Vad för processor i iMac?

Permalänk
Medlem

Vad för processor i iMac?

Vad är det egentligen för processorer man kan välja mellan när man ska köpa en mac?

På hemsidan http://www.apple.com/se/imac/specs.html får man ju bara se "fyrkärnig i5 på 3,1GHz"... Varför kan de inte skriva ut modellnummret, vilket borde vara i5 2400? För de kör väl med sandybridge?

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem

Finns garanterat info om man googlar lite, sitter en Core i5 2500S 2.7GHz Quad i min 27" basmodell t.ex. Så ja det är Sandy Bridge men de strömsnålare modellerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dava:

På hemsidan http://www.apple.com/se/imac/specs.html får man ju bara se "fyrkärnig i5 på 3,1GHz"... Varför kan de inte skriva ut modellnummret, vilket borde vara i5 2400?

Eftersom de som köpar Mac är ute efter att ha allt "så enkelt som möjligt" att om det hade stått modellbeteckning på processorn så hade de blivit "Da fuck is this?" o_O

Permalänk
Skrivet av Nikkop:

Eftersom de som köpar Mac är ute efter att ha allt "så enkelt som möjligt" att om det hade stått modellbeteckning på processorn så hade de blivit "Da fuck is this?" o_O

Framförallt så finns det ju en del som inte vill att Apple själva ska sprida den där hemska myten om att "Mac's bara är PC's i fina skal"
Det vore ju lustigt om det stog namnet på PC-komponenter på sidan

Edit: En liten sak jag alltid undrat över. Är det desktop eller laptopkomponenter i iMacs?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Framförallt så finns det ju en del som inte vill att Apple själva ska sprida den där hemska myten om att "Mac's bara är PC's i fina skal"
Det vore ju lustigt om det stog namnet på PC-komponenter på sidan

Edit: En liten sak jag alltid undrat över. Är det desktop eller laptopkomponenter i iMacs?

Har du alldeles rätt i! En Mac är ju en komponent som helhet, ingenting är löst eller går att ta bort utan allt är gjort på en enda krets, precis som unibody skalen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Edit: En liten sak jag alltid undrat över. Är det desktop eller laptopkomponenter i iMacs?

Med tanke på att det är laptopminnen och laptopgrafik så är det väl inte alltför långsökt att anta att det även är laptopprocessorer?

Edit:
Wikipedia säger:

2.5 GHz i5 (2400S) with 6MB on-chip L3 cache
2.7 GHz i5 (2500S) with 6MB on-chip L3 cache
3.1 GHz i5 (2400) with 6MB on-chip L3 cache

Optional 2.8GHz i7 (2600S)
Optional 3.4GHz i7 (2600)

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem

fast det gäller ju oftast bara de ultralighta modellerna en macbook kan du ju byta minne, disk som i en vanlig laptop/stationära

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Edit: En liten sak jag alltid undrat över. Är det desktop eller laptopkomponenter i iMacs?

Skrivet av Nikkop:

Har du alldeles rätt i! En Mac är ju en komponent som helhet, ingenting är löst eller går att ta bort utan allt är gjort på en enda krets, precis som unibody skalen.

I den nuvarande iMacen används vanliga desktop CPUs, i en vanlig 1155 socket. De går att byta ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

I den nuvarande iMacen används vanliga desktop CPUs, i en vanlig 1155 socket. De går att byta ut.

Jag vet, jag var bara lite ironisk >: )