Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem

Någon som har bra koll på tuber? 6SN7 tuben i min Darkvoice har slutat glöda och får noll ljud.
Tänkte felsöka antingen tuben eller sockeln(?) som tuben sitter i men har noll koll på vad jag ska leta efter. En snubbe på reddit bad mig kolla tube pinout men vet inte ens vad märket är på den men det kanske är samma pinout på alla 6SN7? Det är iaf en sovjetisk/rysk tub då det står OTK på den plus att det inte står 6SN7 utan 6H8C vilket borde vara samma typ av tub, kyrilliska alfabetet osv.

Uppskattar all hjälp

Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av moron:

mmkaey!

Någon som handlat från audiosanctuary.co.uk och vet om man _kommer_ åka på moms?

Med stor sannolikhet så ja. Seriösa återförsäljare brukar inte skriva ner varuvärdet och Tullverket har nog koll på import från England iom Brexit. Jag har slutat beställa från England eftersom jag inte vill riskera +25% som jag slipper inom EU.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Ürkel:

Någon som har bra koll på tuber? 6SN7 tuben i min Darkvoice har slutat glöda och får noll ljud.
Tänkte felsöka antingen tuben eller sockeln(?) som tuben sitter i men har noll koll på vad jag ska leta efter. En snubbe på reddit bad mig kolla tube pinout men vet inte ens vad märket är på den men det kanske är samma pinout på alla 6SN7? Det är iaf en sovjetisk/rysk tub då det står OTK på den plus att det inte står 6SN7 utan 6H8C vilket borde vara samma typ av tub, kyrilliska alfabetet osv.

Uppskattar all hjälp

Kan det vara säkringen som gått? Den sitter bakom en lucka under elkontakten.
Sen kan ju säkringen gå pga något elektriskt fel i förstärkaren.

Startar förstärkaren i övrigt dvs lyser någon powerlampa eller nåt? Isf är det nog inte säkringen.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Kan det vara säkringen som gått? Den sitter bakeom en lucka under elkontakten.
Sen kan ju säkringen gå pga något elektriskt fel i förstärkaren.

Startar förstärkaren i övrigt dvs lyser någon powerlampa eller nåt? Isf är det nog inte säkringen.

https://cdn.head-fi.org/a/10343877.jpeg

https://www.head-fi.org/showcase/darkvoice-336se.12324/cover-image

Säkringen och power-led är ok och likaså power-tuben. Har kollat alla andra felkällor men rimligast är då lilla tuben då den är i princip rumstemp.

Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Ürkel:

Säkringen och power-led är ok och likaså power-tuben. Har kollat alla andra felkällor men rimligast är då lilla tuben då den är i princip rumstemp.

Jag gissar på det med isf. Men är långt ifrån expert på felsökning av rörförstärkare.

Är pinnarna rena och inte oxiderade? Testat att rengöra med tex isopropanol och tops?

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Jag gissar på det med isf. Men är långt ifrån expert på felsökning av rörförstärkare.

Är pinnarna rena och inte oxiderade? Testat att rengöra med tex isopropanol och tops?

Pinnarna ser bra ut, power-tubens pinnar ser smutsigare ut och den funkar klockrent. Borde väl gå att kolla med multimetern i sockeln också. Har lyckats läsa till mig att pin 7 och 8 borde vara "heater pins" på tuben. Hoppas verkligen att det är tuben det är fel på och inte förstärkaren...
Skall kolla båda efter jobbet.

Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305

Permalänk
Medlem

apropå rör har någon hittat någon billig och prisvärd rörtestare?

Typ sådana här jag syftar på. Nu så är ju de ryska rören jag kör med så billiga så det är väl en tveksam investering men ändå https://www.ebay.com/itm/Vintage-Hickok-534A-Tube-Tester-Anal...

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Med stor sannolikhet så ja. Seriösa återförsäljare brukar inte skriva ner varuvärdet och Tullverket har nog koll på import från England iom Brexit. Jag har slutat beställa från England eftersom jag inte vill riskera +25% som jag slipper inom EU.

Ok, det jag tänkte.

Känner du till någon bra återförsäljare av Hifiman i EU t.ex.? Är lite mer inne på LCD-2 ändå, rädd att Ananda blir lite för analytiska?

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av moron:

Ok, det jag tänkte.

Känner du till någon bra återförsäljare av Hifiman i EU t.ex.? Är lite mer inne på LCD-2 ändå, rädd att Ananda blir lite för analytiska?

Nä sen Hifiman tog bort sitt EU warehouse och Brexit inträffade så vet jag inget. Både Audeze och Hifiman såldes ju bra mycket billigare ofta från England.
Ananda av det jag läst är mer pang på än Edition X så det kanske stämmer. Både LCD-2 och Ananda finns ju hos Ljudmakarn i Stockholm tex, brukar inte vara knökfullt där.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Nä sen Hifiman tog bort sitt EU warehouse och Brexit inträffade så vet jag inget. Både Audeze och Hifiman såldes ju bra mycket billigare ofta från England.
Ananda av det jag läst är mer pang på än Edition X så det kanske stämmer. Både LCD-2 och Ananda finns ju hos Ljudmakarn i Stockholm tex, brukar inte vara knökfullt där.

Kollat med Hifiman och dom skickar Ananda för 699USD från EU. Så kör nog på det... Plus några IEMs

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moron:

Kollat med Hifiman och dom skickar Ananda för 699USD från EU. Så kör nog på det... Plus några IEMs

Är det från Hifiman.com då? Tänkte själv beställa ett par Arya.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrapaj:

Är det från Hifiman.com då? Tänkte själv beställa ett par Arya.

Yes, men tror man måste maila dom.

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Skrivet av moron:

Ok, det jag tänkte.

Känner du till någon bra återförsäljare av Hifiman i EU t.ex.? Är lite mer inne på LCD-2 ändå, rädd att Ananda blir lite för analytiska?

Ananda är inte analytiska, mycket detalj över i princip hela registret. Men inte analytiska. Separation är inte överdriven. Ett uns värme gör bas rolig och toppen ovass. En sak som kommer fram lite mer är kvinnliga röster, vilket jag gillar. Panglur som på riktigt låter helt OK redan ur en lightning-adapter.

Visa signatur

Ananda - T5.3 - A2C - Sine
Burson Soloist 3XP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Med stor sannolikhet så ja. Seriösa återförsäljare brukar inte skriva ner varuvärdet och Tullverket har nog koll på import från England iom Brexit. Jag har slutat beställa från England eftersom jag inte vill riskera +25% som jag slipper inom EU.

Ser att andra branscher börjat använda sig av DDP (Delivered Duty Paid) från England. Där man ser totala priset i kassan på webbsidan. Kanske något hifi kommer ta efter så småningom. Man kan hoppas

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Fyndjägare

Abyss snubbarna diskuterar och rankar förstärkare. Tycker det var intressant.

0:00​ intro
1:38​ XiAudio Broadway
2:17​ XiAudio Broadway-S
3:13​ Benchmark HPA4
4:08​ XiAudio Formula-S
6:11​ iFi Micro iDsd black label
8:03​ HeadAmp GS-X mini
9:21​ HeadAmp GS-X MK-II
10:39​ Cavalli Liquid Spark
11:57​ Woo Wa33 JPS Edition
13:43​ Woo Wa33 Elite Edition
14:44​ Woo Wa33 Standard
15:26​ Wells Audio HeadTrip 2
17:12​ Audiovalve Solaris
19:05​ THX AAA 789
20:13​ Topping A90
21:58​ Moon Audio 430A
24:12​ iFi xCan
25:14​ JDS EL Amp 2
26:26​ Woo Wa11
27:45​ Woo Wa5LE

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Har bara thx 789 AAA i den listan. Clinical lät utmärkt för att beskriva den. Inte förvånad de finner den omusikalisk. Men de verkar fastna lite i FOTM när de påstår att den är gammal och utdaterad vid det här laget. Vad jag vet har det inte skett några breakthroughs sista två åren.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av moron:

Ok, det jag tänkte.

Känner du till någon bra återförsäljare av Hifiman i EU t.ex.? Är lite mer inne på LCD-2 ändå, rädd att Ananda blir lite för analytiska?

Thomann.de har jag lagt ett antal beställningar hos!
Bra utbud, ok priser, snabba leveranser och 30 dagar ångerrätt. Tänker på bla Audeze och Hifiman om du är intresserad av dem. 3 års garanti är inte heller fel!

Visa signatur

i5 9600K@5,1Ghz - Asus Z 390A- Corsair 16Gb -Corsair 115 pro-
RTX 2060 - Samsung EVO 970 M2 - Corsair RM650x - Samsung C32JG51- Synology 218play
Bottlehead Crack - Audeze - A90 - RME- S.M.S.L

Permalänk
Medlem

Kan hålla.med om Topping A 90 i stort. Mer "bang for the buck" förstärkare är svårt att hitta i dagsläget.
Tar man med priset ska den upp ett hack tom.

Visa signatur

i5 9600K@5,1Ghz - Asus Z 390A- Corsair 16Gb -Corsair 115 pro-
RTX 2060 - Samsung EVO 970 M2 - Corsair RM650x - Samsung C32JG51- Synology 218play
Bottlehead Crack - Audeze - A90 - RME- S.M.S.L

Permalänk
Medlem
Skrivet av d3rrty:

Är min hörlursförstärkare, Pro-Ject Head Box S USB för klen för att driva ett par HD650 på 300ohm?

Technical data
A/D-converter Burr Brown PCM2702E
16-Bit Delta Sigma, 8-fach Oversampling
Sampling rates 44,1kHz and 48kHz
Power output 350mW/30 ohms, 60mW/300 ohms
Output impedance > 30 ohms
Signal-to-noise ratio 112dB - IEC -A at full output
THD < 0,002%
Gain 9dB
Headphone socket 3-pol 1/4“ Ø (6,3mm)
Power supply 18V/500mA dcC; 220 - 240V, 50Hz
Power consumption 18V/250mA DC / <1 watt standby

Skrivet av cB3r:

Skillnaden mellan mellan att köra 300 ohm sennheiser 650 direkt från telefon och hörlursförstärkare minimal?
Antar att du skämtar, en telefon är ju skit för trögdrivna lurar som dessa. De kräver ju en stärkare för att komma till rätta. Ska de verkligen skina så är det dac och stärkare som krävs.

Så länge lurarna har tillräckligt högt SPL (Sound Pressure Level = lättdrivna), så kommer dem att låta tillräckligt högt. Tänk på att detta SPL-värde anger hur många dB lurarna klarar att spela när de drivs av 1 mW, så egentligen krävs inte särskilt mycket av förstärkaren för att "orka" låta mycket. Om ett par lurar har ett SPL-värde på 90 dB på 1 mW, så krävs 10mW för att få ut 93 dB, 100 mW för 96 dB och 1 Watt för ca 100 dB, då volymen är logaritmisk.

De flesta lurar har SPL på 85 - 110 dB/mW.

Det man däremot vinner mycket av att ha en kraftfull förstärkare, är att den klarar att låta lurarna ge ett ljud med t.ex. stor ljudbild (bredd/djup), 3D-perspektiv, instrumentseparation, luftighet, fyllighet, övertygande bas, mjuk/ej metallisk diskant, närvaro och realism mm. Så om man inte är så kräsen, så klarar i princip den klenaste förstärkaren att driva de flesta lurar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikaelm:

Så länge lurarna har tillräckligt högt SPL (Sound Pressure Level = lättdrivna), så kommer dem att låta tillräckligt högt. Tänk på att detta SPL-värde anger hur många dB lurarna klarar att spela när de drivs av 1 mW, så egentligen krävs inte särskilt mycket av förstärkaren för att "orka" låta mycket. Om ett par lurar har ett SPL-värde på 90 dB på 1 mW, så krävs 10mW för att få ut 93 dB, 100 mW för 96 dB och 1 Watt för ca 100 dB, då volymen är logaritmisk.

De flesta lurar har SPL på 85 - 110 dB/mW.

Det man däremot vinner mycket av att ha en kraftfull förstärkare, är att den klarar att låta lurarna ge ett ljud med t.ex. stor ljudbild (bredd/djup), 3D-perspektiv, instrumentseparation, luftighet, fyllighet, övertygande bas, mjuk/ej metallisk diskant, närvaro och realism mm. Så om man inte är så kräsen, så klarar i princip den klenaste förstärkaren att driva de flesta lurar!

Nja, du måste även ha tillräckligt med spänning för att överkomma resistansen i lurarna. Inte alla små batteridrivna förstärkare som klarar det.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Inget illa om Sennheiser, jag har många av deras lurar själv - men det känns nästan som denna forumtråd är sponsrad av dem då deras lurar diskuteras väldigt frekvent här!

Nåväl, tänkte passa på att berätta lite om vad jag gjord senaste dagarna med mina nyinförskaffade beg. AKG K701. Moddlistan är följande:

1. Lurbygeln som i original används som signalledare för höger sida, har bytts ut mot ett par Van Damme Tour Grade XKE Pro-Patch, silverpläterad OFC-kabel (lödd med blyfritt tenn och Sony-certifierad krympslang) = Renare signal och uppmätt ca 0,5 dB vs 1 dB volymskillnad höger/vänster sida i standard.

2. Ett av de tunna skikten från ett oanvänt Corona-munskydd har limmats på insidan av plastgallren bakom elementen och tätat vid huvudbygelns ingångar med Karlssons klister samt klippt bort skumgummi som även dessa limmats, framför reflektorerna runtom elementen = Motsvarande grundprincip som används i HD800 med öppen lösning med reflektorer utan öppet ljudläckage.

3. Tagit bort plastfilmen som är klistrad för basporten baktill på drivern = Låter elementmembranen arbeta effektivare/friare samt leder ut framförallt basljud driverna som fungerar ihop med ovannämnda reflektorer.

I standardutförande är K701 helt öppna i gallren bakom elementen (som beskrivs i punkt 2), medan man för den uppgraderade Q701 har satt skumgummi på insidan, vilket är tänkt att ge mer bas. Men då skumgummi dämpar ljud väldigt effektivt, så tror jag mer på min/HD 800:s lösning, vilket snarare fungerar som reflektorer som leder tillbaka ljudet runt elementen. Passade förstås även på att rengöra lurarna/dynorna grundligt när lurarna var demonterade.

Så även om jag inte inbillar mig att jag lyckats skapa ett par HD 800 som är 10 ggr så dyra, så tror jag ändå att jag får ett ljud som ska göra mig nöjd. Minns att jag även gillade ljudet från mina tidigare K702 som jag endast hade bytt till dubbelsidig UP OCC-kabel, och dessa lurar är de enda som nästan fått mig att gråta när jag lyssnat på dem - och ha då i åtanke att jag även äger HD800.

Om någon är intresserad, så återkommer jag med mina åsikter hur de låter samt kan lägga upp mod.-bilder. Och om någon känner för att plagiera någon av idéerna, så varsågod! Kostnad totalt är ~50 kr samt ca 5 - 10 timmars arbete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Nja, du måste även ha tillräckligt med spänning för att överkomma resistansen i lurarna. Inte alla små batteridrivna förstärkare som klarar det.

Jovisst, och även strömmen är ju mycket viktig, men dessa värden är inte alltid de anges i spec. Däremot tror jag att de flesta förstärkare har proportionerliga värden, dvs om de har högt mW-värde så levererar de förmodligen även hög spänning och ström.

Vet dock att det finns vissa undantag inom HiFi-världen, då audiofiler fnyser åt när det pratas antal Watt förstärkaren klarar - dem ser snarare på strömvärdet istället, som brukar vara högre i högklassiga förstärkare, framförallt om med separata strömförsörjningar för alla kanaler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikaelm:

Jovisst, och även strömmen är ju mycket viktig, men dessa värden är inte alltid de anges i spec. Däremot tror jag att de flesta förstärkare har proportionerliga värden, dvs om de har högt mW-värde så levererar de förmodligen även hög spänning och ström.

Vet dock att det finns vissa undantag inom HiFi-världen, då audiofiler fnyser åt när det pratas antal Watt förstärkaren klarar - dem ser snarare på strömvärdet istället, som brukar vara högre i högklassiga förstärkare, framförallt om med separata strömförsörjningar för alla kanaler.

Enkelt uttryckt behövs hög spänning för att elementet skall kunna göra stora utslag, medans hög ström behövs för att inte kraften skall ta slut mitt i ett av dessa utslag. Element med låg impedans drar alltid mer ström. Impedansen är inte konstant, den är en kurva/frekvens så strömbrist påverkar mest dom register där impedansen dippar. För att göra saker mer komplicerade finns också verkningsgrad som en faktor, lurar med sämre verkningsgrad behöver högre spänning(och troligen mer ström, beroende på kurva) för att avge ljudtryck. Extremt bra lurar har ofta lite sämre verkningsgrad eftersom det är en eftergift man har fått göra för att kunna få en riktigt rak tonkurva. Exakt samma saker gäller för högtalare, med skillnaden att effekterna är mycket större samt att hela rummet du sitter i och lyssnar bidrar till tonkurvan.

Vad man vill ha är en rak kurva, och låg dist. Låter enkelt men kan kräva en del för att få till det. Sen finns alltid begränsningen "tillräckligt bra", går man över det kan det bli löjligt dyrt för den allra sista procenten av exakthet.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av oqvist:

Har bara thx 789 AAA i den listan. Clinical lät utmärkt för att beskriva den. Inte förvånad de finner den omusikalisk. Men de verkar fastna lite i FOTM när de påstår att den är gammal och utdaterad vid det här laget. Vad jag vet har det inte skett några breakthroughs sista två åren.

Nä ser inga breakthroughs jag heller på sistone. Jag ser det mer som att hypen över supercleana förstärkare med fantastiska mätkurvor börjar gå över. Och att fler återgår till att faktiskt lyssna igen för att avgöra vad som spelar bra ihop.
Sen är väl deras omdömen främst baserade på synergi med Abyss.
Vore kul om THX kretsen kom i en variant med lite mer kött på benen, dvs mer kropp och mindre analytisk, om det nu är möjligt.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av mikaelm:

Inget illa om Sennheiser, jag har många av deras lurar själv - men det känns nästan som denna forumtråd är sponsrad av dem då deras lurar diskuteras väldigt frekvent här!

Nåväl, tänkte passa på att berätta lite om vad jag gjord senaste dagarna med mina nyinförskaffade beg. AKG K701. Moddlistan är följande:

1. Lurbygeln som i original används som signalledare för höger sida, har bytts ut mot ett par Van Damme Tour Grade XKE Pro-Patch, silverpläterad OFC-kabel (lödd med blyfritt tenn och Sony-certifierad krympslang) = Renare signal och uppmätt ca 0,5 dB vs 1 dB volymskillnad höger/vänster sida i standard.

2. Ett av de tunna skikten från ett oanvänt Corona-munskydd har limmats på insidan av plastgallren bakom elementen och tätat vid huvudbygelns ingångar med Karlssons klister samt klippt bort skumgummi som även dessa limmats, framför reflektorerna runtom elementen = Motsvarande grundprincip som används i HD800 med öppen lösning med reflektorer utan öppet ljudläckage.

3. Tagit bort plastfilmen som är klistrad för basporten baktill på drivern = Låter elementmembranen arbeta effektivare/friare samt leder ut framförallt basljud driverna som fungerar ihop med ovannämnda reflektorer.

I standardutförande är K701 helt öppna i gallren bakom elementen (som beskrivs i punkt 2), medan man för den uppgraderade Q701 har satt skumgummi på insidan, vilket är tänkt att ge mer bas. Men då skumgummi dämpar ljud väldigt effektivt, så tror jag mer på min/HD 800:s lösning, vilket snarare fungerar som reflektorer som leder tillbaka ljudet runt elementen. Passade förstås även på att rengöra lurarna/dynorna grundligt när lurarna var demonterade.

Så även om jag inte inbillar mig att jag lyckats skapa ett par HD 800 som är 10 ggr så dyra, så tror jag ändå att jag får ett ljud som ska göra mig nöjd. Minns att jag även gillade ljudet från mina tidigare K702 som jag endast hade bytt till dubbelsidig UP OCC-kabel, och dessa lurar är de enda som nästan fått mig att gråta när jag lyssnat på dem - och ha då i åtanke att jag även äger HD800.

Om någon är intresserad, så återkommer jag med mina åsikter hur de låter samt kan lägga upp mod.-bilder. Och om någon känner för att plagiera någon av idéerna, så varsågod! Kostnad totalt är ~50 kr samt ca 5 - 10 timmars arbete.

Ja sånt här måste du lägga upp en bildserie på!!

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Enkelt uttryckt behövs hög spänning för att elementet skall kunna göra stora utslag, medans hög ström behövs för att inte kraften skall ta slut mitt i ett av dessa utslag. Element med låg impedans drar alltid mer ström. Impedansen är inte konstant, den är en kurva/frekvens så strömbrist påverkar mest dom register där impedansen dippar. För att göra saker mer komplicerade finns också verkningsgrad som en faktor, lurar med sämre verkningsgrad behöver högre spänning(och troligen mer ström, beroende på kurva) för att avge ljudtryck. Extremt bra lurar har ofta lite sämre verkningsgrad eftersom det är en eftergift man har fått göra för att kunna få en riktigt rak tonkurva. Exakt samma saker gäller för högtalare, med skillnaden att effekterna är mycket större samt att hela rummet du sitter i och lyssnar bidrar till tonkurvan.

Vad man vill ha är en rak kurva, och låg dist. Låter enkelt men kan kräva en del för att få till det. Sen finns alltid begränsningen "tillräckligt bra", går man över det kan det bli löjligt dyrt för den allra sista procenten av exakthet.

Bra skrivit!
Rätt intressant det här med impedans. När jag bygger delningsfilter så använder jag alltid en konjugatlänk för att jämna ut impedansen och skapa bättre förutsättningar för förstärkaren. En jämn impedanskurva skapar fina förutsättningar för välljud.
Mig veterligen så används inte detta på hörlurar, även Highend modeller. Naturligtvis pga utrymme, men man skulle i princip kunna ha en box som fixar detta.

Planarhörlurar har ju inte detta problem se graf;
LCD4 Impedans

Och se en lur med dynamiska element:

Focal Utopia Impedans och mätningar
Scrolla ner till mätning nr 6:

En impedanstopp på 300 ohm !! vid 60 hz jmft med ca 80 ohm vid 1khz!

På extremt dyra lurar!
Här ligger lite av planarteknikens storhet, och lite av dynamiska elementen akilleshäl.

Visa signatur

i5 9600K@5,1Ghz - Asus Z 390A- Corsair 16Gb -Corsair 115 pro-
RTX 2060 - Samsung EVO 970 M2 - Corsair RM650x - Samsung C32JG51- Synology 218play
Bottlehead Crack - Audeze - A90 - RME- S.M.S.L

Permalänk
Medlem

Råkar det finnas någon här som har ett tips på 4.4 pentaconn till xlr som:

https://www.amazon.se/Audio-4-4mm-Pentaconn-balanserad-kabel/...

Måste ju finnas vettigare tycker jag, tror inte jag behöver 1 meter (50cm räcker gott) och silverpläterat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Abyss snubbarna diskuterar och rankar förstärkare. Tycker det var intressant.

0:00​ intro
1:38​ XiAudio Broadway
2:17​ XiAudio Broadway-S
3:13​ Benchmark HPA4
4:08​ XiAudio Formula-S
6:11​ iFi Micro iDsd black label
8:03​ HeadAmp GS-X mini
9:21​ HeadAmp GS-X MK-II
10:39​ Cavalli Liquid Spark
11:57​ Woo Wa33 JPS Edition
13:43​ Woo Wa33 Elite Edition
14:44​ Woo Wa33 Standard
15:26​ Wells Audio HeadTrip 2
17:12​ Audiovalve Solaris
19:05​ THX AAA 789
20:13​ Topping A90
21:58​ Moon Audio 430A
24:12​ iFi xCan
25:14​ JDS EL Amp 2
26:26​ Woo Wa11
27:45​ Woo Wa5LE

https://youtu.be/PA58JGnVthM

de hade med min älskade 430, får väl dock lov att hålla med om att dacen inte är lysande i den, långt ifrån kass.. men i prisklassen.. njae..

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Mebbot:

Råkar det finnas någon här som har ett tips på 4.4 pentaconn till xlr som:

https://www.amazon.se/Audio-4-4mm-Pentaconn-balanserad-kabel/...

Måste ju finnas vettigare tycker jag, tror inte jag behöver 1 meter (50cm räcker gott) och silverpläterat

Hör med denna säljare på Ebay. Har gjort custom till mig tidigare.
https://www.ebay.com/str/jiangzhan2012

Edit: Eller fixa mtrl be någon löda, jag avstår dock har typ 10 lödprojekt liggandes och löda 4-pin på 3,5mm var rätt pilligt senast.

Eller Ebay färdig
https://www.ebay.com/itm/8Cores-Silver-Plated-4-4mm-Balanced-...

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Snusfri

Hämtade ut mina DT770 Pro idag är riktigt nöjd med dem, men min Epos GSX300 är lite vek.
Så vad skall jag köra för AMP istället?

Har ett Xonar DGX liggandes, hur är AMP'en på det jämnfört med GSX300?

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro