Permalänk
Medlem

Har väl redan besvarats, men jag har läst CISCO CCNA 1-4 (och ska påbörja CCNP nu), dock inte tagit cert. Att läsa inte hela CCNA 1-4 på en vecka låter omöjligt, det går säkert att klara certet på den tiden, men knappast lära sig speciellt mycket..
Varje del består av 8-15kapitel med upp till 50"slides" per styck.

Jag tror att våra CCNA delar motsvarar 1.5 högskolepoäng. Vilket är en veckas heltidsarbete (40h).
Att läsa in 6 högskolepoäng (160h) på en vecka? You do the math...

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phalle:

När jag läste CCNA på gymnasiet läste vi Cisco netacadamys CCNA 1-4. När jag sen läste det på högskolan, 2-3 år senare var det CCNA Exploration som gällde. Nu när jag äntligen orkat ta tag i att fixa certet har jag läst Cisco Press ICND1 & 2 böckerna. Tycker att alla var bra källor, men jag föredrar personligen att läsa böcker. Så nu när jag läser CCNA Security så är det bok som gäller.

Har för mig att det även finns som ebook/pdf att läsa på platta också.
Ett annat alternativ är föreläsningsvideos från CBT Nuggets eller Trainsignal, men de kostar ganska mycket.

Sen som sagt att labba i PacketTracer ger ganska mycket.

Just det, Netacademy heter det. Jag tycker iaf sånt är lite "roligare" än att läsa i en bok även om det ibland är skönt att slippa stirra på en skärm. Vet att några köpte böckerna med och att de skulle va bra, bra i efterhand om inte annat när man inte har tillgång till online-materialet längre.

Är Exploration någon nyare variant på Netacademy? Har inte hört talas om det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Jag har ingen tidigare erfarenhet av subnetting, men jag tänkte dra ett exempel för att se om jag tänker rätt eller inte. Om inte, vad gör jag för fel?

Om jag har ett B nät med 5000 noder och 19 subnät så ser det ut så här?

32 inkrement
256-32 = 224
nätmask: 255.255.224.0
11111111.11111111.11100000
172.16.0.0/19
Broadcast 172.16.31.255

Dock så googlade jag på 172.16.0.0/19 och fick upp nåt om subnet zero och att det bör undvikas, vad menas med det?

Nja, du kan ju inte ha 19 subnät med vardera minst 5000 hosts inom /16, men det var kanske inte så du menade? Att /19 är rätt för ett subnät om 5000 hosts håller jag dock med om. Var kom 32 inkrement från i början dock?

Subnet zero är en gammal pryl - se http://en.wikipedia.org/wiki/Subnetwork#Subnet_zero_and_the_a...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanis:

Nja, du kan ju inte ha 19 subnät med vardera minst 5000 hosts inom /16, men det var kanske inte så du menade? Att /19 är rätt för ett subnät om 5000 hosts håller jag dock med om. Var kom 32 inkrement från i början dock?

Subnet zero är en gammal pryl - se http://en.wikipedia.org/wiki/Subnetwork#Subnet_zero_and_the_a...

32 inkrement för att det är 19 subnät och det är mer än 16, men mindre än 32, så tänkte jag (som sagt har inte läst på mer än nåt enstaka exempel så jag ville testa lite bara)

19 subnät och 5000 host ser jag på direkten att det inte går, vad tänkte jag där? nåja, 20 subnät funkar väl i alla fall?

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

32 inkrement för att det är 19 subnät och det är mer än 16, men mindre än 32, så tänkte jag (som sagt har inte läst på mer än nåt enstaka exempel så jag ville testa lite bara)

19 subnät och 5000 host ser jag på direkten att det inte går, vad tänkte jag där? nåja, 20 subnät funkar väl i alla fall?

Med risk för att detta kommer att verka svårt...

Du bör räkna binärt så tidigt som möjligt. Utgå antingen från hur många hosts varje subnät behöver o omvandla till antal bits det "kostar" - alternativt räknar du hur många subnät du behöver - hur många bits "kostar" det - och vad blir då kvar till hosts?

I ditt specifika fall kan man se direkt att ngt är fel då ett "B-nät" - dvs /16 som har 2^16 addresser omöjligen kan ha 19 (eller 20) subnät med vardera 5000 hosts....

Men om vi ist räknar från host-sidan. Du behöver 5000 hosts i subnätet. Minsta antal bits för det? 2^13=8192. Alltså 13 bits. Kvar för subnäten sålunda 3 bits. 2^3=8 subnät. Aj då.

Från andra hållet. Du vill ha 19(20) subnät. Hur många bits? 2^5=32. Alltsp 5 bits. Kvar till hosts 11 bits. 2^11=2048 hosts (minus nätaddress + broadcast). Aj igen.

Som sagt ta det inte hårt om det verkar svårt i detta läget. Därför man går kurs Lycka till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanis:

Med risk för att detta kommer att verka svårt...

Du bör räkna binärt så tidigt som möjligt. Utgå antingen från hur många hosts varje subnät behöver o omvandla till antal bits det "kostar" - alternativt räknar du hur många subnät du behöver - hur många bits "kostar" det - och vad blir då kvar till hosts?

I ditt specifika fall kan man se direkt att ngt är fel då ett "B-nät" - dvs /16 som har 2^16 addresser omöjligen kan ha 19 (eller 20) subnät med vardera 5000 hosts....

Men om vi ist räknar från host-sidan. Du behöver 5000 hosts i subnätet. Minsta antal bits för det? 2^13=8192. Alltså 13 bits. Kvar för subnäten sålunda 3 bits. 2^3=8 subnät. Aj då.

Från andra hållet. Du vill ha 19(20) subnät. Hur många bits? 2^5=32. Alltsp 5 bits. Kvar till hosts 11 bits. 2^11=2048 hosts (minus nätaddress + broadcast). Aj igen.

Som sagt ta det inte hårt om det verkar svårt i detta läget. Därför man går kurs Lycka till.

Ja det var väl det som var problemet, jag räknade inte binärt hela vägen. jag tänkte typ 5000/254 = 19,69 och avrundade det till 20.
Går det inte heller tänka 8192/ 254 då? = 32,25 och avrunda till 33?

Jag får nog börja läsa lite om subnetting från grunden så fattar jag nog bättre sen.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Ja det var väl det som var problemet, jag räknade inte binärt hela vägen. jag tänkte typ 5000/254 = 19,69 och avrundade det till 20.
Går det inte heller tänka 8192/ 254 då? = 32,25 och avrunda till 33?

Jag får nog börja läsa lite om subnetting från grunden så fattar jag nog bättre sen.

Varför skulle du dividera med 254? Du bör isf alltid dividera med 2^x, dvs 1, 2, 4, 8, 16, 32, 64, 128, osv

Om du vill räkna decimalt för att få en uppfattning skulle det isf vara ca 65000 /5000 = ca 13 subnät (observera att det blir STOR felmarginal då man eg skulle dividerat med 8192).
Alternativt 65000 /20 = ca 3200 hosts (oxå rejält fel då man skulle dividerat med 32).

Sammanfattningsvis - räkna binärt från början så blir det rätt.

Permalänk
Medlem

Tack, ska tänka på det

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Just det, Netacademy heter det. Jag tycker iaf sånt är lite "roligare" än att läsa i en bok även om det ibland är skönt att slippa stirra på en skärm. Vet att några köpte böckerna med och att de skulle va bra, bra i efterhand om inte annat när man inte har tillgång till online-materialet längre.

Är Exploration någon nyare variant på Netacademy? Har inte hört talas om det...

Jag läser också CCNA nu, har gjort klart dom 4 kurserna och kör recap nu för att göra dom två proven som ger CCNA certet. Jag har läst 2-4 dagar i Veckan och jobbat på sidan om och jag tog mellan 2-3 veckor per kurs till att plugga och sedan göra Teori + Skills exams. Det kändes rimligt för mig, jag har redan en stark bakgrund inom IT och det har helt klart hjälp i pluggandet men det är specifika saker som jag inte hade en aning om som hur många routrar du kan ha i ett nät som kör RIPv2 eller vad skillnaderna är mellan OSPF och EIGRP. Det är saker som dom förväntar sig att du ska kunna och som man inte ska anta att man kan bara för att man hållit på med data i en väldans massa år. Så jag tog mina erfarenheter och gick in i pluggandet helt förutsättningslöst och antog att jag måste läsa _allt_ för att vara säker på att klara mig och det har funkat bra. Angående Netacademy så tyckte jag först det var lite jobbigt att alltid behöva sitta vid en dator men efter ett tag så vande jag mig och jag kunde ju direkt efter ett kapitel göra testet för att se hur mycket som fastnat så jag såg väl glaset som halv fullt kan man säga.

Lägg där till att du ska kunna konfigurera allt också så om du inte har någon vana av cisco ios så ska du ta dig tid att vänja dig vid hur routrar och switchar beter sig samtidigt som du ska lära dig hur man konfigurerar allt. Som jag skrev så tog jag några veckor på mig per kurs och jag körde även mycket packettracer, inte bara uppgifterna som man får från Netacademy utan satte även upp lite grejjer på skoj bara för att testa mina skills, och det gav resultatet att jag gjorde mina praktiska prov på 15min och du har 2tim på dig så det var förhållandevis snabbt om man räknar med hur lång tid Cisco förväntar sig att det kan ta. Öva öva öva öva öva, och öva lite till så blir du bra.

Exploration är den version du läser på Högskola/Universitet/YH osv. medans Discovery är den du läser på Gymnasiet, och Discovery är mer förberedande än menat att nå slutmålet medans Exploration ger dig förutsättningen att klara CCNA.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem
Skrivet av deegan:

Exploration är den version du läser på Högskola/Universitet/YH osv. medans Discovery är den du läser på Gymnasiet, och Discovery är mer förberedande än menat att nå slutmålet medans Exploration ger dig förutsättningen att klara CCNA.

Jag läste Discovery när jag gick KY (numera YH) men hade ändå inte tänkt ta certet eftersom det ha så kort giltighetstid. Dock lärde man sig rätt mycket nyttigt om lite allt möjligt tycker jag.

Permalänk
Medlem

Finns spel på Ciscos hemsida för att förstå sig på subnetting lite bättre, sjukt ballt.

Permalänk
Medlem

Har gått liknande 8-21 kurser själv och du bör ha väldigt bra koll på området i förväg för att hänga med.. Låter på dig själv som att du inte riktigt behärskar materialet på den nivån och då vill jag absolut inte rekommendera en sådan kurs. Det kryllar av CCNA kurser men den jag faktiskt skulle rekommendera är INE.com:s utbildning då INE har högst kvalitet på marknaden (enligt mitt tycke).

http://www.ine.com/instructor-led/ccna/bootcamps.htm#Training...

Detta är ett självstudiemateriel, önskar du gå dom mer formella kurserna så håller samtliga utbildningsföretag dom normalt sett som två separata 5 dagars kurser, ICND1 och ICND2..
Om du önskar kan du gå hela CCNA på 5 dagar (dvs ICND1+ICND2) finns den möjligheten också hos t.ex. Global Knowledge http://www.globalknowledge.se/courses/cisco/routing_and_switc...

Skrivet av Bejje:

Jag jobbar inom IT och har under skotiden fått grundläggande nätverksutbildning som 180 timmar tror jag det var. Senaste åren har jag jobbat på en IT-avdelning för ett företag med ca 300 anställda. Vi hade där en separat enhet för just nätverk, men vi andra skötte ändå enklare nätverksfrågor så som ändra VLAN/duplex/speed, koppla om sladdar i switcharna osv.

Nu jobbar jag med IT åt kommunen och vill inrikta mig mot nätverk mer och det är ju som oftast Cisco som gäller.
Vad bör jag gå för utbildning. Jag har ju som sagt grunderna i nätverk, som OSI-modellen med lager, protokoll osv och förstår mig på den biten utan problem, men när det gäller Cisco-utrustning så kan jag inte mycket mer än att ändra VLAN/duplex/speed på portar samt aktivera och inaktiver dom.

Jag gissar på att det är en slags nybörjarutbildning jag ska gå, men den får inte vara gjord för Agda 65, den behöver inte ta upp nätverk från grunden, men gärna allt som har med Cisco att göra från grunden. Tips?

Har själv funderat på någon av dessa:

http://www.firebrandtraining.se/kurser/cisco/ccna-ccna-securi...
http://www.firebrandtraining.se/kurser/cisco/ccna

Den övre är CCNA + CCNA security på 7dagar och den undre är CCNA endast på 5 dagar.
Det verkar helt klart vara otroligt intensiva kurser som sträcker sig både över dagar och kvällar för att hinna med, men andra liknande kurser kan ta betydligt längre tid.

Visa signatur

Networking geek, #28735

Permalänk
Medlem

Nu börjar tråden spåra lite här

MITT absolut bästa tips är att läsa CCNA på egen hand. Alltså, få tag på materialet själv och plugga hemma med packet tracer. Sedan när du känner dig redo så skriver du certet bara. Helt sinnes att betala så mycket pengar för CCNA på 5 dagar.. Och det kommer bli svårt. Rekommenderar 2-3 veckor för varje delmoment. Dvs. CCNA1 på 2-3 veckor, CCNA2 på 2-3 veckor osv.

(Öppna i nytt fönster för att se hela bilden!)

En fin liten överblick vilka olika vägar man kan gå. Den vanligaste är ju CCNA och sedan "vanliga" CCNP.

Ska iväg men återkommer lite senare när jag har tid med tips på länkar till hur du hittar studiematerialet, assessments och labbar

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Alla verkar vara överens om att 1 vecka är för kort tid för ICND1+ICND2 även om det är 12+ timmar per dag.
Men att läsa på egenhand först tills man förstår det mesta och sedan gå kursen kan jag göra. Jag menar, jag betalar ju inte något själv ändå.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Håller inte alls med dig Bejje. Har du bra grepp om OSI modellen, grundläggande saker som VLAN och dylikt så tycker jag absolut att du skall nappa på en 5 dagars kurs. Så himla djupt går inte CCNA, jag tror inte du skulle ha några större problem.

Visa signatur

Networking geek, #28735

Permalänk
Medlem

Har jag glömt rekommendera cisco.com. Är det något man ska ge Cisco cred för så är det deras dokumentation (även fast lite äldre länkar inte alltid fungerar) Jag använder främst den sidan för att kolla konfigurationer men det finns även förklaringar på t.ex NAT och subnetting.
Sen kan man få mycket generell info, dokument och hjälp på learningnetwork.cisco.com.

Lycka till med studierna.

Permalänk
Medlem

Ja, nu går jag ICND1 denna vecka och har tänkt att ta certen på fredag. Ska gå ICND2 i oktober. Blev i alla fall Global knowledge. Önska mig lycka till

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Ja, nu går jag ICND1 denna vecka och har tänkt att ta certen på fredag. Ska gå ICND2 i oktober. Blev i alla fall Global knowledge. Önska mig lycka till

Lycka till!

Det är mycket kunskap att trycka in på en vecka men har man läst på själv innan så skall det nog gå bra.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Lycka till!

Det är mycket kunskap att trycka in på en vecka men har man läst på själv innan så skall det nog gå bra.

Tack! Oja, det är mycket, men förutom att gå hela dagarna på "lektioner" så läser jag själv varje kväll och gör tester så jag hoppas att det ska gå vägen.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Tack! Oja, det är mycket, men förutom att gå hela dagarna på "lektioner" så läser jag själv varje kväll och gör tester så jag hoppas att det ska gå vägen.

Hur gick det?

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Hur gick det?

Jag klarade mig!

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Global knowledge i Solna ? Jätte duktiga folk där. Flera lärare har multipla CCIE, mycket med kunskap och erfarenhet.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Jag klarade mig!

Grattis!

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Global knowledge i Solna ? Jätte duktiga folk där. Flera lärare har multipla CCIE, mycket med kunskap och erfarenhet.

Japp, där var jag. Ska dit igen om en månad för ICND2 också.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Japp, där var jag. Ska dit igen om en månad för ICND2 också.

Hur gick det?

Visa signatur

mvh eller nått

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontraz:

Hur gick det?

Det blev katastrof. Det var fullbokat i vanliga testsalen när jag skulle göra prov så jag fick sitta vid en bärbar dator i ett konferensrum, en dator som tydligen inte var testad. Först svaraded jag på några frågor genom att klicka i rätt svar. Sen kom simulationerna där man måste skriva terminalkommandon och då började problemen. Jag kunde inte skriva /-tecken för slash fanns itne där den ska finnas, d.v.s. på 7:an. Testade alla möjliga kombinationer föra t få till en slash, men det var inte heller engelsk tangentbordslayout. Var tvungen att kalla dit en anställd som också försökte allt möjligt, men lyckades inte lösa det, förrän 15-20min senare.

jag fortsatte provet, men skulle sedan skriva ett kommando innehållandes bokstaven C, men det gick inte, för det tolkade datorn som ENTER så jag kunde inte skriva färdigt kommandot eftersom det blev enter varenda gång jag tryckte C. Fick kalla dit killen igen som testade en hel del och lyckades efter en stund lösa det, men då hade över en halvtimme av tiden slösats bort och det var fortfarande vissa problem kvar med tangenbordslayouten, så jag hann inte göra färdigt provet tyvärr. P.g.a. problemen så ska jag få ett nytt prov gratis, men det är trist att jag inte kunde göra färdigt det där och då

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Händer hela tiden. Jag var tvungen att göra om CCNA provet 3 gånger på grund av crash i sims.

Sim crashade också i ccnp route och switch. Hade ingen crash i tshoot.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Det blev katastrof. Det var fullbokat i vanliga testsalen när jag skulle göra prov så jag fick sitta vid en bärbar dator i ett konferensrum, en dator som tydligen inte var testad. Först svaraded jag på några frågor genom att klicka i rätt svar. Sen kom simulationerna där man måste skriva terminalkommandon och då började problemen. Jag kunde inte skriva /-tecken för slash fanns itne där den ska finnas, d.v.s. på 7:an. Testade alla möjliga kombinationer föra t få till en slash, men det var inte heller engelsk tangentbordslayout. Var tvungen att kalla dit en anställd som också försökte allt möjligt, men lyckades inte lösa det, förrän 15-20min senare.

jag fortsatte provet, men skulle sedan skriva ett kommando innehållandes bokstaven C, men det gick inte, för det tolkade datorn som ENTER så jag kunde inte skriva färdigt kommandot eftersom det blev enter varenda gång jag tryckte C. Fick kalla dit killen igen som testade en hel del och lyckades efter en stund lösa det, men då hade över en halvtimme av tiden slösats bort och det var fortfarande vissa problem kvar med tangenbordslayouten, så jag hann inte göra färdigt provet tyvärr. P.g.a. problemen så ska jag få ett nytt prov gratis, men det är trist att jag inte kunde göra färdigt det där och då

Satan vad tråkigt när man är taggad på att fixa det och så blir det så där.

Du får återkomma med hur det gick sen!

Visa signatur

mvh eller nått

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontraz:

Satan vad tråkigt när man är taggad på att fixa det och så blir det så där.

Du får återkomma med hur det gick sen!

Ja jag har ett nytt prov inbokat till den 29 Nov iaf.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Och nu har jag gjort ICND2-provet och klarade mig så nu är man komplett med CCNA.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580