldigt bra kommersiellt redan från början när den lanserades runt -72, men man hann inte med att möta den stora efterfrågan vilket öppnade för konkurrenter, så bara efter ett par år kom konkurrenterna ikapp och runt -76 tror jag så gick emi-scannern med förlust och man sålde av projektet. väldigt intressant faktiskt att det var just emi som var ett skivbolag som kom fram med den här idén

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

kände mig bara tvungen att kommentera/rätta lite sanningen är att forskningen faktiskt gav väldigt snabba resultat och man kom med flera nya modeller bara inom några år. det gick även väldigt bra kommersiellt redan från början när den lanserades runt -72, men man hann inte med att möta den stora efterfrågan vilket öppnade för konkurrenter, så bara efter ett par år kom konkurrenterna ikapp och runt -76 tror jag så gick emi-scannern med förlust och man sålde av projektet. väldigt intressant faktiskt att det var just emi som var ett skivbolag som kom fram med den här idén

Tack för rättningen, det jag skrev var inte baserat på fakta utan en egen tolkning utan vad man har hört. Borde naturligtvis ha gjort min läxa och läst på mer innan.
http://www.impactscan.org/CThistory.htm

Permalänk
Medlem

Jag är otroligt nyfiken på hur du kommit över disken. Är det något du jobbat med?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av omega:

Tack för rättningen, det jag skrev var inte baserat på fakta utan en egen tolkning utan vad man har hört. Borde naturligtvis ha gjort min läxa och läst på mer innan.
http://www.impactscan.org/CThistory.htm

haha, så seriös var jag inte, bara att jag läst om just det caset flera gånger inom studierna häftig disk förresten, och kan nog mycket väl tänka mig att de inte var särskilt billiga, med tanke på vad hela scannern kostade... de åt ofta upp hela budgeten för sjukhusen

och ja, hur har du kommit över den? fungerar den fortfarande?

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Jag jobbar som röntgentekniker på sjukhuset, vi har massa gamla grejer som läggs på hög i källaren och förråd. Kan säkert hitta mer liknande grejer, men det mesta gör nog bäst i om det får stanna på sjukhuset.

Vet ej om den fungerar fortfarande då jag inte har någon läsare

Permalänk
Medlem

Diskar kan ju innehålla patientdata och får nog ligga kvar. Men datorn däremot, om den inte är borta sedan länge, borde väl kunna få dyka upp hos en samlare?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hitta lite länkar!

EMI skalldator CT1010
http://enriqueta.man.ac.uk:8180/luna/servlet/view/search?q==%...

EMI datortomografen CT5005
http://enriqueta.man.ac.uk:8180/luna/servlet/view/search?Quic...

http://enriqueta.man.ac.uk:8180/luna/servlet/detail/Mancheste...

Permalänk
Medlem

Ordentlig necro där...men men:

Skrivet av anders_w:

Den står som 14" med 1100 BPI (bits per inch) och 2 sidor, mao 2x 15 400 bytes.
Det låter löjligt lite men om du kollar den som är 300 MB så kan du läsa "The medium consists of 22 oxide-coated disks with 40 sides containing data and one surface containing servo information.".
Det är alltså ett helt kabinett med skivor som dessutom är mycket större än dagens.

Tyvärr är sidan klipptlängst ned men notera transfer rate på disken ovan: 806 KB/s, det på ett 200 MB disk kabinett. (eller 200x10^6 som de beskriver storleken).

Du glömmer 2 saker:
1. Det är en 2 dimensionell yta som data lagras på, så 1100 BPI på en 14" disk lagrar betydligt mer än 1100*14. Lagringskapaciteten blir 1100^2 = 1210000 /kvadrattum, och disk ytan är 7*7*3,14 = 153,86. Den totala kapaciteten blir 186 170 600.
2. Det är bits per inch, inte bytes. Disken kan alltså bara lagra en åttondel så många bytes per skiva. Det blir 23 271 325 B. Gånger 2 så blir det 46 542 650 B, alltså 46,5 MB totalt.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteveK:

Ordentlig necro där...men men:

Du glömmer 2 saker:
1. Det är en 2 dimensionell yta som data lagras på, så 1100 BPI på en 14" disk lagrar betydligt mer än 1100*14. Lagringskapaciteten blir 1100^2 = 1210000 /kvadrattum, och disk ytan är 7*7*3,14 = 153,86. Den totala kapaciteten blir 186 170 600.
2. Det är bits per inch, inte bytes. Disken kan alltså bara lagra en åttondel så många bytes per skiva. Det blir 23 271 325 B. Gånger 2 så blir det 46 542 650 B, alltså 46,5 MB totalt.

Gillar din kunskap inom matematik xDDD Du har nog en del siffror snurrandes om dagarna i pallet

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zillio:

Gillar din kunskap inom matematik xDDD Du har nog en del siffror snurrandes om dagarna i pallet

Gillar din okunskap, visst lärde du dig räkna ut area på skivor i högstadiet?

Verkar dessutom vara ganska stort mittenhål, så den lagrar nog inte mer än 20-25MB antar jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megamannens:

Verkar dessutom vara ganska stort mittenhål, så den lagrar nog inte mer än 20-25MB antar jag?

Det är möjligt, men hur ser du det? TS bilder funkar inte för mig, "no image by that name was found!".
Det kan dock få den ursprungliga siffran på 300MB att stämma, jag baserade "faktumet" att BPI war just bits per inch i det här fallet på att personen jag citerade sa det eftersom jag inte har möjlighet att kolla det själv nu (innan han helt plötsligt växlade till byte), men om det står för bytes per inch i det här fallet så skulle den totala volymen bli ~372MB, minus ~72 för hålet i mitten.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem

Ni kollrar bort mig totalt. Vi konstaterade ju att trådskaparen hade en RK-disk (också kallad CDC 9846 eller 9848 i PDF:en han länkar till). En sådan disk innehåller ca 2.4 MB

Om ni nu pratar om andra diskpackar i PDF:en så är det väl enklare att läsa kapaciteten som står beskriven där än att försöka uppskatta den.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av PBGP:

Ni kollrar bort mig totalt. Vi konstaterade ju att trådskaparen hade en RK-disk (också kallad CDC 9846 eller 9848 i PDF:en han länkar till). En sådan disk innehåller ca 2.4 MB

Om ni nu pratar om andra diskpackar i PDF:en så är det väl enklare att läsa kapaciteten som står beskriven där än att försöka uppskatta den.

Var konstateras detta? Jag ser bara en massa spekulation.
9846 har, enligt PDFen, just de mått som anders_w uppgav, alltså 14" med 1100 BPI på 2 sidor. Jag såg dock inte pdf filen tidigare, och efter att ha tittat i den är det uppenbart att det inte handlar om 300MB versionen i alla fall.
9846 ger de ännu mindre information om, det står ingenting om BPI. I båda fallen så står det inget om lagringskapacitet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megamannens:

R*R*Pi = Arean. Såg nu att det va det du hade räknat ut xDD

Men du måste erkänna att det ser mer komplicerat ut på datorn än i verkligheten xD

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteveK:

Var konstateras detta? Jag ser bara en massa spekulation.
9846 har, enligt PDFen, just de mått som anders_w uppgav, alltså 14" med 1100 BPI på 2 sidor. Jag såg dock inte pdf filen tidigare, och efter att ha tittat i den är det uppenbart att det inte handlar om 300MB versionen i alla fall.
9846 ger de ännu mindre information om, det står ingenting om BPI. I båda fallen så står det inget om lagringskapacitet.

Ok, jag får backa. Det var nog mest jag som konstaterade det. Det syntes tydligt på TS bilder, synd att dom är borta.

Visa signatur