Permalänk

Ghostingfenomen i ALLA spel på CRT

Hej

Jag har problem med min dator och jag kan inte hitta vad det är som orsakar det.
Jag har hittils bytt nätagg, bytt systemdisk, bytt hårddisk och fått moderkortet utbytt (dock samma model och rev).

Då jag spelar spel och vrider på mig (First person shooters t.ex) så blir ALLT liknande eftersläpande och ryckande när jag vrider på mig i dem. Det är som det inte hinner med att skapa/flytta grafiken då jag vrider mig.
Det gäller även om jag spelar på sämsta upplösningen.
Spel jag testat och bekräftat det i är t.ex Deus Ex Human revolution, Skyrim, Fear.
(CRT monitor @85hz)

Har testat stänga av alla manuella settings i CCC utan skillnad.
Har omformaterat datorn ett flertal gånger.

Jag har testat flera olika drivrutiner till grafikkortet, och ja jag köpte t.om ett 5770 på öppet köp med samma resultat.
Jag har också testat memtest i 3-4 timmar utan att det framkommit något fel på minnena.

Jag har även testat spela spelen med påslagen vsync och även utan med samma resultat.
Det kan även bli såhär då jag spelar upp videoklipp och det är snabba rörelser.

Man får ont i ögonen och tappar lusten att spela och jag vet inte vad jag ska ta mig till.

Vänligen hjälp mig

Operativsystem: Microsoft Windows 7 x64 Swe med senaste drivrutinerna
Processor: Intel Core i5 760
Processorkylare: Thermalright HR-02 + 120mm Nexus fan
Moderkort: Gigabyte P55A-UD4 (senaste drivers + bios)
Minne: 2x 4gb 1066Mhz XMS
Grafikkort: Gigabyte HD Radeon 5750 Passive 1gb
Hårddisk: 120gb Intel 510 SSD + Hard Disk : Hitachi HDS5C3020ALA632 ATA Device (2000GB)
Nätaggregat: Corsair HX650
Övrig kylning: 1x120mm insug + 1x120mm utblås
Övriga komponenter: DVD-Rom Drive : Optiarc DVD RW AD-7260S
Temperaturer: Allt under 40c idle

Visa signatur

Intel Core i5 760, Gigabyte P55A-UD4, 2x4gb 1333mhz, 120gb Intel 510 SSD + Hitachi 2TB 59xx rpm, Corsair HX650 nätagg, Fractal Design R4 White.

Permalänk
Medlem

Låter ju onekligen lite märkligt med ghosting på en CRT...

Jag antar att du uteslutit att det inte är något fel på själva skärmen? Jag menar, om du har ändrat så mycket i dator och det fortfarande inte fungerar kan man ju tro att det är skärmen som det är fel på...

Testa CRT:n på en helt annan dator om du kan (tex med videoutgångarna på en laptop) och funkar det då är det ju själva datorn felet är i

Permalänk

Jag har även testat med en nyare plattskärm (Dell 2209WA) med samma resultat. Så jag förstår inte varför det är såhär, det jag misstänker är att kanske något med mitt system inte gillar radeon, så jag funderar på köpa ett Geforce på öppet köp och se om det gör någon skillnad.

Visa signatur

Intel Core i5 760, Gigabyte P55A-UD4, 2x4gb 1333mhz, 120gb Intel 510 SSD + Hitachi 2TB 59xx rpm, Corsair HX650 nätagg, Fractal Design R4 White.

Permalänk
Medlem
Skrivet av majtymicke:

Jag har även testat med en nyare plattskärm (Dell 2209WA) med samma resultat. Så jag förstår inte varför det är såhär, det jag misstänker är att kanske något med mitt system inte gillar radeon, så jag funderar på köpa ett Geforce på öppet köp och se om det gör någon skillnad.

Ja men då är det ju åtminstone inte skärmen det är fel på!

Måste fråga om skärmkablarna med, men jag antar att det är VGA till CRTn och att du kört DVI till Dellen, så att du ändå provat två olika? Eller?

Annars så låter det ju grafikkortsrelaterat helt klart "Jag har även testat spela spelen med påslagen vsync och även utan med samma resultat.
Det kan även bli såhär då jag spelar upp videoklipp och det är snabba rörelser."

Drivrutiner är ju det första man tänker, men du har ju testat olika redan. Och t o m testat ett annat grafikkort...

Svårt detta...

Sen skriver du ju det här... "Då jag spelar spel och vrider på mig (First person shooters t.ex) så blir ALLT liknande eftersläpande och ryckande när jag vrider på mig i dem. Det är som det inte hinner med att skapa/flytta grafiken då jag vrider mig."

Låter ju helt klart som grafikkortsrelaterat, men du har ju testat med två olika grafikkort redan. Om du har väldigt låg FPS kan det ju bli såna "symptom", vilket eventuellt skulle kunna bero på processorn om den inte hänger med. (vilken den såklart borde göra). Nätagget ger inte tillräckligt med ström? (vilket det såklart borde om det inte är sönder)

Kan du inte testa nåt spel och se vad du får för fps bara? Eller ta nåt benchmarkingprogram?

Permalänk

Jag har VGA till Crtn, använde DVI till plattskärmen. Och jo jag har också testat sätta grafikkortet i den andra PCI-Express porten utan skillnad.
Jag har testat 3 olika nätagg och som sagt har jag ju 650w kvalitetsagg nu med samma resultat.

Det jag funderar på är om 57xx serien kanske inte funkar bra i min dator. Det var samma drivers till 5770 som till mitt 5750. Avinstallerade 5750 och drivers och la in igen till 5770 enligt AMDs sida sa jag skulle ha (samma som för 5750 dvs).
Det blir likadant även om jag kör i 800x600 med alla settings på low i alla spel.
Windows index visar 7.3 på grafik.

Men om jag nu ska testa något benchmarkingprogram vad rekommenderar du mig då att testa? Har aldrig använt något förr och vet det finns en hel del olika.

Visa signatur

Intel Core i5 760, Gigabyte P55A-UD4, 2x4gb 1333mhz, 120gb Intel 510 SSD + Hitachi 2TB 59xx rpm, Corsair HX650 nätagg, Fractal Design R4 White.

Permalänk
Medlem

God morgon majtymicke!
Har du högtalare placerade nära skärmens sidor? Måhända är dessa i sådana fall inte magnetiskt avskärmade och stör därmet skärmen?

Bara en gissning.

MVH

Visa signatur

Save Scummer!

Permalänk

Hejsan Wladir!

Jag testade koppla ur högtalarna helt så de saknade ström, och allt annat som inte var nödvändigt. Jag gjorde även så att jag kopplade in datorn till ett jordat uttag (skarvsladd från köket). Samma resultat än. Jag kan inte minnas att det var såhär med min förra dator då jag spelade FPS spel. Så något stämmer helt klart inte.
Det jag misstänker är drivrutiner eller möjligen minnena eller något som är fel med Win 7 i grunden?
Men då borde fler ha samma problem som mig om det är Win 7....

Det känns som jag testat det allra mesta vid det här laget och jag vet inte riktigt vad jag ska göra nu.
Imorgon köper jag nog ett Geforce på öppet köp och ser om det gör någon skillnad. Tills dess kan ni gärna ge mig förslag på saker och ting jag kan testa.

Mvh /Majty

Visa signatur

Intel Core i5 760, Gigabyte P55A-UD4, 2x4gb 1333mhz, 120gb Intel 510 SSD + Hitachi 2TB 59xx rpm, Corsair HX650 nätagg, Fractal Design R4 White.

Permalänk
Medlem

Kanske är det sorgligt nog skärmen din som börjar ge upp.

Visa signatur

Save Scummer!

Permalänk
Skrivet av Wladir:

Kanske är det sorgligt nog skärmen din som börjar ge upp.

Chansen finns ju, men jag har som sagt även testat med en plattskärm med samma resultat som jag skrev ovan "Jag har även testat med en nyare plattskärm (Dell 2209WA) med samma resultat."

Ingen fara att du missade det, men frågan är ju varför det är såhär.
Imorgon skaffar jag ett Geforce på öppet köp, beroende på hur det går för mig med det så kommer jag nog lämna in datorn för felsökning då jag har gjort allt jag kunnat själv. Har googlat och sökt lösningar överallt men ingen verkar ha samma problem så något stämmer absolut inte.

Visa signatur

Intel Core i5 760, Gigabyte P55A-UD4, 2x4gb 1333mhz, 120gb Intel 510 SSD + Hitachi 2TB 59xx rpm, Corsair HX650 nätagg, Fractal Design R4 White.

Permalänk
Medlem

Du har helt enkelt inte aktiverat motion blur ? De flesta spel har det idag.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

ÄR det mycket eller lite ghosting det rör sig om? Jag har också ghosting med min CRT skärm men det är inget jag direkt stör mig på då det inte märks om ja inte letar efter det..

Permalänk

Alltså det är så pass illa att det rent är jobbigt spela, det är inte mjuk ghosting utan det är ryckigt (inte som datorn inte har nog med fps) i all omgivning när jag vrider på mig i spelen. Inte följsamt alls.

Visa signatur

Intel Core i5 760, Gigabyte P55A-UD4, 2x4gb 1333mhz, 120gb Intel 510 SSD + Hitachi 2TB 59xx rpm, Corsair HX650 nätagg, Fractal Design R4 White.

Permalänk
Medlem

slå på vsync, låter som du beskriver tearing mer än blurring. alternativt knäpp nån bild med kamera, annars får du ta & beskriva felet lite mer ingående.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Skrivet av tellus82:

slå på vsync

Jag skrev ovan "Jag har även testat spela spelen med påslagen vsync och även utan med samma resultat."

Men tack ändå

Visa signatur

Intel Core i5 760, Gigabyte P55A-UD4, 2x4gb 1333mhz, 120gb Intel 510 SSD + Hitachi 2TB 59xx rpm, Corsair HX650 nätagg, Fractal Design R4 White.

Permalänk
Medlem

vsync har rätt många alternativ för att funka bra, ibland hjälper det inte att forcera det i ccc utan måste göras i spelet osv, men felet du beskriver låter väldigt underligt, försök beskriv det något bättre annars blir det knepigt att hjälpa dig

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk

Har du Vsync av eller på och vad har du ställt in för uppdateringsfrekvens på skärmen i windows/CCC? Vad får du för FPS när du mäter med fraps
(eller liknande program)?

Permalänk

Jag har testat stänga av vsync i CCC och haft det både av och på i spelen.
Har även testat endast lägga drivrutinerna utan CCC med samma resultat.
Utan vsync får jag tearing förutom ghostingfenomenet, med vsync är det ingen tearing men ändå ghosting av det värsta slaget.

Ja det är svårt beskriva det bättre men det är som en ryckig eftersläpning när jag tittar runt i spel. Allt i spelvärldarna visar samma effekt.
Om jag bara går rakt fram utan vrida på mig ser det bra ut.
Jag kan kanske försöka filma fenomenet med min digitalkamera men frågan är om det kommer synas då eller inte.

Visa signatur

Intel Core i5 760, Gigabyte P55A-UD4, 2x4gb 1333mhz, 120gb Intel 510 SSD + Hitachi 2TB 59xx rpm, Corsair HX650 nätagg, Fractal Design R4 White.

Permalänk

Testade just Fraps
"Frames, Time (ms), Min, Max, Avg
559, 6578, 83, 87, 84.980"

Visa signatur

Intel Core i5 760, Gigabyte P55A-UD4, 2x4gb 1333mhz, 120gb Intel 510 SSD + Hitachi 2TB 59xx rpm, Corsair HX650 nätagg, Fractal Design R4 White.

Permalänk

En långsökt tankegång, men vad har du för DPI och hz på musen? Själv upplever jag screen-tearing med min CRT när musen är på 125Hz vilket är standard på usbportarna. Någon kommer säkerligen idiotförklara mig nu, men det är så jag upplever det i spel som Counter-Strike Source.

Permalänk
Skrivet av PanicSpray:

En långsökt tankegång, men vad har du för DPI och hz på musen? Själv upplever jag screen-tearing med min CRT när musen är på 125Hz vilket är standard på usbportarna. Någon kommer säkerligen idiotförklara mig nu, men det är så jag upplever det i spel som Counter-Strike Source.

Jag har en datormus från förhistorien. Den är trådlös men har kula. Har använt samma datormus i åratal och hade den till gamla datorn och hade inga problem då, hade samma skärm då också.

Visa signatur

Intel Core i5 760, Gigabyte P55A-UD4, 2x4gb 1333mhz, 120gb Intel 510 SSD + Hitachi 2TB 59xx rpm, Corsair HX650 nätagg, Fractal Design R4 White.

Permalänk
Medlem

har du kört med fraps och kollat hur fpsen påverkas av att du vrider dig? testat dx8, dx9, dx10 och dx11 spel för att se om någon av dessa inte lider av fenomenet? mitt tips är att testa quake 3 eller return to castle wolfenstein eller något gammalt dx8 spel där texturer är så cleana som möjligt och der verkligen inte kan vara någon form av motionblur eller liknande effeter som antingen du upplever, eller som din dator inte klarar av att hantera på rätt sätt av någon anledning.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

Jag ska genast fixa fram return to castle wolfenstein och se om det gör skillnad där eller inte.
Jag vred mig så gott som hela tiden i Fraps då jag fick resultatet ovan.
Jag hade samma problem i DX10 och DX11 i Deus ex human revolution iaf. Skriver när jag testat något av föreslagna spel!

Visa signatur

Intel Core i5 760, Gigabyte P55A-UD4, 2x4gb 1333mhz, 120gb Intel 510 SSD + Hitachi 2TB 59xx rpm, Corsair HX650 nätagg, Fractal Design R4 White.

Permalänk
Medlem

Hade det problemet med en av minna då jag körde med en oskärmad vga kabel och det blev ännu värre då den låg nära en ström slad

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk

Okej, nu har jag testat Return to Castle Wolfenstein med exakt samma resultat. Det använder DX9c btw.

Visa signatur

Intel Core i5 760, Gigabyte P55A-UD4, 2x4gb 1333mhz, 120gb Intel 510 SSD + Hitachi 2TB 59xx rpm, Corsair HX650 nätagg, Fractal Design R4 White.

Permalänk
Avstängd

Testa skärmen på en annan dator

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Skrivet av SideWinder86:

Testa skärmen på en annan dator

Du är den tredje personen jag fått påpeka att jag redan testat förslaget den gett. "Jag har testat flera olika drivrutiner till grafikkortet, och ja jag köpte t.om ett 5770 på öppet köp med samma resultat."

Inget ont mot dig och de andra för ni försöker hjälpa mig, men snälla läs igenom ordentligt innan ni skriver.

Visa signatur

Intel Core i5 760, Gigabyte P55A-UD4, 2x4gb 1333mhz, 120gb Intel 510 SSD + Hitachi 2TB 59xx rpm, Corsair HX650 nätagg, Fractal Design R4 White.

Permalänk
Medlem

Det här är mycket märkligt, nu har du ju testat ännu fler saker än du gjort innan utan du blivit klokare

Det är inte så att det är fel på CRTn ändå? Att den gått sönder trots allt?

Jag menar, vi har ju egentligen uteslutit att det är fel på skärmen i och med att du testat en annan skärm, men det är inte så att du med Dellen upplever den ghosting som ofta finns på IPS-skärmar? Den skall ju inte vara så framträdande men om du (som jag) är van vid CRT så ser man ju det tydligt ändå...

Om du förstår hur jag tänker

Men om du kan filma med en digitalkamera hade det nog underlättat

Permalänk
Avstängd
Skrivet av majtymicke:

Du är den tredje personen jag fått påpeka att jag redan testat förslaget den gett. "Jag har testat flera olika drivrutiner till grafikkortet, och ja jag köpte t.om ett 5770 på öppet köp med samma resultat."

Inget ont mot dig och de andra för ni försöker hjälpa mig, men snälla läs igenom ordentligt innan ni skriver.

Står inget om att du har testat skärmen på en annan dator?

bara att du har fått nytt graffekort och testat olika drivers?...

Annars så spela in fenomenet å lägg upp det här... annars tolkar jag dig som ett troll ;D inget ont mot dig

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk

Jag har nu filmat och lagt upp på youtube.
Har inget bättre än min digitalkamera att filma med men det syns t.om med den då jag tittar upp och ner hur det rycker/eftersläpas på armen.
Det är lika jäkligt då jag vrider på mig men det fångades inte lika bra.

http://www.youtube.com/watch?v=8DBPrjxPci0

Vad tror ni?

Jag är förresten inte någon proffsgamer så jag borde ju inte märka av ghosting på den plattskärmen (verkar mest vara proffs som undviker plattskärmar p.ga inputlag och ghosting)

Visa signatur

Intel Core i5 760, Gigabyte P55A-UD4, 2x4gb 1333mhz, 120gb Intel 510 SSD + Hitachi 2TB 59xx rpm, Corsair HX650 nätagg, Fractal Design R4 White.

Permalänk
Medlem
Skrivet av majtymicke:

Jag har nu filmat och lagt upp på youtube.
Har inget bättre än min digitalkamera att filma med men det syns t.om med den då jag tittar upp och ner hur det rycker/eftersläpas på armen.
Det är lika jäkligt då jag vrider på mig men det fångades inte lika bra.

http://www.youtube.com/watch?v=8DBPrjxPci0

Vad tror ni?

Jag är förresten inte någon proffsgamer så jag borde ju inte märka av ghosting på den plattskärmen (verkar mest vara proffs som undviker plattskärmar p.ga inputlag och ghosting)

Det där ser ju helt retard ut. Det är ju definitivt inte inbillning. Men vad det beror på, ja du...

Kan du berätta lite mer om skärmen? Har du haft den länge som "primärskärm"?