Intressant skärm! Achieva Shimian QH270| $400 IPS 2560x1440 Korean Monitor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inter_1908:

Sådär, då är min q270-lite levererad från dream-seller. Nu är det bara göra ett pixeltest..
Visst är det bara att plugga in skärmen i vanligt vägguttag?
Är den med korea plug och det ska väl fungera i våra uttag som jag förstått det

Vilket företag levererade den till dig?

Visa signatur

CPU: i5 2500K @ 4,7GHz | GPU: Gigabyte GTX 670 OC | Mobo: MSI P67A-GD55 | PSU: BeQuiet Dark Power Pro10 550W | CPU-kylare: Noctua NH9-UB |Chassi: Inget | HDD: 2+1TB WD Green | SSD: Corsair Force GT 120GB | RAM: Corsair 16GB Vengeance CL9

Permalänk
Medlem

En fråga bara , jag börjar bli sugen på att beställa en, men vilken skall man ha? det finns ju en drös!

http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from=R40&_trksid=m570.l2736...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

En fråga bara , jag börjar bli sugen på att beställa en, men vilken skall man ha? det finns ju en drös!

http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from=R40&_trksid=m570.l2736...

Jag rekommenderar en crossover 27Q LED-P! Bra fot med inställningsmöjligheter i alla riktningar och i övrigt robust skärm. Finns billigare men då har de också sämre fot.

Visa signatur

Corsair 600T white - Gigabyte GA-Z68-XP-UD4 - 16 GB corsair vengeance - Intel core i5 2500K @4,5GHz (65°C @ 1,32V) - Corsair H100 - SSD Intel 320 series - EVGA GTX 780 ACX - Cooler master silent pro 850W - Asus Xonar DX - Cougar vortex fans - 27" Crossover S-IPS 2560x1440 display - Qpad MK50 keyboard - Corsair M90 mouse - Synology 210j NAS

Permalänk
Medlem
Skrivet av olasahl:

Jag rekommenderar en crossover 27Q LED-P! Bra fot med inställningsmöjligheter i alla riktningar och i övrigt robust skärm. Finns billigare men då har de också sämre fot.

tack för svaret! du menar alltså denna? http://www.ebay.co.uk/itm/CROSSOVER-27Q-LED-P-Perfect-Pixel-2...

kör du en sån själv?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av Idumhet:

Vilket företag levererade den till dig?

FedEx första, min leverans rapport såg precis ut som polikis.
Skulle inte förvåna mig om det åkt med samma flyg.
Var posten som stod för leveransen till dörren dock.

Permalänk
Medlem

Ja precis fast jag köpte ju inte en pixel perfect. Vill du köpa en pixel perfect så gör det men jag skulle rekommendera att köpa en "standard" för att de är nog så bra. En eller 2 döda pixlar på denna skärm är inget du märker vid normalt användande. Jag har inte uppfattat någon död pixel på min ännu efter 2 månader. I övrigt är det den skärmen och foten jag menar.

Visa signatur

Corsair 600T white - Gigabyte GA-Z68-XP-UD4 - 16 GB corsair vengeance - Intel core i5 2500K @4,5GHz (65°C @ 1,32V) - Corsair H100 - SSD Intel 320 series - EVGA GTX 780 ACX - Cooler master silent pro 850W - Asus Xonar DX - Cougar vortex fans - 27" Crossover S-IPS 2560x1440 display - Qpad MK50 keyboard - Corsair M90 mouse - Synology 210j NAS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inter_1908:

FedEx första, min leverans rapport såg precis ut som polikis.
Skulle inte förvåna mig om det åkt med samma flyg.
Var posten som stod för leveransen till dörren dock.

Kunde du spåra den via fedex efter att den anlänt på Arlanda?

Visa signatur

CPU: i5 2500K @ 4,7GHz | GPU: Gigabyte GTX 670 OC | Mobo: MSI P67A-GD55 | PSU: BeQuiet Dark Power Pro10 550W | CPU-kylare: Noctua NH9-UB |Chassi: Inget | HDD: 2+1TB WD Green | SSD: Corsair Force GT 120GB | RAM: Corsair 16GB Vengeance CL9

Permalänk
Skrivet av Drillseargent:

Om ni hade 9k på fickan dedikerat skärmköp, skulle ni fortfarande köpa Korea-skärm framför säg en Samsung 9-serie?

Många skulle såklart köpa 3st billiga

Ja. Jag har tidigare suttit framför Apple's skärmar (som dessa panelerna inte dög till) och jag är absolut lika nöjd nu som då vad gäller bildkvalitet. Byggkvaliteten är heller inte dålig på Koreaskärmarna, speciellt inte om man slänger upp dem på VESA stativ (kan anbefalla Arctic Z2 som ett utmärkt val om man kör 2x27") så det enda man egentligen tjänar på att köpa dyrare skärmar är HDMI, Displayport och eller VGA ingångar vilka man inte behöver IMO. Man marker också att om man köper de lite mer utrustade Koreaskärmarna som har videoscaling och f.ex. HDMI ingång så betalar man bortimot dubbelt for de funktionerna.

Skrivet av Inter_1908:

Sådär, då är min q270-lite levererad från dream-seller. Nu är det bara göra ett pixeltest..
Visst är det bara att plugga in skärmen i vanligt vägguttag?
Är den med korea plug och det ska väl fungera i våra uttag som jag förstått det

Yup.

Skrivet av olasahl:

Min var med "normal" kontakt på i alla fall. Bara att tuta och köra med andra ord.

En annan sak var att jag testade att kalibrera min skärm med hjälp av en ICC fil för just en crossover 27Q skärm. På min skärm kändes det som att det blev väldigt "guaktigt" med denna kalibrering så jag tyckte nog inte alls att den passade på min skärm. Körde istället igenom en vanlig kalibrering i windows vilket gav enligt mig bättre resultat. Det känns dock som skärmens grundinställning vid leverans var relativt bra, vet inte hur det är på era andras skärmar?

Mina har alla sett fina ut out of the box, dock försöker jag låna hem en kalibrator för att se om de kan bli speciellt mycket bättre. Vet inte om jag bara har haft extrem tur, men jag hittar varken nyansändringar eller större bacllight bleed.

Skrivet av Oneone:

En fråga bara , jag börjar bli sugen på att beställa en, men vilken skall man ha? det finns ju en drös!

http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from=R40&_trksid=m570.l2736...

OMG!

Skrivet av olasahl:

Ja precis fast jag köpte ju inte en pixel perfect. Vill du köpa en pixel perfect så gör det men jag skulle rekommendera att köpa en "standard" för att de är nog så bra. En eller 2 döda pixlar på denna skärm är inget du märker vid normalt användande. Jag har inte uppfattat någon död pixel på min ännu efter 2 månader. I övrigt är det den skärmen och foten jag menar.

Jag håller med här, om skärmen är till vanlig användning är det bortkastade pengar att betala de extra kronorna för en Pixel Perfect version, speciellt då chansen ökar att du får nyansfel eller bleeding. Köper man från en säljare som ändå inspekterar skärmen innan den skickas får man garanterat inte mer än N döda/stuck pixlar ändå.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Skrivet av Idumhet:

Kunde du spåra den via fedex efter att den anlänt på Arlanda?

Nej, FedEx visar endast som "ute för leverans" eller liknande. Om du verkligen behöver veta vart den finns ringer du Posten Logistik och frågar fint så får du hjälp. Men regeln verkar vara att du får den en eller två dagar efter att den visar "överlämnad" från Arlanda.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating12:

Nej, FedEx visar endast som "ute för leverans" eller liknande. Om du verkligen behöver veta vart den finns ringer du Posten Logistik och frågar fint så får du hjälp. Men regeln verkar vara att du får den en eller två dagar efter att den visar "överlämnad" från Arlanda.

Okaj, så i början på nästa vecka då tack för svaren!

Visa signatur

CPU: i5 2500K @ 4,7GHz | GPU: Gigabyte GTX 670 OC | Mobo: MSI P67A-GD55 | PSU: BeQuiet Dark Power Pro10 550W | CPU-kylare: Noctua NH9-UB |Chassi: Inget | HDD: 2+1TB WD Green | SSD: Corsair Force GT 120GB | RAM: Corsair 16GB Vengeance CL9

Permalänk

Säger samma sak som personen ovan, min sista uppdatering var att skärmen låg i Paris igår. Idag innan 12 plingade posten på dörren:)
Har en död pixel, en turkos pixel ca 1 dm snett upp från högra hörnet. Syndes bara på svart bakgrund när jag gjorde ett snabbt pixeltest.
Mer än nöjd med andra ord, känner inte av någon bleeding längs kanterna än heller.

Driver aset med ett upplåst Sapphire 6950 2gb toxic. Tested 20min i bf3 på medium inställningar utan problem eller lagg.
(köpt ett till upplåst 6950 på marknaden här, kommer till veckan)

Permalänk
Medlem

på fedex hemsida står de att jag skulle få leverans idag. och ringde även och pratade med dem i telefon och han jag pratade med sa också att jag skulle få leverans idag.
Men kollade på hemsidan nu.

FedEx - Beräknad leverans Oct 5, 2012 via 18:00 - står de under beräknad leverans.

men i listan står de.
Oct 5, 2012 16:00
Vid destinationens sorteringsanläggning
STOCKHOLM-ARLANDA SE

tycker de är lustigt att dem skriver att man ska få leverans och man inte får de.

Visa signatur

CPU - Ryzen 3600 Kyl - CM Hyper 212 BE 2xCorsair SP120 Moder - MSI B450 GAMING PLUS MAX Ram - Corsair 16GB 3200MHz Vengeance HDD - TR200 256gb, Corsair 120GB, OCZ Agility 3 120GB, Grafik - KFA2 RTX 2070 Super
PSU - Corsair HX 750W Chassi - Corsair 650D Skärm Asus MG248Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av polika:

på fedex hemsida står de att jag skulle få leverans idag. och ringde även och pratade med dem i telefon och han jag pratade med sa också att jag skulle få leverans idag.
Men kollade på hemsidan nu.

FedEx - Beräknad leverans Oct 5, 2012 via 18:00 - står de under beräknad leverans.

men i listan står de.
Oct 5, 2012 16:00
Vid destinationens sorteringsanläggning
STOCKHOLM-ARLANDA SE

tycker de är lustigt att dem skriver att man ska få leverans och man inte får de.

Tog ytterliggare ~4 dagar innan jag fick min när det stod så.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fyren:

Tog ytterliggare ~4 dagar innan jag fick min när det stod så.

så surt. men var det helg då med? fattar bara varför dem skriver att de ska va leverans en dag när de inte blir så.

Visa signatur

CPU - Ryzen 3600 Kyl - CM Hyper 212 BE 2xCorsair SP120 Moder - MSI B450 GAMING PLUS MAX Ram - Corsair 16GB 3200MHz Vengeance HDD - TR200 256gb, Corsair 120GB, OCZ Agility 3 120GB, Grafik - KFA2 RTX 2070 Super
PSU - Corsair HX 750W Chassi - Corsair 650D Skärm Asus MG248Q

Permalänk
Medlem

Efter en månad trillade en faktura på moms/tull ner från fedex. blev 700kr i moms/tull så min skärm landa på 2250+700 (pixel perfect shimian från dream seller)

Fortfarande nöjd

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av polika:

så surt. men var det helg då med? fattar bara varför dem skriver att de ska va leverans en dag när de inte blir så.

Nope, stod attberäknad leverans var måndagen, men skärmen kom på torsdagen. :/

Skrivet av tJev:

Efter en månad trillade en faktura på moms/tull ner från fedex. blev 700kr i moms/tull så min skärm landa på 2250+700 (pixel perfect shimian från dream seller)

Fortfarande nöjd

Fick också min faktura idag, 620kr.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fyren:

Nope, stod attberäknad leverans var måndag, men skärmen kom en torsdag. :/

Men så segt. då är de ju inte ens säkert att jag får min nästa vecka ens.

Visa signatur

CPU - Ryzen 3600 Kyl - CM Hyper 212 BE 2xCorsair SP120 Moder - MSI B450 GAMING PLUS MAX Ram - Corsair 16GB 3200MHz Vengeance HDD - TR200 256gb, Corsair 120GB, OCZ Agility 3 120GB, Grafik - KFA2 RTX 2070 Super
PSU - Corsair HX 750W Chassi - Corsair 650D Skärm Asus MG248Q

Permalänk
Medlem

Någon som vet något om "Matrix NEO LED"? för den var väldigt billig. http://www.ebay.co.uk/itm/27-Inch-Matrix-NEO-LED-270WQ-IPS-25...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sassa46:

Någon som vet något om "Matrix NEO LED"? för den var väldigt billig. http://www.ebay.co.uk/itm/27-Inch-Matrix-NEO-LED-270WQ-IPS-25...

Läs mitt inlägg några steg upp. Verkar vara exakt samma skärm som trådstarten, fast sväldigt bilig.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Läs mitt inlägg några steg upp. Verkar vara exakt samma skärm som trådstarten, fast sväldigt bilig.

Skrivet av sassa46:

Någon som vet något om "Matrix NEO LED"? för den var väldigt billig. http://www.ebay.co.uk/itm/27-Inch-Ma...item232054069f

Den är inte likadan som crossover led-p eftersom den inte har pivot, och den är inte direkt billig jämfört med de andra skärmarna, £190 är strax över 2000:- och det är ungefär där alla skärmar utom crossover hamnar också

Visa signatur

CPU: i5 2500K @ 4,7GHz | GPU: Gigabyte GTX 670 OC | Mobo: MSI P67A-GD55 | PSU: BeQuiet Dark Power Pro10 550W | CPU-kylare: Noctua NH9-UB |Chassi: Inget | HDD: 2+1TB WD Green | SSD: Corsair Force GT 120GB | RAM: Corsair 16GB Vengeance CL9

Permalänk
Medlem
Skrivet av sassa46:

Någon som vet något om "Matrix NEO LED"? för den var väldigt billig. http://www.ebay.co.uk/itm/27-Inch-Matrix-NEO-LED-270WQ-IPS-25...

kan vara en annan panel i skärmen men tror inte de . i catleap, crossover och Shimian är det LG panel. dock så ser ju matrix skärmen lite mer plastig ut. tycker jag.

Skrivet av Lodisen:

Läs mitt inlägg några steg upp. Verkar vara exakt samma skärm som trådstarten, fast sväldigt bilig.

de är väl ändå inget svar på de han frågade?

Visa signatur

CPU - Ryzen 3600 Kyl - CM Hyper 212 BE 2xCorsair SP120 Moder - MSI B450 GAMING PLUS MAX Ram - Corsair 16GB 3200MHz Vengeance HDD - TR200 256gb, Corsair 120GB, OCZ Agility 3 120GB, Grafik - KFA2 RTX 2070 Super
PSU - Corsair HX 750W Chassi - Corsair 650D Skärm Asus MG248Q

Permalänk

Blev lite sugen på att köpa en ips panel.
Bara två frågor om den här skärmen First FMS 270YV

  1. Jag har två st Radeon 5870HD i maskinen kan jag använda skärmen? Såg att det var en hög med kort som inte stöddes av alla skärmar.

  2. På den här skärmen står det att den klarar 125Hz är det samma som menas att de flesta skärmar kör i 60Hz men den här är mer än dubbelt så snabb?

Eller ska jag satsa på en Dell U2713HM som just nu kostar 5xxxx problemet är att jag ska köa lite andra grejer okså bland annat ett nytt tangentbord från truly Ergonomic. Tänkte använda den för lite lätt gaming men mest för mina studier.

Förresten vad är skillnaden mellan de olika IPS standaderna "S-IPS, H-IPS, e-IPS"?

Visa signatur

Intel Core i7 920 - Asus p6t Delux v2 - 6GB Ram
2 Radeon 5870HD - Trippel Head Eyefinity.
Windows 7 and "Arch when i get the new ssd"

Permalänk

Som jag förstått det rätt kräver ju skärmen dual link dvi. Är väl det som gör att inte alla grafikkort stöds. Sedan körs ju skärmen i native 2560x1440, även stöd för det behövs . Men det har väl de flesta kort sedan en tid tillbaka

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxic_hacker:

Blev lite sugen på att köpa en ips panel.
Bara två frågor om den här skärmen First FMS 270YV

  1. Jag har två st Radeon 5870HD i maskinen kan jag använda skärmen? Såg att det var en hög med kort som inte stöddes av alla skärmar.

  2. På den här skärmen står det att den klarar 125Hz är det samma som menas att de flesta skärmar kör i 60Hz men den här är mer än dubbelt så snabb?

Eller ska jag satsa på en Dell U2713HM som just nu kostar 5xxxx problemet är att jag ska köa lite andra grejer okså bland annat ett nytt tangentbord från truly Ergonomic. Tänkte använda den för lite lätt gaming men mest för mina studier.

Förresten vad är skillnaden mellan de olika IPS standaderna "S-IPS, H-IPS, e-IPS"?

e-IPS är en budgetversion och de andra två hör till de bättre versionerna. Googla för mer info.

Visa signatur

4.5 GHz Core i7 3820 CPU
Gigabyte X79-UD3 MOBO
2133MHz 16GB HyperX Savage RAM
NVidia GTX 670 GPU
188GB SSD + 2.25TB HDD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av toxic_hacker:

Blev lite sugen på att köpa en ips panel.
Bara två frågor om den här skärmen First FMS 270YV

  1. Jag har två st Radeon 5870HD i maskinen kan jag använda skärmen? Såg att det var en hög med kort som inte stöddes av alla skärmar.

  2. På den här skärmen står det att den klarar 125Hz är det samma som menas att de flesta skärmar kör i 60Hz men den här är mer än dubbelt så snabb?

Eller ska jag satsa på en Dell U2713HM som just nu kostar 5xxxx problemet är att jag ska köa lite andra grejer okså bland annat ett nytt tangentbord från truly Ergonomic. Tänkte använda den för lite lätt gaming men mest för mina studier.

Förresten vad är skillnaden mellan de olika IPS standaderna "S-IPS, H-IPS, e-IPS"?

Den där skärmen går inte att få högre än 60hz trots att de skriver det. Är väl nån sorts fejk-120hz eller nåt. Se här: http://120hz.net/showthread.php?637-First-FSM-270YV-LED-Monit...

Permalänk
Medlem

när brukar man få den när det står såhär?

Oct 8, 2012 08:36
Under transport
STOCKHOLM-ARLANDA SEÖverlämnad till behörig agent för slutleverans

Visa signatur

CPU - Ryzen 3600 Kyl - CM Hyper 212 BE 2xCorsair SP120 Moder - MSI B450 GAMING PLUS MAX Ram - Corsair 16GB 3200MHz Vengeance HDD - TR200 256gb, Corsair 120GB, OCZ Agility 3 120GB, Grafik - KFA2 RTX 2070 Super
PSU - Corsair HX 750W Chassi - Corsair 650D Skärm Asus MG248Q

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

polaren och jag beställde för 2 veckor sen, tog inte ens 5 dagar innan vi fick dom. båda e skit nöjda helt otroliga skärmar

Permalänk
Medlem

Jag har suttit och kollat på Yamakasis catleap skärmar, vad tror ni om dessa? http://www.ebay.com/itm/New-YAMAKASI-Q271-LED-2560X1440WQHD-2...

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.