Permalänk
Medlem

Cisco-utbildning och cert, vilken?

Jag jobbar inom IT och har under skotiden fått grundläggande nätverksutbildning som 180 timmar tror jag det var. Senaste åren har jag jobbat på en IT-avdelning för ett företag med ca 300 anställda. Vi hade där en separat enhet för just nätverk, men vi andra skötte ändå enklare nätverksfrågor så som ändra VLAN/duplex/speed, koppla om sladdar i switcharna osv.

Nu jobbar jag med IT åt kommunen och vill inrikta mig mot nätverk mer och det är ju som oftast Cisco som gäller.
Vad bör jag gå för utbildning. Jag har ju som sagt grunderna i nätverk, som OSI-modellen med lager, protokoll osv och förstår mig på den biten utan problem, men när det gäller Cisco-utrustning så kan jag inte mycket mer än att ändra VLAN/duplex/speed på portar samt aktivera och inaktiver dom.

Jag gissar på att det är en slags nybörjarutbildning jag ska gå, men den får inte vara gjord för Agda 65, den behöver inte ta upp nätverk från grunden, men gärna allt som har med Cisco att göra från grunden. Tips?

Har själv funderat på någon av dessa:

http://www.firebrandtraining.se/kurser/cisco/ccna-ccna-securi...
http://www.firebrandtraining.se/kurser/cisco/ccna

Den övre är CCNA + CCNA security på 7dagar och den undre är CCNA endast på 5 dagar.
Det verkar helt klart vara otroligt intensiva kurser som sträcker sig både över dagar och kvällar för att hinna med, men andra liknande kurser kan ta betydligt längre tid.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk

Om jag vore du skulle jag gå den undre. Dina kunskaper är grundläggande. Har själv kollat på firebrandtraining men jag valde att börja studera system och nätverk istället. När du väl klarar CCNA så kan du ge dig på CCNP.

Lycka till//

Permalänk
Medlem

Ojoj, blir att följa denna tråden då jag ska går i exakt samma planer.

Permalänk
Medlem

Ja CCNA är väl helt klart det vettigaste att börja med inom Cisco-spåret. Där får du en bra grund i det mesta. Däremot känner jag att det kan vara lite väl kort tid att göra detta på 5/7 dagar. Du kan säkert klara testerna om du pluggar/labbar som en idiot men frågan är hur mycket du kommer ihåg efter kursen och kan använda det i praktiken? Jag läste mina Cisco-kurser under högskoletiden och då fick man en halv temin per del på sig (man läste ju iofs andra kurser samtidigt också) och det var ganska lagom i tid och man fick bra med tid att "leka runt" med prylarna. Att bara springa igenom labbmaterialet rakt upp och ner ger inte så mycket.

Det optimala i din situation som samtidigt har ett jobb vore väl om det var några dagar teori och sedan kunde du på egen/arbetstid gå bananas med de praktiska och teoretiska delarna inför proven som kommer i slutet. Oklart om någon erbjuder detta. Detta förutsätter ju att du har tillgång till Ciscoprylar att jobba med, i värsta fall finns väl Cisco-emulatorer.

Visa signatur

AMD R7 5800X | MSI MPG B550 GAMING PLUS | HyperX Fury Black RGB 32GB | EVGA GeForce RTX 3080 FTW3 ULTRA | Corsair RM750X V2 | Corsair iCUE 4000X RGB | Asus Rog Swift PG279Q | Windows 10

Permalänk
Medlem

Edit: jag såg att jag hade kastat om länkarna samt deras beskrivning. Den övre länken är alltså CCNA + CCNA security och den undre endast CCNA. godfadern, tycker du jag ska ta den längre kursen med security också?

Sen skulle jag vilja höra från andra som har gått Cisco utbildningar om inte 5-7 dagar är väldigt kort tid? Hur långa kurser har ni gått för CCNA?

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Skrivet av Bejje:

Jag gissar på att det är en slags nybörjarutbildning jag ska gå, men den får inte vara gjord för Agda 65, den behöver inte ta upp nätverk från grunden, men gärna allt som har med Cisco att göra från grunden.

CCNA innehåller fyra kapitel.

Del nr.1 är nätverk från grunden. Jag trodde att jag kunde allt om nätverk men det är mer än vad man tror. Att du kan OSI modellen är bra men det är så mycket mer. För att ta svårare Cisco cert krävs det att du har CCNA.

1. Network Fundamentals
2. Routing Protocols and Concepts
3. LAN Switching and Wireless
4. WAN Technologies

Skrivet av Bejje:

Edit: jag såg att jag hade kastat om länkarna samt deras beskrivning. Den övre länken är alltså CCNA + CCNA security och den undre endast CCNA. godfadern, tycker du jag ska ta den längre kursen med security också?

Sen skulle jag vilja höra från andra som har gått Cisco utbildningar om inte 5-7 dagar är väldigt kort tid? Hur långa kurser har ni gått för CCNA?

Den med security tycker jag. Jag läser Cisco på heltid och tre delar har tagit en termin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luffie:

Ja CCNA är väl helt klart det vettigaste att börja med inom Cisco-spåret. Där får du en bra grund i det mesta. Däremot känner jag att det kan vara lite väl kort tid att göra detta på 5/7 dagar. Du kan säkert klara testerna om du pluggar/labbar som en idiot men frågan är hur mycket du kommer ihåg efter kursen och kan använda det i praktiken? Jag läste mina Cisco-kurser under högskoletiden och då fick man en halv temin per del på sig (man läste ju iofs andra kurser samtidigt också) och det var ganska lagom i tid och man fick bra med tid att "leka runt" med prylarna. Att bara springa igenom labbmaterialet rakt upp och ner ger inte så mycket.

Det optimala i din situation som samtidigt har ett jobb vore väl om det var några dagar teori och sedan kunde du på egen/arbetstid gå bananas med de praktiska och teoretiska delarna inför proven som kommer i slutet. Oklart om någon erbjuder detta. Detta förutsätter ju att du har tillgång till Ciscoprylar att jobba med, i värsta fall finns väl Cisco-emulatorer.

Ja jag tycker det är lite kort tid, men omkring där jag bor tror jag inte det hålls några kurser, så jag måste åka iväg för att gå en kurs. Detta är OK för min arbetsgivare, så alltså måste hela kursen vara i ett svep. JAg skulle föredra lite långsammare arbetstakt än de jag länkat till, just för att man ska kunna ta in informationen bättre, så kom gärna med förslag.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Sjalv börjar jag med Cisco pa onsdag, CCNA först och framst. Jag har verkligen svart a se hur man ska kunna klara av det pa ett par dagar da det finns folk som har studerat Cisco i flera ar. Viist hjalper det sakert att man har grundlaggande kunskaper inom network men Cisco ar mycket mer an sa. Jag tycker att du ska fundera lite pa det innan du ger dig in pa nagot sa intesivt för du kan latt bli besviken, det ar iaf min asikt.

Permalänk
Medlem

Jag blev precis uppringd av firebrand som jag länkade till ovan. Vi snackade lite om kurserna och jag frågade varför de kunde trycka in hela kursen på så kort tid.

Det visar sig att medan andra kurser som ligger på 10 arbetsdagar, håller utbildning ca 5-6 timmar per dag så har deras kurs på 5 dagar utbildning 12 timmar per dag. De kör alltså både dag/kväll för att hinna med varav förmiddagar är teori och resten praktik med riktigt Cisco utrustning samt Ciscos egna utbildare på plats.

Jag frågade också om man verkligen orkar med det och det visar sig att 85% som tar deras kurs klarar sin cert och de få som inte klarar sig får ta om den kostnadsfritt inom ett år, så det låter ju riktigt bra.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

İngenting omöjligt, sjalv hade jag aldrig gjort det aven om man har chansen att kunna ga om kostnadsfritt. Lycka till!

Permalänk
Medlem

12 timmars studier om dagen låter som att det skulle behövas några dagars ledighet efteråt. Du kommer vara slutkörd i huvudet efteråt

Jag har läst till ett par cert på egen hand och sett till att jag haft ungefär en månad per cert. Då har jag iofs arbetat samtidigt och kört certet med labbar och studier några timmar om dagen. Har fungerat bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av X00L:

12 timmars studier om dagen låter som att det skulle behövas några dagars ledighet efteråt. Du kommer vara slutkörd i huvudet efteråt

Jag har läst till ett par cert på egen hand och sett till att jag haft ungefär en månad per cert. Då har jag iofs arbetat samtidigt och kört certet med labbar och studier några timmar om dagen. Har fungerat bra.

Jag risken finns ju helt klart att man blir slutkörd Därför vill jag gärna ha tips på andra kurser som är lite långsammare.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Till alla som studerar (eller funderar på) Cisco-studier: glöm inte Dynamips/Dynagen. En revolution när det kom för ett antal år sedan och fortfarande ett fantastiskt verktyg. (en router emulator - INTE simulator, om man undrar vad den gör).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanis:

Till alla som studerar (eller funderar på) Cisco-studier: glöm inte Dynamips/Dynagen. En revolution när det kom för ett antal år sedan och fortfarande ett fantastiskt verktyg. (en router emulator - INTE simulator, om man undrar vad den gör).

Lysande! Tack för den! Den kommer jag garanterat ha nytta av framöver.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

CCNA kan man läsa på själv. Och ta cert som kostar ca 2000kr.

Allt du behöver är CCNA Exploration 4 och packet tracer. Ge dig en månad, så klarar du det lätt.
På certen får du 3 labbar. En kommer att vara routing protocol, som regel OSPF, en kommer att vara switching, troubleshooting av vtp, root bridge, etc. Sista brukar variera.

Se till att du kan CIDR kommer vara många frågor om det.

Hittade den här då jag läste till CCNA.
http://packetlife.net/library/cheat-sheets/

Printade i a3 format Hängde på väggen Fungerar hur bra som helst. Speciellt cidr, och routing protokoller.

Själv brukar jag ta kurs på global knowledge. Vad dom säger där, det är säljare prat tyvärr. 12timmars pass är för mycket, själv med praktiska delar.
Jag körde precis en 5 dagers cisco asa kurs, jag har arbets erfarenhet av skiten, och det var för mycket.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

CCNA kan man läsa på själv. Och ta cert som kostar ca 2000kr.

Allt du behöver är CCNA Exploration 4 och packet tracer. Ge dig en månad, så klarar du det lätt.
På certen får du 3 labbar. En kommer att vara routing protocol, som regel OSPF, en kommer att vara switching, troubleshooting av vtp, root bridge, etc. Sista brukar variera.

Se till att du kan CIDR kommer vara många frågor om det.

Hittade den här då jag läste till CCNA.
http://packetlife.net/library/cheat-sheets/

Printade i a3 format Hängde på väggen Fungerar hur bra som helst. Speciellt cidr, och routing protokoller.

Själv brukar jag ta kurs på global knowledge. Vad dom säger där, det är säljare prat tyvärr. 12timmars pass är för mycket, själv med praktiska delar.
Jag körde precis en 5 dagers cisco asa kurs, jag har arbets erfarenhet av skiten, och det var för mycket.

Tusen tack för hjälpen! Packet tracer har jag hittat och verkar vara gratis. CCNA exploration, vad exakt är det? Jag gissar att det är något man betalar för? Verkar också som att V.4 är från 2008, så det måste ju finnas något nyare. Vill ju inte lära mig utdaterade saker.

Edit:
Förresten, vad en eventuell kurs kostar spelar ingen roll eftersom min arbetsgivare betalar allt, så jag vill ha det som är bäst och inte för intensivt. Jag vill ha CCENT och CCNA, gärna på samma gång eftersom jag bara får betalt ett utbildningstillfälle per år så börjar jag bara med CCENT så får jag vänta ett år innan jag får gå CCNA kostnadsfritt.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk

Att de inte gjort sig av med RIP & RIP2 som routingprotokoll än ><......Kunde varit med som en historisk fotnot på sin höjd.
Det jag kommer ihåg mest Frame Relay som WAN-protokoll, då jag aldrig fick skiten att fungera korrekt i de praktiska labbarna.

Permalänk
Medlem

Tror inte det har kommit något nytt i ccna. Jag tok CCNA om i fjor, och exploration 4 fungerade hur bra som helst.

Har du någon som helst erfarenhet med nätverk, kör ccna med en gång.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av PirateKensai:

Att de inte gjort sig av med RIP & RIP2 som routingprotokoll än ><......Kunde varit med som en historisk fotnot på sin höjd.
Det jag kommer ihåg mest Frame Relay som WAN-protokoll, då jag aldrig fick skiten att fungera korrekt i de praktiska labbarna.

He, he. Iofs - men det är ganska bra för att det är så enkelt när man är nybörjare. BGP, OSPF, osv kan vara ganska överväldigande i början.

Skrivet av zeleni:

Tror inte det har kommit något nytt i ccna. Jag tok CCNA om i fjor, och exploration 4 fungerade hur bra som helst.

Har du någon som helst erfarenhet med nätverk, kör ccna med en gång.

Det finns i nuläget i princip en CCNA för varje "spår"; security, voice, wireless, osv. Även om den klassiska CCNA Routing & Switching är den vanligaste.
http://www.cisco.com/web/learning/le3/learning_career_certifi...

Permalänk
Medlem

Tyvärr tror jag inte att det finns andra kursen än 5dagars för CCNA. Jag har väldigt svårt att tro att man förstår hela CCNA på den tiden.
Ta kursen och köp böckerna för att sen kunna läsa i lugn och ro.

Permalänk
Medlem

Det lär nog bli så att jag läser och labbar så mycket jag kan på egen hand tills jag känner att jag fattar vad jag läser och förstår mig på saker och ting, sen kan jag boka in kurs och certifiering.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Det lär nog bli så att jag läser och labbar så mycket jag kan på egen hand tills jag känner att jag fattar vad jag läser och förstår mig på saker och ting, sen kan jag boka in kurs och certifiering.

Göra exams. Finns en del gratis på nätet. Finns böcker billigt, play.com etc, med examen. Finns mycket konstiga frågor. Du kan säkert läsa dig till 60% riktigt bara vid att göra exams Men labs blir svårare.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Har inte tagit certet men läste CCNA på två år (KY-utb). Nu läste man ju andra grejer samtidigt men det var ändå förhållandevis enkelt, spec avsnitt 1 och 2. Kan dock tillägga en sak om certen och det är att dom inte gäller så länge, typ 2-3 år har jag för mig sen måste man ta om dom igen. Det kan vara värt att tänka på, är det själva kunskapen du är ute efter eller vill du ha certet för jobbets skull (lön, byta jobb)?

Jag vet inte vad ni andra använde när ni lästa CCNA men vi hade Ciscos online-material som jag tyckte va rätt bra, mycket bättre än MS imo. Pedagogiskt med lite interaktiva grejer, videos mm.

Jag använde mest Packet Tracer, tycker den funkade rätt bra. Visst är det alltid bättre med en riktig router/switch men den duger helt klart för att klara kursen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Har inte tagit certet men läste CCNA på två år (KY-utb). Nu läste man ju andra grejer samtidigt men det var ändå förhållandevis enkelt, spec avsnitt 1 och 2. Kan dock tillägga en sak om certen och det är att dom inte gäller så länge, typ 2-3 år har jag för mig sen måste man ta om dom igen. Det kan vara värt att tänka på, är det själva kunskapen du är ute efter eller vill du ha certet för jobbets skull (lön, byta jobb)?

Jag vill i första hand ha kunskapen, men jag är även ute efter högre lön om jag klarar certen

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk

Vad jag vet måste man fortfarande ha CCNA innan man får ta några andra ciscocert över huvud taget varför CCNA+security kan vara värt om du pallar trycket, annars CCNA som det är.

Köper du kursmaterialet nu (sist jag köpte böckerna följde det med en 30dagars trial för en nätsimulator) så kan du läsa igenom och göra lite labbar innan du går kursen vilket bör hjälpa för att lyckas ta certet direkt efter avslutad kurs. Materialet brukar landa på runt 400-600:- beroende på var du köper dem (Amazon, AdLibris etc).

Det jag tyckte var krångligast tidigare var alla j*vla (ursäkta franskan) legacy-prylar (gamla protokoll, tekniker etc) som i vissa fall inte ens använts i europa någonsin som man absolut var tvungen att kunna men de kanske plockat bort dem ur kursen (äntligen).

Ett annat tips är att studera CIDR/Subnetting tills du kan det utan och innan eftersom många kör fast här. Det inkluderar att kunna räkna och översätta adresser binärt - dotted decimal manuellt på papper någorlunda snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strife242:

Vad jag vet måste man fortfarande ha CCNA innan man får ta några andra ciscocert över huvud taget varför CCNA+security kan vara värt om du pallar trycket, annars CCNA som det är.

Köper du kursmaterialet nu (sist jag köpte böckerna följde det med en 30dagars trial för en nätsimulator) så kan du läsa igenom och göra lite labbar innan du går kursen vilket bör hjälpa för att lyckas ta certet direkt efter avslutad kurs. Materialet brukar landa på runt 400-600:- beroende på var du köper dem (Amazon, AdLibris etc).

Det jag tyckte var krångligast tidigare var alla j*vla (ursäkta franskan) legacy-prylar (gamla protokoll, tekniker etc) som i vissa fall inte ens använts i europa någonsin som man absolut var tvungen att kunna men de kanske plockat bort dem ur kursen (äntligen).

Ett annat tips är att studera CIDR/Subnetting tills du kan det utan och innan eftersom många kör fast här. Det inkluderar att kunna räkna och översätta adresser binärt - dotted decimal manuellt på papper någorlunda snabbt.

Tack, ja att räkna binärt har jag inga problem med då jag läste binärteknik i skolan, men vad jag har hört så kan man inter bara räkna binärt som man är van med när man räknar ut subnät. Ska läsa på lite mer om det.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

1------1---0---1---0--1--1--1
128--64---X--16 -X--4--2--1 = 215.0.0.0

8-bitar ur en 32-bits, binärt Ip adress (Octet)

Är det den här typen av binära kunskaper eller behöver man kunna något mer avancerat ? Själv ska jag också börja med CCNA denna veckan lite smått, utbildningen är på 2½ månad

Permalänk
Medlem
Skrivet av EkrJkr:

1------1---0---1---0--1--1--1
128--64---X--16 -X--4--2--1 = 215.0.0.0

8-bitar ur en 32-bits, binärt Ip adress (Octet)

Är det den här typen av binära kunskaper eller behöver man kunna något mer avancerat ? Själv ska jag också börja med CCNA denna veckan lite smått, utbildningen är på 2½ månad

Ungefär denna nivån: http://www.subnettingquestions.com/

Permalänk
Medlem

Jag har ingen tidigare erfarenhet av subnetting, men jag tänkte dra ett exempel för att se om jag tänker rätt eller inte. Om inte, vad gör jag för fel?

Om jag har ett B nät med 5000 noder och 19 subnät så ser det ut så här?

32 inkrement
256-32 = 224
nätmask: 255.255.224.0
11111111.11111111.11100000
172.16.0.0/19
Broadcast 172.16.31.255

Dock så googlade jag på 172.16.0.0/19 och fick upp nåt om subnet zero och att det bör undvikas, vad menas med det?

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Jag vet inte vad ni andra använde när ni lästa CCNA men vi hade Ciscos online-material som jag tyckte va rätt bra, mycket bättre än MS imo. Pedagogiskt med lite interaktiva grejer, videos mm.

När jag läste CCNA på gymnasiet läste vi Cisco netacadamys CCNA 1-4. När jag sen läste det på högskolan, 2-3 år senare var det CCNA Exploration som gällde. Nu när jag äntligen orkat ta tag i att fixa certet har jag läst Cisco Press ICND1 & 2 böckerna. Tycker att alla var bra källor, men jag föredrar personligen att läsa böcker. Så nu när jag läser CCNA Security så är det bok som gäller.

Har för mig att det även finns som ebook/pdf att läsa på platta också.
Ett annat alternativ är föreläsningsvideos från CBT Nuggets eller Trainsignal, men de kostar ganska mycket.

Sen som sagt att labba i PacketTracer ger ganska mycket.