Permalänk
Hjälpsam

Trinity för OEM desktops skall ju släppas andra Oktober, skulle inte förvåna mig om Vishera släpps samtidigt.
En del rykten är också 17e Oktober för Vishera.
Det är hur som helst inte så länge kvar, innan vi får se verkliga resultat.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

är det lönt att vänta på 8350 eller ska jag köpa 8150 i dag ?`

Permalänk
Medlem
Skrivet av piwomocne:

är det lönt att vänta på 8350 eller ska jag köpa 8150 i dag ?`

Det beror väl på vilket behov du har. Jag har nu en Phenom 2 6x 1045T som jag överklockat friskt. Hade den i en server, men MSI:s förstklassiga moderkort i den brann upp. CPU:n klarade sig, så den fick ersätta en tvåkärnig dito (väldigt stor skillnad blev det för mina laster). Enligt tester så borde en 8150 vara lite snabbare, men inget som jag direkt behöver idag. Renderingar borde kunna gå lite snabbare, men inte direkt milsvid skillnad. Sitter du på något hyfsat idag och inte direkt stör dig på prestandan så är det nog ett smart drag att vänta ett par månader på Piledriver. Men är det kritiskt med prestanda så ska du förstås köpa det snabbaste idag och sedan uppgradera så fort som möjligt.

Låter det vettigt?

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem

Köpte idag en laptop med A10-4600M (Trinity med Piledriver). Måste säga att jag är grymt imponerad. Spelar Guild Wars 2 helt flawless. Specs på maskinen är A10-4600M, 8GB DDR3, 7670m (I dual graphics mode med det integrerade i APU:n).

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/157835-acer_v3-551g-a...

Gjorde en snabb video när min bror spelar GW2, då han kom på besök och ninjade den för att spela hehe

Kommer göra några videor med Fraps vid ett senare tillfälle och lite blandade spel.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk

Ser ut att flyta på rätt fint

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Eltarion:

Köpte idag en laptop med A10-4600M (Trinity med Piledriver). Måste säga att jag är grymt imponerad. Spelar Guild Wars 2 helt flawless. Specs på maskinen är A10-4600M, 8GB DDR3, 7670m (I dual graphics mode med det integrerade i APU:n).

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/157835-acer_v3-551g-a...

Gjorde en snabb video när min bror spelar GW2, då han kom på besök och ninjade den för att spela hehe

http://www.youtube.com/watch?v=jEP7LKPIS_s&feature=plcp

Kommer göra några videor med Fraps vid ett senare tillfälle och lite blandade spel.

Själv slog jag till på en Asus K75DE och är också helnöjd.
Länk
3DMark11

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Själv slog jag till på en Asus K75DE och är också helnöjd.
Länk
3DMark11

Verkligen prisvärda laptops som faktiskt klarar av spel helt okey. Måste säga att det är mycket bättre än vad jag väntade mig. Trodde inte det skulle flyta som det gjorde för det priset. Trots en massa efterforskning före inköp.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk

är det nästan 100 att den kommer ut i ctober har ingen processor men får llön den 25 så känns onödikgt att köpa 8150 om man kan köpa 8350 snart /=

Permalänk

köpte med en billig laptop dock var det A8 i den och 7690m och är riktigt nöjd faktiskt kör diablo 3 utan några som helst problem så dessa billiga a maskiner är faktiskt mycket bättre än man tror

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk

tja vet någon klommer dom värkligen släppas i ocktober ? ochh nån som kanske vet vad en 8350 kommer kosta

Permalänk
Medlem
Skrivet av piwomocne:

tja vet någon klommer dom värkligen släppas i ocktober ? ochh nån som kanske vet vad en 8350 kommer kosta

Rykteskarusellen säger ju att dem kanske ger oss en teaser under veckan då IDF pågår och då får vi nog se Vishera och Trinity Desktop. Detta påminner lite om PhenomII och hoppas verkligen på att dem överraskar oss!

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk

okej nice denna veckan ? och en fråga vet du om typ 8350 kommer ligga på mer än 2000 kr ? eller kommer den va prisvärd som 8150

Permalänk
Medlem

8150 kostade runt 2500:- när den släpptes, skulle tro att de lägger 8350 på något liknande.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pholostan:

8150 kostade runt 2500:- när den släpptes, skulle tro att de lägger 8350 på något liknande.

Tror snarare att de lägger den beroende på konkurrenskraften mot IB.

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Tror snarare att de lägger den beroende på konkurrenskraften mot IB.

tror jag med presetar det snarlikt så blir det nog snarlikt pris beroende på om den är nära i7 eller i5 modellen. så allt mellan 1700 och 2800 eller vad dom nu kostar

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin_opell:

tror jag med presetar det snarlikt så blir det nog snarlikt pris beroende på om den är nära i7 eller i5 modellen. så allt mellan 1700 och 2800 eller vad dom nu kostar

Inte en chans att de kommer i närheten av dem tyvärr rent prestandamässigt, med AMD kommer försöka befoga ett lite småhögt pris med flertrådsprestanda och syntetiska tester. På sånt kan den nog prestera som mellan 3570K och 3770K.

Och som ett tillägg till mitt förra inlägg så vill jag klargöra 8150 kostade mer 2300:- när den kom och la sig snabbt ner mot 2200:-.

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Inte en chans att de kommer i närheten av dem tyvärr rent prestandamässigt, med AMD kommer försöka befoga ett lite småhögt pris med flertrådsprestanda och syntetiska tester. På sånt kan den nog prestera som mellan 3570K och 3770K.

Och som ett tillägg till mitt förra inlägg så vill jag klargöra 8150 kostade mer 2300:- när den kom och la sig snabbt ner mot 2200:-.

Nej det tror inte jag heller absolut in emot i7an iallafall. men dom kommer sätta priset någonstans mellan i7 och i5 hur som den lär inte bli billigare än i5 i vilket fall

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin_opell:

Nej det tror inte jag heller absolut in emot i7an iallafall. men dom kommer sätta priset någonstans mellan i7 och i5 hur som den lär inte bli billigare än i5 i vilket fall

Nä det kan nog stämma. Kan kanske bli prisvärd beroende på vad man ska göra med den iaf.

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Nä det kan nog stämma. Kan kanske bli prisvärd beroende på vad man ska göra med den iaf.

får hoppas det iallafall för deras skull hoppas det blir som phenom och phenom 2 tiden att den blir någolunda bra till ett fint pris för där var ju phenom 1 inte sådär super bra medans phenom 2 blev en ganska bra uppgradering aja ska bli spännande iallafall men har inte allt för höga förväntningar efter sist år

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin_opell:

får hoppas det iallafall för deras skull hoppas det blir som phenom och phenom 2 tiden att den blir någolunda bra till ett fint pris för där var ju phenom 1 inte sådär super bra medans phenom 2 blev en ganska bra uppgradering aja ska bli spännande iallafall men har inte allt för höga förväntningar efter sist år

Fast de kan nog inte göra om det. Enda anledning att det blev så stor skillnad mellan Phenom och Phenom II var ju att Phenom tillverkades på fel tillverkningsprocess. Med en annan tillverkningsprocess så gick det ju att få ut nära 50% extra frekvens och 50% extra kärnor. Klart det blir mycket mer lyckat då. Själva arkitekturen gjordes det inte jättemycket på ändå. Bulldozer kan inte få några sådana vinster, där är det förändringarna i arkitekturen det enda som kan göra skillnad. Och man kommer inte få samma fördel när man minskar tillverkningsprocess fram över. Eftersom BD inte är missanpassad för nuvarande process så lider den inte på samma sätt som Phenom gjorde, och kan därför inte få ut samma fördelar vid processövergång.

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Fast de kan nog inte göra om det. Enda anledning att det blev så stor skillnad mellan Phenom och Phenom II var ju att Phenom tillverkades på fel tillverkningsprocess. Med en annan tillverkningsprocess så gick det ju att få ut nära 50% extra frekvens och 50% extra kärnor. Klart det blir mycket mer lyckat då. Själva arkitekturen gjordes det inte jättemycket på ändå. Bulldozer kan inte få några sådana vinster, där är det förändringarna i arkitekturen det enda som kan göra skillnad. Och man kommer inte få samma fördel när man minskar tillverkningsprocess fram över. Eftersom BD inte är missanpassad för nuvarande process så lider den inte på samma sätt som Phenom gjorde, och kan därför inte få ut samma fördelar vid processövergång.

aha okej ja då lär det väll inte bli så mycket bättre tyvärr. Men det skulle väll komma någon bättre version efter denna vad jag fattat det men men den som lever får se hoppas innerligt att det blir lite mer konkurens så vi köpare får bra priser

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin_opell:

aha okej ja då lär det väll inte bli så mycket bättre tyvärr. Men det skulle väll komma någon bättre version efter denna vad jag fattat det men men den som lever får se hoppas innerligt att det blir lite mer konkurens så vi köpare får bra priser

Jo, det kan fortfarande förbättras mycket. BD har en del grova problem i arkitekturen, en del stora saker ändras redan med Piledriver, men det är nog med Steamroller som de stora skillnaderna kommer. Jag tror att vi kommer se en hel del bättre spelprestanda bland annat. Men det kan inte mäta sig med övergången vid Phenom -> Phenom II. Phenom II är ju 50-100% snabbare med sina extra kärnor, högre frekvens och bättre IPC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Och som ett tillägg till mitt förra inlägg så vill jag klargöra 8150 kostade mer 2300:- när den kom och la sig snabbt ner mot 2200:-.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=994049

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem

Precis det jag sa.

Permalänk
Medlem

Tror ni det kommer några vettiga mitx och matx moderkort i samband med lanseringen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Back_Man:

Tror ni det kommer några vettiga mitx och matx moderkort i samband med lanseringen?

Skickades från m.sweclockers.com

Till Trinity lär det göra det. Till Vishera kommer det nog mest ATX och mATX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Till Trinity lär det göra det. Till Vishera kommer det nog mest ATX och mATX.

Är det fortfarande am3+ som gäller?
Eller blir det en ny sockel?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Back_Man:

Är det fortfarande am3+ som gäller?
Eller blir det en ny sockel?

Skickades från m.sweclockers.com

Trinity kommer till FM2, Vishera ska enligt ryktet komma till AM3+, även om vishera på FM2 inte är en teknisk omöjlighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Trinity kommer till FM2, Vishera ska enligt ryktet komma till AM3+, även om vishera på FM2 inte är en teknisk omöjlighet.

Tack för snabba svar hoppas det kommer några bra matx brädor. Är sugen på att krympa burken lite.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Back_Man:

Tack för snabba svar hoppas det kommer några bra matx brädor. Är sugen på att krympa burken lite.

Skickades från m.sweclockers.com

Till Trinity kommer det definitivt göra det. Finns mycket trevliga till dagens FM1. Och till AM3+ finns ju korten ute redan, fast många USB3 och SATA3 är det inte så gott om på mATX korten, de ingår ju bara i chipseten till FM1/FM2, till AM3+ så får sådant ligga utanför chipsetet verkar det som.