Seagate barracuda IV 80gb - Knattrar ???

Permalänk

Seagate barracuda IV 80gb - Knattrar ???

På sistone har jag märkt att min HD har ett "knattrande" ljud...
Det hördes inte över fläktljudet förut men nyligen när jag fick färdig min fankontroller så hör jag HD:n jobba när jag kör fläktarna på 5 volt... Kan slänga upp en ljudfil om det behövs men den enda beskrivningen som egentligen behövs är:
-"TRRRRRRRRRRRR"
Det klassiska ljudet av en gammal högljudd HD.

Barracuda IV ska ju föreställa att vara en av de tystare diskarna på marknaden och den här är bara ca 1 månad gammal... Vad är felet ? Borde jag skicka tillbaks HD:n och försöka kräva en ny ?

Visa signatur

Bytt ut överklockning mot styrketräning ;)

Permalänk

Som det har sagts tidigare, Seagate Barracuda IV utför ett S.M.A.R.T self-test när den är ny för att kontrollera att allt på hårddisken står rätt till... Ljudet kommer att sluta efter ett kort tag... För mig tog det kanske en vecka med konstant upptid... Den utför ju bara testet när OS:et inte kräver någon diskaccess...

Permalänk
Medlem

Hmm tror inte riktigt på att den är SMART grejjen som låter. Det är såklart att en hårddisk låter även den tystaste på marknaden(Barracuda IV låter ca 40dBa vid en meters avstånd, men den låter bara 25dBa enligt tillverkaren) Mina låter då iaf när man skriver/läser till dom. Jag tycker dom inte är särskilt tysta, men dom låter iaf bara hälften så mycket som min fd WD disk(Speccad 35dBa uppmätt 45dBa och eftersom 9-11dBa är en "hörbar" fördubbling av ljudet så stämmer siffrorna rätt bra.)

Permalänk
Medlem

Re: Seagate barracuda IV 80gb - Knattrar ???

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MasterOfDisaster
På sistone har jag märkt att min HD har ett "knattrande" ljud...
Det hördes inte över fläktljudet förut men nyligen när jag fick färdig min fankontroller så hör jag HD:n jobba när jag kör fläktarna på 5 volt... Kan slänga upp en ljudfil om det behövs men den enda beskrivningen som egentligen behövs är:
-"TRRRRRRRRRRRR"
Det klassiska ljudet av en gammal högljudd HD.

Barracuda IV ska ju föreställa att vara en av de tystare diskarna på marknaden och den här är bara ca 1 månad gammal... Vad är felet ? Borde jag skicka tillbaks HD:n och försöka kräva en ny ?

Min låter exact lika dant.
TRRRRRRRR.....
Min gör så så fort den varvat upp å bios initsierar den.
Sstartar jag om elelr liknade så öpphör det kort.
Vet inte vad det är men det är störande å min både viner å låter så plus att den vibrerar.
Störande som fan å men har knakat loss en gång så jag fan trode morsans dator var på för det sitter en matrox i den men inte ens den låter så mö å detvar sagat baracuda IV 80Gb disken som spökade.
Blir en ljudisolerad låda med vetilation till min för nu får den vara tyst när jag ska såva.
Min har inte laggt av än effter säkert snart 2 verckor i 24/7.
Men det kan nog ha minskat men får la se.
Komplett sa ett jag inte kunde byta ut den i alla fall så den får la packa i hop om det är det den vill.
Orkar inte instalera om linux heller på den så har ju 3 års garranti.

Permalänk

Min låter också. TRRRRRR (fast jag är osäker på T:et)
Har kört en hel del med den. Står på hela dagen och sharear på edonkey.
Kanske tål inte dessa tysta och inte så rubusta hårddiskar hårt arbete?

Permalänk
Medlem

Tror det är lådan som gör ljud av vibrationerna, prova att låta den hänga fritt bara för att kolla om det är lådan..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wunderbaum
Min låter också. TRRRRRR (fast jag är osäker på T:et)
Har kört en hel del med den. Står på hela dagen och sharear på edonkey.
Kanske tål inte dessa tysta och inte så rubusta hårddiskar hårt arbete?

Ok kan lika väl låta BRRRRR..... beror på hur den liger å så.
Min låter så deräckt när den initsieras.
Upplever att det blir bättre om den arbetar.

Permalänk
Medlem

Vilka temperaturer har ni på diskarna som låter "Trrrrrr"?
Kolla temperaturen med Dtemp http://www.private.peterlink.ru/tochinov/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av w1per
Vilka temperaturer har ni på diskarna som låter "Trrrrrr"?
Kolla temperaturen med Dtemp http://www.private.peterlink.ru/tochinov/

Sa ju att den gör det så fort bios initsierar den.....
Lär ju inte bli 50C på nån sek i booten alltså det tar många minuter.
Har nada med temp att göra.