Datorn seg efter installation av kylare

Permalänk
Medlem

Datorn seg efter installation av kylare

Historia:
Jag fick då en ny Processor Kylare (Be Quiet! Dark rock Pro C1) och en ny Dator Mus (Mionix Naos 5000)
det första jag gjorde var att koppla in dator musen och då jag redan hade softwaren sedan innan
för att jag visste att jag snart skulle köpa datormusen så var det bara att börja testa,
men kunde då inte byta färg eller ändra nånting i programmet utan man såg bara att det laddade och tillslut så slutade programmet fungera och man fick stäng av de, sket sedan i det och stängde av datorn för att sätta dit Processor Kylaren,
Men då Kylaren är enorm och mitt chassi MidiTower så fick den precis plats men jag kunde inte skruva dit den,
så jag skruvade bort allting för att kunna få bort moderkortet,
sedan satte jag dit kylaren på moderkortet medans moderkortet låg i min säng
sedan när jag var klar så satte jag dit allting igen i datorn men när jag satte dit Grafikkortet så råkade jag bryta en liten plastbit
som man trycker ner för att få väck grafikkortet från där de sitter och som håller den riktigt på plats.
och startade den för att se så allt funkade vilket de gjorde
sen så spelade jag lite Minecraft för att sedan stänga av datorn tills dagen där efter
då jag startade den satte igång Minecraft märkte att bakgrunden man ser på Minecraft (landskap) segade sig fram och tillbaka
och när jag drog musen över alla alternativ (Multiplayer, Singleplayer) så segade det med gick sedan in på en av mina banor
och skulle spela men segade rejält så att jag fick stänga av Minecraft då märkte jag också att allting segade både skrivbordet, webläsare
och andra program (Tex. när man markerar på skrivbordet segade sig fram med 1 bild varannan sekund, och det var där allt började.

Åtgärder:

* Jag bytte Processor på en annan jag som var i en annan dator för att se om min var trasig.
* Jag Bytte till Min gamla Kylare som är mindre (låter som helvete och kyler gör den heller inte bra)
* Jag Avinstallerade Mionix Programmet och startade om datorn.
* Jag Tryckte till lite på Grafikkortet om den satt lös och det fungerade i en dag (Stängde aldrig av datorn förens jag skulle gå och lägga mig)
Men det segade sedan likadant nästa dag.
* Jag Kopplade ut Grafikkortet och kopplade in det igen, Detta fungerade också i en dag som innan men inte nästa (Idag)
* Nu idag: Tryckte till Grafikkortet som innan, Kopplade ur det och kopplade dit det igen men funkade inte.

Komponenter:

Chassi
Grafikkort
Processor
Moderkort
Nätaggregat
Ram Minne

Frågan är nu om det är bara för att Grafikkortet sitter löst? om det ens kan lagga bara för att det inte sitter riktigt i då jag själv tror det inte skulle fungera alls om det inte satt riktigt? Det verkar ju så men det kan ju vara att jag bara stängde av datorn och på igen så var de borta för den gången.

Edit: Kan tillägga att enligt HWMonitor så är Grafikkorts fläktarna på 44% och vilket program är bäst att ändra detta med?

Permalänk
Skrivet av batman:

det första jag gjorde var att koppla in dator musen och då jag redan hade softwaren sedan innan
för att jag visste att jag snart skulle köpa datormusen så var det bara att börja testa,
men kunde då inte byta färg eller ändra nånting i programmet utan man såg bara att det laddade och tillslut så slutade programmet fungera och man fick stäng av de, sket sedan i det och stängde av datorn för att sätta dit Processor Kylaren,

Menar du att du har startat datorn utan en monterad cpu-kylare?

Skrivet av batman:

* Jag bytte Processor på en annan jag som var i en annan dator för att se om min var trasig.

Kan du förklara lite närmre exakt vad du gjorde, å hur länge du provade processorn/processorerna i datorn/datorerna?

Gör en sak i taget när du felsöker, å låt systemet gå en stund. Grafikkortet borde inte vara ett problem, jag är 99% säker på att det inte fungerar alls om det är så att det inte får ordentlig kontakt med moderkortet. Den där plastbiten du bröt av ska inte ha någon större betydelse så länge chassit står still. Å ta inte i så hårt nästa gång du monterar..

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Role_Model:

Menar du att du har startat datorn utan en monterad cpu-kylare?

Nej xd

Citat:

Kan du förklara lite närmre exakt vad du gjorde, å hur länge du provade processorn/processorerna i datorn/datorerna?

Jag startade om datorn 2 gånger med processorn och sedan startade program såsom Minecraft och Google Chrome och andra saker och jag kunde inte ens se på videor på youtube utan att det segade absolut allting segade, Segade mer om jag hade Minecraft igång eller nåt annat spel eller mer krävande.

Kan dock Tillägga att det inte alls laggar på samma sätt som innan, då det nu laggar hela tiden innan så var det helt normal sen kunde det börja lagga ibland och då laggade det rejält och det varade i typ 10 minuter men nu är det hela tiden men inte lika mycket som 10 minuters laggen

Permalänk
Skrivet av batman:

Nej xd

Jag startade om datorn 2 gånger med processorn och sedan startade program såsom Minecraft och Google Chrome och andra saker och jag kunde inte ens se på videor på youtube utan att det segade absolut allting segade, Segade mer om jag hade Minecraft igång eller nåt annat spel eller mer krävande.

Kan dock Tillägga att det inte alls laggar på samma sätt som innan, då det nu laggar hela tiden innan så var det helt normal sen kunde det börja lagga ibland och då laggade det rejält och det varade i typ 10 minuter men nu är det hela tiden men inte lika mycket som 10 minuters laggen

Men du grejade ju med nåt program innan du "stängde av datorn för att sätta dit Processor Kylaren", eller förstod jag det fel?

...Det jag menade var att jag undrar över om din cpu skapar problem i den där andra datorn, och/eller om cpu'n från den datorn funkar bra eller dåligt i din dator.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av batman:

Historia:
Jag fick då en ny Processor Kylare (Be Quiet! Dark rock Pro C1) och en ny Dator Mus (Mionix Naos 5000)
det första jag gjorde var att koppla in dator musen och då jag redan hade softwaren sedan innan
för att jag visste att jag snart skulle köpa datormusen så var det bara att börja testa,
men kunde då inte byta färg eller ändra nånting i programmet utan man såg bara att det laddade och tillslut så slutade programmet fungera och man fick stäng av de, sket sedan i det och stängde av datorn för att sätta dit Processor Kylaren,
Men då Kylaren är enorm och mitt chassi MidiTower så fick den precis plats men jag kunde inte skruva dit den,
så jag skruvade bort allting för att kunna få bort moderkortet,
sedan satte jag dit kylaren på moderkortet medans moderkortet låg i min säng
sedan när jag var klar så satte jag dit allting igen i datorn men när jag satte dit Grafikkortet så råkade jag bryta en liten plastbit
som man trycker ner för att få väck grafikkortet från där de sitter och som håller den riktigt på plats.
och startade den för att se så allt funkade vilket de gjorde
sen så spelade jag lite Minecraft för att sedan stänga av datorn tills dagen där efter
då jag startade den satte igång Minecraft märkte att bakgrunden man ser på Minecraft (landskap) segade sig fram och tillbaka
och när jag drog musen över alla alternativ (Multiplayer, Singleplayer) så segade det med gick sedan in på en av mina banor
och skulle spela men segade rejält så att jag fick stänga av Minecraft då märkte jag också att allting segade både skrivbordet, webläsare
och andra program (Tex. när man markerar på skrivbordet segade sig fram med 1 bild varannan sekund, och det var där allt började.

Åtgärder:

* Jag bytte Processor på en annan jag som var i en annan dator för att se om min var trasig.
* Jag Bytte till Min gamla Kylare som är mindre (låter som helvete och kyler gör den heller inte bra)
* Jag Avinstallerade Mionix Programmet och startade om datorn.
* Jag Tryckte till lite på Grafikkortet om den satt lös och det fungerade i en dag (Stängde aldrig av datorn förens jag skulle gå och lägga mig)
Men det segade sedan likadant nästa dag.
* Jag Kopplade ut Grafikkortet och kopplade in det igen, Detta fungerade också i en dag som innan men inte nästa (Idag)
* Nu idag: Tryckte till Grafikkortet som innan, Kopplade ur det och kopplade dit det igen men funkade inte.

Komponenter:

Chassi
Grafikkort
Processor
Moderkort
Nätaggregat
Ram Minne

Frågan är nu om det är bara för att Grafikkortet sitter löst? om det ens kan lagga bara för att det inte sitter riktigt i då jag själv tror det inte skulle fungera alls om det inte satt riktigt? Det verkar ju så men det kan ju vara att jag bara stängde av datorn och på igen så var de borta för den gången.

Edit: Kan tillägga att enligt HWMonitor så är Grafikkorts fläktarna på 44% och vilket program är bäst att ändra detta med?

du har nog lyckats skada ditt moderkort när du monterade om allting.. börja leta efter eventuella skador på ditt moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Role_Model:

Men du grejade ju med nåt program innan du "stängde av datorn för att sätta dit Processor Kylaren", eller förstod jag det fel?

...Det jag menade var att jag undrar över om din cpu skapar problem i den där andra datorn, och/eller om cpu'n från den datorn funkar bra eller dåligt i din dator.

Har inte provat min CPU i en annan dator bara en annan i min, det var exakt lika dant med den andra.

Det enda programmet jag avinstallerade var Mionix Software'n
Där man gör macros och byter färg på datormusen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

du har nog lyckats skada ditt moderkort när du monterade om allting.. börja leta efter eventuella skador på ditt moderkort.

Hur skulle jag kunna göra de?
Kan ju hänt att jag sluntit med skruvmejseln eller nåt så kan ju vara de men frågan är varför det går så upp o ner då det funkar ibland och inte alls ibland.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av batman:

Hur skulle jag kunna göra de?
Kan ju hänt att jag sluntit med skruvmejseln eller nåt så kan ju vara de men frågan är varför det går så upp o ner då det funkar ibland och inte alls ibland.

Skickades från m.sweclockers.com

det är lätt hänt.. har du testat göra något så lätt som att formatera om datorn?

men alltså moderkortet är riktigt känsligt och det räcker bara att du böjt något på det så börjar det krångla osv, sen väger den kylaren väldigt mycket så kan vara något med att tyngden från den har skadat något

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

det är lätt hänt.. har du testat göra något så lätt som att formatera om datorn?

men alltså moderkortet är riktigt känsligt och det räcker bara att du böjt något på det så börjar det krångla osv, sen väger den kylaren väldigt mycket så kan vara något med att tyngden från den har skadat något

Jag kan inte se hur en formatering skulle hjälp?

Kan ju varit så att det böjts när jag skruvade bort det från chassit,
Men om det är så är enda lösningen att köpa nytt moderkort? Och vad ska jag göra så att det inte händer igen? Finns det nått skydd eller nåt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av batman:

Jag kan inte se hur en formatering skulle hjälp?

Kan ju varit så att det böjts när jag skruvade bort det från chassit,
Men om det är så är enda lösningen att köpa nytt moderkort? Och vad ska jag göra så att det inte händer igen? Finns det nått skydd eller nåt?

Skickades från m.sweclockers.com

testa formatera först? kan ju vara programvaran för musen som spökar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

testa formatera först? kan ju vara programvaran för musen som spökar

Avinstallerade Softwaren och startade om datorn eller det räcker inte? Ska väl inte finnas fler filer gömda eftersom den sparar alla ändringar på ett minne i musen.

Edit: äre inte lättare att sätta in en Hårddisk från en annan dator som aldrig haft den musen ens inkopplad?

Permalänk
Medlem

formatera.. om problemet kvarstår har du sabbat ditt moderkort och om du inte har en aning om vad sysslar med ska du sluta kladda med din dator innan du förstör ännu mer

Permalänk

Jag tycker fortfarande att det känns oklart vad det är som egentligen har skett, men jag gissar på att du har bränt en propp eller två. (Har du använt kylpasta?) Dessutom har du varit ganska hårdhänt under meckandet. Jag avråder dig från att göra nåt mer samt ber nån med lite mer erfarenhet att titta på grejerna.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

formatera.. om problemet kvarstår har du sabbat ditt moderkort och om du inte har en aning om vad sysslar med ska du sluta kladda med din dator innan du förstör ännu mer

Förmodligen den som är problemet? Såg att den var väldigt sned jämfört med de andra så jag vickade lite på den försiktigt och kände att den gick att vicka väldigt mycket detta kan förmodligen vara problemet? då det är en sladd som går från nätaggregatet till högst upp på moderkortet är man tvungen att dra den under grafikkortet där det finns en liten lucka gjord för det så kan den säkert ha lutat mot den och förstört den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:
Skrivet av Uvania:

du har nog lyckats skada ditt moderkort när du monterade om allting... börja leta efter eventuella skador på ditt moderkort.

Hur skulle jag kunna göra de?

Skickades från m.sweclockers.com
det är lätt hänt..

Frågan var hur jag skulle kunna hitta felet inte hur jag skulle kunna ta sönder det btw

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av batman:

Hur skulle jag kunna göra de?
Kan ju hänt att jag sluntit med skruvmejseln eller nåt så kan ju vara de men frågan är varför det går så upp o ner då det funkar ibland och inte alls ibland.

Skickades från m.sweclockers.com

Att ha moderkortet liggandes i en säng när man monterar är ett bra sätt att skada det. Överhängande ESD-risk.

Men, troligast är något skadat rent mekaniskt vid monteringen, eller sitter fel. Lägg upp tydliga bilder på fram och baksida så kanske vi direkt kan se vad det är. Är du 100% säker att på att kylaren sitter rätt? Inga distanser som sitter fel och kortsluter?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Är du 100% säker att på att kylaren sitter rätt?

Ja, har till och med bytt till den gamla fläkten som jag hade före den stora har inte orkat byta tillbaks.

Skrivet av MultiMan:

Att ha moderkortet liggandes i en säng när man monterar är ett bra sätt att skada det.

Var ju inte direkt det smartaste man kan göra

Skrivet av MultiMan:

Lägg upp tydliga bilder på fram och baksida så kanske vi direkt kan se vad det är.

Ska jag skruva bort moderkortet och ta bilder eller det behövs inte, utan bara ta bort Grafikkort o Processor kylaren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av batman:

http://img31.imageshack.us/img31/7604/img0143i.png

Förmodligen den som är problemet? Såg att den var väldigt sned jämfört med de andra så jag vickade lite på den försiktigt och kände att den gick att vicka väldigt mycket detta kan förmodligen vara problemet? då det är en sladd som går från nätaggregatet till högst upp på moderkortet är man tvungen att dra den under grafikkortet där det finns en liten lucka gjord för det så kan den säkert ha lutat mot den och förstört den.

yupp kan nog vara den.. har du nått annat moderkort o felsöka med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

yupp kan nog vara den.. har du nått annat moderkort o felsöka med?

Nej, Men då det inte kan vara något annat vad jag vet och jag sen innan tänkt på att man kanske skulle köpa nytt moderkort och då jag har pengar så är det väl helt enkelt att bara köra!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av batman:

Nej, Men då det inte kan vara något annat vad jag vet och jag sen innan tänkt på att man kanske skulle köpa nytt moderkort och då jag har pengar så är det väl helt enkelt att bara köra!

Skickades från m.sweclockers.com

du kör amd va?

http://www.inet.se/produkt/1901918/asrock-3n78d bra budgetbräda

http://www.inet.se/produkt/1902049/gigabyte-ga-990fxa-ud3 mest prisvärda high-end brädan som stödjer bulldozer processorer och har massa gottis som man kan behöva i framtiden

Permalänk
Medlem

Du kom ihåg att rengöra och sedan applicera kylpasta när du bytte kylare va? Så att inte felet är att den helt enkelt blir överhettad och klockar ned?

Permalänk
Hedersmedlem

Du upptäckte ju ett fel redan när du kopplade in musen. Lite svårt att veta vad som är problemet eftersom du gick vidare med en större installation i en dator som inte fungerade helt.

Jag skulle också rekommendera dig att installera om systemet för att se om det hjälper. Skaffa en ny disk om du inte vill förstöra din nuvarande installation. Funkar datorn bättre med en ren installation är det förmodligen inget hårdvarufel. Är det samma skit så är det hårdvaran som är felet.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Låg moderkortet på fleece-filten du hade i sängen?

Permalänk
Medlem

Ursäkta att jag frågar.. men använde du kylpasta när du monterade kylaren?
Dina problem låter som klassikern när man glömmer ta bort och göra rent gamla kylpastan och applicera ny.

EDIT: Nallepigan hann tydligen före ja.. inte bara jag som kände igen mönstret.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem

När jag va ung så la jag ett moderkort på en matta när jag byggde en dator vilket resulterade i ett trasigt moderkort.

Så lägga ett moderkort i sängen är som att spela Rysk-roulett. Statisk elektricitet har nog varit framme på ditt moderkort.

Visa signatur

Desktop: i5 2500k@4.5GHz 1.31v | Asus P8P67 EVO | Asus HD7950 v2 CUII | Samsung 840 Pro 256GB | Corsair Veng. Blue 1600MHz 1.50v 16GB | Corsair 600T White | Corsair TX 750W | Corsair H100 | Samsung s23a750d 120Hz 3D |
Laptop: HP EliteBook 8460p, 6470m, 128GB SSD och uppgraderad Skärm

Permalänk
Medlem

Varför denna motvilja mot att ens vilja formatera om och slänga in en ny installation?

Det är ofta steg 1 i många fall av sura datorproblem..

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nallepigan:

Du kom ihåg att rengöra och sedan applicera kylpasta när du bytte kylare va? Så att inte felet är att den helt enkelt blir överhettad och klockar ned?

Japp, Rengjorde men nån rengörings sprit innan jag satte dit den nya

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Du upptäckte ju ett fel redan när du kopplade in musen. Lite svårt att veta vad som är problemet eftersom du gick vidare med en större installation i en dator som inte fungerade helt.

Jag skulle också rekommendera dig att installera om systemet för att se om det hjälper. Skaffa en ny disk om du inte vill förstöra din nuvarande installation. Funkar datorn bättre med en ren installation är det förmodligen inget hårdvarufel. Är det samma skit så är det hårdvaran som är felet.

Amen jag hade ju programvaran sen innan installerad sen när jag hade satt dit kylaren och resten så provade jag musen sen gick jag o la mig och kom hem och satt i nån timme innan 10 minuters segandet kom och försvann och kom igen osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

http://www.inet.se/produkt/1902049/gigabyte-ga-990fxa-ud3 mest prisvärda high-end brädan som stödjer bulldozer processorer och har massa gottis som man kan behöva i framtiden

Faktiskt den jag funderat på att köpa
antingen den eller denna

Permalänk

Låter mest troligt att moderkortet är paj, så nästa gång. Lägg inte moderkortet på sängen och läs om statisk elektricitet.

§1
Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2