@kaput: Varför massproducerade porslinsugglor utan användningsområde? Varför tomma ölburkar? Varför kapsyler?
Kan inte svara för andra här inne men för min del är det inte oanvändbara knivar. De kan användas till allt som en kniv kan tänkas användas till. Det är även om de inte är handsmidda, mycket jobb och inte direkt massproducerade på samma sätt som de fällknivar du kan köpa på biltema. Det är design, material som du inte hittar på andra ställen.
Att det blev knivar som jag samlar på just nu har jag inget bra svar på faktiskt. Jag har samlat på mycket skräp genom åren. Tuggummipaket en gång när jag var liten, tändare och hockeykort och mycket mer. Just nu är det knivar och diverse andra grejer där de stora ledorden är titan och kvalité. Hur länge det håller i sig återstår att se, och vad som blir mitt samlings intresse efter det vet jag inte. Porslinsugglor tror jag inte det blir. Men jag kanske ger mig in lite seriösare i mitt intresse för rom. Vilket iofs känns som ett sämre samlingsobjekt. Värdelöst att köpa om man inte tänker dricka den och dricker du den har samlingen inget värde längre. De flesta av de knivar jag köpt går att sälja igen med ganska liten förlust i rätt kretsar. En tom eller öppnad romflaska lär jag inte få många kronor för även om den var dyr när den köptes full.