Riksdagen röstade ja till datalagringsdirektivet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenir:

Jag har rent mjöl i påsen så jag kan skratta åt er andra som har en tår i ögat.
BWHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA...HA...HA...HA

Jag har rent mjöl i påsen så jag lät staten installera en kamera i mitt sovrum!

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem

Plötsligt inser jag att det inte finns något parti som jag står helt bakom. Kanske halva centern i så fall, eller kanske en fjärdedel om jag räknar med andra saker. Där röstar de i alla fall som de själva tycker och inte som "partiet" tycker. Varför gör de inte bara en folkomröstning? Och så kan alla som inte har tillräckligt med kunskap för att göra en bedömning bara låta bli att rösta, i stället för att man ska rösta in politiker i partier som man ska rösta in i riksdagen och som sen ändå går med i ett "block" för att ha någon chans som helst att ha något att säga till om. Väldigt konstigt system.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenir:

Jag har rent mjöl i påsen så jag kan skratta åt er andra som har en tår i ögat.
BWHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA...HA...HA...HA

Tyvärr kommer du likväl få betala extra för det.
Och tyvärr blir även du loggad.. vare sig du vill det eller ej.
Det är DET som är problemet, inte om du har mjöl eller knark i din påse..

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av wankeer:

Konstigt att de inte skriver det isåfall?

Vad har det för betydelse?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Battlefield:

Vad blir det härnäst?

Ja till ACTA?

Jäkla puckon! Pontén sitter väl med ribba och hånflinar nu.

Regerigen har väl redan sagt JA till ACTA fast det har inte fastställt när typ?
Allt för ett de feta politikernas ovetande önskningar ska gå i uppfyllelse!

Permalänk

Så... för den som inte håller kontakt med seriemördare så innebär detta en ökning med ca. 22Kr i mån för alla abonnemang?

Edit: Nu läste jag VÄLDIGT slarvigt. Glöm det jag skrev.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenir:

Jag har rent mjöl i påsen så jag kan skratta åt er andra som har en tår i ögat.
BWHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA...HA...HA...HA

Det är alltid nåt. Vare sig du vet om det eller inte.

Visa signatur

Lwl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

eller hur! vart fan är SD när man behöver dom??

SD röstade nej, tillammans med alla dem andra mindre partierna.

Det var väl bara allianspartierna, och Socialdemokraterna som röstade ja?
(Då detta är sveriges (tyvärr) 2 största partier så blev det ett JA, helt enkelt

Skrivet av m0rk:

Någon gång kan man hoppas att svenskarna får tummen ur r*ven och rör runt ordentligt. Problemet i vår demokrati är att vi inte har tillräckligt hög omsättning på vår politiker.

Problemet med våran demokrati är illusionen att det faktiskt är folket som bestämmer. Senaste gången folket faktiskt bestämde var under grekernas stortid, då vem som helst (vissa kriterier) blev slumpad, och fick sitta i den tidens riksdag

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Blazin87:

eller hur! vart fan är SD när man behöver dom??

SD la ner sina röster, men de var FÖR förslaget i debatten före. Det lät som att det största problemet det hade med förslaget förra året var att datalagringen kunde ske i olika europeiska länder, medans de ville ha den i Sverige, och var negativa till det bara därför.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Skrivet av Xenir:

Jag har rent mjöl i påsen så jag kan skratta åt er andra som har en tår i ögat.
BWHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA...HA...HA...HA

Är du helt j*vla fjuntad?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mille666:

Det förstnämnda, jaja självklart, sånt borde dom ha överseende med.

Andra, men borde dom inte då gå på uppladdaren före mig? (om han befinner sig i sverige?) Besides, det jag fixar ner finns inte i sverige, mer säger jag inte!

Dom kommer ju troligtvis gå till attack mot uppladdaren först men om dom nu bestämmer sig för att vara lite jävligare så kanske dom kollar upp dig också om dom märker att du har dragit ned några av hans uppladdade filer.
Vet dock inte hur det är om uppladdaren bor utanför Sverige. Gissar på att dom är rätt maktlösa då.

Permalänk
Medlem

Deprimerande.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Audeze LCD2 Classic | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7+HS8S | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Skyll inte på mig, min röst har gått till PP de senaste åren. Men tacka fan för att man har Bahnhof som ISP i varje fall.

"Bredbandsföretaget Bahnhofs Jon Karlung är skarpt kritisk mot den massövervakning som han anser att datalagringsdirektivet ger möjlighet till. Därför kommer Bahnhof att se till att alla bolagets kunder blir anonymiserade på nätet, när väl detaljerna är klara kring hur den nya lagen ska tolkas.
Enkelt uttryckt kommer alla Bahnhofs kunder att slussas igenom en anonymiseringsserver och därmed skulle alla kunder få samma ip-adress."
http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.894145-ja-till-datalagring...

Snälla söta rara Bahnhof, kan ni greja mobiltelefoni, ni har mig som kund direkt, name your price bara

-Edit, det hade dom tydligen redan. Visste inte det.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wankeer:

Konstigt att de inte skriver det isåfall?

Enligt några andra på forumet så va SD några av dom som röstade NEJ till detta förslaget

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem

Ser det både positivt och negativt.
Var en i radion idag som sa det att det är bra för att komma åt dom större och tyngre kriminella.
Men att utnyttja detta för fildelar och andra småskit är bortkastat.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morpiha:

Dom kommer ju troligtvis gå till attack mot uppladdaren först men om dom nu bestämmer sig för att vara lite jävligare så kanske dom kollar upp dig också om dom märker att du har dragit ned några av hans uppladdade filer.
Vet dock inte hur det är om uppladdaren bor utanför Sverige. Gissar på att dom är rätt maktlösa då.

Ja för jag tänker, det enda jag i princip drar ner är serier som Big Bang Theory, dagarna efter att dom släpps ut, Och där är bokstavligen hundratusentals andra som också gör som jag, och vem vet hur många det är i sverige? Vad skulle dom amerkanska TV-kanalerna eller 20th century fox ha för intresse här?

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Samsung S22

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

eller hur! vart fan är SD när man behöver dom??

Grejen är att SD också röstade ja för detta bara så att du vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Finns inget annat att säga än Jävla fascister

Nästa gång ni röstar så se till att göra av med dessa människor

Och hur hade du tänkt dig det skulle gå till när båda blocken röstade för?

Permalänk
Medlem

Jag tror SD är dom ända som vart imot allting i hela denhär historien? (acta, sopa, pipa, EU!, euron osv. Tänk på ett 1 "ja" röst inte betyder ja för hela partiet )
(But dont quote me on that one, är inte 100%)

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Medlem

Denna farliga utvecklig tar aldrig slut.. Att undertrycka befolkningen som dessutom går arbetslösa är väl ett utmärkt sätt att skapa en revolt?

Permalänk
Medlem

Världen, med några få länder undantagna, verkar vara på väg mot ett övervakningssamhälle, där farbror blå och staten har alldeles för mycket makt för sitt eget bästa. När allt kommer till kritan får man inte glömma att de som sitter i riksdagen är människor, och därmed inte kan tilldelas så mycket makt, då de blir korrumperade av den.

Ger man en person för mycket makt kommer personen, nästintill utan undantag, att använda makten för att kontrollera och styra andra på det sätt som den personen tycker är rätt, men som egentligen kanske inte är så bra för andra än honom/henne.

Demokrati är skitkorkat, anser jag, och det är hög tid att någon kommer på något smartare och bättre. Tror knappast detta är civilisationens absoluta höjdpunkt.

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever

Permalänk
Medlem

DAFUQ Det gick igenom smidigt, skitland

Visa signatur

(2500k, HD7970)OC, Asrock Extreme 4, Fractal Arc, Corsair Force 3.

Permalänk
Medlem

representativ demokrati.... vilket skämt.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Skrivet av Xenir:

Jag har rent mjöl i påsen så jag kan skratta åt er andra som har en tår i ögat.
BWHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA...HA...HA...HA

Jag har också "rent mjöl i påsen", men tycker ändå inte om att de ska logga vem jag snackar med. Jag tror inte att alla som ogillar detta håller på med barnporr... Bara för att man inte har något att dölja, så betyder inte det att man tycker att det är okej att de kollar allt man gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eob:

Vad har det för betydelse?

Det har ingen betydelse, tycker bara det är lustigt att man nämner vad alla andra partier röstade på förutom dem.

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Medlem

Gäller detta även VPN tjänster baserade i Sverige?

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Och hur ska man veta om det man laddar hem är legalt eller inte? Det innebär att man inte kan tanka nåt alls med andra ord? Och då har vi helt plötsligt tonvis med outnyttjad nätkapacitet som skattebetalarna redan betalat för att bygga ut?! 100mbit för att läsa aftonbladet och kolla svt play?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

Se vem som är först med en "tunnel" så lagen blir verkningslös.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk

Har tidigare arbetat på Telia och fick frågan om detta med IP-loggar när Ipred-lagen gick igenom för flera år sedan. Jag lyfte frågan till en rad olika interna avdelningar men ingen tycktes kunna ge mig ett svar på hur länge Telia faktiskt lagrar IP-loggarna. Den enda siffran jag fick var att de sparade loggarna mellan tre och sex månader, beroendes på vilket när man var ansluten till. Så jag tror inte denna lagen får någon större förändring för Telia kunder.

Men hur är det egentligen med VPN? Själv kör jag med Anonines tjänst sedan ett år tillbaks och så vitt jag förstår så ser min ISP bara att jag pratar med anonies servers och sedan blir allt svart för dem? Medför denna lagen att företag som tillhandahåller tjänster såsom anonine, mullvad, vpntunnel osv också måste spara sina loggar i sex månader?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sp3tan:

Grejen är att SD också röstade ja för detta bara så att du vet.

Nja, de var väl egentligen för, men de röstade inte ja.
Röstresultaten finns här.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS