Permalänk
Medlem

Bråk hemma = Ny router

För er som inte orkar läsa, hoppa till efter stjärnorna...

Hej, jag har ett JÄVLIGT irriterande problem hemma, och det problemet är min "plastpappa"... han har nämligen fått för sig att så fort ingen använder internet så ska han dra ut strömmen till våran router. Detta är då sjukt irriterande eftersom man måste gå och stoppa i sladden i routern för att sedan vänta på att allting hoppar igång och sedan kan man använda internet.
Någonting som är ännu jobbigare är att det trådlösa fuckar ur totalt när man håller på såhär, så att ansluta tex laptopen eller telefonen kan man glömma, jag får helt enkelt köra med 3g på telefonen och sladd till laptopen -.-

Jag har pratat med honom, men han vägrar göra som jag vill! så kommentarer om att bli sams kan ni strunta i.

Så jag har nu helt enkelt bestämt mig för att köpa en egen router som blir MIN! Den ska han inte röra!

***********

Min första fråga är följande
Kan man koppla såhär?
Routrarna skall alltså vara helt individuella, de skall kunna jobba helt ostörda även om den andra inte är på.
Kommer det bli strul med externa ip-addresser och dylikt?

Min andra fråga är följande
Vilken router är bra och har dessa kraven?

# Minst 4 Lan portar
# Wi-Fi till minst 4 enheter
# Pålitlig!
# USB för extern hdd (detta är inte ett krav, men en stor fördel)

Jag har kollat på dessa två och de ser rätt ok ut, vad tycker ni?
WNDR3700
WNR3500L

Tack på förhand!

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Jag gillar 3700 utav dem 2, stabil dock lite svår web interface.
Köp den på
http://www.electroworld.se/product/datorer-tillbehor/router-n...
så ingår frakt och 50kr billigare.

Permalänk
Medlem

jag tror inte det går. det som du vill vara en nätverkssplit är i själva verket en router eller switch. jag utgår från att din plastpappa vill ha den avstängd när den inte används?!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

schack rules, i don't...:-(

Permalänk
Medlem
Skrivet av taimanov:

jag tror inte det går. det som du vill vara en nätverkssplit är i själva verket en router eller switch. jag utgår från att din plastpappa vill ha den avstängd när den inte används?!

Skickades från m.sweclockers.com

han vill att deras router skall vara avstängd när den inte används, ja.

splitten jag menar är typ en sån här.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

En sådan nätverkssplitter fungerar inte. Den delar upp paren i kabeln och då blir det endast en router som får anslutning mot nätverket.
Det går inte att ansluta en längre nätverkskabel och gömma undan routern?

Men vill du köpa en diskret router så rekommenderar jag Linksys E4200. Den har de anslutningar och krav på relabilitet, samt att det går att släcka aktivitetsindikeringarna. Det enda som lyser på den då är logotypen, men den lyser diskret vitt.

Jag måste även fråga om du har fått någon förklaring till varför din "plastpappa" kopplar ur routern.

Visa signatur

PC1: Prime Z390-P I5 9400F 32GB RTX2060 MP510 W10Pro
PC2: P7H55E I5 760 Radeon 6870 1GB XMS3 16GB W10Pro

Permalänk
Avstängd

Om det är elpriset som din pappa är rädd för:

https://www.elskling.se
100 öre eller 1kr per kilo watt timme (kwh)

Om eran router drar 5 watt i timmen, så blir det 5w x 24 timmar x 30 dagar = 3600 watt = 3.6 kilowatt

Ge din plastpappa 4kr i månaden om du vill betala elen för 100% av tiden.

Vill du bara betala mellan 00:00 till 06:00, dvs 25% av tiden så dra av 75%, dvs betala 1 kr i månaden.

Permalänk
Medlem

det där var ju lite intressant. jag har tyvärr ingen erfarenhet. hoppas någon som har mer erfarenhet dyker upp. nu ska jag läsa lite om den där. om jag fattar någonting om det så skriver jag igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

schack rules, i don't...:-(

Permalänk

Du behöver en switch som "nätverks-split", och det hela kräver att er internetleverantör ger er minst 2 IP-adresser (en för varje router).

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Såhär har jag haft det under ett lan, Så det funkar. Men om du kan en egen lina efter 665'an och dom sin egen?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av MX510.:

Om det är elpriset som din pappa är rädd för:

https://www.elskling.se
100 öre eller 1kr per kilo watt timme (kwh)

Om eran router drar 5 watt i timmen, så blir det 5w x 24 timmar x 30 dagar = 3600 watt = 3.6 kilowatt

Ge din plastpappa 4kr.

haha, ja det har jag också sagt till honom men säger att det handlar om principer... han tycker det är onödigt helt enkelt att den är på när ingen använder den. sen att det blir problem med internet och sånt, det skiter han i...

Skrivet av Xynter:

En sådan nätverkssplitter fungerar inte. Den delar upp paren i kabeln och då blir det endast en router som får anslutning mot nätverket.
Det går inte att ansluta en längre nätverkskabel och gömma undan routern?

Men vill du köpa en diskret router så rekommenderar jag Linksys E4200. Den har de anslutningar och krav på relabilitet, samt att det går att släcka aktivitetsindikeringarna. Det enda som lyser på den då är logotypen, men den lyser diskret vitt.

Jag måste även fråga om du har fått någon förklaring till varför din "plastpappa" kopplar ur routern.

hmm, det var det jag var rädd för, att den blandar ihop ip-adresser och massa annat strul :/
och nej, jag tänker inte köpa en router för att sedan gömma den för honom om det är det du menar.
du får gärna förklara mer vad du menar

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Du behöver en switch som "nätverks-split", och det hela kräver att er internetleverantör ger er minst 2 IP-adresser (en för varje router).

det jag var rädd för :/

Skrivet av TeXoN:

Såhär har jag haft det under ett lan, Så det funkar. Men om du kan en egen lina efter 665'an och dom sin egen?

http://oi41.tinypic.com/2jc8y7b.jpg

jo men jag har tyvärr ingen lust att köpa två routrar

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Du kan ju fråga om du får sätta din router innan hans. Alltså Uttag > din router > andra routern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bader:

Du kan ju fråga om du får sätta din router innan hans. Alltså Uttag > din router > andra routern.

jo det kanske skulle kunna gå... får tänka vidare på det!

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

då kommer det inte att fungera. du kommer minst behöva en switch eller router igång efter uttaget. jag tittade på bredbandsdelare och det är bara för att man ska kunna dela på en kabel. dvs man får 2 uttag och 2 kontakter på ändarna av en kabel.

Skickades från m.sweclockers.com

edit: inte bredbandsdelare utan kabeldelare skulle det vara

Visa signatur

schack rules, i don't...:-(

Permalänk
Medlem

låt han sitta vid datorn, sen sätt på routern när datorn på och säg till han att gå in på google eller nåt så får han se hur jobbigt det är...

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Medlem

Verkar ju urskumt att din plastpappa skulle acceptera att en annan router skulle stå på dygnet runt ifall han inte tillåter att "hans" gör det.
Antar att ni har nätverksuttag i väggen eller är det dsl-uppkoppling?

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

haha, ja det har jag också sagt till honom men säger att det handlar om principer... han tycker det är onödigt helt enkelt att den är på när ingen använder den. sen att det blir problem med internet och sånt, det skiter han i...

hmm, det var det jag var rädd för, att den blandar ihop ip-adresser och massa annat strul :/
och nej, jag tänker inte köpa en router för att sedan gömma den för honom om det är det du menar.
du får gärna förklara mer vad du menar

Vad har "han" för router?

Du kan ju sätta din router först o sedan om det går, köra hans router som switch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

Verkar ju urskumt att din plastpappa skulle acceptera att en annan router skulle stå på dygnet runt ifall han inte tillåter att "hans" gör det.
Antar att ni har nätverksuttag i väggen eller är det dsl-uppkoppling?

dsl? menar du adsl då eller?

är inte säker men tror det är fiber vi har, och ja det sitter ett uttag vid ytterdörren.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk

Sätt upp lite egna principer som du tvingar honom att följa. Är det tex inte jävligt onödigt att ha bilen full med bensin, när den bara står på gården och inte används?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

dsl? menar du adsl då eller?

är inte säker men tror det är fiber vi har, och ja det sitter ett uttag vid ytterdörren.

Ta reda på vad det är för sorts abbonemang ni sitter med. Får ni fler än en IP-adress utdelat till er så är det bara pilla in en Switch i nätuttaget och dra till de båda routrarna. Annars kan du sätta din router/gateway på nätuttaget och koppla päronens till din. DHCP och sånt på i din router och det ska funka finemang.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Vad har "han" för router?

Du kan ju sätta din router först o sedan om det går, köra hans router som switch.

deras router är en dir-635.

och ja det skulle troligtvis gå att koppla internet>min router>deras router.
det borde fungera felfritt, iaf i praktiken.

men problemet är att min morsa gnäller mycket på att deras router strular mycket, och hon kommer säkerligen innbilla sig att deras router strular ännu mer när jag kopplar om massor här hemma.

och att säga åt dom att dra åt helevete med deras router är ingen bra idé, för då får jag aldrig ha min router imellan deras o internet

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av MX510.:

Prata med din mamma istället. Säg hur det drabbar dig. Övertala henne, så kommer hon att säga till din plastpappa att routern skall barnen ha på så de slipper krångel.

Om du skulle slå han så kan han inte slå tillbaka för då berättar du det för din mamma

Btw att dra ut kabeln till routern FÖRSTÖR routern bara så du vet, min farsa har gjort sönder 3x dlink routrar pga av detta så inne på den 4 och den startar vi om riktigt och den har inte gått sönder ännu.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

Haha har också problem hemma då det kommer till internet, men det handlar istället om att han är för dum för att förstå sig på teknik...
Säg till morsan att hon inte ska låta styvfar ha kul i sängen ifall routern ska vara avstängd.

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

Tror snarare att det i detta fall handlar om att föräldrarna inte vill att "datornörden" sitter uppe hela nätterna och runkar/spelar bort sin framtid istället för att ägna sig åt skola/jobb.

jo, man skulle ju kunna tro det. men jag är inte sån datornörd, bara en vanlig gamer skulle man kunna säga går utmärkt för mig i skolan

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Först och främst: din stackare, jag hade blivit helt galen!

Som många varit inne på så behöver du en switch innan de båda routrarna och för att det ska fungera så måste din ISP stödja att du har minst två IP-adresser. Kolla deras hemsida eller ring dem och fråga om du inte vet...

OM de nu enbart erbjuder en IP-adress så GÅR det ju att seriekoppla routrarna. Det är ju på intet sätt speciellt snyggt men det går ju att göra. Det förutsätter ju dock att du dels sätter din router först (närmast ISP) samt att du konfigurerar om er befintliga router (bl.a. måste default gateway sättas till LAN-IP för din router).

Så det går ju att lösa oavsett... och jag förstår ju att du inte orkar med situationen som den är!

Lycka till!

Edit: Var jävligt seg att skriva så ser att många andra förslagit samma sak

Visa signatur

Intel Core i7 860 @ 2.80GHz | Corsair XMS3 8GB @ 1600MHz | MSI P55-GD65 | XFX Radeon HD 5970 2GB | Samsung SSD 830-Series 256GB | Corsair AX 750W 80+ GOLD | Dell U2711 | Antec P183 | Corsair Hydro Series H50 | Logitech diNovo Edge | Cyborg R.A.T 7

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av morxy49:

deras router är en dir-635.

och ja det skulle troligtvis gå att koppla internet>min router>deras router.
det borde fungera felfritt, iaf i praktiken.

men problemet är att min morsa gnäller mycket på att deras router strular mycket, och hon kommer säkerligen innbilla sig att deras router strular ännu mer när jag kopplar om massor här hemma.

och att säga åt dom att dra åt helevete med deras router är ingen bra idé, för då får jag aldrig ha min router imellan deras o internet

Sånt här fattar jag inte med förärldrar jag blir tokig jag bara tänker på de.

Min farsa stängde av internet ett tag när jag spela på top i WoW (det tog för mycket tid från mig men var värt det )

asså stänga av en 14 årings internet när man lirar jag hade fan lackat över heltt serri ^^

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av morxy49:

deras router är en dir-635.

och ja det skulle troligtvis gå att koppla internet>min router>deras router.
det borde fungera felfritt, iaf i praktiken.

men problemet är att min morsa gnäller mycket på att deras router strular mycket, och hon kommer säkerligen innbilla sig att deras router strular ännu mer när jag kopplar om massor här hemma.

och att säga åt dom att dra åt helevete med deras router är ingen bra idé, för då får jag aldrig ha min router imellan deras o internet

Testa att förklara lite försiktigt art strulet kan ha att göra med att någon går och drar ut elen till den med jämna mellanrum...?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Btw att dra ut kabeln till routern FÖRSTÖR routern bara så du vet, min farsa har gjort sönder 3x dlink routrar pga av detta så inne på den 4 och den startar vi om riktigt och den har inte gått sönder ännu.

Din text = kaoz, jag förstod ingenting.

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

jo, man skulle ju kunna tro det. men jag är inte sån datornörd, bara en vanlig gamer skulle man kunna säga går utmärkt för mig i skolan

Kul att höra!
Undrar lite om din plastpappa är så pedant att han drar ut ström och antenn-kabeln till teven också när den inte används? Micron? Kaffebryggaren? DVD-spelaren?

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av HElephant:

Din text = kaoz, jag förstod ingenting.

vadå kaos^^ jag menar går man och drar strömen till den hela tiden 10 gånger om dagen så går dom sönder.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240