Permalänk
Avstängd

SIM korts strid.

Nokia och Apple bråkar om framtida SIM korts standard:
http://www.svd.se/naringsliv/nokia-och-apple-trappar-upp-sim-...
http://computersweden.idg.se/2.2683/1.440665/nokia-sagar-appl...

Räcker det inte med micro SIM kort som redan finns? Jag tycker det vore olyckligt om det blir en annan standard som bara Apple har.

Permalänk
Medlem

Fast poängen är att det är inte något som bara apple har, Det är därför de bråkar om att ha det som ''Standard''. Sen Nokia bråkar inte med dom bara för att det inte behövs mindre utan de är rädda att de ska behöva betala apple för att göra det. Men enligt apple så är inte så fallet.

Personligen så tycker jag alltid att det är kul när de för utvecklingen framåt, mindre sim = smalare enheter, så som det alltid vart!

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Det är ingen standard om bara en tillverkare använder formen/produkten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Medlem

Känns opraktiskt om simkorten blir mindre än micro som det är nu. Men om sista stycket i cs artikeln är sann (och inte nokia vinklad) så låter apples förlag dumt

Citat:

Nokia menar att företagets sim-kortsförslag är överlägset Apples. Bland annat för att företagets kort har ett helt annat fysiskt format än dagens micro-simkort, något som undanröjer risken för att mobilanvändare tar miste och med våld försöker montera sim-kort i fel telefoner. Apples förslag innebär också att en korthållare används som tar plats och förtar effekten av ett mindre sim-kort, menar Nokia.

Permalänk

Apples nanoSIM är i stort sett bara en microSIM som har ännu mer plast avskalat, ca 12mm långt.

Nokias nanoSIM som för övrigt stödjs av RIM och Motorola. Där handlar det om en helt ny variant som inte behöver en SIM tray. Kortet är 10mm långt.

Nokia som har en del patent på SIM kort hotar med att dra tillbaka dem om det blir Apples val, de vill under inga förutsättningar bli beroende av Apple.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem

det bästa hade vårt, tyckte jag då. att man gick ifrån simkort helt och på nått sett integrerade sådant i telefonen.

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hablam:

det bästa hade vårt, tyckte jag då. att man gick ifrån simkort helt och på nått sett integrerade sådant i telefonen.

Vad händer då med andrehands värdet av telefoner?

Det skulle ju innebära mer krångel vid försäljning av begagnade telefoner..

Permalänk

Såvitt jag vet så har mobiler med CDMA-mottagning inget SIM-kort. Vet dock inte hur det är med andrahandsvärde och sånt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Constant3831:

Såvitt jag vet så har mobiler med CDMA-mottagning inget SIM-kort. Vet dock inte hur det är med andrahandsvärde och sånt!

De funkar inte om de inte är operatörslåsta.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hablam:

det bästa hade vårt, tyckte jag då. att man gick ifrån simkort helt och på nått sett integrerade sådant i telefonen.

Extremt osmidigt. Om man till exempel behöver logga in på datorn eller ringa ett samtal för att koppla om sitt nummer till en annan lur. Allt kan inte moderniseras i oändligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

Vad händer då med andrehands värdet av telefoner?

Det skulle ju innebära mer krångel vid försäljning av begagnade telefoner..

Skrivet av jocke92:

Extremt osmidigt. Om man till exempel behöver logga in på datorn eller ringa ett samtal för att koppla om sitt nummer till en annan lur. Allt kan inte moderniseras i oändligheten.

jag tänker mer att nummret inte är bundet till luren isåfall. utan att man på något sätt loggar in på den luren man vill använda. och ska man sälja den så kan man helt enkelt bara logga ut och logga in på nästa lur.

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Permalänk

Japp verkar så. Det var ganska tråkigt.

http://www.engadget.com/2012/06/01/new-smaller-sim-format-get...

http://www.theverge.com/2012/6/1/3056638/etsi-nano-sim-format...

http://mynokiablog.com/2012/06/01/apple-wins-the-nano-sim-des...

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Vilka jubelidioter.. Blev så förbannad när jag köpte en Xperia S så man var tvungen att köpa ett microsim.. Finns hur jävla mycket plats som helst för ett vanligt simkort..

Fatta vad mycket folk det finns som forskar på helt onödiga saker.. Måste finnas bättre saker att fixa om man vill tjäna plats än simkortet

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Citat:

ETSI isn't releasing any further details of the vote or the winning specification, only saying that the decision had been made, according to a spokesman at the standards organization.

Read more: http://www.pcadvisor.co.uk/news/mobile-phone/3361531/apple-wi...

Ingen motivering till varför? Om jag fattat rätt så är ju nokia o co's förlags mindre vilket borde vara bättre? Annars duger microsim bra imo.

Permalänk
Medlem

Ser ut som det Nokia var irriterad över med Apples Sim kort design, var att den inte var lätt att plocka ut. och hade hög risk att fastna i sim kort läsaren.

Som inte förvånar mig speciellt. För då blir Apple kunder mer beroende av Apple support när sim korten fastnar..
Apple älskar att göra sina kunder så beroende av dom som möjligt..

Fattar inte riktigt varför Apples design valdes.. Nokias är bättre på alla vis.. Antar alla i ledning på ETSI fick gratis iPhones eller liknande...

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

4 sho.. eller så har Apple mer advokater eller liknande Jaja jag ska då aldrig köpa nån jefla apple-produkt! ta bort skiten

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Sägs ju att Apples ska vara bakåtkompatibel medan Nokias inte var det vilket kan innebära ett problem om man går från en nyare till äldre telefon..

Visa signatur

AMD Phenom x4 965 @ Stock || ASUS M4N68T LE V2 || 8Gb Corsair XMS3 RAM || Corsair HX 750W || XFX GTX260

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cimbom3:

Sägs ju att Apples ska vara bakåtkompatibel medan Nokias inte var det vilket kan innebära ett problem om man går från en nyare till äldre telefon..

Köper man en ny mobiltelefon så borde man även kunna byta till ett mindre simkort. Det ska man som kund inte behöva betala något extra för. Jag har dock bara min Sony J10i2 till att ringa och skicka sms med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Köper man en ny mobiltelefon så borde man även kunna byta till ett mindre simkort. Det ska man som kund inte behöva betala något extra för. Jag har dock bara min Sony J10i2 till att ringa och skicka sms med.

http://www.vatgia.com/raovat_pictures/1/fgq1281333361.jpg

Alltså du förstod nog inte... Med MikroSim kan man köra dom i en vanlig fullstorlekssim med hjälp av en adapter, det ska man tydligen kunna med Apples variant men inte med Nokias.

OBS, jag säger inte detta för att skydda Apple då jag hatar dom innerligt men detta är vad jag läst o om det stämmer så är det ju ett självklart val.

Visa signatur

AMD Phenom x4 965 @ Stock || ASUS M4N68T LE V2 || 8Gb Corsair XMS3 RAM || Corsair HX 750W || XFX GTX260

Permalänk
Medlem

Jag tycker att micro-sim är ren idioti så drygt med en uppsjö av olika storlekar mini sim räcker gott och väl igentligen borde
mini-sim förbjudas då allt skall krympas så vad är nästa steg pico-sim? som man måste använda ett mikroskop för att stoppa in rätt?
nej tacka vet jag mini-sim!

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hablam:

det bästa hade vårt, tyckte jag då. att man gick ifrån simkort helt och på nått sett integrerade sådant i telefonen.

Skrivet av Pewtah:

Vad händer då med andrehands värdet av telefoner?

Det skulle ju innebära mer krångel vid försäljning av begagnade telefoner..

Varför skulle det vara något knepigt, egentligen? Säg din dator, du behöver inget sim-kort för att använda bredband. Du kan byta bredbandsleverantör och får då oftast (alltid?) ett nytt ip-nummer (=telefonnummer).

Permalänk
Medlem

Det här med att mikro-sim är bakåt kompatibla är sanning med modifikation...
Anledningen till det är att mikro-sim och "vanliga" simkort har samma tjocklek och köper man en adapter så kommer dit simkort att bli tjockare marginellt men iaf.. Blir problem med en Nokia N8 t.ex. där man pushar in simkortet i en simtray.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wyver:

Det här med att mikro-sim är bakåt kompatibla är sanning med modifikation...
Anledningen till det är att mikro-sim och "vanliga" simkort har samma tjocklek och köper man en adapter så kommer dit simkort att bli tjockare marginellt men iaf.. Blir problem med en Nokia N8 t.ex. där man pushar in simkortet i en simtray.

Jo samma sak med en One X där man använder ett verktyg (pigg) som man öppnar simtrayen med.

Men i sak så förstår jag inte problemet med det här ?? Världens operatörer kommer sedan med säkerhet att ha starka åsikter om tex iPhone 5 kommer med det nya simkortet och någon måste ju stå för kalaset att förse kunderna med det nya simkortet vilket i slutändan blir att alla kunder får betala mer.

Så låt iPhone-kunderna betala mer för sina lurar några år....

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Avstängd

Var inte problemet att Samsung, Nokia och de andra måste betala licenspengar till Apple om deras lösning blev standard och används i alla märken?
http://www.phonearena.com/news/Small-nano-SIM-cards-causing-b...

Så jag förstår deras ilska.
http://www.wiphone.se/2012/03/apple-kan-komma-att-satta-ny-si...

"Problemet som de tre andra tillverkarna är rädda för är att om Apples förslag röstas igenom så kommer det med stor sannolikhet bli en standard som innebär att kortet placeras i en utdragbar SIM-kortshållare (precis som på iPhone), vilket betyder att de andra tillverkarna kommer att få göra om sina designer så att de ser likadana ut. Ett annat problem som de befarar kan uppstå är att Apple skaffar sig patent på den nya lösningen, vilket skulle kunna leda till rättsliga problem i framtiden.
Ett annat problem som Nokia ser är huruvida omröstningen nästa vecka kommer att gå rätt till. Apple har nämligen lyckats med att skaffa sig röstningsmajoritet inom ETSI genom att de registrerat sex stycken europeiska dotterbolag, vilka ger fler röster till Apples favör. Detta kanske inte är ett helt förvånande utspel av Nokia, då de i dagsläget har flest röster inom ETSI."