Permalänk
Medlem

200 ms ping, vad är problemet?

Hejsan, jag bor i ett samhälle som heter Älmhult, jag sitter på ett bredband på telia, 8 mb/s, och har problem med både pingen och hastigheten, speciellt på morgonen. När allt först startas har jag en normal ping på ca. 20 ms, sedan efter ett tag så kommer jag upp i 200+ ms.... Jag använder endast en dator som inte har något som använder internet mer än Mozilla när jag är inne på speedtest.net och testar hastigheten. Detta ger mig stora problem när jag spelar bl.a. Counter Strike. Jag har pratat med Telias kundservice, men allt de kan säga är att de inte ser något problem i vårat område. Min router är en p320w ZyXel och mitt modem är något från ZyXel det med och jag vet inte vilken modell det är däremot. Samt vill jag antyda att jag har testat att både ha på och av min(a) brandväggar och anti virus program när jag gör detta och får samma problem, har gjort flera helsökningar på datorn samt har jag testat att sätta på/av min router/modem under längre tider.
Edit: Vill antyda att detta problem inte uppstår hela tiden, men det uppstår under längre tider som ca. 4 timmar, brukar ofta hända på morgonen.
Edit 2: Här är ett test jag gjorde runt 12:50 idag, samt vill jag antyda här att det står att hamachi är ansluten fast som ni ser tar den inget från nätverkat samt är det inte ens en process igång på den vilket jag har tittat igenom: http://imgur.com/ayHUA

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blueson:

Hejsan, jag bor i ett samhälle som heter Älmhult, jag sitter på ett bredband på telia, 8 mb/s, och har problem med både pingen och hastigheten, speciellt på morgonen. När allt först startas har jag en normal ping på ca. 20 ms, sedan efter ett tag så kommer jag upp i 200+ ms.... Jag använder endast en dator som inte har något som använder internet mer än Mozilla när jag är inne på speedtest.net och testar hastigheten. Detta ger mig stora problem när jag spelar bl.a. Counter Strike. Jag har pratat med Telias kundservice, men allt de kan säga är att de inte ser något problem i vårat område. Min router är en p320w ZyXel och mitt modem är något från ZyXel det med och jag vet inte vilken modell det är däremot. Samt vill jag antyda att jag har testat att både ha på och av min(a) brandväggar och anti virus program när jag gör detta och får samma problem, har gjort flera helsökningar på datorn samt har jag testat att sätta på/av min router/modem under längre tider.
Edit: Vill antyda att detta problem inte uppstår hela tiden, men det uppstår under längre tider som ca. 4 timmar, brukar ofta hända på morgonen.

De kan inte reducera din interleave? Kan vara många som sitter på stationen, och överbelastar den.

Går din hastighet på bredbandet ned också när 200ms händer?

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

De kan inte reducera din interleave? Kan vara många som sitter på stationen, och överbelastar den.

Går din hastighet på bredbandet ned också när 200ms händer?

Jag är inte så extremt insatt i nätverk, så kan du förklara lite mer om interleave? Och ja min hastighet går ner till ca. 1 mb/s när min ping ökar

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk

Kanske dum fråga, men har du trådlöst nätverk (och i så fall lösenordsskyddat?), så att det inte är nån som snyltar på din lina?

Visa signatur

| Silverstone raven rv02 | Intel Core i7 920 @ 3.5ghz + Corsair H50 | Kingston DDR3 HyperX 1333MHz 6x2GB | XFX Radeon 6870 | ASUS P6T SE | Chieftec Super Series 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blueson:

Jag är inte så extremt insatt i nätverk, så kan du förklara lite mer om interleave? Och ja min hastighet går ner till ca. 1 mb/s när min ping ökar

Kortfattat: Interleave är en "finsorterad" ström med data för att förhindra korruption (packetloss). När datan hackas upp och sorteras blir en av bieffekterna delay.
http://www.kitz.co.uk/adsl/interleaving.htm

Hur detta sen stryper sönder en hel telefonstation vet jag inte, men antagligen så är väl linan så dålig att det är mer korruption än det borde och inte ens interleaven hjälper. Ditt modem får korrupt trafik och ber om nya paket * alla i ditt kvarter = sönderbombat nätverk

Visa signatur

[Stationär] i7 13700K, RTX3080Ti
[Laptop] i7 11800H + Liquid metal, RTX3070 + Liquid metal
Bild: 42" 4K 120hz
Ljud: Simgot SuperMix 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av zerorepent:

Kanske dum fråga, men har du trådlöst nätverk (och i så fall lösenordsskyddat?), så att det inte är nån som snyltar på din lina?

Vi har en router som vi använder till våra bärbara, den är lösenordskyddad, däremot datorn som jag använder när jag får 200+ i ping är kopplad via kabel, jag har samt testat att göra tester på andra datorer när min har problem, jag får samma sak där. Jag tänkte precis gå och testa att byta ut modemet mot ett äldre för att se om det gör någon skillnad däremot

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontooz:

Kortfattat: Interleave är en "finsorterad" ström med data för att förhindra korruption (packetloss). När datan hackas upp och sorteras blir en av bieffekterna delay.
http://www.kitz.co.uk/adsl/interleaving.htm

Hur detta sen stryper sönder en hel telefonstation vet jag inte, men antagligen så är väl linan så dålig att det är mer korruption än det borde och inte ens interleaven hjälper. Ditt modem får korrupt trafik och ber om nya paket * alla i ditt kvarter = sönderbombat nätverk

Men jag har ju inte detta problemet med pingen hela tiden, kan det bero på interleave med? Jag förstår väll någorlunda vad det är nu men det verkar ju vara ett sådant problem som håller i sig hela tiden?

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blueson:

Men jag har ju inte detta problemet med pingen hela tiden, kan det bero på interleave med? Jag förstår väll någorlunda vad det är nu men det verkar ju vara ett sådant problem som håller i sig hela tiden?

Jag är väldigt hemmapåläst inom nätverk så jag skulle gärna vilja skriva mina teorier dock så skulle det ta ett tag och sen skulle det säkert vara 100% fel i slutändan ändå...

Ring din ISP (internet service provider) och be dom stänga av eller sänka Interleave raten. Det tar 1 minut för dom att fixa det åt dig, sen tar det 1 minut att starta om modemet! Var noga med att inte fråga om hjälp för då börjar dom felsöka och det leder oftast ingenstans. Det tar massor av tid!

Ringer du telia så hamnar du hos en "level 0" support först. Dvs en som inte kan något och bara läser på ett papper hur man svarar på frågor.

Visa signatur

[Stationär] i7 13700K, RTX3080Ti
[Laptop] i7 11800H + Liquid metal, RTX3070 + Liquid metal
Bild: 42" 4K 120hz
Ljud: Simgot SuperMix 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontooz:

Jag är väldigt hemmapåläst inom nätverk så jag skulle gärna vilja skriva mina teorier dock så skulle det ta ett tag och sen skulle det säkert vara 100% fel i slutändan ändå...

Ring din ISP (internet service provider) och be dom stänga av eller sänka Interleave raten. Det tar 1 minut för dom att fixa det åt dig, sen tar det 1 minut att starta om modemet! Var noga med att inte fråga om hjälp för då börjar dom felsöka och det leder oftast ingenstans. Det tar massor av tid!

Ringer du telia så hamnar du hos en "level 0" support först. Dvs en som inte kan något och bara läser på ett papper hur man svarar på frågor.

Ja du jag märkte det när jag pratade med kundservice, de hade mindre kunskap än mig, ska ringa ISP nu ist.

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem

Testa pingplotter där kan du förmodligen se var problemet sitter

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Jo jag sitter fortfarande på detta problemet, så jag gjorde en tracert i Cmd till Telia.se, då fick jag (Tog bort Ip:n för jag vet inte om den kan leda till mig)
1 <10 ms <10 ms <10 ms
2 287 ms 269 ms 203 ms gw18-no12.tbcn.telia.com
3 298 ms 364 ms 208 ms tag-c5-link.se.telia.net
4 293 ms 335 ms 276 ms hy-c5-link.se.telia.net
5 283 ms 294 ms 337 ms hdn-r-d2-link.se.telia.net
6 343 ms 307 ms 324 ms
7 192 ms 315 ms 269 ms
8 192 ms 320 ms 279 ms han23r.telia.se
9 307 ms 295 ms 167 ms www.telia.se
På den andra anslutningen börjar ju problemet, är det inte där routern/modemet är för jag bytte ut dessa tidigare idag

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem

Prova koppla din dator direkt till modemet och testa utan router för att utesluta den helt

Permalänk
Rekordmedlem

Det verkar vara hög latens till din gateway i tracert, om du bara pingar den vad får du för latens då? jag får 28 ms från mig till gw18-no12.tbcn.telia.com så att du får över 200 verkar dåligt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag skulle kontaktat Telia igen och gå via mail/case på hemsidan för att slippa prata med någon okunnig som inte förstår sig på dit problem ändå. Går du via support-case ligger ju caset öppet till problemet är löst.

För loggar på vilka tidpunkter de händer och hur länge för att se om de finns något mönster. Försvinner problemet av sig själv eller rebootar du modemet för att de ska fungera bra igen?

Släng med din traceroute för att visa att du har på tok för hög delay redan i första hoppet.

Permalänk
Rekordmedlem

Pinga din router, din publika ip och din teliagteway (217.210.187.1) och lägg upp resultatet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Pinga din router, din publika ip och din teliagteway (217.210.187.1) och lägg upp resultatet.

Min router: Skickar ping-signal till 192.168.1.1 med 32 byte data:
Svar från 192.168.1.1: byte=32 tid=1ms TTL=64
Svar från 192.168.1.1: byte=32 tid < 1 ms TTL=64

Min publika Ip får jag begäran gjorde timeout på, testade 5 ggr.

Teliagatewayen: Skickar ping-signal till 217.210.187.1 med 32 byte data:
Svar från 217.210.187.1: byte=32 tid=7 ms TTL=254
Svar från 217.210.187.1: byte=32 tid 12ms TTL=254
Svar från 217.210.187.1: byte=32 tid 6 ms TTL=254
Svar från 217.210.187.1: byte=32 tid 6 ms TTL=254

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Rekordmedlem

De tiderna är helt ok, och din router är nog inställd på att inte svara på ping så det är därför den inte svarar.
Du kan testa att pinga utan routern också, men det som är riktigt intressant är om du gör om den här pingserien när det strular, för att se om det är din router som klappar igenom eller anslutningen som dyker.

Visa signatur