polarisationsfilter + motljusskydd

Permalänk

polarisationsfilter + motljusskydd

Funderar på att skaffa ett polarisationsfilter och undrar om någon vet om det går på linsen med motljusskydd på eller kan man inte ha det samtidigt? tänkte framförallt när man ska justera polarisationsfiltret?

Till att börja med ska det sitta på niknons 18-105VR lins med original motljuskyddet.

Jag tycker motljusskyddet är guld som "stötskydd" så et skulle vara en stor nackdel om man inte kan ha det på samtidigt.

Någon som vet?

Permalänk
Medlem

Ska inte vara några problem, förutom då att det är knepigt att vrida på filtret med motljusskyddet på.

Visa signatur

*.*

Permalänk
Skrivet av Gusko:

Ska inte vara några problem, förutom då att det är knepigt att vrida på filtret med motljusskyddet på.

Det var just det jag tänkte på.

Frågan är om knepigt = det inte GÅR typ utan verktyg - utan att ta av motljusskyddet?
Eller går det med fingrarna utifrån utan att man då kladdar ned filtret med tummarna?

Skulle vara intressant att veta rent praktiskt om det kommer fungera?

Permalänk
Medlem

Det går, absolut. Beror på vad du har för optik och hur motljusskyddet är konstruerat. Det är inget problem med Canons 70-200 F/2.8 med standard-motljusskyddet att justera polfilter.

Fungerar jättebra med både Sigma 18-55 F/2.8 och Tamrons 24-75 F/2.8 också.

/Zyber

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

beror ju på hur filtret ser ut..filtret jag har, har som ett liten pinne sticker ut som man kan dra i för att kunna snurra på filtret, då går inte motljusskyddet inte på. dock har jag inte kollat om det går att ta bort den lilla pinnen när jag tänker efter:)

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk

Aha.. tackar för tips! låter lovande, får undvika filter med pinnar bara

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Andyah:

beror ju på hur filtret ser ut..filtret jag har, har som ett liten pinne sticker ut som man kan dra i för att kunna snurra på filtret, då går inte motljusskyddet inte på. dock har jag inte kollat om det går att ta bort den lilla pinnen när jag tänker efter:)

Jag skruvade bort pinnen på mitt polarisationsfilter.

Till TS: Det brukar gå att vrida på filtret men det kan vara lite bökigt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Tackar.

En följdfråga, vad exakt skiljer ett polfilter för 500kr för ett som kostar 1500? Vad är det jag "missar" om jag skaffar tex
http://www.netonnet.se/art/foto/objektiv-blixt-och-filter/fil...

vs tex
http://www.scandinavianphoto.se/produkt/9894552/kenko-filter-...

Har aldrig använt polfilter i egen kamera förut så jag har inte riktig koll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aristotele:

Tackar.

En följdfråga, vad exakt skiljer ett polfilter för 500kr för ett som kostar 1500? Vad är det jag "missar" om jag skaffar tex

vs tex

Hoya och Kenko produceras i samma fabrik vad jag har hört, Hoya är för den japanska marknaden och Kenko den internationella. De tillverkas av Tokina (som gör gluggar också) - men som jag förstår det så är det ingen faktisk skillnad på dem (förutom priset).

källa: http://www.amazon.com/forum/photography?_encoding=UTF8&cdForu...

Visa signatur

:: fisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av fisk:

Hoya och Kenko produceras i samma fabrik vad jag har hört, Hoya är för den japanska marknaden och Kenko den internationella. De tillverkas av Tokina (som gör gluggar också) - men som jag förstår det så är det ingen faktisk skillnad på dem (förutom priset).

källa: http://www.amazon.com/forum/photography?_encoding=UTF8&cdForu...

Nu har du fått det hela lite bakochfram, det är kenko som är för den japanska marknaden och Hoya för den internationella marknaden.

Till TS, provade att vrida mitt polariseringsfilter på mitt 18-70, som använder exakt samma motljusskydd som ditt 18-105. Det gick faktiskt väldigt lätt, finns helt klart värre objektiv där man måste ta av motljusskyddet för att kunna vrida filtret.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Aristotele:

Tackar.

vs tex

Generellt betalar man för lite bättre glas och bättre antireflexbehandling. Dyrare filter brukar också ha gängor av mässing istället för aluminium så de håller bättre. Det senare är dock rätt ointressant för en glad amatör.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Tackar för alla bra svar! Lutar åt att jag skaffar ett hoya filter.

Permalänk
Medlem

Tycker man det är besvärligt att justera filtret med original motljusskydd kan man, om man behöver använda motljusskydd, köpa ett motljusskydd från 3:e part som man skruvar i gängan på filtret istället. Då roterar ju hela motljusskyddet så kan man inte använda tulpanformade sådana med en sådan lösning.
Personligen använder jag sällan mottljusskyddet tillsammans med polfilter då det dels oftast inte behövs eftersom det är sällan att solen lyser på filtret i de vinklar där polfiltret gör nytta och dels kan man ju ändå skugga med handen om det skulle vara så. Men då använder jag ju inte pofilter så jätteofta heller.

Skrivet av Zotamedu:

Generellt betalar man för lite bättre glas och bättre antireflexbehandling. Dyrare filter brukar också ha gängor av mässing istället för aluminium så de håller bättre. Det senare är dock rätt ointressant för en glad amatör.

Framför allt så fastnar inte gängor i mässing lika lätt. Således minskar risken att man står där i myllan och inte kan få bort filtret om man dragit för hårt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av dumbo:

Tycker man det är besvärligt att justera filtret med original motljusskydd kan man, om man behöver använda motljusskydd, köpa ett motljusskydd från 3:e part som man skruvar i gängan på filtret istället. Då roterar ju hela motljusskyddet så kan man inte använda tulpanformade sådana med en sådan lösning.
Personligen använder jag sällan mottljusskyddet tillsammans med polfilter då det dels oftast inte behövs eftersom det är sällan att solen lyser på filtret i de vinklar där polfiltret gör nytta och dels kan man ju ändå skugga med handen om det skulle vara så. Men då använder jag ju inte pofilter så jätteofta heller.

Framför allt så fastnar inte gängor i mässing lika lätt. Således minskar risken att man står där i myllan och inte kan få bort filtret om man dragit för hårt.

Det är sant men det är hyfsat lätt att åtgärda genom att man är lite försiktig när man skruvar på filtret. Fast har man väl dragit åt det för hårt kan det vara stört omöjligt att få av.

Visa signatur

Permalänk

Eftersom jag nu när solen kommit fram börjat fota i mycket soljus och jag märkt häromdagen hur mycket reflektioner från vissa ytor stör exponeringen, så skaffade jag nu ett pol filter.

Det blev ett billigt hoya filter för 499 kr.

En skillnad är tydligen att en del dyrare filter verkar släppa igenom något mer ljus, men faktum är att det var en nackdel för mig. Jag har även fundera på gråfilter, och nu visar det sig att detta filter gör att jag tappar - 1.8 EV, vilket gör att jag i princip också har ett inbyggd ~ ND2 filter? Perfekt

Kommer att testa det kommande dagar om det blir soligt.

Ang huruvida det gick att ha motljusskyddet på med polfiltret så = ja det går, men ergonomin just när man under fotografering ska vrida på filter är usel. Dessutom så kommar man ju skymma objektiven med fingrarna när man roterar. Så Det åter står att se hur jag ska göra. Kanske får man köra utan huva när man har polfiltret på. Det helt avgörande är hur mycket snurrande som krävs i praktiken. Det går utmärkt att rotera utifrån, men det är ju ingen vettig ställning när man måste köra om fingrarna framifrån. Risken är också överhängande att man får fingeravtryck på filtret om man råkar komma åt.

Permalänk
Skrivet av Aristotele:

Det helt avgörande är hur mycket snurrande som krävs i praktiken. Det går utmärkt att rotera utifrån, men det är ju ingen vettig ställning när man måste köra om fingrarna framifrån. Risken är också överhängande att man får fingeravtryck på filtret om man råkar komma åt.

Hmm det verkar gå rätt bra med motsljusskyddet på iallafall när man sitter i soffan och micklar. Frågan är om det är lika lätt i fält, utan att kladda ned filtret. Återstår att se.

utan motljusskydd så är det så den bara skriker - "krossa mig"

Edit: testat igen, det går INTE så bra med skyddet på, anledning #2 är att man måste trycka ite grand för att rotera utifrån, det gör att man ofrivillig trycker in zoomen! synnerligen störande. Det får bli utan huva!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aristotele:

Hmm det verkar gå rätt bra med motsljusskyddet på iallafall när man sitter i soffan och micklar. Frågan är om det är lika lätt i fält, utan att kladda ned filtret. Återstår att se.

utan motljusskydd så är det så den bara skriker - "krossa mig"

Edit: testat igen, det går INTE så bra med skyddet på, anledning #2 är att man måste trycka ite grand för att rotera utifrån, det gör att man ofrivillig trycker in zoomen! synnerligen störande. Det får bli utan huva!

Jag skruvar då i och ur filter med motljusskyddet på, har aldrig tänkt på att man skulle behöva (kunna!) ta av det. Kan dock tänka mig att mina tjejfingrar är ngt smalare än den genomsnittlige mannens!

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem

Jag brukar för det mesta använda handen istället för motljusskydd, förutom på de optiker där skyddet är fastmonterat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aristotele:

Eftersom jag nu när solen kommit fram börjat fota i mycket soljus och jag märkt häromdagen hur mycket reflektioner från vissa ytor stör exponeringen, så skaffade jag nu ett pol filter.

Det blev ett billigt hoya filter för 499 kr.

En skillnad är tydligen att en del dyrare filter verkar släppa igenom något mer ljus, men faktum är att det var en nackdel för mig. Jag har även fundera på gråfilter, och nu visar det sig att detta filter gör att jag tappar - 1.8 EV, vilket gör att jag i princip också har ett inbyggd ~ ND2 filter? Perfekt

Kommer att testa det kommande dagar om det blir soligt.

Ang huruvida det gick att ha motljusskyddet på med polfiltret så = ja det går, men ergonomin just när man under fotografering ska vrida på filter är usel. Dessutom så kommar man ju skymma objektiven med fingrarna när man roterar. Så Det åter står att se hur jag ska göra. Kanske får man köra utan huva när man har polfiltret på. Det helt avgörande är hur mycket snurrande som krävs i praktiken. Det går utmärkt att rotera utifrån, men det är ju ingen vettig ställning när man måste köra om fingrarna framifrån. Risken är också överhängande att man får fingeravtryck på filtret om man råkar komma åt.

Om du hinner avbeställa så kan du spara 200 kr här: http://www.ebay.co.uk/itm/Hoya-Digital-Series-67mm-Circular-P... / http://www.ebay.com/itm/Hoya-67mm-67-Digital-CPL-Circular-POL...

Jag köper aldrig filter i Sverige då jag verkligen inte förstår varför de är så dyra här... Köp på Ebay eller liknande..om du inte har bråttom då

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Skrivet av Marie96:

Jag skruvar då i och ur filter med motljusskyddet på, har aldrig tänkt på att man skulle behöva (kunna!) ta av det. Kan dock tänka mig att mina tjejfingrar är ngt smalare än den genomsnittlige mannens!

Imponerande. Det lär de vara för det finns inte en chans att jag får ur filtret med skyddet på med bara fingrarna. Problemet är att yttersta lagret - det man kommer åt, bara roterar filtret, gängan sitter innanför. Skulle vara med naglarna de om man har långa sådana

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aristotele:

Ett ND2 släpper igenom hälften av ljuset, vilket ger ett steg. 1.8EV borde vara närmare ND4.

Skrivet av Marie96:

Det beror ju åxå på vilket objektiv och motljusskydd man har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Det beror ju åxå på vilket objektiv och motljusskydd man har.

Tänkte inte på det. I mitt fall är det 50mm 1.4 som jag menar, det enda objektivet jag har ett polfilter till. Med orginalmotljusskydd.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av dumbo:

Ett ND2 släpper igenom hälften av ljuset, vilket ger ett steg. 1.8EV borde vara närmare ND4.

Jasså? då har jag missuppfattat terminologin. Jag trodde ND faktorn var motsvarande exponeringsnivån.

Mitt polfilter släpper igenom 28% (ISO100@1/160 -> ISO280@1/125 med pol-filter), vilket blir -1.8 EV.

Hur som helst är det perfekt för solfoto. Problemet är att men motljusblixt, så kommer man inte lägre än 1/200s, så för att unvdika överexponering av bakgrunden, medans motiven är välexponerat måste jag dra ned bländaren. Polfitret borde fungera fint så att jag kan bibehålla önskat skärpedjup även i sol. Det innebär att jag kanske slipper köpa ett ND filter som jag ändå funderat på. Så det blev två flugor i en smäll.

Återstår att se hur kvaliteten blir. Jag stör mig dock på det praktiska med motsljusskyddet, men de får gå.

Permalänk
Medlem

Detdär med "terminologin" vad gäller ND-filter kan faktiskt vara lite förvirrande, mycket för att olika tillverkare benämner dem på olika sätt. B+W kallar tex sitt ND1024 för ND110 och det har en optisk densitet på 3.0. I en del fall anger man det som du tänkte, antalet steg.
Det normala/vanligaste är dock att man anger hur stor del av ljuset som passerar igenom, dvs ND2 = 1/2, ND4 = 1/4 osv. Ett ND8 är således 3 EV.

Permalänk

Tackar.

Vid tillfälle ska jag teast hur långt polfiltret räcker för långexponering av rinnande vatten. Sist jag provade blev det överexponerat på minsta bländare. Men då var det forsande vatten i direkt soljus = svårt. Jag tror ett par tre steg hade räckt, för att inte tala om att det mesta ljuset som är reflektera definitivt försvinner, så jag skulle gissa att polfiltret fungerar fint och blir över. Kanske klarar jag mig utan ytterligare ND filter i dessa situationer.

Dock räcker det inte till sådana där riktigt långexponeringar som du gjort på några av dina bilder, men i en fors räcker det nog med några bråkdels sekunder för att då rätt nivå.

Permalänk

Har inte hunnit testat forsen, men för reflektioner och annat gör den ju utan tvekan att bra jobb.

Har inte heller hunnit testat skärpan. För detta behöver jag köra en stativ omgång.

Märker att man få en del troligt kameraskak, eftersom man är bortskämd med att man kan halvspringa med kamera utomhus i soljus eftersom slutartiderna är så extremt korta, det roliga är dock slut med polfiltret. Återstår att se om all oskärpa var lite kameraskak, eller om filtret i sig sabbar något. Hoppas inte det, men med tanke på att det var billigast möjliga filter så...

Permalänk

Och det märktes att jag köde utan motljusskydd, fick några bilder med kraftig flare, vad det nu heter med svensk term?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aristotele:

Och det märktes att jag köde utan motljusskydd, fick några bilder med kraftig flare, vad det nu heter med svensk term?

Tror man säger "linsöverstrålning" på svenska.

Beroende på filtrets antireflexbehandling beror det kanske i stor utsträckning även på det och det hade klarat sig bättre utan filtret även om du inte använt motljusskydd. Dock får man i regel inte så stor effekt av polfiltret om man står i en sådan vinkel att solen lyser direkt på filtret/frontlinsen så jag ser personligen att inte använda motljusskydd med polfilter lite som ett ickeproblem. Vid de eventuella tillfällen som man ändå måste ha kameran i en sådan vinkel kan man skugga lite med handen.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ceogar:

Om du hinner avbeställa så kan du spara 200 kr här: http://www.ebay.co.uk/itm/Hoya-Digital-Series-67mm-Circular-P... / http://www.ebay.com/itm/Hoya-67mm-67-Digital-CPL-Circular-POL...

Jag köper aldrig filter i Sverige då jag verkligen inte förstår varför de är så dyra här... Köp på Ebay eller liknande..om du inte har bråttom då

En bidragande anledning till att visa saker är väldigt mycket billigare på ebay är för att de är fejk. Filter, minneskort och annat smått är tyvärr väldigt ofta kopior och kvalitén är ingen höjdare. Därför skulle jag aldrig någonsin få för mig att köpa filter på ebay.

Visa signatur

Permalänk

Jag kanske inte har kollat runt så noga, men jag tyckte 499 kr för Hoya var billigt og?
Det finns de som kostar 1-2 tusen som har lite bättre coating och annat.

Sen såg jag att det fanns typ på kaffebrus för 150- 200kr tror jag, men det känns ju extremt billigt, kan det verkligen vara vettig kvalitet? (Känns lite som att köpa polaroidsolglasögon på statoil för 39.90 kr)