Är raptor verkligen så dålig?

Permalänk

Är raptor verkligen så dålig?

Tjena! Har sett att många affärer säljer raptors på 10000 rpm för bra pris nu (tycker jag). 600gb för under 2k låter väl bra? eller ska man satsa på en 120gb ssd istället?

Har rätt så många spel och program så det känns som om ssd:n skulle bli full rätt så snabbt.

Hårddisken som jag har nu ligger på 5900 rpm.

Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

Bättre att lägga pengarna på en ssd + en lagringsdisk utöver detta eftersom raporton låter VÄLDIGT mycket och du får ut mer prestanda ur en ssd.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk

Raptor kommer inte i närheten av en snabb ssb idag' plus att den låter massor och alstrar massa värme. Köp istället en ssd och sen en 7200 varvare för dina spel...eller en hybrid hdd med ssd och mekanisk i samma.

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Medlem

Tjo, jag kör en ssd för OS och velociraptor för spel. Funkar jätte bra, överlag jätte nöjd med dom diskarna. (har flera)

Visa signatur

Jag vet jag har fel ;) Men vi kan ju prata om saken?

Permalänk

Äger själv en VelociRaptor sedan dom släpptes på marknaden och säger som dom andra, satsa på en SSD istället. Raptordiskarna var kung fram tills SSD kom och sopade banan. SSD är snabbare och sedan låter Raptordiskarna väldigt mycket. Skulle dock inte säga att en Raptor är dålig, snabbare än en vanligt 7200prm eller 5400rpm, men iom SSDns intåg på marknaden så känns Raptordiskar lite onödiga.

Visa signatur

|| Desktop: Intel i7 4770K @4,5GHz / ASUS MAXIMUS VI IMPACT mITX / ASUS Radeon R9 290 DirectCU II OC 4GB @1100/6000MHz/ A-Data XPG 16GB 1600MHz CL9 @2133MHz CL10 / Seasonic Platinum SS-860XP2 860W / Samsung 840 Pro 256GB + 850 EVO 500GB/ Bitfenix Phenom Mini / Win 10 / Ubuntu ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av wdont:

Bättre att lägga pengarna på en ssd + en lagringsdisk utöver detta eftersom raporton låter VÄLDIGT mycket och du får ut mer prestanda ur en ssd.

Han syftar på VelociRaptor, de låter i princip inget alls.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Varför inte en liten SSD med OS m.m sen en VelociRaptor i valfri storlek där man lägger program och sånt man inte behöver köra dagligen, + växlingsfil, m.m, och sen en stor lagringsdisk, alternativt en NAS

VelociRaptor låter lite, men i min burk har jag 150Gb gammelraptor, dom som brukade låta som en kulspruta ungefär, den kan bara anas i ljud i min burk, så är inte farligt bara man hänger upp den ordentligt och inte emot metall direkt osv, och VelociRaptor är betydligt tystare än den.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

OCZ Synapse

Jag är ganska nöjd med detta:
http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1053084-trad-om-ocz-synapse-cache-series-ssd/

Jag skulle aldrig rekommendera OCZ med det finns inga andra alternative, om man inte kan använda Intel SRT. Jag har också en Velociraptor på jobbet, för att köra virtuella machiner. Det är en gammal model men jag tycker inte att den blir varmt eller låter så mycket.

Permalänk
Skrivet av Neeb:

Tjo, jag kör en ssd för OS och velociraptor för spel. Funkar jätte bra, överlag jätte nöjd med dom diskarna. (har flera)

Kör också på den kombinationen och tycker det funkar perfekt, sen med några gröna diskar till lagring så känns burken fulländad

Permalänk
Medlem

Om du har en bräda med SRT eller vad det nu heter kan du para ihop en Western Digital Black 7200RPM 2TB med en Intel SSD 60gb och få en hybriddisk. På det sättet får du en mycket snabb disk med bra med utrymme för spel och annat. Lär kosta lite mer än en raptor men jävligt mycket större och snabbare.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av FudgieCars:

Tjena! Har sett att många affärer säljer raptors på 10000 rpm för bra pris nu (tycker jag). 600gb för under 2k låter väl bra? eller ska man satsa på en 120gb ssd istället?

Har rätt så många spel och program så det känns som om ssd:n skulle bli full rätt så snabbt.

Hårddisken som jag har nu ligger på 5900 rpm.

Nej, VelociRaptor är inte dålig på något vis. De flesta som gnäller har aldrig ägt en och upprepar bara åsikter som framörts av den självutnämda eliten. VR har däremot kostat lite mer än "vanliga" hårddiskar så de anses som lite lyx då pris/prestanda inte är så långt ifrån "vanliga" hårddiskar. Kan jämföras med att vissa köper en MacBock Pro som kostar lite mer än en vanlig PC med likvärdig hårdvara och som presterar likvärdigt. De vill lyxa till det helt enkelt

Däremot instämmer jag i rekommendationen att köpa en SSD som systemdisk och ha en HDD som lagringsdis, Det är det kloka valet. Ggustavssons förslag är också bra om man har budget för det (Kör så själv nu för tiden).
Vill du däremot vara lite wild and crazy kan du komplettera en SSD med två VR i raid0 som lagringsdisk så har du överföringshastigheter av sekvensiell data i paritet med SSD också. Behöver du mycket utrymme så fungerar 2 x 2TB WD Black Caviar lika bra, men det är inte lika exotiskt

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av WolfOfVengeance:

Kör också på den kombinationen och tycker det funkar perfekt, sen med några gröna diskar till lagring så känns burken fulländad

Aa precis,
SSD om man ska ha bra kostar rätt mycket, så kändes mer värt att gå på en billig bra och sen fortsätta köra spel på min raptor.

Visa signatur

Jag vet jag har fel ;) Men vi kan ju prata om saken?

Permalänk

Någon som vet vad det ungefär blir för prestanda med en raptor? Får runt 70-80 MB/s optimalt med den jag har nu.

Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FudgieCars:

Någon som vet vad det ungefär blir för prestanda med en raptor? Får runt 70-80 MB/s optimalt med den jag har nu.

70-80 var lite lågt, är det en WD green du har?, VelociRaptor bör väl komma upp till närmare det dubbla, dock som max

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Överföringshastigheten har ungefär noll betydelse. Där har lågvarviga ofta lika höga värden tack vare tätare packning av datan. Det som ger prestanda är åtkomsttiden. Jämfört med en SSD är alla snurrdiskar, oavsett varvtal, långt efter.

Edit:
Samsung F4 EcoGreen 2TB är uppe och nosar på 150MB/s i sekvensiell överföring som mest
http://www.storagereview.com/samsung_spinpoint_f4eg_review_hd...

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Skrivet av FudgieCars:

Tjena! Har sett att många affärer säljer raptors på 10000 rpm för bra pris nu (tycker jag). 600gb för under 2k låter väl bra? eller ska man satsa på en 120gb ssd istället?

Har rätt så många spel och program så det känns som om ssd:n skulle bli full rätt så snabbt.

Hårddisken som jag har nu ligger på 5900 rpm.

Ironiskt så är där en Dustinhome reklam till höger om med bra priser på 10k raptor

http://www.dustinhome.se/ProductList.aspx?lsmartsearch=Q=5010...

Hade dock hellre tagit ssd t ex corsair force gt 120gb,köpte min på cdon

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk

Har ingen erfarenhet av nyare raptor diskar men en polare köpte en 150gigare för en massa år sen, prestandan var nice (på den tiden i alla fall, men är inte jämförbar med en ssd idag) men den låt som en tröska ungefär, med andra ord helt oanvändbar mig samtidigt som polaren inte såg något problem med det eftersom resten av hans dator lätt som en orkan med.. kommentarer som disken är "tyst" eller "högljud" är tyvärr rätt irrelevanta då man inte vet vad personen ifråga tycker är en ok ljudnivå på datorn.

Permalänk
Medlem

V-raptor är riktigt bra, tyst och snabb och kostar lite mer än en normal mekanisk disk, dock så är den "bara" 30-40% snabbare i accesstiden än en vanlig hårdisk, en SSD är 10-50 ggr snabbare i accesstiden om jag mins rätt.

Jag skulle inte köpa en V-raptor i dagsläget men det är inte dåliga diskar för den skull.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Skrivet av lideri:

V-raptor är riktigt bra, tyst och snabb och kostar lite mer än en normal mekanisk disk, dock så är den "bara" 30-40% snabbare i accesstiden än en vanlig hårdisk, en SSD är 10-50 ggr snabbare i accesstiden om jag mins rätt.

Jag skulle inte köpa en V-raptor i dagsläget men det är inte dåliga diskar för den skull.

En bra 7200rpm disk ligger kring 13 i access v-raptor har 7-8 ssd 0-1 i access

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

70-80 var lite lågt, är det en WD green du har?, VelociRaptor bör väl komma upp till närmare det dubbla, dock som max

japp, har för mig att det är en sån här men inte helt hundra http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=632657

Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

Här gäller treenigheten.
1. Pris
2. Storlek
3. Prestanda

Du får välja två av tre.
Billig och stor = Vanliga diskar. Prestandan sämre.
Billig och prestanda = Små SSD. Rymmer lite.
Stor och prestanda = Stora SSD. Dyyyyrt.

Här är gamla raptorers och VRs problem. De är inte bäst på nått (varken prestanda eller lagringsutrymme) men kostar lite mer.

Att de säljer ut gamla diskar som inte riktigt är "up to snuff" är självklart, och med hårddiskarnas normalt höga priser just nu kan de säkert bli av med några i lagret, innan vanliga diskarna droppar i pris igen.

Gäller att bli av med möget innan det är för sent

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

Klassiskt PC-V2000 med mycket SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FudgieCars:

Någon som vet vad det ungefär blir för prestanda med en raptor? Får runt 70-80 MB/s optimalt med den jag har nu.

Har kört mina VR i raid0 så länge att jag är osäker på den exakta siffran men vill minnas att det är c:a 150MBps (c:a 250MBps i raid0).Men "vanliga" hårddiskar kan ligga på allt mellan 100-130MBps. Får du sämre resultat misstänker jag att du saknar korrekt drivrutiner för ditt chipset, eller att ditt moderkort inte är i AHCI-läge.
Att ditt moderkort bara kan köra i UDMA4 låter mindre troligt... det är i nivå med en äldre netbook med Atom klarar.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Jag kör på en Raptor till spel, SSD till OS, och wd green för lagring.

Funkar hur bra som helst.

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 7950X3D @ 5.6ghz | Asus STRIX RTX 3080 | Asus B650E-I | Toshiba 512GB NVME | Samsung 970 Pro 1TB NVME | Kingston 1TB Hybrid | PNY 2TB SSD | 32 GB G.Skill Trident 6400 CL32 DDR5 | EK Nucleus CR240 Lux AIO | ASUS Loki 1000W SFX-L | SSUPD Meshroom S |

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Dr.Mabuse:

Han syftar på VelociRaptor, de låter i princip inget alls.

Skrivet av lideri:

V-raptor är riktigt bra, tyst och snabb och kostar lite mer än en normal mekanisk disk, dock så är den "bara" 30-40% snabbare i accesstiden än en vanlig hårdisk, en SSD är 10-50 ggr snabbare i accesstiden om jag mins rätt.

Jag skulle inte köpa en V-raptor i dagsläget men det är inte dåliga diskar för den skull.

Mja, tyst är att ta i enligt mig - dock jämför jag med tysta diskar dvs Green. De låter allmänt mer än Black, speciellt i diskknattret.

SSD är förresten mer än 100 ggr snabbare i accesstiderna (0,11-0,20 ms beroende på kontrollerkrets, vs 15-20 ms för mekaniska).

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Många har missat det dock, men prestandan ligger inte direkt i accesstiden eller hastigheten för systemdiskar, antalet I/Os avgör mer speciellt i ett tungt belastat system, där kan mekaniska diskar teoretisk sett inte slå SSDer.

Släng en SSD i vilken dator som helst och den kommer att kännas snabb.

Permalänk

Raptor hade sin storhetstid för ett par år sedan och bakåt, har ägt ett par, kört i raid och de var "extremt" snabba på den tiden i jämförelse med andra diskar. Nu är det ssd som gäller som har otroligt mycket snabbare accesstid.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zcenicx:

Mja, tyst är att ta i enligt mig - dock jämför jag med tysta diskar dvs Green. De låter allmänt mer än Black, speciellt i diskknattret.

SSD är förresten mer än 100 ggr snabbare i accesstiderna (0,11-0,20 ms beroende på kontrollerkrets, vs 15-20 ms för mekaniska).

Och VR ligger på 7-8ms.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av FudgieCars:

Är raptor verkligen så dålig?

Ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knuppe:

Beror mer på vad man jämför med.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Curemylife:

Beror mer på vad man jämför med.

Prestanda och storlek / krona?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds