Permalänk

Hitta felet i FC chemat!?

har fått lite hjälp me o edditta d här fc chemat så att den borde funka mellan ca 6V-ca 11V... men den värkar ge runt 3-5V för den orkar inte driva en 12V fläkt.. den rör lite men orkar inte snurra fast en ljusdiod därimot funkar d att "fade"a med hjälp av potten... så något e en aningen fel kanske:confused:

Visa signatur

Epox-EP8K3A KT333||AMD Athlon XP 2400+ @ 2310||512DDR PC3500 OCZ Platinum ||Radeon 9700 Flashad Pro||
>>Mods And Stuff<< Min Sida, Uppföljning Utav Lotus Bygge!

Permalänk

Du har räknat fel. R1 ska vara 2,5k och R3 ska vara 9,5k.
Som det är nu ger den mellan 1 och 3 volt.
Men byter du plats på R1 och R3, så blir det från 5,9 till 11,8V

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk

hehe... soliderboy hur går det med sportbilen då?? (lotus super 7?)

Visa signatur

"Det finns inget skäl till att någon skulle vilja ha en dator i sitt hem."
citat:Ken Olsen, Digital, 1977

Permalänk

aha tack jorå d går bra med bilen.. fixa styrspindlar från skroten nu oxå:) så snart ska jag få upp den på hjul sen e d "bara" o koppla all el o provköra

Visa signatur

Epox-EP8K3A KT333||AMD Athlon XP 2400+ @ 2310||512DDR PC3500 OCZ Platinum ||Radeon 9700 Flashad Pro||
>>Mods And Stuff<< Min Sida, Uppföljning Utav Lotus Bygge!

Permalänk

Sådärja, nu funkar d fin fint thx. o så en liten bild av min spindel

ska kyla LM317 med hjälp av att jag monterar en liten metallplatta på min radiator o sen skruvar dit dom där så då får ja d vattenkylt heh:p hitta ingen fläns hemma så why not:D

Visa signatur

Epox-EP8K3A KT333||AMD Athlon XP 2400+ @ 2310||512DDR PC3500 OCZ Platinum ||Radeon 9700 Flashad Pro||
>>Mods And Stuff<< Min Sida, Uppföljning Utav Lotus Bygge!

Permalänk

okej ett stort problem.. jag har ju satt båda LM317 på samma fläns och flänsen sitter på värmepaketet.. och dom "fuskar" me ström så jag kan styra båda fläktarna med båda rattarna.. hmm hur ska jag få dit dom så att do inte får kontakt med varandra..

Visa signatur

Epox-EP8K3A KT333||AMD Athlon XP 2400+ @ 2310||512DDR PC3500 OCZ Platinum ||Radeon 9700 Flashad Pro||
>>Mods And Stuff<< Min Sida, Uppföljning Utav Lotus Bygge!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SoldierBoy
okej ett stort problem.. jag har ju satt båda LM317 på samma fläns och flänsen sitter på värmepaketet.. och dom "fuskar" me ström så jag kan styra båda fläktarna med båda rattarna.. hmm hur ska jag få dit dom så att do inte får kontakt med varandra..

Isolera från flänsen med silikonmellanlägg eller mica+kylpasta...

Typ http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/20/2008965.htm

Permalänk

thx:)

Visa signatur

Epox-EP8K3A KT333||AMD Athlon XP 2400+ @ 2310||512DDR PC3500 OCZ Platinum ||Radeon 9700 Flashad Pro||
>>Mods And Stuff<< Min Sida, Uppföljning Utav Lotus Bygge!