Nummerportering från Skype

Permalänk
Medlem

Nummerportering från Skype

Ska försöka dra en rätt lång story i korthet.

För ca. 3 år sedan fick jag efter mycket research, om och men ett nummer porterat från Skype/TDC (TDC är den leverantör som tillhandahåller nummerserierna till Skype) till min hemoperatör och det har väl fungerat bra än så länge, d.v.s fram till idag. Det ringde en man tidigare idag som påstod att hans fru hade bokat detta nummer via Skype tidigare och jag bad honom då att ta kontakt med TDC och Skype för att se om de kunde lösa problemet då numret inte ska finnas kvar hos dem sen ca. 3 år tillbaka. För ett litet tag sen hade han tydligen ringt ingen men jag var inte hemma för att kunna ta det samtalet.

Känner mig ytterst obekväm med sådana samtal och framförallt från folk jag inte har någon tidigare relation till.
Har skrivit till den personen på TDC som då var min kontaktperson om hon kan ta sig en närmare titt på om det är något som gått lite tokigt.

Någon som har råkat ut för något liknande och hur bar ni er åt då?

EDIT: Paret som ringde tidigare gått och satt upp annonser med numret för jag fick precis ett samtal från en dam som sökte någon helt annan.
Är inte detta på gränsen till trakasserier nu när dem vet om att det inte är dem som äger numret?

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & EK-Nucleus AIO 360 Dark | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E
--
Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | Stabilizers: AP TX Screw-in

Permalänk
Medlem

Vild gissning, TDC uppdaterar inte sina register efter portringen utan ger ut numret igen fast dom inte kan och nu är kund nummer 2 förvirrad. Du kan givetvis aldrig bli av med ditt nummer eftersom numret ligger på en annan operatör och ägs av dig . TDC måste helt enkelt ge kund 2 ett nytt nummer.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.