Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem
Skrivet av coffe09:

@the squonk: Fast jag har inget ikopplat till datorn utan bara gitarren till förstäkaren

Känns som att du måste göra en lite större ansträngning än att posta på fel forum, SÅÅÅ svårt är det inte att använda en THR. Delay knappen är till vänster om två tidigare nämnda. Vrid den ända ner i botten(vänstervarv) så kan du omöjligt ha någon fördröjning

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Så då har man äntligen fått en smak på electrostatljudet.

Hämtade ut Koss ESP-95X idag. Verkar ok. Glad jag var förvarnad om den tvådelade volymkontrollen. Undrar varför de inte vågar omarbeta något för att åtgärda kända fel utan behåller allt original? Väskan och batteripacket får du inte med den här versionen men verkar som kablarna också är original?

Kul se om ens fördomar stämmer. Jag har läslyssnat elektrostater i många år nu

Körde Seasick Steve och där fick jag mer bas än jag hade förväntat mig baserat på mina fördomar. Fast allmänt så upplevs det som att decayen är på tok för kort och basen således för snabb men den är där rent analytiskt sett och finns inte en chans den döljer en knappnåls fall. Utmärkt studielur man glömmer bort att man lyssnar på musik konstant då inget påkallar uppmärksamhet. Lär aldrig lyssna på rock med den men jazz, enya etc fungerar strålande.

Något helt nytt är det och helt klart hifi.

Komfort. Strålande. Helt byggd i plast väger närmast ingenting. Får se vad som kan utveckla sig det enda jag kan tänka mig är om velourkuddarna börjar klia

Verkar som ljud läcker mera ut än in?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Så då har man äntligen fått en smak på electrostatljudet.

Hämtade ut Koss ESP-95X idag. Verkar ok. Glad jag var förvarnad om den tvådelade volymkontrollen. Undrar varför de inte vågar omarbeta något för att åtgärda kända fel utan behåller allt original? Väskan och batteripacket får du inte med den här versionen men verkar som kablarna också är original?

Kul se om ens fördomar stämmer. Jag har läslyssnat elektrostater i många år nu

Körde Seasick Steve och där fick jag mer bas än jag hade förväntat mig baserat på mina fördomar. Fast allmänt så upplevs det som att decayen är på tok för kort och basen således för snabb men den är där rent analytiskt sett och finns inte en chans den döljer en knappnåls fall. Utmärkt studielur man glömmer bort att man lyssnar på musik konstant då inget påkallar uppmärksamhet. Lär aldrig lyssna på rock med den men jazz, enya etc fungerar strålande.

Något helt nytt är det och helt klart hifi.

Komfort. Strålande. Helt byggd i plast väger närmast ingenting. Får se vad som kan utveckla sig det enda jag kan tänka mig är om velourkuddarna börjar klia

Verkar som ljud läcker mera ut än in?

Det är så länge sen jag lyssnade på elektrostat så jag knappt kommer ihåg, men jag sålde Stax lurar på 80-talet och tyckte då att dom saknade lite kropp i ljudet. Jag är rockälskare så dom var inte riktigt för mig. körde då själv på Nakamichi och AKG-lurar som jag tyckte lär mer musikaliskt även om det var färre detaljer. Men det kan ha hänt mycket sen dess.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Är det någon som har erfarenhet av att byta kabeln till HD6xx?
Jag läser mycket och kan faktiskt känna igen lite av det folk säger om "veilen" som ligger över ljudet i Sennheiser-lurar med originalkabeln, vore intressant att höra hur dom skulle kunna låta utan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimkimone:

Är det någon som har erfarenhet av att byta kabeln till HD6xx?
Jag läser mycket och kan faktiskt känna igen lite av det folk säger om "veilen" som ligger över ljudet i Sennheiser-lurar med originalkabeln, vore intressant att höra hur dom skulle kunna låta utan.

Kabeln är ingen isolerad enhet, den lirar ihop med din övriga utrustning så det som är bättre på A behöver inte vara bättre på B och tvärtom. Man måste bygga en komplett kedja om man är ultimat kräsen. Dessutom är skillnaderna väldigt små, det enda kabeln potentiellt kan påverka är frekvensgången, men hörluren i sig är typ 1000 ggr mer krokig i frekvens än en kabel så det är inte stor chans att det kommer att märkas. Men det är finare med en fin kabel, en anledning så god som någon. Många byter till HD650 kabeln i original eftersom den är tjockare än HD600 kabeln.

Om du verkligen vill lyfta på "veil" så är en mer kapabel hörlursförstärkare vägen att gå, HD600/650/6XX skalar väldigt mycket med kvaliteten på förstärkare.

En annan synpunkt är att Sennheiser "veil" faktiskt är en bra egenskap, många högupplösta lurar låter störande hårt i diskanten/övre mellanregister och går inte att lyssna på i långa sessions. Sennheiser HD6-serien är lättlyssnad, i långa pass.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Det är så länge sen jag lyssnade på elektrostat så jag knappt kommer ihåg, men jag sålde Stax lurar på 80-talet och tyckte då att dom saknade lite kropp i ljudet. Jag är rockälskare så dom var inte riktigt för mig. körde då själv på Nakamichi och AKG-lurar som jag tyckte lär mer musikaliskt även om det var färre detaljer. Men det kan ha hänt mycket sen dess.

Det är väl för dålig slaglängd så de flyttas för lite luft måhända. Men basen är där bara att de inte känns riktigt. Men man vänjer sig fort det går utmärkt köra ex metallica eller nightwish. Inte gjort några jämförelser just för rock tror jag inte den kommer va nummer ett annat än för analys dock. Kossen är lite för snäll överlag för den genren inte mycket till dramaqueen. Nyfiken hur rörförstärkaren som preamp kommer fungera

Även testat lite the Hunter: Call of the wild. Mycket lovande. Nu körs Dana Dragomir och det är mer rätt än något jag hört innan.

2700 är en absolut stöld 5 års fängelse för grov stöld! HD 800S lever farligt.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Det är så länge sen jag lyssnade på elektrostat så jag knappt kommer ihåg, men jag sålde Stax lurar på 80-talet och tyckte då att dom saknade lite kropp i ljudet. Jag är rockälskare så dom var inte riktigt för mig. körde då själv på Nakamichi och AKG-lurar som jag tyckte lär mer musikaliskt även om det var färre detaljer. Men det kan ha hänt mycket sen dess.

Skrivet av oqvist:

Det är väl för dålig slaglängd så de flyttas för lite luft måhända. Men basen är där bara att de inte känns riktigt. Men man vänjer sig fort det går utmärkt köra ex metallica eller nightwish. Inte gjort några jämförelser just för rock tror jag inte den kommer va nummer ett annat än för analys dock. Kossen är lite för snäll överlag för den genren inte mycket till dramaqueen. Nyfiken hur rörförstärkaren som preamp kommer fungera

Även testat lite the Hunter: Call of the wild. Mycket lovande. Nu körs Dana Dragomir och det är mer rätt än något jag hört innan.

2700 är en absolut stöld 5 års fängelse för grov stöld! HD 800S lever farligt.

Med extra tjocka kuddar får jag en njutbar mängd bas, men den får mig ej att röra röven ovoluntärt.
Måste ge andra tekniker en chans för något också.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Chromatic:

Någon annan som får problem med att öronen blir "trötta" när man använder hörlurar?
Jag har inte kunnat använda hörlurar på jättelängre, jag blir utmattad eller "trött" i öronen när ljudet kommer så nära öronen, så jag har kört med rejäla högtalare istället :/

När jag måste köra lurar så använder jag öppna lurar.

Man kan ha så dåligt ljudåtergivning att den upplevs jobbig eller bra ljudåtergivning men valt dåliga fonogram eller så är allt tekniskt bra men man spelar mycket starkare än man borde och anstränger därigenom hörseln.
Det kan ju även vara så att det inte är ljudrelaterat utan nått symptom på dålig komfort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Det är väl för dålig slaglängd så de flyttas för lite luft måhända. Men basen är där bara att de inte känns riktigt. Men man vänjer sig fort det går utmärkt köra ex metallica eller nightwish. Inte gjort några jämförelser just för rock tror jag inte den kommer va nummer ett annat än för analys dock. Kossen är lite för snäll överlag för den genren inte mycket till dramaqueen. Nyfiken hur rörförstärkaren som preamp kommer fungera

Även testat lite the Hunter: Call of the wild. Mycket lovande. Nu körs Dana Dragomir och det är mer rätt än något jag hört innan.

2700 är en absolut stöld 5 års fängelse för grov stöld! HD 800S lever farligt.

Kul att du har fått Koss lurarna. Välkommen till elektrostatligan. 😀

Elektrostater har sin egen ljudkaraktär. Detaljerat, eteriskt, svävande. De passar bra att komplettera med en mer rockig dynamisk hörlur.

Om du vill prova med en annan energizer längre fram så finns det adaptrar för Koss till Stax.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Svar till Byta kabel för HD6xx

@Kimkimone: Jag har själv både uppgraderat HD600 med kabel från HD650 (som jag sålt) samt bytt till Cardas-kabel för ett annat par HD650.

Lite osäker hur mycket det verkligen gör skillnad, men blev inte sämre i alla fall. Vad jag kan rekommendera om man vill ha ett öppnare ljud och/eller mer diskant är att ta bort skumgummit som sitter framför elementen - detta gör ganska stor skillnad men risken är att man kan uppleva ljudet lite vasst eller uttröttande men beror mycket på systemmatchning och personliga preferenser. Var försiktig så att inte själva membranet på elementet/drivern skadas då det friläggs.

Men kan hålla med om att pengarna i första hand bör läggas på en bra lurförstärkare samt DAC, kabeln är mer sekundär. Att testa att plocka bort skumgummit kostar däremot inget.

Permalänk

Köpte också ett par Koss ESP/95X. Väldigt annorlunda ljud. Jag gillar det även om det kanske funkar mindre bra på bastunga låtar. Kul alternativ till min andra lurar i alla fall och till det priset var det svårt att stå emot.

Permalänk
Inaktiv

@Kimkimone: Jag gillar mina HD6XX mer med kabeln från Forzaaudio (Polen). Köpte enklaste color serien och 1.5m med kontakt som mina hörlursförstärkare tar. Kika på dem, om color serien finns kvar, tyckte den var borta sist jag kikade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deepy:

Kul att du har fått Koss lurarna. Välkommen till elektrostatligan. 😀

Elektrostater har sin egen ljudkaraktär. Detaljerat, eteriskt, svävande. De passar bra att komplettera med en mer rockig dynamisk hörlur.

Om du vill prova med en annan energizer längre fram så finns det adaptrar för Koss till Stax.

Skickades från m.sweclockers.com

Synd bara att adaptern är dyrare än begagnade Stax förstärkare.

Hur är det med damm? Har läst att drivarna kommer fallera inom ett år eller två pga damm då de inte har något dammskydd? Måste man stoppa dem i väska mellan varje lyssning?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Synd bara att adaptern är dyrare än begagnade Stax förstärkare.

Hur är det med damm? Har läst att drivarna kommer fallera inom ett år eller två pga damm då de inte har något dammskydd? Måste man stoppa dem i väska mellan varje lyssning?

Det där med att elektrostater förstörs av damm är väl aktuellt hos gamla modeller som hade sina element direkt exponerade mot luft och inget tyg emellan? Annars kan du väl köpa en sån här: https://www.ebay.co.uk/itm/163942137495

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Det där med att elektrostater förstörs av damm är väl aktuellt hos gamla modeller som hade sina element direkt exponerade mot luft och inget tyg emellan? Annars kan du väl köpa en sån här: https://www.ebay.co.uk/itm/163942137495

Ja så jag förstått det. Jobbigt med ny rutin.

Har börjat jämföra lite nu och nu är man inte lika imponerad längre. Får mer hela kakan med dynamiska lurar som Kennerton Magni och HD 800S känner jag med deras dynamik. Och HD 800S är nog närmast mer ethereal och vete gudarna om den har någon svag punkt jämte ESP-95x.

Kossluren har liksom inget hjärta bara spelar upp utan att engagera någonting i hjärnan så utmärkt studielur eller för simulationer som The Hunter: Call of the Wild. Fast det är nog den lur det är svårast att hitta något att störa sig på just för att den inte engagerar och inte orkar skapa drama riktigt.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Ja så jag förstått det. Jobbigt med ny rutin.

Har börjat jämföra lite nu och nu är man inte lika imponerad längre. Får mer hela kakan med dynamiska lurar som Kennerton Magni och HD 800S känner jag med deras dynamik. Och HD 800S är nog närmast mer ethereal och vete gudarna om den har någon svag punkt jämte ESP-95x.

Kossluren har liksom inget hjärta bara spelar upp utan att engagera någonting i hjärnan så utmärkt studielur eller för simulationer som The Hunter: Call of the Wild. Fast det är nog den lur det är svårast att hitta något att störa sig på just för att den inte engagerar och inte orkar skapa drama riktigt.

Du jämför också typ den bästa dynamiska luren med den sämsta elektrostatiska.
Är väll knappast förvånande.

Permalänk
Medlem

Det är ju olika tekniker med olika presentation. Här tas inget för givet. Rätt avslappnande att inte ha någon tung bas också. Blir mer meditativt där man inte aktivt lyssnar på musiken då den inte påkallar uppmärksamhet utan bara är där.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av oqvist:

Så då har man äntligen fått en smak på electrostatljudet.
...
Verkar som ljud läcker mera ut än in?

Konstruktionen gör att elektrostater – både hörlurar och högtalare – avger lika mycket ljud åt ”båda håll”, så dina hörlurar passar därför bäst för ensamlyssning. Jag hade ett par Staxlurar under nittiotalet och de var fantastiska!

(Elektrostathögtalare har låg WAF (Wife Acceptance Factor, fast man borde kanske döpa om det till PAF – Partner Acceptance Factor numera?) eftersom de oftast måste stå minst någon meter ut från bakväggen.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon36896:

Konstruktionen gör att elektrostater – både hörlurar och högtalare – avger lika mycket ljud åt ”båda håll”, så dina hörlurar passar därför bäst för ensamlyssning. Jag hade ett par Staxlurar under nittiotalet och de var fantastiska!

(Elektrostathögtalare har låg WAF (Wife Acceptance Factor, fast man borde kanske döpa om det till PAF – Partner Acceptance Factor numera?) eftersom de oftast måste stå minst någon meter ut från bakväggen.)

Eller GAF i mitt fall eller NAF om man ska va internationell

Efter många om och men fick jag min oidiokabel idag https://drive.google.com/open?id=14w6OoUNVjxd26vQBZWDRRgBGE36...

Kanske skulle gått på andra 3.5mm kontakter men de går på bra iaf. De sticker ut lite mycket så kan bli lite mer bändkraft är jag rädd om man råkar sätta sig på dem eller något...

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

Är mest "bang for the buck" in-ears dessa 399kr https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4968280.
Både tråd- och trådlösa funkar.

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Skrivet av anon8870:

Ok, något förslag?

Permalänk
Inaktiv

På truewireless?

Permalänk
Inaktiv

Köp dem, missade hetsen!

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av raoul_duke:

Är mest "bang for the buck" in-ears dessa 399kr https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4968280.
Både tråd- och trådlösa funkar.

Se upp för fejkreviews på prisjakt. Av 8 betyg är 7 satta vid samma tidpunkt samt dessa 7 "personer" har även gett betyg på
Svive Yavin Tier 1
Sony WH-CH500

Ser jäkligt skumt ut
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?o=4968280

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Haha subtilt. Nackdelen med anonymiteten på internet. Går det logga in med gästkonton på prisjakt. Han kan ju vart så slö att han inte orkade registrera konton och lämnade nya recensioner eftersom.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skrivet av Mumu55:

Se upp för fejkreviews på prisjakt. Av 8 betyg är 7 satta vid samma tidpunkt samt dessa 7 "personer" har även gett betyg på
Svive Yavin Tier 1
Sony WH-CH500

Ser jäkligt skumt ut
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?o=4968280

Iofs googlade jag lurarna och de får toppreviews i princip överallt

Permalänk
Medlem

Koss ESP-95x är luriga... A-B föredrar jag Hifiman Ananda, Sennheiser HD 800S och Kennerton Magni närmast jämt. Magni och ananda blev inte sämre med balanserat ur thx 789 iaf. Kört en hel del Days Gone på sistone och alternerat emellan men på något sätt är kossen skönast för maratonkörningar. Men samma där vid direkt a-b så framstår kossen som lite torr kanske pga kortare decay? Ska testa eq bort några db bas ur hd 800S se om den kan efterapa detta om det bara är det.

Sen komforten är ju löjligt bra den väger knappt någonting.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Jag fick för mig att jämföra ett par äldre hörlurar emot mina nuvarande Sennheizer HD 650.

Först Sennheiser HD 215 (https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?e=45788) - URK! Att jag har använt dessa och tyckt att dom var bra visar bara hur lite man vet innan man har hört ett par bra hörlurar. Dom har kontrollerad bas men mellanregistrera är borta vilket gör all diskant blir otroligt överdrivet. Hesa hörlurar är bästa beskrivningen av dessa.

Sen Sennheiser HD 500 från tidigt 2000 tal (https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=18907) - BAS massor av bas! Djup överdriven bas som tar över och dränker mellanregistret och diskanten. Detta gör att allt låter dovt och dom saknar klarhet.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

25 % rabatt på Kennerton https://kennerton.com/shop/headphones/

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x