iPhone billigare att äga än Android/Blackberry-baserad telefon.

Permalänk
Medlem

En annan faktor att ta hänsyn till är att det släpps X gånger fler android telefoner gentemot hur många iPhone modeller som säljs på ett år, kanske därför android telefoner tappar mer i andrahandsvärde då det blir "gammalt" snabbare än iPhone som endast släpper 1 modell + en uppgraderad variant av denne per år.

Om ni inte förstod vad jag mena ovan kan jag återkomma senare och förklara, bara lägg en quote.

Men sen snacket om abonnemang vs kontantkort, om det är lönsamt eller inte.. Det beror ju helt på användaren, jag har haft abonnemang i 24 mån och i början var det jäkligt bra, jag hade flickvän så bara där blev det en bra god summa på sms, samtal och ibland mms. Även så var det skola då och då var gick det fler sms och samtal till klasskamrater och lärare.
Sen gjorde jag och tjejen slut, skolan slutade och jag blev sjuk så tog en "paus" från kompisarna också, och då stod jag där med en månadskostnad och de där "fria sms/samtal" blev istället en väldigt onödig kostnad. Nu har abonnemanget gått ut och jag har flyttat till Halebop kontantkort och det är väldigt skönt. Dock så börjar jag komma igång med livet igen så får se hur kostnadskillnaden blir.
Kortfattat; Abonnemang kanske passar vissa jättebra medans andra vill styra sin telefonkostnad, dvs betala när det används istället.

Sen i vilket fall, skaffar man abonnemang tycker jag endå man ska köpa telefonen kontant, man får punga ut så mycket mer bara för att det är delbetalning att det efter ½-1-1½ år börjar bli trist att se räkningen.

Visa signatur

| Intel i7-3930K - 4.2Ghz | Asus P9X97 PRO | Corsair XMS3 Vengeance- 1866Mhz | ASUS GTX 670 DCU2 4GB | NXZT Haze90 - 1000W | Corsair Hydro H80 | CM Storm Sniper Black Edition | W7 x64 Ultimate | Benq G2412HD + LG 32'' LED-TV

Permalänk
Medlem

Så länge den inte glaset spricker... Kan de inte räkna med hur mycket det kostar att få glaset utbytt av apple?

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av winmaan:

Sen i vilket fall, skaffar man abonnemang tycker jag endå man ska köpa telefonen kontant, man får punga ut så mycket mer bara för att det är delbetalning att det efter ½-1-1½ år börjar bli trist att se räkningen.

Vet inte vars och när du kollade sist men nu när jag köpte min Lumia 800 från telia passade jag på att binda upp mitt abonnemang och totalpriset på Lumian ändrades då inte om jag valde att dela upp betalningen eller ta allt på en gång.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

Vet inte vars och när du kollade sist men nu när jag köpte min Lumia 800 från telia passade jag på att binda upp mitt abonnemang och totalpriset på Lumian ändrades då inte om jag valde att dela upp betalningen eller ta allt på en gång.

Äh vet ej, när jag tog min HTC HD2 för 2 år sen så fick jag 300 kr /mån *24 vilket då blir 7200, telefonen däremot låg runt 6k vid det tillfället.
Har inte köpt ny telefon sen dess, (ska göra men kontant) men tog en snabbtitt in på telenor och kollade på en galaxy nexus som på expert kostar 4900:- kostade 6000:- där.
-De har väll istället bara höjt grundkostnaden av deras telefoner för att kunna "lura" kunderna. Det blir detsamma som jag skrev innan bara att de har höjt siffran på vad den kostar hos dem istället för att ta en högre kostnad per månad.. Eller?

När jag köpte min HD2 visste jag exakt vad den kostade kontant och att jag betalade ett överpris men det fick bli så för jag inte hade en ekonomi som tillät ett kontantköp just då.

Edit: Vet inte om det jag skrev stämmer riktigt. Nu när jag tog och gick vidare mot kassan så stod det hur dom räknat; 220kr för telefonen /mån vilket blir 5280:-, kan ju hända att det du skrev stämmer. Kanske dom bara tar en hög kostnad utan abonnemang för att få folk att teckna abonnemang istället, kanske ändrat strategi.. Dunno. What ever.

Visa signatur

| Intel i7-3930K - 4.2Ghz | Asus P9X97 PRO | Corsair XMS3 Vengeance- 1866Mhz | ASUS GTX 670 DCU2 4GB | NXZT Haze90 - 1000W | Corsair Hydro H80 | CM Storm Sniper Black Edition | W7 x64 Ultimate | Benq G2412HD + LG 32'' LED-TV

Permalänk

Har inte läst hela tråden, men baseras inte dessa siffror på att mobilen faktiskt säljs när man byter? Hur många säljer sin gamla mobil när de köper en ny? Inte alla skulle jag tro.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

Källgranskning?

Studien är från USA, dvs annan prissättning, moms och andrahandsmarknad.
Det återstående värdet efter 18månader är är baserat på de populäraste modellerna av Android och Blackberry, inte samma prissegment som iPhone.
Studien tar inte med faktiskt priser mellan konkurenterna.

Slutsats: Statistik används (som ofta) för att hitta en sanning man ville komma fram till.

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |