Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Kommer jag att märka någon skillnad?

Permalänk

Kommer jag att märka någon skillnad?

hej nu har jag bestämt mig för att de får bli en SSD men valet står mellan

http://cdon.se/hemelektronik/intel_320_serie_ssd_120gb_sata_i... och http://cdon.se/hemelektronik/corsair_force_3_series_f120_120g...

frågan är då vilken utav dessa är att föredra? har läst lite och vad jag har förstått så är de lite mer krångel med force 3 men den är snabbare än intel 320 . har sett testerna på dessa och force 3 ligger en ganska bra bit över intel 320 men märker man så stor skillnad?

Tacksam för svar

Permalänk

vet inte hur stor skillnaden mellan dem är prestandamässigt men alla andra vilken SSd ska jag välja trådar rekomenderas Intels 320 SSD disk för att den är väldigt driftsäker.

dock är väll Corsairs SSD en nyare version med högre hastigheter

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

vet inte hur stor skillnaden mellan dem är prestandamässigt men alla andra vilken SSd ska jag välja trådar rekomenderas Intels 320 SSD disk för att den är väldigt driftsäker.

dock är väll Corsairs SSD en nyare version med högre hastigheter

men det kanske är något som har fixat sig med nyare fireware? eller är intel stabilare även nu?

Ingen som vet om man märker någon skillnad på hastighet mellan dessa eller om det är mest på "pappret" som man ser skillnad?

Permalänk
Medlem

Den stora skillnaden ligger väl mer i max överföringshastighet än åtkomsttider, men jag kan ha fel.
Om det bara är högre max-överföring, så är det rätt ointressant vilken man tar av dem då det är åtkomsttiderna för småfiler man vill ha ner. Jämfört med en hårddisk så är ju bägge så väldigt mycket snabbare ändå.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Om du inte äger någon ssd idag så skulle jag STARKT rekommendera intel 320 modellen pga dess driftsäkerhet. Du lär knappast märka några stora skillnader mellan intel och corsair

Permalänk

Intel är för mig ett givet val. Sen har jag inga direkta preferenser jag grundar det på, men jag känner bara för intel helt enkelt.

Visa signatur

Asus 560ti 448 Core @ 950/1900/4400Mhz @ 1.30V , Intel 2500K, Noctua SE2, ASRock Z68 Extreme3, 8GB Vengance 1600MHz, 550 Silencio, 650W 80+ CM, 500GB WD 7200RPM. BenQ 2220HD.

Konsol: Xbox 360 @ 32" 720P Samsung.

Permalänk

Har force 3. Aldrig haft ett problem. Installerade senaste firmwire på disken när jag köpte den och aldrig märkt av något problem alls.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag instämmer och rekommenderar Intel. Corsairs maxhastigheter ser visserligen imponerande ut, men kan bara uppnås under bästa möjliga förhållanden. Accesstiden är inte heller särskilt imponerande för en modern SSD.

Sedan har Intel skydd mot dataförlust vid spänningsfall, det har inte Corsair annat än på sina svindyra enterprise-modeller. Intel är dessutom kända för att helt sakna toppar i accesstid, även om dessa inte är något stort problem med Sandforce-kontrollers heller.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

vet inte hur stor skillnaden mellan dem är prestandamässigt men alla andra vilken SSd ska jag välja trådar rekomenderas Intels 320 SSD disk för att den är väldigt driftsäker.

dock är väll Corsairs SSD en nyare version med högre hastigheter

Skrivet av jocke95jk:

men det kanske är något som har fixat sig med nyare fireware? eller är intel stabilare även nu?

Ingen som vet om man märker någon skillnad på hastighet mellan dessa eller om det är mest på "pappret" som man ser skillnad?

Skrivet av blackeagle:

Den stora skillnaden ligger väl mer i max överföringshastighet än åtkomsttider, men jag kan ha fel.
Om det bara är högre max-överföring, så är det rätt ointressant vilken man tar av dem då det är åtkomsttiderna för småfiler man vill ha ner. Jämfört med en hårddisk så är ju bägge så väldigt mycket snabbare ändå.

Skrivet av Znille:

Om du inte äger någon ssd idag så skulle jag STARKT rekommendera intel 320 modellen pga dess driftsäkerhet. Du lär knappast märka några stora skillnader mellan intel och corsair

Skrivet av Johanness:

Intel är för mig ett givet val. Sen har jag inga direkta preferenser jag grundar det på, men jag känner bara för intel helt enkelt.

Skrivet av TimMy2003:

Har force 3. Aldrig haft ett problem. Installerade senaste firmwire på disken när jag köpte den och aldrig märkt av något problem alls.

Skrivet av Ulvenstein:

Jag instämmer och rekommenderar Intel. Corsairs maxhastigheter ser visserligen imponerande ut, men kan bara uppnås under bästa möjliga förhållanden. Accesstiden är inte heller särskilt imponerande för en modern SSD.

Sedan har Intel skydd mot dataförlust vid spänningsfall, det har inte Corsair annat än på sina svindyra enterprise-modeller. Intel är dessutom kända för att helt sakna toppar i accesstid, även om dessa inte är något stort problem med Sandforce-kontrollers heller.

tackar så mycket för svar! Blir att skicka iväg en beställning på 320 då.