Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

@flashen

Den första är en Microtech combat trodon och den andra är en benchmade infidel.

Det är inte olagligt att äga. Det är olagligt att importera och att överföra till personer under 21 år. Man kan söka tillstånd hos polisen för import av dessa, även för butterflies och liknande grejer men det misstänker jag är mer bekymmer än det värt. Mina är köpta av en privatperson i sverige som hade fått tillstånd att ta in ett några stycken till sig själv men ångrade sig. Det är möjligt att det är lite av en laglig gråzon.

Visa signatur

Fractal define XL R2, Asus maximus VII hero, core i7 4790K, Corsair Dominator Platinum 16GB, Asus 680 DC2T

Permalänk

En Zero tolerance 0560 BW

Och här bredvid min Adv tac butcher

Visa signatur

Fractal define XL R2, Asus maximus VII hero, core i7 4790K, Corsair Dominator Platinum 16GB, Asus 680 DC2T

Permalänk

En Emerson sheepdog med lila titan detaljer.

Och lite blå titan detaljer till min ZT 0560 samt ett "custom scale" i kolfiber med inlägg i blue snake juma

Fick inte till den bästa bilden på skalet så tar med en av bilderna tagna av tillverkaren av skalet.

Visa signatur

Fractal define XL R2, Asus maximus VII hero, core i7 4790K, Corsair Dominator Platinum 16GB, Asus 680 DC2T

Permalänk
Medlem

Några SOG

'Seal Team Elite'
'Seal Pup Elite'
'Trident'
'Kiku'

Permalänk
Skrivet av Fuusko:

Några SOG

http://i.imgur.com/iBPGzXA.jpg

'Seal Team Elite'
'Seal Pup Elite'
'Trident'
'Kiku'

Vad tycker du om seal pup elite? Har funderat lite på den tidigare men aldrig kommit till skott. Läser man och kollar lite recensioner så verkar den rätt populär.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal define XL R2, Asus maximus VII hero, core i7 4790K, Corsair Dominator Platinum 16GB, Asus 680 DC2T

Permalänk
Medlem
Skrivet av liorcifer:

Vad tycker du om seal pup elite? Har funderat lite på den tidigare men aldrig kommit till skott. Läser man och kollar lite recensioner så verkar den rätt populär.

Skickades från m.sweclockers.com

Tycker det är en väldigt funktionabel kniv för olika bruk då den är lagom storlek och lätt vikt.

Permalänk

Ett stycke Rick Hinderer XM-18 3,5" Skinner

Visa signatur

Fractal define XL R2, Asus maximus VII hero, core i7 4790K, Corsair Dominator Platinum 16GB, Asus 680 DC2T

Permalänk
Medlem

Kul att det finns fler på Sweclockers som är intresserade av knivar! samlar på knivar själv och undrar hur många av er som bär kniv? I stil med EDC

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Medlem

Kizer Ki4437, rejäl fällkniv, om man vill byta ut slidkniven då o då

Visa signatur

[Antec three hundred][MSI 970A-G45][AMD Phenom II X6 1100T 3.3GHz Black Edition][XFX Radeon HD6970 2GB][WD VelociRaptor][CORSAIR 750w PSU][Corsair 16GB 1600Mhz VENGEANCE][Samsung T220]

Permalänk
Medlem

Använder ni knivarna till någonting, eller är det bara trevligt att inspektera och hålla i dem?

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PV52:

Samlar på knivar själv och undrar hur många av er som bär kniv? I stil med EDC
Skickades från m.sweclockers.com

Jag brukar ha en Fällkniven U2 på mig ibland, lagom storlek. Eller en Leatherman micra.

Skrivet av Dreijer:

Använder ni knivarna till någonting, eller är det bara trevligt att inspektera och hålla i dem?

Själv använder jag mina ibland, fast det är ju inte varje dag man har användning för mitt senaste fynd, en Fällkniven A1.
Jag gissar att många har knivar de aldrig använder, vissa kan ju vara ganska dyra, och andra, billigare, som de använder när en kniv behövs.

Permalänk
Skrivet av PV52:

Kul att det finns fler på Sweclockers som är intresserade av knivar! samlar på knivar själv och undrar hur många av er som bär kniv? I stil med EDC

Har alltid min Emerson i fickan på jobbet och då är den också med till och från jobbet. I övrigt följer det ibland med någon av mina fällknivar om jag ska någonstans.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Dreijer:

Använder ni knivarna till någonting, eller är det bara trevligt att inspektera och hålla i dem?

Några av mina är väl mer samlingsobjekt/fina att titta på än andra, men alla används och jag har inte köpt någon av dem bara för att titta på dem. I min värld är knivar till för att användas. De stora fastblads knivarna jag visade en bit bakåt i tråden används ofta när jag är ute i skogen med vänner. Speciellt min esee och tops följer ofta med till skogs. De är utmärkta för att hugga upp och klyva mindre träd som man släpar med sig från något hygge.

Visa signatur

Fractal define XL R2, Asus maximus VII hero, core i7 4790K, Corsair Dominator Platinum 16GB, Asus 680 DC2T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Voltaire63:

Jag brukar ha en Fällkniven U2 på mig ibland, lagom storlek. Eller en Leatherman micra.

Själv använder jag mina ibland, fast det är ju inte varje dag man har användning för mitt senaste fynd, en Fällkniven A1.
Jag gissar att många har knivar de aldrig använder, vissa kan ju vara ganska dyra, och andra, billigare, som de använder när en kniv behövs.

Där ser man, jo en kniv med fast blad större än en "neck-knife" är kanske inget man bär i vardagen i Sverige tycker bara det är synd att synen i Sverige är att man måste vara en våldsam en bara för man har användning av en kniv i vardagen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Medlem
Skrivet av liorcifer:

Några av mina är väl mer samlingsobjekt/fina att titta på än andra, men alla används och jag har inte köpt någon av dem bara för att titta på dem. I min värld är knivar till för att användas. De stora fastblads knivarna jag visade en bit bakåt i tråden används ofta när jag är ute i skogen med vänner. Speciellt min esee och tops följer ofta med till skogs. De är utmärkta för att hugga upp och klyva mindre träd som man släpar med sig från något hygge.

Är av åsikten att en kniv som man inte kommer använda alls är ett rätt slösaktigt köp (för mig iallafall) men man kanske inte vill skära i klister, lera och annat skit och sen använda som brytjärn med en kniv som kostar mer än tusen spänn

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Medlem

Det verkar som de flesta samlar på moderna knivar. Hade jag själv samlat så hade jag uteslutande fokuserat på mer traditionella knivar med mycket trä och läder. Lite lustigt eftersom jag känt precis tvärtom ifall jag samlat på vapen. Då är det moderna vapen som är intressant, inte gamla flintlåsgevär och motsvarande.

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Permalänk
Skrivet av PV52:

Är av åsikten att en kniv som man inte kommer använda alls är ett rätt slösaktigt köp (för mig iallafall) men man kanske inte vill skära i klister, lera och annat skit och sen använda som brytjärn med en kniv som kostar mer än tusen spänn

Skickades från m.sweclockers.com

Jag håller med dig, samlandet är iofs en kul del för mig men det är trots allt verktyg som är gjorda för att användas och då tycker jag man ska använda dem. Men som du säger så kommer jag inte använda min Hinderer eller ADV för att bryta upp färgburkar.

Skrivet av nidnus:

Det verkar som de flesta samlar på moderna knivar. Hade jag själv samlat så hade jag uteslutande fokuserat på mer traditionella knivar med mycket trä och läder. Lite lustigt eftersom jag känt precis tvärtom ifall jag samlat på vapen. Då är det moderna vapen som är intressant, inte gamla flintlåsgevär och motsvarande.

Inget fel på de mer traditionella knivarna det finns några postade tidigare i den här tråden som en på forumet gjort som inte kan beskrivas som annat än konstverk men de knivarna har ändå aldrig fallit mig i smaken. Jag gillar det lite mer "rejäla" utseendet på moderna knivar. På knivar med fastblad vill jag ha tjockt blad, micarta som handtagsmaterial och helst en kydex slida. På fällknivar vill jag ha så mycket titan som möjligt och det så kallade "taktiska" utseendet.

Visa signatur

Fractal define XL R2, Asus maximus VII hero, core i7 4790K, Corsair Dominator Platinum 16GB, Asus 680 DC2T

Permalänk
Musikälskare

Liten dump på mina senaste inköp (över året)

Spyderco Techno S30V

Böker Urban Trapper G10 VG-10

Spyderco Military Fluted Titanium S30V

Böker Anso 67 Titan N690
Böker Haddock Zirconium S35V

CRKT Squid Blackwashed med custom shredded carbon fiber scale

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

En Mick Strider SMF, lite större än vad jag hade trott men väldigt bekväm att hålla i ändå. Byggd efter ungefär samma principer som man bygger stridsvagnar.

Visa signatur

Fractal define XL R2, Asus maximus VII hero, core i7 4790K, Corsair Dominator Platinum 16GB, Asus 680 DC2T

Permalänk
Medlem

Tänkte att den här tråden skulle kunna vakna till liv igen har en ganska fin samling, och nu har jag en CRKT minimalist bowie påväg, vilket är perfekt för EDC då den är liten och smidig men ändå en fastbladare med ett helt okej stål. Är det folk här som bär dessa verktyg till vardags? Isåfall vad ?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk

Jag har min Emerson i fickan när jag är på jobbet. Kontorsjobb på industri men öppnar en hel del paket och är ute i produktionen en hel del där man förvånansvärt ofta får användning för den. I övrigt beror det på vad jag ska göra och vart jag ska. Och om jag har med mig någon växlar jag lite mellan min ADV, Strider eller min Zero tolerance som följer med.

Jag är ingen jurist på några vis men jag tolkar det som att en fällkniv går in under "normalt bruk av fickkniv eller multiverktyg". I övrigt är hela lagen lite knepig kan jag tycka eftersom "förbjudet att ha knivar... eller i fordon på allmän plats". Vilket borde betyda att du lagligt kan köpa ett knivset på ikea, men när du bär ut det och lägger det i bilen och kör hem det så bryter du mot lagen.

Saxat från polisens hemsida:

Det är förbjudet att ha knivar, stickvapen, skärvapen och andra farliga föremål på allmän plats, inom skolområde eller i fordon på allmän plats. Förbudet gäller föremål som är avsedda att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa.

Personer under 21 år får inte ens äga, låna eller använda springknivar eller springstiletter.

Exempel på farliga föremål

  • Butterflyknivar

  • Sablar

  • Springknivar

  • Stiletter

  • Svärd

  • Karatepinnar

  • Kaststjärnor

  • Knogjärn

Det finns undantag från förbudet

  • Militär som bär kniv till uniform

  • Hantverkare som använder kniv i arbetet

  • Svampplockare som under vandring bär ändamålsenlig kniv

  • Normalt bruk av fickkniv eller multiverktyg

Visa signatur

Fractal define XL R2, Asus maximus VII hero, core i7 4790K, Corsair Dominator Platinum 16GB, Asus 680 DC2T

Permalänk
Medlem

Det är inte okej att bära men du får transportera.

Permalänk
Medlem

Kul tråd!

Just en kniv är familjens släktklenod. Den är designad av ingen mindre än Anders Zorn

Förresten har knivsamlaren Anders Halldén skrivit en bok om just Zornknivarna om någon är intresserad av att läsa om dessa.
Knivbok

Alla knivarna är olika men här är ett exempel:

Kanske inte de vanligaste knivarna som pratas om i den här tråden men det är kanske intressant för någon

Permalänk
Medlem
Skrivet av liorcifer:

Jag har min Emerson i fickan när jag är på jobbet. Kontorsjobb på industri men öppnar en hel del paket och är ute i produktionen en hel del där man förvånansvärt ofta får användning för den. I övrigt beror det på vad jag ska göra och vart jag ska. Och om jag har med mig någon växlar jag lite mellan min ADV, Strider eller min Zero tolerance som följer med.

Jag är ingen jurist på några vis men jag tolkar det som att en fällkniv går in under "normalt bruk av fickkniv eller multiverktyg". I övrigt är hela lagen lite knepig kan jag tycka eftersom "förbjudet att ha knivar... eller i fordon på allmän plats". Vilket borde betyda att du lagligt kan köpa ett knivset på ikea, men när du bär ut det och lägger det i bilen och kör hem det så bryter du mot lagen.

Saxat från polisens hemsida:

Det är förbjudet att ha knivar, stickvapen, skärvapen och andra farliga föremål på allmän plats, inom skolområde eller i fordon på allmän plats. Förbudet gäller föremål som är avsedda att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa.

Personer under 21 år får inte ens äga, låna eller använda springknivar eller springstiletter.

Exempel på farliga föremål

  • Butterflyknivar

  • Sablar

  • Springknivar

  • Stiletter

  • Svärd

  • Karatepinnar

  • Kaststjärnor

  • Knogjärn

Det finns undantag från förbudet

  • Militär som bär kniv till uniform

  • Hantverkare som använder kniv i arbetet

  • Svampplockare som under vandring bär ändamålsenlig kniv

  • Normalt bruk av fickkniv eller multiverktyg

Jag brukar ha en kwaiken flipper vg-10 och en letterman companion på mig för jämnan, detta mest för jobbtid då jag jobbar inom bygg med maskiner och det underlättar enormt service arbeten att ha verktyg nära till hands. Enda gången jag inte har det på mig är på krogen och i duschen.

Jag har tolkat knivlagen rätt lika dig, har man inte våld i tankarna så verkar det vara okej, sålänge man inte bär en bowie eller machete typ.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Skrivet av Gainsgoblin:

Det är inte okej att bära men du får transportera.

Jag tycker ju att (Normalt bruk av fickkniv eller multiverktyg) ger stöd för att ha en fällkniv om man tycker att man vill det. Man kanske skulle kontakta någon med lite kunskaper om att tolka lagar och se hur den ser på saken. Har vi några jurister på forumet?

Skrivet av PV52:

Jag brukar ha en kwaiken flipper vg-10 och en letterman companion på mig för jämnan, detta mest för jobbtid då jag jobbar inom bygg med maskiner och det underlättar enormt service arbeten att ha verktyg nära till hands. Enda gången jag inte har det på mig är på krogen och i duschen.

Jag har tolkat knivlagen rätt lika dig, har man inte våld i tankarna så verkar det vara okej, sålänge man inte bär en bowie eller machete typ.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja precis släng inte på dig en 40cm bowie i bältet när du ska till ica och veva inte runt och visa fällkniven för alla du möter. Lite vanligt sunt förnuft så kan jag inte se något bekymmer med att ha en i fickan. Oftast kommer den ju inte lämna fickan när man är ut iaf så ingen kommer ju veta att man har den med ändå.

Visa signatur

Fractal define XL R2, Asus maximus VII hero, core i7 4790K, Corsair Dominator Platinum 16GB, Asus 680 DC2T

Permalänk
Medlem
Skrivet av liorcifer:

Jag tycker ju att (Normalt bruk av fickkniv eller multiverktyg) ger stöd för att ha en fällkniv om man tycker att man vill det. Man kanske skulle kontakta någon med lite kunskaper om att tolka lagar och se hur den ser på saken. Har vi några jurister på forumet?

Nope, du får inte bära en kniv på någon allmän plats om du inte har ett väldigt specifierat syfte. Att säga det kan vara bra att ha är inte lagligt. PV52 får ha den på jobbet då det anses vara ett verktyg då men inte någon annan gång egentligen om man ska tolka lagen hårt.

Sen att knivlagen brukar tillämpas beroende på situation är en helt annan sak. Enligt lag skulle jag inte få ha med mig kniven som sitter på ett par arbetsbyxor in på ICA då det inte är inom arbetet men oddsen att någon kommer bli dömd för det är minimal.

Permalänk
Medlem

Knivlagen finns väll egentligen för att kunna konfiskera knivar från ansedda farliga individer, men samtidigt vara väldigt väg för att kunna tillåta "säkra" personer att bära och bruka kniv i fredligt syfte. Nu har inte jag någon statistik för att backa upp men jag kan ju bara gissa på att de flesta knivbrott genomförs med diverse "skitknivar" så som billiga moraknivar eller köksknivar.

@liorcifer precis, i vardagen så är det ju långt ifrån alltid som man ens tar fram den ur fickan och man tänker ju efter vilka och vart som man är om man ska ha den till något.

Vad är eran åsikt om att bära "neck-knives" i vardagen? För brutalt? Eller bara smidigt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Skrivet av Gainsgoblin:

Nope, du får inte bära en kniv på någon allmän plats om du inte har ett väldigt specifierat syfte. Att säga det kan vara bra att ha är inte lagligt. PV52 får ha den på jobbet då det anses vara ett verktyg då men inte någon annan gång egentligen om man ska tolka lagen hårt.

Sen att knivlagen brukar tillämpas beroende på situation är en helt annan sak. Enligt lag skulle jag inte få ha med mig kniven som sitter på ett par arbetsbyxor in på ICA då det inte är inom arbetet men oddsen att någon kommer bli dömd för det är minimal.

Ja det kanske är som du säger, men då borde de inte ha med undantagen alls.

Skrivet av PV52:

Knivlagen finns väll egentligen för att kunna konfiskera knivar från ansedda farliga individer, men samtidigt vara väldigt väg för att kunna tillåta "säkra" personer att bära och bruka kniv i fredligt syfte. Nu har inte jag någon statistik för att backa upp men jag kan ju bara gissa på att de flesta knivbrott genomförs med diverse "skitknivar" så som billiga moraknivar eller köksknivar.

@liorcifer precis, i vardagen så är det ju långt ifrån alltid som man ens tar fram den ur fickan och man tänker ju efter vilka och vart som man är om man ska ha den till något.

Vad är eran åsikt om att bära "neck-knives" i vardagen? För brutalt? Eller bara smidigt?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja en person som tar med sig en kniv ut med syftet att skada någon har förmodligen inte med sig en kniv för 5k för att göra det. Utan att veta så känns väl första bästa kökskniv eller en mora som är stulen på biltema troligare. neck-knives är inte min grej smidigt ja kanske men tycker inte en fällkniv är direkt osmidig. Skulle väl vara för att det är en med fast blad och därför lite rejälare, men efter att ha sett lite tester på typ min strider eller emerson känner jag mig rätt säker på att de klarar av det mesta som kan dyka upp.

Visa signatur

Fractal define XL R2, Asus maximus VII hero, core i7 4790K, Corsair Dominator Platinum 16GB, Asus 680 DC2T

Permalänk
Medlem
Skrivet av liorcifer:

Ja det kanske är som du säger, men då borde de inte ha med undantagen alls.

Ja en person som tar med sig en kniv ut med syftet att skada någon har förmodligen inte med sig en kniv för 5k för att göra det. Utan att veta så känns väl första bästa kökskniv eller en mora som är stulen på biltema troligare. neck-knives är inte min grej smidigt ja kanske men tycker inte en fällkniv är direkt osmidig. Skulle väl vara för att det är en med fast blad och därför lite rejälare, men efter att ha sett lite tester på typ min strider eller emerson känner jag mig rätt säker på att de klarar av det mesta som kan dyka upp.

Undantag (borde) bara finnas om man anser att det kan vara ett brott men behöver inte vara ett.

Har provat att byta ut fällkniven i fickan mot en neckknife lite då och då, och kan ju medge att det har sina fördelar och nackdelar. Fördelen är ju att iallafall den jag har är ett helt stycke stål (blad och handtag) med scales på, vilket ger en extra stadig känsla i handen när man ska ta i en hel del, detta finns det ju självklart gott om fina fällknivar som klarar också, men känslan är annorlunda ändå.
Nackdelen är väll att den tar lite mer plats (dock runt halsen/bröstkorgen istället för i fickan) då den alltid är fullängd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Skrivet av liorcifer:

Ja det kanske är som du säger, men då borde de inte ha med undantagen alls.

Det är en straffrättslig princip att inte kriminalisera mer än nödvändigt. Det vore fruktansvärt opraktiskt att förbjuda hantverkare att åka kommunalt till jobbet med kniv på sig etc. Dessutom skulle det blir svårt att ens köpa en kniv eftersom du antagligem behöver gå igenom allmänna platser för att ta den hem.

Ont så har jag intresse för knivar, men främst att jag gillar praktiska fällknivar. Har nog 5 st victorinox (några dubletter ifall jag tappar bort någon) och en leatherman. Brukar ha en victorinox rambler på mig hela tiden, och känner mig ganska naken utan den. Det är väldigt irriterande att inte ens kuna fixa en nagel som går av eller skruv som börjar lossna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Musikälskare

Trevlig lördag på er!

Fick bli en liten EDC också

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?