Permalänk
Medlem

Det går rent logiskt bara du har rätt utrustning. Du behöver en switch som du sedan delar upp i två olika Vlans för att något sådant ska funka öht.

Permalänk
Medlem

Den bästa lösningen tror jag är att sätta deras router bakom din. Går de med på det så kör på det. Blir det mer strul för dom? Det är fan deras problem.

Alternativt så kan du ju dra något BS om att när routern bootar så drar den lika mycket ström som den drar under 24h i idle.

Eller varför inte skapa egna jobbiga principer? Antagligen kollar han på TV, dra ut antennkabeln och / eller strömmen varje gång TVn är avstängd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pecill:

Mitt tips är att skaffa ett brandlarm som går via routern. Då måste den vara på 24/7. Du kan säkert övertyga dina föräldrar om det, det är ju en investering i säkerhet. Alla vinner helt enkelt Min far gjorde också på det sättet du beskriver ett tag, men han kom väl till insikt.

haha, vilka ideér folk har då

ja, jag får väl helt enkelt försöka bråka lite till då...
men problemet är ju även att den routern vi har nu är helt jävla förstörd på grund av alla elavbrott, så den fungerar ju knappt längre...
så även det är ju en anledning till en ny router.

men jag kan ge mig fan på att dom inte köper en ny om jag ber dom det, och om jag löper en egen så ska den vara min, dom får varken röra den eller använda den.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Nu har jag bara skummat igenom dom två första sidorna i tråden. Men jag vet hur tjuriga föräldrar kan vara och det beror på okunnighet och rädsla för kunskap. Fråga honom exakt varför han vill att routern ska vara urkopplad när den inte används. Om han säger att det är för strömförbrukningen så be honom kolla upp tvn, mottagaren, eventuell stereo osv vad det drar i standby. Troligen mycket mer än din router. Jag har en kompaktstereo här hemma någonstans som drog runt 30w i standby om jag minns rätt. Det är ganska mycket mer än en router drar.

Sedan så kan du ju säga att routern strular så mycket för att någon "idiot" går och drar ut strömmen hela tiden. Eftersom dina föräldrar verkar vara så pass okunniga borde du kunna lura i dom lite vad som helst bara du tänker till och får det att låta trovärdigt. Tro mig, det funkar på föräldrar och jag har gjort det själv. Sedan är det ju ganska allmänt känt att DIR-635 är en jävla skitrouter (ursäkta ordvalet) och mitt exemplar ligger i garderoben och samlar damm, lånade en netgear 612 istället av en granne som fungerar 100 gånger bättre än den mycket dyrare d-linken...

Du ska inte behöva köpa en ny router bara för att din pappa är en idiot och tror att det gör någon skillnad att dra ur routern.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

han vill att deras router skall vara avstängd när den inte används, ja.

splitten jag menar är typ en sån här.

Du kan inte splitta ett uttag till två med den där...

Permalänk
Medlem

Som folk tidigare har nämt, skaffa en billig router och sätt den framför deras. Sen tycker jag att du kan slänga på nån princip bara för att han HAR jävlats ( tex. att aalltid lämna en sked på vardagsrumsbordet | en ren, så han inte kan jävlas med att den är smutsig | ).

Mvh

Visa signatur

Sapere Aude

Permalänk
Medlem

Jag hade försökt få honom att förstå att om han inte förstår det han håller på med ska han ge fan i det. Jag har nu modem och router i MITT rum så folk kan inte pilla på det även om dom skulle vilja.

Be din morsa hota honom med att: Leka med routersladd = no poontang

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Säg till din mamma att han rör dig på konstiga ställen när hon inte är hemma, så åker han ut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Nu har jag bara skummat igenom dom två första sidorna i tråden. Men jag vet hur tjuriga föräldrar kan vara och det beror på okunnighet och rädsla för kunskap. Fråga honom exakt varför han vill att routern ska vara urkopplad när den inte används. Om han säger att det är för strömförbrukningen så be honom kolla upp tvn, mottagaren, eventuell stereo osv vad det drar i standby. Troligen mycket mer än din router. Jag har en kompaktstereo här hemma någonstans som drog runt 30w i standby om jag minns rätt. Det är ganska mycket mer än en router drar.

Sedan så kan du ju säga att routern strular så mycket för att någon "idiot" går och drar ut strömmen hela tiden. Eftersom dina föräldrar verkar vara så pass okunniga borde du kunna lura i dom lite vad som helst bara du tänker till och får det att låta trovärdigt. Tro mig, det funkar på föräldrar och jag har gjort det själv. Sedan är det ju ganska allmänt känt att DIR-635 är en jävla skitrouter (ursäkta ordvalet) och mitt exemplar ligger i garderoben och samlar damm, lånade en netgear 612 istället av en granne som fungerar 100 gånger bättre än den mycket dyrare d-linken...

Du ska inte behöva köpa en ny router bara för att din pappa är en idiot och tror att det gör någon skillnad att dra ur routern.

#nej, det beror inte på strömförbrukning, det är bara nån jävla princip som han kommit på, och den är banne mig omöjligt att ta bort från han hjärna!
#ja, jag har sagt att den strular pga av han drar ut strömmen till den, men han vägrar även att inse detta, tro mig, jag HAR försökt.
#och ja, dir635 är en skitrouter (ursäktar inte ordvalet, för det är vad den är), det håller jag med om, detta är även en anledning tioll varför jag vill ha en ny.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabrioth:

Men alltså, förklara för din mamma att problemen beror på att han drar ut strömmen från routern. Då lär hon övertala honom att sluta
Alternativt drar du igång lite BT-nedladdningar och visar honom att aktivitetslampan blinkar på routern = den används = skall ej stängas av.
Du behöver ju inte tanka något olagligt, gör bara ett eget repositorium av linuxkärnor eller nått...

Helt klart trådens mest lysande ide!!!

Visa din "dumma" styvfar att när din lampa blinkar så används routern. således bör han aldrig stänga av den!

Ett annat alternativ är ju att visa honom den här tråden så kanske han vågar inse att han har fel och sweclockers har rätt.

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Medlem
Skrivet av LuCkY21:

Som folk tidigare har nämt, skaffa en billig router och sätt den framför deras. Sen tycker jag att du kan slänga på nån princip bara för att han HAR jävlats ( tex. att aalltid lämna en sked på vardagsrumsbordet | en ren, så han inte kan jävlas med att den är smutsig | ).

Mvh

haha, det var den sämsta rutin jag hört kanske skulle börja med det

Skrivet av m4gnify:

Jag hade försökt få honom att förstå att om han inte förstår det han håller på med ska han ge fan i det. Jag har nu modem och router i MITT rum så folk kan inte pilla på det även om dom skulle vilja.

Be din morsa hota honom med att: Leka med routersladd = no poontang

jo, men då återstår fortfarande problemet att han drar ut internetsladden vid ytterdörren (jag kanske inte har nämnt detta?)

TILL ALLA: Han drar alltså inte bara ut strömsladden, utan även nätverkskabeln vid ytterdörren till internet.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Gå o dra ur tv, kaffebryggare, dator, lampor och allt du kan hitta som är inkopplatt i väggen, så fort han sätter sig ner för o kolla på tv måste han resa sig o sätta i kabeln.

Gör detta varje dag, så fort nån stänger av nått ska de ut ur väggen.

Efter några dagar tröttnar han på sina "principer" och låter dig ha igång routern:-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

#nej, det beror inte på strömförbrukning, det är bara nån jävla princip som han kommit på, och den är banne mig omöjligt att ta bort från han hjärna!
#ja, jag har sagt att den strular pga av han drar ut strömmen till den, men han vägrar även att inse detta, tro mig, jag HAR försökt.
#och ja, dir635 är en skitrouter (ursäktar inte ordvalet, för det är vad den är), det håller jag med om, detta är även en anledning tioll varför jag vill ha en ny.

Då har jag lösningen på problemet. Köp en egen router och sätt den före hans. Ditt internet fungerar jättebra medan hans internet strular för han sitter på skitroutern. Han blir nog lite avis på dig för att din funkar hela tiden så då kanske han inser att han vill använda samma router som dig. Säg att du går med på det om han låter routern vara på dygnet runt samt att han betalar halva kostnaden för routern. Så hade nog jag gjort i din situation.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

ta ut ev. batteri och dra ut sladden på hans väckarklocka en gång om dagen, så måste han ställa om den varje dag. blir ganska irriterande efter ett tag

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

haha, det var den sämsta rutin jag hört kanske skulle börja med det

jo, men då återstår fortfarande problemet att han drar ut internetsladden vid ytterdörren (jag kanske inte har nämnt detta?)

TILL ALLA: Han drar alltså inte bara ut strömsladden, utan även nätverkskabeln vid ytterdörren till internet.

Gör så som markus9090 säger, så kommer han inse hur jobbigt du har det när han håller på som han gör. Om han frågar varför du drar ur strömsladdarna till allt så säg att du är miljömedveten och vill minska på elräkningen för dina föräldrars bästa. Påpeka även att grejorna kan gå sönder ifall dom är inkopplade och blixten slår ner i huset.

Edit: Fight fire with fire

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Eller så kan du ju ta ur batterierna ur fjärrkontrollerna ni har hemma eftersom de inte används hela tiden.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Då har jag lösningen på problemet. Köp en egen router och sätt den före hans. Ditt internet fungerar jättebra medan hans internet strular för han sitter på skitroutern. Han blir nog lite avis på dig för att din funkar hela tiden så då kanske han inser att han vill använda samma router som dig. Säg att du går med på det om han låter routern vara på dygnet runt samt att han betalar halva kostnaden för routern. Så hade nog jag gjort i din situation.

JA! det låter som en skitbra idé! (nej jag är inte ironisk om det verkar som det, jag menar det verkligen)

problemet är bara som jag sa ovan, han drar även ut nätverksladden till internet, detta hindrar honom inte från att fortsätta med det.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Då har jag lösningen på problemet. Köp en egen router och sätt den före hans. Ditt internet fungerar jättebra medan hans internet strular för han sitter på skitroutern. Han blir nog lite avis på dig för att din funkar hela tiden så då kanske han inser att han vill använda samma router som dig. Säg att du går med på det om han låter routern vara på dygnet runt samt att han betalar halva kostnaden för routern. Så hade nog jag gjort i din situation.

Detta är nog det bästa förslaget och sätt lösenord så klart som är omöjligt att lista ut

Visa signatur

Intel Core i5-2300 2.8GHz | Corsair XMS3 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz | Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB OC | Fractal Design Newton 650W PSU | Antec Three Hundred

Permalänk

Som skrivet tidigare, ryck sladdar till väckarklockor och allt annat som måste ställas in med tid osv. så fort det inte används. Ta ut batterierna ur fjärrkontrollerna. Ryck telesladden när ingen pratar samt stäng allas mobiler osv. så kanske han tillslut inser vad det är för fjanterier han pysslar med, samt lär sig att inte medvetet förstöra elektronik.

Permalänk
Medlem

Fick sen sätta i den i " modemet" telia grej som delar till tv, då man inte magiskt fick intrnet via den inkommande porten i routern

Permalänk
Medlem

Dra sladden ur kylen, för det är ju trots allt bara när kylen är öppen och lampan lyser som kylen används? Sen dra typ parallellen med att routern förstörs lika mycket som maten när elen dras ur.

Annars skulle jag lätt kört på superlim, värsta som kan hända är ju att internet står på!

Visa signatur

Neon
Citera mig om du vill ha svar!

Permalänk
Skrivet av SayZk:

Säg till din mamma att han rör dig på konstiga ställen när hon inte är hemma, så åker han ut!

Dagens !!!

OnT: Tala med din mamma, han kommer toffla för henne garanterat.
Säg att du gärna betalar 20 kr om året för att ha den igång.

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk

Förslag på en princip.
Bilen används ju inte hela tiden så du kan ju ta och skruva loss däcken på den

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk

Om han han verkligen ska hålla hårt på sina "principer", så säg till honom att skaffa en brytare för bilbatteriet. Fråga honom hur kul det är att öppna huven och pilla varje gång han ska nånstans, för att inte nämna ställa in klockan eller radiostationerna.

Permalänk

Angående att dra ut "internetsladden i hallen".

Helt ärligt så är inte det att rekommendera, kan börja att glappa med tiden.
Dom är iofs gjorda för att kopplas in och ut, men händer ibland även hos dom dyraste av uttag att dom börjar glappa.
Nu skulle iofs ni få uttaget bytt på föreningens bekostnad, men det lär bli mycket strul och problem innan det går till det.

Kort sagt, ha inte som rutin att koppla in och ur den varje dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ll0yd:

Vilken mognad dom flesta användarna utsrålar! Swec har verkligen gått ner sig på senare år...

Skickades från m.sweclockers.com

Härligt att se att du bidrar med att höja kvalitén och mognaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cryptomast3r:

Angående att dra ut "internetsladden i hallen".

Helt ärligt så är inte det att rekommendera, kan börja att glappa med tiden.
Dom är iofs gjorda för att kopplas in och ut, men händer ibland även hos dom dyraste av uttag att dom börjar glappa.
Nu skulle iofs ni få uttaget bytt på föreningens bekostnad, men det lär bli mycket strul och problem innan det går till det.

Kort sagt, ha inte som rutin att koppla in och ur den varje dag.

jo det är jag fullt medveten om, och det är jag nästan säker på att han också är medveten om. så jag förstår inte riktigt anledningen till denna idioti...

Kommentar till borttaget inlägg borttagen.
Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk

Nej tråden får inte dö Skitkul att sitta å läsa, flabbar ihjäl mig

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem

Skapa principen att dra ur kabeln ur hans router då du är i skolan/jobbar/lagar mat ect för att det är ju som sagt onödigt att ha igång routern när du inte använder den.

vi får hoppas att du stänger av routern när han använder internet och fattar att det är irriterande.

eller något mycket roligare: I routern, blocka hans MAC adresser till alla hans enheter som använder internet (mobil, dator, spelkonsoll han använder), och säg att det är för att han misshandlar routern.

No more internet for him!

Permalänk

Roligaste tråden på länge håll oss uppdaterade

Skickades från m.sweclockers.com