2x SSD och Raid0, AHCI/RAID vilket ska jag välja?

Permalänk
Medlem

Läser man manualen är det de 6 blåa portarna som ger 6gb/s. Kolla benchmarks på diskarna ensamma. De siffrorna de gör reklam för är ofta lite överdrivna. Jag vet inte vilken prestanda i raid man får av just ditt chip, men googla så ser du om du får normala hastigheter med din raidkontroller, prova dem ensamma också.

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Läser man manualen är det de 6 blåa portarna som ger 6gb/s. Kolla benchmarks på diskarna ensamma. De siffrorna de gör reklam för är ofta lite överdrivna. Jag vet inte vilken prestanda i raid man får av just ditt chip, men googla så ser du om du får normala hastigheter med din raidkontroller, prova dem ensamma också.

men kollar man bilden http://forumbilder.se/show.aspx?iid=697201110001A3093 så säger man om dom vita är sata 3 å ger 6gb/s jag skulle blr förvirrad om jag hade de kortet asså.. men man kan kolla i bios vad som e vad..

Permalänk
Medlem
Skrivet av sarimner86:

men kollar man bilden http://forumbilder.se/show.aspx?iid=697201110001A3093 så säger man om dom vita är sata 3 å ger 6gb/s jag skulle blr förvirrad om jag hade de kortet asså.. men man kan kolla i bios vad som e vad..

Lita på manualen den där stickern sitter på alla typer av moderkort och matchar inte ditt kort.

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Lita på manualen den där stickern sitter på alla typer av moderkort och matchar inte ditt kort.

jag har inte ens ett AMD moderkort..

Permalänk
Medlem

Lånar tråden...
Jag funderar på 2st Intel 320 160gb i raid 0,skulle jag vinna nåt på det?

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

Helt ärligt. Jag vet inte.
Jag orkar inte installera om allt för att testa just nu.

Jag inbillade mig att det skulle gå snor-fort att raida SSD, men jag har inte sett nått som imponerar alls ännu.

Visa signatur

// Me Lols - Zajber

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Vill inte vara den som förstör glädjen men ssd i raid kommer ta död på dem snabbare än ahci.
trim är ganska viktigt iom garbage datan på ssd enheterna.
intel ska vara på g att fixa trim stöd för raid i rst mjukvaran men det är inte sagt när de blir klart.

samt att du inte får någon fenomenal 4k ökning. så windows/program bootar med ytterst liten marginal snabbare.

Skrivet av XrOo:

Mycket smidigare med en död SSD enhet också
Fast det spelar ju ingen roll tydligen.

Skrivet av XrOo:

TRIM ser till att "rensa" block/sektioner som kan skrivas över osv. Detta fungerar idag inte i RAID.
Hur länge en enhet lever kan jag inte svara på.
Googla vettja. TRIM finns av en orsak. Sen vad AHCI och RAID har tillsammans är en funktion i form av kommunikation.
Men sen skiljer det väldigt mycket.

Sluta nu, TRIM finns enbart till för att öka prestandan över tid. TRIM ser till att rensa cellen så den är tom och redo för framtida skrivningar. Fördelen med detta, jämfört med att skippa TRIM, är att cellen inte behöver först tömmas och sen skrivas över när den väl skall användas (ungefärlig halvering av skrivhastigheten) om inte garbage collector har varit i farten och rensat dem. Dessutom har många av dessa diskar hyggligt fin sådan garbage collector som arbetar så fort disken tillåts sitta overksam en kort stund.

Det TRIM gör är att den rensar celler direkt då man tar bort innehåll från disken, medan garbage collector letar upp skräp som ligger kvar i cellerna och rensar upp över tid.

Det finns inget som direkt påvisar att RAID skulle tillföra mer skada till en SSD, om något så kan man faktiskt förlänga den beräknade levnadstiden för en SSD i flera olika fall av RAID (stor strip size, överlag färre skrivningar per storfil till vardera disk).

Permalänk
Medlem

Du missade nog "". Så istället för att skriva en uppsats och framstå som ett praktarsel så kan vi med enkelhet säga att det du just skrev är vad jag fick ihop på 90% mindre ord.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Vill inte vara den som förstör glädjen men ssd i raid kommer ta död på dem snabbare än ahci.
trim är ganska viktigt iom garbage datan på ssd enheterna.
intel ska vara på g att fixa trim stöd för raid i rst mjukvaran men det är inte sagt när de blir klart.

samt att du inte får någon fenomenal 4k ökning. så windows/program bootar med ytterst liten marginal snabbare.

Skrivet av XrOo:

Mycket smidigare med en död SSD enhet också
Fast det spelar ju ingen roll tydligen.

Skrivet av XrOo:

Du missade nog "". Så istället för att skriva en uppsats och framstå som ett praktarsel så kan vi med enkelhet säga att det du just skrev är vad jag fick ihop på 90% mindre ord.

Härligt hur du slår tillbaka mot ett argument, kanske dags att växa upp lite?

Jag syftade främst på dina tidigare inlägg om att det skulle förkorta levnadstiden på en SSD, men det verkar du ha förbisett helt i mitt inlägg.
Med tanke på dina tidigare trådar förväntade jag mig mer från dig som medlem, tydligen var det ett misstag av mig som inte kommer upprepas vad det gäller dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Härligt hur du slår tillbaka mot ett argument, kanske dags att växa upp lite?

Jag syftade främst på dina tidigare inlägg om att det skulle förkorta levnadstiden på en SSD, men det verkar du ha förbisett helt i mitt inlägg.
Med tanke på dina tidigare trådar förväntade jag mig mer från dig som medlem, tydligen var det ett misstag av mig som inte kommer upprepas vad det gäller dig.

Ja ett argument. Why hard feelings¿

Det är bevisat och har påpekats officiellt av t.ex OCZ att deras tidigare enheter tar "skada" utan TRIM.
Och dom kör fortf. Sandforce precis som många andra.
Även om risken radikalt blivit mindre så finns risken.

Sluta sura nu. Ta en pilsner ist

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Ja ett argument. Why hard feelings¿

Det är bevisat och har påpekats officiellt av t.ex OCZ att deras tidigare enheter tar "skada" utan TRIM.
Och dom kör fortf. Sandforce precis som många andra.
Även om risken radikalt blivit mindre så finns risken.

Sluta sura nu. Ta en pilsner ist

Länka gärna till någon sådan info. Då många SSD:er "förr i tiden" inte ens hade TRIM så bör dom rimligtvis ha gått sönder nu enligt ditt resonemang?